Markus.M kirjoitti:Se on jotenkin hassua, että sana racki saa aikaan mielikuvan, että ne ovat kaikki pieniä kenkälaatikoita.
Mä luulen et tämä johtuu ihan siitä seikasta, että suurin osa räkeistä mitä näkee on juuri sellaisia kenkälaatikoita. Tai muuten juuri ja juuri sen kokoisia että sinne mahtuu elukan lisäksi piilo ja vesikippo.
Tr1n1ty kirjoitti:Ketjun tarkoitus ei myöskään ole se, että otetaan mallia 100% ulkomailta, vaan että ihmiset tajuaisivat, että räkitkin ovat sovellettavissa moniin tarpeisiin.
Suomessa ei taida vielä monia kasvattajia olla, joilta tulisi säännöllisesti isompia määriä poikasia. Tällöin toki suomalaiset kasvatuskäytännötkään ei vielä voi olla kovin vakiintuneita ja silloin on musta ihan normaalia, että niitä vertailukohteita haetaan sieltä ulkomailta. Jenkkilä valikoituu niin usein vertailukohteeksi kun siellä kuitenkin tuo harrastus on ihan eri mittaluokissa ja kieltä useimmat osaa.
Edelleen pitää muistaa, että räkkejä on kaikenkokoisia, myös sellasia jotka täyttävät Suomen "lainsäädännölliset" mitat.
Eiks tää sitten ole just hyvä keskustelu? Tulee ilmi mitä mieltä suomalaiset juuri on ja millaisia räkkejä juuri täällä käytetään/hyväksytään. Pointsit Markukselle kun kertoi omista räkkisysteemeistään.
Ja moni käyttäjä täälläkin käyttää esim. Smart-Store-laatikoita, ehkä karanteenin/kasvun ajaksi, ehkä lopullisena "terrana"... Niin miten sen käyttö eroaa räkistä?
Yritin juuri etsiä erästä hienoa topiccia johon joskus törmäsin. Siinä oli rakennettu kiipeileville elukoille juuri smartin tyyppisistä bokseista hieno hyllykkö. En nyt vaan sitä löytänyt, mutta siinä esiteltyä systeemiä olen itsekin harkinnut. Olivat tilavia ja helppoja ottaa pois puhdistusta varten. Tällä hetkellä smartit siis on täälläkin käytössä poikas-/väliaikaisasuntoina.
Kuten aiemmin sanoin, niin tajuan kyllä räkkien hyödyn juuri poikasten kasvatuksessa, mutta usein ne räkit mitä näkee on kyllä säälittävän pieniä aikuista eläintä ja monien vuosien asutusta ajatellen. Isommissa tiloissa en näe mitään väliä sillä, onko kyseessä muovilaatikko vai hieno lasinen/vanerinen terraario. Näin ymmärsin muidenkin tässä ketjussa ajattelevan.
Mitä tuohon patricin postaamaan videoon tulee niin mun mielestä oli myös liian pienet tilat eläimille. Enemmän ehkä vielä silmään pisti se paskan määrä siellä silliboksissa. Se jos mikä näytti jo melkoiselta bakteeripesäkkeeltä.