Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua kotiloista.

Moderaattorit sisu65 ja Raisa Ojaniemi

AIHE: Kotiloille seepiaa

Kotiloille seepiaa 02.07.2010 00:48 #314095

Tarvitsen siis kotiloille seepiaa.

Tietääko joku saako tavallisista isoista marketeista jotain seepiaa mikä kävisi kotiloille?? (esim. prisma tai citymarket)

Olen kuullut, että kotiloille käy ihan linnuille tarkoitettu seepiasuomu...?
Achatina fulica x1
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Kotiloille seepiaa 02.07.2010 00:52 #314097

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Kotiloista en tiedä mitään, mutta eikö kaikki seepiat ole samaa kamaa? Ainakin kilpparille olen aina ostanut lintujen seepiaa, jollei irtokamaa ole ollut tarjolla.

Vs:Kotiloille seepiaa 02.07.2010 01:37 #314107

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Kotiloille käytetään samaa seepiaa kuin kilpikonnille ja linnuille. Niitä myydään vain eläinkaupoissa. Eläinkaupoissa ne tosin on niin olemattoman pieniä ja hintavia, että itse oon tilanut niitä netistä ison satsin, niin ei tarvitse olla kokoajan ostamassa. Varmasti niitä kaikissa eläinkaupoissa voi olla, mutta se hinta.. Kyllä itse ostan mielummin halvimmalla mahdollisella hinnalla, sillä kyllä siihen uppoaa kivasti rahaa kun kotiloille se kalkki on kuitenkin tarpeellista aina.

Tiiaspetsistä ja petshopista niitä voi esimerkiksi tilata. Suosittelen nettitilaamista ja isoa satsia kerralla, sillä vaikka siihen tulee postikulut päälle saattaa esim. 10kpl seepiaa saada puolet halvemmalla, kuin jostain eläinkaupasta jossa on muutenkin kalliimpaa.

Lintujen kalkkikivi (eri asia kun seepia) ei käy kotiloille, kotilot eivät siitä mitään saa irti. Myöskään kananmunankuoret eivät käy kalkiksi se tulee sulamattomana läpi vaikka sen jauhaisi pöllyäväksi jauheeksi.

Kyllä kaikki seepia on samaa tavaraa.. Eiks se oo joku seepia mustekalan uimarakon osa, sen takia se kelluukin vedessä..? :)
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *
Viimeksi muokattu: 02.07.2010 01:44 Kirjoitti: CroSSLeSS.

Vs:Kotiloille seepiaa 02.07.2010 03:08 #314110

Kiitos vastauksista.
Achatina fulica x1

Vs:Kotiloille seepiaa 17.07.2010 02:26 #315879

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tuli muuten mieleen, kun luonnossa kotilot jyrsivät kalkkina kuolleiden kotiloiden kuoria. Jos pitää ensihätään saada kalkkia voisi kaupasta ruokaosastolta käytä sieltä säilykehyllyltä etsimässä ruoanlaittoon tarkoitettuja kotilon kuoria. Hintaa on tosin 9.90e per 100grammaa, mutta jos on ihan pakko kyllä niitä sitten ostaisin ehkä mielummin, kun liitujauhoa mikä on sotkevaa.

Itse kun en uskaltais kuin sairaalle lisätä ruokaan kalkkia tai luonnosta poimituille kotiloille, jotka eivät välttämättä tajua raastaa seepiaa kalkkina.

Tällä hetkellä mulla on luontokotiloitakin, niille oon käynyt keräämässä tyhjiä kuoria tosin oon keittänyt ne ensin, että saa liat niistä pois. Täytyy jonain päivänä käydä keräilemässä lisää. :)
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *

Vs:Kotiloille seepiaa 17.07.2010 16:39 #315918

• Paroni
  • Paroni hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kannattaa kattoa noitten säilyke kotiloiden suolapitoisuus. Muistelisin että ne lilluu jossakin suolaliemessä siellä purkissa.

Vs:Kotiloille seepiaa 17.07.2010 17:25 #315924

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Säilykekotilot tai etanat on eriasia siellä purkissa on yleensä pelkkä jalkaosa ja pakatut tyhjät kuoret on sellaisessa ihme muovi törpössä erikseen ei siis samassa "lihan" kanssa. Tuskin kuorissa on säilöntäaineita, kun ei se kuorikaa oikeen millään maadu.. :D
Viimeksi muokattu: 17.07.2010 17:26 Kirjoitti: CroSSLeSS.

Vs:Kotiloille seepiaa 20.08.2010 17:58 #320098

Ootteko niitä isoja valkoisia seepiasuomuja ostanut? Eka kotilo tulossa ja kaupasta ostin sellaisen linnuille tarkoitetun kalkkikiven, mutta ei siis vissiin käy? Kysyin myyjältä kaupassa että onko samaa kamaa mutta ei osannut oikein juuta eikä jaata sanoa, ja ton nyt ostin kun on pienempi. Mutta vaihtoon menee jos ei kotilo tosta mitään hyödy.
Achatina fulica
Carausius morosus
Canis lupus familiaris

Vs:Kotiloille seepiaa 20.08.2010 21:06 #320111

• Paroni
  • Paroni hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kalkkikivet eivät tosiaan käy. Kotilot ei saa siitä oikein mitään irti. Kotiloille nimen omaan pitää olla sitä seepiansuomua.
http://www.petshop.fi/foods/vitamins_and_minerals/sepia_bone.html

Ja kyllähän noita isompia seepioita tuli ostettua, ovat riittoisempia kuin pienemmät...

