Kysymyksessä on kuningasboan isoterraario. Olen pähkäillyt miten pitää riittävää kosteutta. Perinteinen Ufox-ilmankostutin on mielestäni vaarallinen terraarion sisälle laitettavaksi ja nostaa liikaa lämpötilaakin. Miten olisi veden pilkontaan perustuva ilmankostutin? Sen tuottama vesihöyry on viileää. Lisäksi höyrynulostulo aukkoon on ehkä mahdollista laittaa letku, niin ettei tarvitsisi laittaa itse laitetta terraarioon. Vesisäiliö on vain aika pieni. Se riittää täydellä teholla kuudeksi tunniksi ja pienemmällä teholla yhdeksäksi tunniksi. Uskoisin ettei sitä tarvitse pitää koko ajan päällä vaan tauottaa sen ajastimella.
Olen lukenut, että kuumentamiseen perustuvat laitteet ovat puhtaampia, kun taas pilkkomiseen perustuvat päästävät kaikki veden epäpuhtaudet ilmaan. Kyseiseen laitteeseen saa kuitenkin suodattimen, mutta onko se riittävä? Laite maksaa 60 €.
Netistä löysin huokuttelevan tuntuisen ilmankostuttimen: Fisher & Paykel Humidifier, mutta hintaakin on enkä tiedä myydäänkö niitä Suomessa. Laite on tarkoittu uniongelmiin, jotka johtuvat kuivasta ilmasta, nenän tukkoisuudesta ja jotan sellaista. Laite perustuu kuumentamiseen ja siten on puhdas. Hyöry tulee letkua pitkin vesisäiliöstä. Empä sitten tiedä kauanko säiliöllinen vettä kestää ja kuumentaakohan se liikaa terraariota.
Jotain puhetta olen kuullut mistmakerin käytöstä, mutta onkohan siis kysy veden pilkontaan perustuvasta ilmankostuttimesta? Kostuttaako se tarpeeksi? Ongelmia pienen vesisäiliön kanssa?
Mitä suosittelisitte kuninkasbon terraarioon, että saataisiin sinne mukava tropiikki-ilmasto? Niin ja mikä olikaan se suositus kuningasboalle ilmankosteudeksi? En löytänyt sitä papereistani...muistaakseen jotain 60.