Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Tällä alueella keskustellaan terraarioista sekä terraariotekniikasta.

Moderaattorit missyl ja SariS

AIHE: Ilmankostutin

Ilmankostutin 21.11.2005 18:37 #147810

• Smeagol
  • Smeagol hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kysymyksessä on kuningasboan isoterraario. Olen pähkäillyt miten pitää riittävää kosteutta. Perinteinen Ufox-ilmankostutin on mielestäni vaarallinen terraarion sisälle laitettavaksi ja nostaa liikaa lämpötilaakin. Miten olisi veden pilkontaan perustuva ilmankostutin? Sen tuottama vesihöyry on viileää. Lisäksi höyrynulostulo aukkoon on ehkä mahdollista laittaa letku, niin ettei tarvitsisi laittaa itse laitetta terraarioon. Vesisäiliö on vain aika pieni. Se riittää täydellä teholla kuudeksi tunniksi ja pienemmällä teholla yhdeksäksi tunniksi. Uskoisin ettei sitä tarvitse pitää koko ajan päällä vaan tauottaa sen ajastimella.

Olen lukenut, että kuumentamiseen perustuvat laitteet ovat puhtaampia, kun taas pilkkomiseen perustuvat päästävät kaikki veden epäpuhtaudet ilmaan. Kyseiseen laitteeseen saa kuitenkin suodattimen, mutta onko se riittävä? Laite maksaa 60 €.

Netistä löysin huokuttelevan tuntuisen ilmankostuttimen: Fisher & Paykel Humidifier, mutta hintaakin on enkä tiedä myydäänkö niitä Suomessa. Laite on tarkoittu uniongelmiin, jotka johtuvat kuivasta ilmasta, nenän tukkoisuudesta ja jotan sellaista. Laite perustuu kuumentamiseen ja siten on puhdas. Hyöry tulee letkua pitkin vesisäiliöstä. Empä sitten tiedä kauanko säiliöllinen vettä kestää ja kuumentaakohan se liikaa terraariota.

Jotain puhetta olen kuullut mistmakerin käytöstä, mutta onkohan siis kysy veden pilkontaan perustuvasta ilmankostuttimesta? Kostuttaako se tarpeeksi? Ongelmia pienen vesisäiliön kanssa?

Mitä suosittelisitte kuninkasbon terraarioon, että saataisiin sinne mukava tropiikki-ilmasto? Niin ja mikä olikaan se suositus kuningasboalle ilmankosteudeksi? En löytänyt sitä papereistani...muistaakseen jotain 60.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Ilmankostutin 21.11.2005 21:57 #147834

• Migu
  • Migu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Noi ultraäänihärvelit ainakin on yleisesti ottaen todettu huonoksi isojen terrarioiden ilmankostutukseen ja allekirjoitan kommentin myös itse.

Minulla on juuri tuollainen 6/9 tunnin vehje kosmetiikkasyistä terrariossa (se höyry on vaan niin kivaa). Ilmankosteus ei juurikaan nouse, mutta höyry näyttää kivalta. Vekottimen sisällä on pieni suodatinkangas tms, mutta en tiedä onko siitä oikeasti mitään apua. Ei ainakaan ole hyvin eristetty, vaan keskeltä pääsee vesi isosta kolosta lävitse ja suodatin on vain reunoilla. Tosin en ole kuullut noista epäpuhtauksista mitään ja epäilenkin suodattimen olevan siinä vain ettei kone sano heti itseään irti.

Ajastimelle sitä ei voi säätää. Laite pitää käynistää nappulasta aina erikseen. Eli sen saa ajastuksella sammumaan, muttei käynistymään. Tai ainakin niin tuon omani kohdalla, voi toki olla että eri vehkeet ja erilaiset toimintaperiaatteet kyseessä. Medisana tms taisi olla ilmankostuttimen nimi. Sellainen pieni, missä on hassu kananmunanpuolikkaan näköinen kippo päällä ja hassut ledit.

