Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Tällä alueella keskustellaan terraarioista sekä terraariotekniikasta.

Moderaattorit missyl ja SariS

AIHE: Terraariot vs. rackit

Vs:Terraariot vs. rackit 24.06.2010 18:40 #313282

• -Merja-
  • -Merja- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Sellaiset faunariumin tyyliset muovilaatikot isompana versiona olisivat hienot, tosin hintakin olisi varmaan aika "hieno"..
http://prettygecko.nettisivu.org/
Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Terraariot vs. rackit 24.06.2010 18:48 #313284

• Tr1n1ty
  •  hahmo
^ Faunaboxeista/sen tapasista voi rakentaa mm. tälläisen:

Ja Copyrightit on ACReptilesin

Mä ainakin tykkäisin myös tollasesta esim. Cillivauvoilla :)

Vs:Terraariot vs. rackit 24.06.2010 19:07 #313286

Toi faunaräkki on aikas helkutan hieno!:D

Miten oot trinity noihin sun räkkeihin valot pistäny?

Vs:Terraariot vs. rackit 24.06.2010 19:12 #313287

• Tr1n1ty
  •  hahmo
Valoja on vain tuossa räkissä, missä on pieniä laatikoita myös (= Cillivauvojen kodit). Ne on toteutettu loisteputkilla jotka "roikkuvat" pystyasennossa räkin takana :) Vastapäätä seinällä oleva kokonaisuus "hohkaa" valoa niin paljon, ettei tarvitse muita valoja.

Pistän toisen seinän kokonaisuudesta kuvia jahka on valmis (ensiviikon lopulla) kun tulee vikat terrat ;)
Viimeksi muokattu: 24.06.2010 19:14 Kirjoitti: .

Vs:Terraariot vs. rackit 24.06.2010 19:21 #313289

• -Merja-
  • -Merja- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tr1n1ty kirjoitti:
^ Faunaboxeista/sen tapasista voi rakentaa mm. tälläisen:

Ja Copyrightit on ACReptilesin

Mä ainakin tykkäisin myös tollasesta esim. Cillivauvoilla :)

Toi ois magee.. Tai pitäis olla sellaisilla rungoilla kun teillä on ja sit tollaiset laatikot.. :)
http://prettygecko.nettisivu.org/
Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen

Vs:Terraariot vs. rackit 24.06.2010 20:13 #313292

Voiskohan noita käyttää räkissä:
Laatikko 20L
Laatikko 40L
Laatikko 70L

Rupes itseäkin kiinnostamaan noi räkit, kun on tulossa muutama uus elukka ja mulla ei oo käytössä kuin oma huone, joka on aivan täys terraarioita + sänky ja kasvipöytä.

Vs:Terraariot vs. rackit 24.06.2010 20:42 #313295

• Tr1n1ty
  •  hahmo
^ Ei tainnu linkit ihan toimia? Hmm...

Vs:Terraariot vs. rackit 24.06.2010 22:09 #313302

Eipäs juu:P
Uus yritys:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=28439.htm&tuote=28439
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=28442.htm&tuote=28442
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=28441.htm&tuote=28441

Noi ois halpoja ja melko isoja, mutta kuinkakohan kestäviä?
Jos olen tollaista tekemässä niin voihan tuolla pitää sammakoita ym. mölliäisiä(taskurapuja, kaksoisjalkasia jne.)? Ite en ainakaan näe siinä mitään estettä, tosin ilmanvaihto pitää olla hyvä.

Voisko joku pistää kuvia miten teillä noi ilmanvaihdot on duunattu?

Vs:Terraariot vs. rackit 25.06.2010 13:06 #313329

• tonikin
  • tonikin hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ilmanvaihto sovellutkset varmaan tavoiteltavan mikro-ilmaston mukaan,
mulla kun ei ole kameraa niin en pääse lainttaamaan tänne kuvaa, mutta eurooppalaisille kyilleni jotka vaatii kunnon ilmastoinnin ja sitä kautta lämpötilatkin saa noudattaa enemmän vaihtelevia huoneen lämpötilojain, olen sahannut suuret aukot joihin pop-niittarilla, molemminpuolisten pelti suikaleiden vahvistuksena laitoin tiheät metalliverkot. Muistaakseni jotain koulun metalliosaston varastosta löytynyttä takkaverkkoa jonka särmäkkyyttä kevensin hiekkapuhaltamalla.

Verkot on 15cm matalien boxien katoissa, eikä käärmeet ole osoittaneet niihin mitään mielenkiintoa, esm.kuonoaan rassaten.

Enemmän ja tasaisemmalla lämmöllä meneville esm. puffeille olen pelkästään reijittänyt poralla seinien alalaidat sekä katon.

C.purpureomaculatusten kanssa löytyikin sitten ilmastoinnin kanssa uusia alueita, kun mukaan piti sovittaa kosteuden ylläpitoa ilman homeilu vaaraa. Asia hoitui pohjamateriaalia uusiks miettiessä.
Yksinkertaistettuna tämä toteutui märällä/kostealla lumppu mytyllä,
ja sumuttelulla.

