Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua terraarioihin liittyvistä rakennusprojekteista.

Moderaattorit missyl ja SariS

AIHE: "Kallioluola" styroksista -projekti

"Kallioluola" styroksista -projekti 23.07.2010 18:37 #316805

• JW
  • JW hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Käynti rautakaupan puolella tais poikia tekemistä hellepäiville :D
Alkuun ajattelin käväistä katselemassa tarvikkeita tulevaan kalliotaustan tekoon, mutta idea muuttui hivenen.
Päätin tehdä meidän viljikselle isomman vesialtaan missä vilvoitella helle keleillä ja samaan pakettiin piilopaikka.

Tästä lähdettiin pari palaa styroxia ja hivenen mielikuvitusta:

Piirsin pohjan levylle ja siitä leikkelemään paloja.
Kuvassa leikattu valmiiksi altaan pohja, altaan reuna, katto, takaseinä sekä yläkerroksen katto:

Palojen sovittelua:

Vesiallas, vesialtaan reuna ja katto tukineen liimattu.
Reuna ja pohjaa liimattaessa käytin runsaasti rakennusliimaan jolla myöskin saumasin ulko ja sisäsaumat
Tein myös ns kiven altaan reunalle :D :

Tässä sommittelen yläkertaa paikalleen ja hahmottelen miten saan tehtyä seinät.
Alkuun ajattelin tehdä tosta paksummasta levystä kaarevia paloja ja lopuksi leikata tasaiseksi.
Muutaman palan leikkaamisen ja sovittelun jälkeen hylkäsin ajatuksen liian hankalana kaarevien muotojen takia:

Tähän ratkasuun päädyin
Puolitin myos kerroskorkeuden:

Tässä kuva myös takapuolelta:

Tässä kallioluola saumauslaastia vailla
Lisäsin myös styroxi kiviä :D :

Massat levitetty ja lopputulos on tässä:
Tohon tulee vielä lakka päälle, kunhan ensiksi kuivahtaa kunnolla

Viimeksi muokattu: 25.07.2010 13:54 Kirjoitti: paputtaja. Syy: otsikko
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:"Kallioluola" projekti 23.07.2010 22:27 #316825

• paputtaja
  • paputtaja hahmo
  • PAIKALLA
  • Ylläpitäjä
  • hyvää ei saavuteta vain välttämällä pahaa
Täytyy sanoa, että hieno desing =)
Ja erityis kiitokset yksityiskohtaisesta, selkeästä kuvituksesta!
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen

Vs:"Kallioluola" projekti 24.07.2010 02:03 #316853

• Murqqu
  • Murqqu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
JUST näitä mä oon kaivannu! Aina kerrotaan hienoista kyhäelmistä ja laitetaan sitten kuva siitä valmiina terrassa. Nää rakennuskuvat kun antaa parempaa informaatiota jos innostuu jotain itse kyhäämään.

On se kieltämättä hyvännäköinen ( ja nyt on styroxpalleroa kämppä täys? )
- Risto

Vs:"Kallioluola" projekti 24.07.2010 02:28 #316859

• heebo86
  • heebo86 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kyllä se näin on ett ku kattoo ihmisten tekeleitä niin tulee mieleen ett miks mie en oo ajatellu tollasta, nerokas ratkaisu. No joo upea on ei voi muuta sanoa. Itsekin aloitin tänään eräänlaisen sisusteen teon Murun terraan. Laittelen huomenissa kuvia jahka ehdin :)

Tuleeko tohon alaosaan muutes ihan vettä? Miten meinaat vaihtaa veden? Ja jos laitat veden niin suosittelen alaosan vuoraamista akvaariosilikonilla. Kumihanska käteen ja levittämään pieni pötkönpala kerrallaan :)

Ja vielä, saitko ideoita jostain ja jos nettilähteestä sait niin voitko laittaa linkin :D
1.1 leopardigekkoa, 0.1 paksuhäntägekko, 0.2 pystykorvaa

Vs:"Kallioluola" projekti 24.07.2010 11:34 #316876

• -hanna-
  • -hanna- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • ent. Kallenmamma
Ompa hieno! Mä oon kans miettiny, että jos tekis jotain muuta kun ainaista kalliotaustaa. Mutta siis millä ihmeellä oot selvinnyt noin pienellä sotkulla styroxin kanssa ...? Ja miten ihmeessä oot saanut noin hienosti styroxia veisteltyä? Mä onnistun styroxilla sotkemaan kyllä koko kylpyhuoneen ja itseni siinä sivussa enkä saa styroxia ikinä leikattua noin nätisti.
ReptileStories
agamagecko.nettisivu.org

Vs:"Kallioluola" projekti 24.07.2010 15:17 #316895

• JW
  • JW hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Oho olipa tänne tullu paljon postauksia :D

Toi kalliotausta osio täällä on inspiksen alkulähde, mutta lisäpuhtia sain täältä: http://www.lizard-landscapes.com/index.html