Jos itselläni olisi tilaa terrariossa ufoksille ja jonkinmoiselle suojaviritelmälle siihen päälle ja saisin sen jopa näyttämään ympäristöönsä istuvalta niin laittaisin sellaisen. Ylikuumentumistahan voi koittaa säädellä pienemmillä spottivaloilla, lämpökivien jne vaihtamisella tai poistamisella ja tuulettamalla.

Edit: muokkasin lisää tekstiä väliin
:)

ilmankostutin 22.11.2005 00:25 #147860

• Drakon
  • Drakon hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
tälläisestä vekottimesta oli juttua äskettäin...http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=44880.htm&tuote=44880&ryhmaid=219 miten luulisitte sen toimivan kuningasboan terrassa? ainakaan höyry ei ole kuumaa ja vesisäiliökin on riittävä. Eikä ole juuri hinnalla pilattu.
Mikä on maailman vilkkain eläin???
= Käärme, se ei millään malta pysyä nahoissaan!!! xD

Vs:Ilmankostutin 22.11.2005 00:42 #147861

• procyon
  • procyon hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Selkärangaton
Mut minkä tahansa kostuttimenhan voi asentaa erilliseen, sopivan kokoiseen säiliöön, josta sitten johtaa putken terraarioon. Ja pienellä tietokoneflektillä saa kostean ilman painettua säiliön läpi sinne putkistoon.
Älyttömän helppoa ja turvallista.
Hommaamalla vielä säädettävän virtälähteen sille flektille saa helpposäätöisen koneellisen ilmanvaihdon kaupan päälle.
Miksei näitä ohjelmia ole tekstitetty meitä kuulovammaisia varten? Miksei myrkkyjaos tekstitä niitä?

Vs:Ilmankostutin 23.11.2005 21:45 #148008

• Smeagol
  • Smeagol hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse en menisi sulkemaan ilmankostutinta mihinkään purkkiin. Joidenkin laitteiden ohjeet, jopa kieltävät sellaisen.

Olen miettinyt omia virityksiä, mutta taidan ensin kokeilla tota pingviini-ilmankostuttajaa. Siinä on kohtalainen vesitila ja hintakaan ei ole paha. Jos sen antama kosteus ei ole riittävä, voin ottaa sen yöpöydälleni putputtamaan ja miettiä omia virityksi terraarioon. Pitää katsoa, jos tohon pingviinin nokkaan sais liitettyä johdon, niin ei tarvitse laittaa itse laitetta terraarion sisään. Mutta jos ei niin pitää sitten asettaa se terraarioon niin ettei sillä ole kaatumismahdollisuuksia.

Vs:Ilmankostutin 07.12.2005 18:16 #148980

• Smeagol
  • Smeagol hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tuo Bilteman pingviini-ilmankostutin on hyvä. Suosittelen sitä muillekin. Terraarioni mitat on 200x150x80 cm, ja hyvin se kostuu. Nyt minulla on ilmankostutin vielä terraarion sisällä, kun käärmeeni on vielä niin pieni etten usko, että se voi kaataa kostuttimen. Ajattelen kuitenkin sijoittaa kostuttimen terraarion ulkopuolelle ja liittää pingviinin nokkaan tai ilman suutinosaa letkuun ja laittaa letku terraarion katosta sisään. Tuollainen viileä, kostea, höyry leviää alaspäin. Nytkin minulla on kostutin terraarion ylemmällä tasanteella eikä pohjalla. Kostuttimen voi asentaa ajastimeen. Siinä on myös hyödyllinen automaattinen virrankatkaisu, jos vesi loppuu kesken. Nyt olen täyttänyt vesisäiliön päivittäin, mutta voi olla, että joka toinen päiväkin riittäisi.

