Renze kirjoitti:"Kys. tyyppi" ei tainnut mainita tarkoittavansa aikuisia kyseisten lajien yksilöitä. Omasta mielestäni pienet poikaset molemmilta lajeilta voi mennä tuollaisessakin aivan loistavasti.
"Kys. tyyppi" on saanut ohjelmaansa sponsoreita, joiden tuotteita hän esittelee, ne eivät kuitenkaan ole ohjelman, eikä tämän ketjun tärkeimpiä puheenaiheita. Eihän tämä "kys. tyyppi" itsekään kasvata eläimiä noissa Exo-Terran breeding boxeissa?
Tuolla "Kys. tyyppi" en tarkoittanut mitään ilkeilyä, en vain tiennyt kys. tyypin nimeä enkä jaksanut sitä alkaa selvittään.
Ja mitä tulee noihin breeding boxeihin. Kyllä ne minusta istuu aiheeseen kun puhutaan suuremman mittaluokan kasvattamisesta, räkeistä ja tilan säästöstä. Tämä Brian ei myöskään maininnut niitä käytettävän pelkästään poikasille, joten tulkinta lienee vapaa. Itse myös näen jonkin tuotteen mainostamisen olevan kutakuinkin samalla linjalla sen kanssa, että itse käytät tuotetta. Varsinkin jos olet tuollaisessa ilmeisestikin suuremman ja tunnetun kasvattajan asemassa (oletan näin, en tunne tyyppiä).
Kyllä mäkin voisin tuollaista käyttää juuri tilapäisasumuksena esim. pikkuisille poikasille, mutta ei missään nimessä isommille yksilöille.
Kuten jo aiemmin sanoin, niin käärmeistä ei juuri kokemusta ole. Niiden puolesta en siis voi sanoa juuta tai jaata. Ja toki näissä räkeissäkin on vaihtelua ihan laidasta laitaan. Olen nähnyt parempia ja huonompia versioita. Silloin mielestäni räkit on huonoja, kun ne eivät tarjoa eläimelle mahdollisuutta lajityypilliseen käyttäytymiseen. Esim. juuri kiipeilevät ja kaivavat eläimet tai muutoin kovin aktiiviset eläimet. Omista elukoistani voisin kuvitella juuri C. elegansin tai S. williamsin soveltuvan aika hyvin räkkeihin. Rhacodactylukset, C. anguliferit ja leegot puolestaan vaikuttavat sen verran aktiivisemmilta ja enemmän tilaa käyttäviltä, etten niiden soisi joutuvan liian pieniin bokseihin.
Ja tuo väite, että räkki olisi jotenkin absoluuttisesti stressittömämpi vaihtoehto, siitä en ole kyllä ihan samaa mieltä. Terraario voi olla eläimelle ihan yhtä miellyttävä ja stressitön kuin räkkikin. Joltain kantilta jopa parempikin. Oikeanlaisessa terraariossa eläin voi pitää etäisyyttä tai piiloutua terran huollon ajaksi, osassa räkeistä tämä ei juuri onnistu vaan elukkahan periaatteessa kaivetaan esille piilostaan joka kerran kun vesikippo vaihdetaan, pohjukset vaihdetaan, tuodaan ruokaa jne. Enkä kyllä näe oikein pidettyä terraariotakaan minään suurena bakteeripesäkkeenä. Ei se normaali bakteeritaso eläimiä sairastuta tai tapa, jos muut puolet ovat kunnossa.
Räkit kyllä on varmasti nopeampi puhdistaa kun ovat pienempiä, kevyempiä ja harvemmin niissä näyttäisi olevan mitään teräviä kulmia, joihin lika jää jumiin. Tämä ja tilansäästö on siis periaatteessa ne suurimmat syyt mitä itse näen räkkien käyttöön.