Styrox on kyllä todella inhottava materiaali, kun se silppu tarttuu jokapaikkaan.
Mä käärin matot lähettyviltä ja levitin sanomalehteä lattialle mikä kylläkin vaan vaikeutti sotkun siivousta eli parasta siirtää kaikki siirrettävissä oleva pois tieltä ja styrox levyt jonkun levyn päälle lattialle ettei turmele lattiaa leikatessa...
Mulla oli imuri kokoajan lähettyvillä jolla sitten imin pahimmat silput pois.
Jos joku alkaa nyt styroxina leikkelemään niin kehottaisin ottamaan leikkuu veitseksi todella terävän ohut teräisen veitsen (mä käytin fiskarsin fileeraus veistä jonka myöskin terotin ennen käyttöönottoa)ja sitten erittäin varovasti veitsien kanssa!
Lattialla pidin paria laudanpätkää ettei leikatessa tuu lattiaan jälkiä.
Pienenä vihjeenä: leikkaa sitä styroxia levy kyljellään lattialla eikä pystyssä ja tue kädellä levyä kunnolla.
Liimana käytin valkoista rakennusliimaa 300ml.
Saumauslaasti on erityisesti kosteisiin tiloihin tarkoitettua ja lakka mikä tulee vielä laastin päälle on venelakkaa.
Voisihan sitä akvaario silikoonia laittaa sen lakan päälle, kerta kaapista löytyy yksi tuubi sitäkin :) Kiitos vinkistä :D
Siihen altaaseen tulee vettä ja tyhjentämisen hoidan apteekin 50ml lääke ruiskulla, niin että ruiskista lähtee letku noin puolenlitran ilmatiiviiseen purkkiin ja purkista toinen ns tyhjennysletku jolla sitten imen vedet pois. Toinen vaihtoehto on yksinkertaisesti nostaa koko hökötys terrasta pois ja kaataa vedet pois.

Aion laittaa tarranauhan palat pohjan alle sekä takaseinään ja vastakappaleet terraan, niin on helposti irrotettavissa, mutta pysyy kuitenkin kiinni jämäkästi.

Meinasin tehdä tolle digitaaliselle lämömittarille styroxista "kivitelineen",mutta tossa mun lämpömittarissa on se sisälämpö anturi just siinä mittarin takana, niin homma menee pikkasen monimutkaiseksi ilman mittarin purkamista joten pitää pistää mietintään miten sen saa tehtyä järkevästi.

Vs:"Kallioluola" projekti 24.07.2010 21:10 #316920

• heebo86
  • heebo86 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ha haa arvelinki ett olet tota sivustoa selaillu. Itsekin sieltä vinkkejä hain.

Millasta toi venelakka on työstää käytännössä? Siveletkö sudilla ja miten on varotoimet oman terveyden kannalta? Mie olen aina käyttäny vain vesiohenteisia lakkoja useamman kerroksen kun en sen erikoisempaa ole uskaltanu käyttää. Silikonilla tuli värkättyä ku Murulle terraa tehtiin, haisevaa kamaa ja meni pää kipeeksi.

Tuli eilen huomattua ett kuumaliimapistooli on kyll kätevä noissa sisusteiden rakentamisessa. Taustan ulkoneviin osiin en tosin käyttäis. Aiemmin olen käyttäny jotain hitaammin kuivuvaa liimaa ja cocktail-tikku-yhdistelmää taustoja ja sisusteita tehdessä. Huomattavasti hitaampaa mutt toisaalta saa kestävämmän rakenteen jos tekee esim. isomman kielekkeen taustaan.

Laita sie sitte kuvia valmiista tekeleestä terrassa :)

Vs: 25.07.2010 22:47 #317082

• JW
  • JW hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
heebo86 kirjoitti:
Ha haa arvelinki ett olet tota sivustoa selaillu. Itsekin sieltä vinkkejä hain.

Millasta toi venelakka on työstää käytännössä? Siveletkö sudilla ja miten on varotoimet oman terveyden kannalta? Mie olen aina käyttäny vain vesiohenteisia lakkoja useamman kerroksen kun en sen erikoisempaa ole uskaltanu käyttää. Silikonilla tuli värkättyä ku Murulle terraa tehtiin, haisevaa kamaa ja meni pää kipeeksi.

Tuli eilen huomattua ett kuumaliimapistooli on kyll kätevä noissa sisusteiden rakentamisessa. Taustan ulkoneviin osiin en tosin käyttäis. Aiemmin olen käyttäny jotain hitaammin kuivuvaa liimaa ja cocktail-tikku-yhdistelmää taustoja ja sisusteita tehdessä. Huomattavasti hitaampaa mutt toisaalta saa kestävämmän rakenteen jos tekee esim. isomman kielekkeen taustaan.