Vs:Ilmankostutin 08.12.2005 17:48 #149047

• NisseR
  • NisseR hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Onko sulla kosteusmittaria siellä terrassa? Ois kiva tietää, paljonko tuollainen sitä kostuttaa.

Vs:Ilmankostutin 12.12.2005 18:33 #149307

• Smeagol
  • Smeagol hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Sehän riippuu kosteudesta ilman lisäkostutusta. Olikohan se jotain 30-40 ilman lisäkosteutta ja laite on päällä puolella teholla 10 tunnin ajan, niin se ei mene yli 60. Yli 60:kin siis pääsee, mutta minulla ei siihen ole tarvetta.

ilmankostutin 28.12.2005 22:15 #150562

minulla on juuri tuo bilteman vehje ja on todella hyvä! pitää 160x60x60 terrassa kosteuden hyvin 80! eli on hurjan hintansa arvoinen. ainoa huoli on tuo veden riittävyys. mitenkähän tuohon sais lisä tilaa vedelle?

Vs:Ilmankostutin 26.12.2006 19:55 #187744

• tero2
  • tero2 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Päivitetään nyt tätäkin aihetta. Eli olen sisäänajamassa tuollaista 135 litran terraa tulevalle asukille ja kotoa löytyy tuollainen ultra-äänikostutin merkiltään Medisana. Tuohon koppiin tuntuis riittävän, kun sen asentaa verkkokannen yläpuolelle hyllyn päälle, josta tuo sumu laskeutuu koppiin sisälle. Onkos tuo viritelmä ok vai onkos noissa ultra-äänilaitteissa jotain ongelmia/ haittapuolia? Isoihin terroihin pistän kunnon automaattisen sumutus järjestelmän,mutta tosiaan kyse nyt vaan tuollaisesta poikasten terrasta. Noin pienen terran kosteus pysyypi aisoissa hetkittäin vaikka sumuttelemalla ihan manuaalisesti, mutta kun päivät on poissa, laskee kosteus ihan liian alas sillä välin. Ajastimella tuon voisi pistää aina tarvittaessa päälle.

Vs:Ilmankostutin 26.12.2006 21:34 #187759

Minulla on myös Medisana-kostutin, mutta luulin että sitä ei saa ajastimella pistettyä päälle lainkaan... Voisikohan olla että niitä on erilaisia?
I am going to live forever... or die trying!
RogueStar kotisivu :: RogueStar YouTube

Vs:Ilmankostutin 26.12.2006 21:45 #187761

• tero2
  • tero2 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hemmetti, tuotapa en ottanutkaan huomioon. Pikainen kokeilu ja tosiaan eipäs pysykkään päällä ajastettuna. Mistäköhän sais ajastettavan käden painamaan tuota nappia :)
Mitenkäs nuo pingviini laite by biltema? Toimisko se ajastettuna?

Vs:Ilmankostutin 26.12.2006 23:49 #187772

• Maria
  • Maria hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä on tuo pingviini laite by biltema ja hyvin toimii ajastettuna.

Vs:Ilmankostutin 27.12.2006 00:02 #187774

• tero2
  • tero2 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mitenkäs suurta terraa tuolla kostutat ja onkos tehokas? Näyttää olevan Tiia`s petsissä myös monenlaista kostutinta ja ihan ohjelmoitaviakin vielä. Isoon terraan aattelin tuota super rain järjestelmää ja sillä pystyis useemmanki terran kosteudet hoitamaan näemmä..

Vs:Ilmankostutin 18.03.2009 22:36 #270151

• Gogge
  • Gogge hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minkälainen sumukone sopisi Harjasgekon(Rhacodactylus Ciliatus) terraarioon? Onko kenelläkään kokemusta noista ilman kosteuttajista ylipäätään vai hoitaako porukka kosteuden yleensä vanhalla pettämättömällä sumupullolla?
-Gogge
Sivu luotiin ajassa: 0.366 sekuntia

Yhteistyössä