Vs:Kotiloille seepiaa 20.08.2010 22:01 #320117

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tiiaspetsistä tai Petshopista saa halvalla seepiaa. Suosittelen lämpimästi tilaamaan halvalla ison satsin, kun jatkuvasti ravaamaan kalliissa eläinkaupassa hakemassa lisää. Seepioita saa tosiaan ison kasan postikuluineen puoleen hintaan siihen nähden mitä ne esim. eläinkaupasta ostettaessa maksaisivat. Itse tilaan aina n.10seepiaan kerrallaan. Hyvin on mennyt nyt vuosi, ettei oo seepiaa ees tarvinnut ostaa. Seepia on kuiva tavaraa, joten se ei pilaannut koskaan. ;)

Tosiaan mulla oli alkuksi kalkkikivi, kun en löytänyt seepiaa. Kotilot eivät saaneet kivestäirti mitään ja kalkkikivi sottasi ja värjäsi terraariota ilkeesti. Kananmunan kuorta ei voi myöskään käyttää kalkkina se ei sula kotilon elimistössä ees pöllyäväksi jauheeksi jauhettuna. Olen kokeillut.

Vs: Kotiloille seepiaa 10.01.2011 20:56 #339384

• Santtu127
  • Santtu127 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Heips!!!
Seepiansuomuja myydään esim: Hopeakäpälässä, Faunataressa, yleensä joka eläinkaupassa jossa myydään matelijoita.
2x Achatina Fulica

Vs: Kotiloille seepiaa 10.01.2011 22:04 #339402

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Itse olen tosiaan kilppareille ostanut isoja seepioita irtona Faunattarista.

Vs: Kotiloille seepiaa 16.02.2011 04:46 #345814

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ostin kokeiluksi sinisimpukkaa kuorineen, et kotilo saa kuoret kalkiksi. Aikamoinen homma putsaa kuoret puhtaaksi. Kuorissa oli osassa jotn valkoista kovaa ainetta ja kun raaputti kynnellä siitä irtos se valkoinen juttu ja alla oli eloton mato. Yök. :sick: Tänään päivemmällä alkaa kuorin putsaus rundin kaksi. Aattelin rapsutella kaiken ylimääräisen irti kuorien pinnasta harjata uusiksi ja kuivaa viel uunissa kuoret ettei niihin jää pöpöjä, et kotilolle on turvallista antaa. sitten vaan testaamaan kumpi menee paremmin kaupaksi kokonainen kuori vain rikki moukaroitu. :silly:

Kotiloille seepiaa 28.04.2011 22:41 #359552

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
CroSSLeSS kirjoitti:
Ostin kokeiluksi sinisimpukkaa kuorineen, et kotilo saa kuoret kalkiksi. Aikamoinen homma putsaa kuoret puhtaaksi. Kuorissa oli osassa jotn valkoista kovaa ainetta ja kun raaputti kynnellä siitä irtos se valkoinen juttu ja alla oli eloton mato. Yök. :sick: Tänään päivemmällä alkaa kuorin putsaus rundin kaksi. Aattelin rapsutella kaiken ylimääräisen irti kuorien pinnasta harjata uusiksi ja kuivaa viel uunissa kuoret ettei niihin jää pöpöjä, et kotilolle on turvallista antaa. sitten vaan testaamaan kumpi menee paremmin kaupaksi kokonainen kuori vain rikki moukaroitu. :silly:
Onko seepia liian helppoa vai? ;)

Itse olen nyt pitänyt kotiloilla tarjolla seepian lisäksi liitujauhoa. Sagriineilla kokeilin ensin. Niiden seepiansuomu on lautasella, ja siihen samalle lautaselle ripottelin ohuen kerroksen liitujauhoa seepian viereen. Tekee kauppansa, itseasiassa ovat näyttäneet syövän enemmän liitujauhoa kuin seepiaa.

Akaateille laitoin sitten myös liitujauhoa kun olin vaihtanut niille uudet turpeet, laitoin suoraan turpeen päälle yhteen kohtaan, seepian viereen. Seurauksena oli, että ensimmäisenä päivänä viidestä kotilosta neljä päätyi nukkumaan liitujauhon päälle, ja edelleen se on niiden lempimöllötyspaikka. Varsinaisesti en ole nähnyt niiden syövän liitujauhoa ennenkuin tänään (terrassa ollut sitä viikon). Laitoin uutta liitujauhoa ja vieressä ollut akaatti alkoi heti antaumuksella mussuttaa sitä, kohta paikalle ilmaantui toinenkin.

Ei ehkä kaikkein siistein tapa, mutta helppoa ja koska näkyy kotiloille maistuvan, aion kyllä jatkossakin pitää myös liitujauhoa tarjolla.
1.3.1 Testudo horsfieldii, 1.0.0 Testudo hermanni boettgeri, 6x Achatina fulica, 4x Achatina fulica f. white jade, 5x Helix aspersa maxima,
1x Helix pomatia, 1.6.0 Felis silvestris catus

Kotiloille seepiaa 29.04.2011 00:55 #359564

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mä ostin lähinnä niitä simpukoita ittelleni safkaksi ja aattelin, et kuoret vois sitten hyödyntää kalkiksi kotilolle. Kuhan vain jaksais moukaroida jauheeksi ne kuoret. Kokonaisia tyhjiä kotilon kuoria tuo kaveri ei jäystä joten tein niistä isoimmista kotilon kuorista sitten kukkaruukut terraan. :blush:
Sivu luotiin ajassa: 0.426 sekuntia

Yhteistyössä