Laita sie sitte kuvia valmiista tekeleestä terrassa :)

En ole vielä kerenny laittamaan sitä venelakkaa mun luomuksen päälle, kun ulkona on tihuttanu vettä..se venelakka on hajultaan todella tujua eli sisällä ei todellakaan kannata alkaa levittelemään muuten voi olla ainoa vaihtoehto nukkua seuraavan yön ulkosalla :D
Mä muuten etsin ensiksi vesiohenteista lakkaa, mut en löytäny. Mistä oot löytäny sitä vesiohenteista lakkaa?
Jo meinaa laittaa venelakkaa päälle pitää myös pohjat olla tehtynä hyvin, ettei varmana pääse kosketuksiin styroxin kanssa, koska se venelakka todennäköisesti syövyttää styroxia.
Joo laitan sitten valmiista kuvia :)

Vs:"Kallioluola" styroksista -projekti 25.07.2010 22:59 #317083

• Murqqu
  • Murqqu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mä vetelin venelakalla yhden täysin metsäänmenneen järkyttävän styroksmössöksi muuttuneen taustan keväällä. Autotallissa ihan siveltimenkanssa sitä siihen pintaan sotkin :)
- Risto

Vs: 25.07.2010 23:40 #317093

• JW
  • JW hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Murqqu kirjoitti:
Mä vetelin venelakalla yhden täysin metsäänmenneen järkyttävän styroksmössöksi muuttuneen taustan keväällä. Autotallissa ihan siveltimenkanssa sitä siihen pintaan sotkin :)

Miten pitkään kesti lakan kuivua? Tietää sitten vähän varautua :)

Vs:"Kallioluola" styroksista -projekti 25.07.2010 23:48 #317096

• Murqqu
  • Murqqu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ööhmm....Eiköhän tuo yhdessä yössä mene hyvin kosketuksen kestäväksi. Viikko tosin menee huurujen haihtumiseen.
- Risto

Vs:"Kallioluola" styroksista -projekti 26.07.2010 01:45 #317115

• heebo86
  • heebo86 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Vesiohenteista lakkaa löytyy ihan rautakaupoista. Ja taidanpa pitäytyä niissä kun kuuluu toi venelakka olevan niin ärtsyä ainetta. Sitä pystyy sisätiloissaki veteleen ilman hajuongelmia. Ja siveltimen saa paremmin puhtaaksi käytön jälkeen :)

(tosin seuraavaksi aion kokeilla sitä "köyhän miehen maalipyssyä" lakan levityksen kanssa)
Viimeksi muokattu: 26.07.2010 02:02 Kirjoitti: heebo86.

Vs:"Kallioluola" styroksista -projekti 27.07.2010 23:57 #317380

• JW
  • JW hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Noniin nyt oon päässy projektissa siihen pisteeseen, että päästään asettelemaan uutta "kallio" piiloa Elwikselle terraan :D
Siihen oon laittanu paksun kerroksen venelakkaa päälle ja allasosastolle vedin vielä akvaariosilikonia kerroksen, jotta pitää varmasti vettä..

Sitten kuvasaasteen vuoro:

Tässä Elwis seuras alkutiimellystä hämmästyneenä..ajatellen "tosta nyt ei kyllä tule yhtään mitään" :)

Mahtuihan se sinne viimeinkin:

Toisesta kuvakulmasta:

Ja kuva takaata. Tohon tulee terran ulkopuolelle suojalevy, niin Elwis saa olla rauhassa katseilta ja toisaalta pääsee itse kurkkaamaan jos tarve vaatii.

Elwis päätti heti tutkia hökötyksen ja näyttää ilmeisesti myös pitävän siitä :)

Kaikenkaikkiaan onnistunu kokeilu eikä vaadi todellakaan mitään ihmeitä. Ainoastaan lakkan ja silikoonin pitkä kuivumisaika vie projektista pisimmän ajan muuten on nopea tehdä.

Vs:"Kallioluola" styroksista -projekti 28.07.2010 15:25 #317434

• Leoskitar
  • Leoskitar hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Leopardigekkoja & Kääpiöparta-agama
Hieno! Mutta minkä painone toi kallioluola on massoineen ja lakkoineen? Onko se styroksin kevyt, vai tekeekö massa painoa? Ja millä toi kallioluola on kiinnitetty tuohon seinään? =)
1.2 leopardigekko (Eublepharis macularius)
1.0 Kääpiöparta-agama (Pogona henrylawsoni)

Kotisivut: www.leoskittarenkullat.nettisivu.org . Vierailethan siellä ja kirjoitathan terkkuja ja palautetta Vieraskirjaan?

Vs: 28.07.2010 15:37 #317439

• tsn81
  • tsn81 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
heebo86 kirjoitti:
Vesiohenteista lakkaa löytyy ihan rautakaupoista. Ja taidanpa pitäytyä niissä kun kuuluu toi venelakka olevan niin ärtsyä ainetta. Sitä pystyy sisätiloissaki veteleen ilman hajuongelmia. Ja siveltimen saa paremmin puhtaaksi käytön jälkeen :)
Millä nimellä se lakka löytyisi rautakaupoista? Eli siis suojaa venelakan tavoin puupintaa vesiroiskeilta/kosteudelta, mutta ei haise yhtä pahalle tekovaiheessa?
Kotieläintarhani: tuliliskoja, sammakoita, kaloja, liskoja, hiiriä, hamstereita, kaneja, kissoja + yksi avovaimo
Sivu luotiin ajassa: 0.348 sekuntia

Yhteistyössä