Niin joo, piti myös noista bilteman lootista..olen käpistellyt niitä ja tuntuivat ookoo muovilta. Omiin tarkoituksiini vain vääränmallisia, mutta hinnaltaan suopeita. Pahus kun eivät tee tuohon hintaan matalia ja laakeampia lootia...

Kannen ja lootan lukitus systeemi ei ole hyvä, ainakaan käärmeille.
Joten räkkimalliin jossa ei ole tarvetta samaiselle kannelle nämä menevät siinä missä muutkin lootat.
Viimeksi muokattu: 25.06.2010 13:19 Kirjoitti: tonikin.

Vs:Terraariot vs. rackit 25.06.2010 23:22 #313369

• reksu
  • reksu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Onpas komeet räkit Tr1n1ty, Waude!! Me kans kasattiin tänään yks uus valmiiks, alkaa jo pikkuhiljaa tuleen sellasia, jotka kestää päivänvalonkin, ku keksittiin miten saa nopeesti mutta tarkasti väsättyä. Nuo ensimmäiset ovat kamalia kokeiluversioita, jotka täytyy jossain vaiheessa purkaa ja tehdä tilalle uudet.. :). Mutta saavat nyt olla hetken, kun kerran asiansa ajavat. Tähän uuteen keksittiin laittaa sentään pyörät alle ni saa jotenkin liikuteltuakin. Tyhjiä laatikoita on vielä kans paljon, mutta eiköhän se asia korjaannu syksyn aikana ;).

Vs:Terraariot vs. rackit 25.06.2010 23:36 #313372

• Tr1n1ty
  •  hahmo
nipletius: Uskoisin noiden laatikoiden ajavan asiansa hienosti, eli eikun vain kokeilemaan! :) Kostean olojen räkkilootia suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon rungon materiaali. Puu ei välttämättä (esim. juuri tuo meillä käytetty melamiini) kestä kovinkaan kosteita oloja kauan aikaa, etenkin jos kosteusprosentti on jatkuvasti korkea.

Olisi kyllä hienoa, että Suomessakin harrastajat tajuaisivat räkkien käytännöllisyyden ja näiden käyttö lisääntyisi. Ja lisää keskustelua kokemuksista, pohdintaa eri räkkisysteemeistä/vaihtoehdoista olisi mukava lukea täältäkin joskus enemmän, ainaisten terraariotornien rakentelun sijasta ;)

Vs:Terraariot vs. rackit 26.06.2010 00:04 #313380

• reksu
  • reksu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minkä kokoiset Tr1n1ty nuo isoimmat laatikot on? Just käytiin Ikeassa hakemaas lootia ja mentiin perinteisillä Komplement-laatikoilla, mut nuo on kivat ku näkee läpikin. Meidän on sellaset sumeet. Mut toisaalta eipä se noilla kunkuilla haittaa, enkä mä muutenkaan paljoa käy pällistelemässä. Mut vaihtelu vois virkistää.. :)

Vs:Terraariot vs. rackit 26.06.2010 00:19 #313382

• Tr1n1ty
  •  hahmo
Me ollaan käytetty Ikean Samla-sarjaa, koska niiden laatikoiden pohjalla on "tassut", joiden ansiosta on helppo laittaa lämpökaapeli alle :) Kaikki räkkilaatikot on meillä peräisin samasta sarjasta siis. Läpikuultavat ovat esim. Cillipoikasilla paremmat, kun niiden syömisiä jne. tulee pällisteltyä usein :)

Isoimmat on siis kooltaan 79x57x18cm.
Viimeksi muokattu: 26.06.2010 00:20 Kirjoitti: .

Vs:Terraariot vs. rackit 26.06.2010 02:43 #313395

Mä en kyllä ymmärrä että mikä ihmisillä on noita räkkejä vastaan? Kunhan ei oo liian pieni elukalle niin ei siinä mitään.
Itellä jopa noiden läpinäkyvien räkkien ulkonäkö kolahtaa (Kuten toi trinityn lähettämä faunis-räkki) ja olen jo päässäni miettinyt ratkaisun miten noihin tehdä valaistuksen loisteputkelle tai hehkulampulle, vaikka en välttämättä niitä itse tarvitse.

Ajattelin tässä kesän aikana tehdä räkin noista bilteman 70 litrasista tai muusta vastaavasta tai hieman suuremmasta.
Noi samlan 130 litraset houkuttelis, mutta aika pahan hintasia verrattuna muihin laatikoihin. Tosin ei ole ikeaa lähi maillakaan:D

Vs:Terraariot vs. rackit 26.06.2010 16:18 #313412

Niin ja kummalla lämmitys kannattaisi tehdä: matolla vai kaapeleilla?
Sivu luotiin ajassa: 0.368 sekuntia

Yhteistyössä