Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua kotiloista.

Moderaattorit sisu65 ja Raisa Ojaniemi

AIHE: Akaattikotilot

Akaattikotilot 26.05.2010 20:39 #309993

• Jutta
  • Jutta hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Minä ei osaa kirjoittaa omaa tekstiä~
Heya kaikki (:

Okei, eli olis todella mukava saada kaikkea tietoa kyseisestä eliöstä, ainakin hinnasta ymsymsyms.

Tälläisiä aiheita on jo, mutta ne on lähinnä terraarioista ja muusta.
Mutta jos on tällänen missä lukee myös hintoja ja muuta, kerrottekos sen mulle? (:

Ja vielä lista mitä ainakin olis kiva tietää:
- Hinta
- Ruoka
- Elinikä
- Sotkeeko paljon??

Juukiitoshei.

Viesti väri korjattu normaaliksi. Punainen väri on "varattu" moderointi-ilmoituksille :)
-Pelmi
Somewhere there's a light that burns brightly ♥
Viimeksi muokattu: 26.05.2010 23:14 Kirjoitti: Pelmi.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Akaattikotilot 26.05.2010 21:35 #310001

• Leoskitar
  • Leoskitar hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Leopardigekkoja & Kääpiöparta-agama
En tiiä puuttuuko modet tohon räikeen punaseen tekstin väriin, mutta tässä vastauksia :) Oon kylläkin ex-kotiloharrastaja, mutta muistan kyllä aika paljon.

Hinta riippuu mistä ostat aksusi. Eläinkaupassa n. 2-6 euroa, sanoisin. Itse maksoin aksuistani (kun mulla vielä oli) 4e/kpl. Kasvattajalta saa halvemmalla.

Ruoaksi käy kaikki kasvikset, hedelmät ja vihannekset, sun muut. Kiellettyjä ruokia muistaakseni olivat sitrushedelmät (sitruuna, greippi), lime (?), raparperi, sipuli, pasta, riisi... Niitä oli muitakin, mutta on päässy unohtumaan ;D Joten jotku saa lisäillä... Ja sit kalsiumin lähteeks käy seepiansuomu (valkea lätyskä, saa eläinkaupasta 2-3 eurolla) joka on kotiloille välttämätön.

Elinikä 5-10-vuotta, tai ylikin. Hyvällä hoidolla ja jos ei tule kotilolle sairauksia, voi kotilo hyvinkin elää yli 10-vuotta (=

Sotkee aika paljon. Tai riippuu milleen sen ottaa. Jos siivoaa joka päivä pökäleet ja limoja seiniltä, ei terraarion siivous perusteellisesti ole niin paha homma. Mielestäni kotilot eivät olleet maailman siisteimpiä eläimiä, mutta ihan mielenkiintoisia kyllä :)

Jotku voi sitten korjailla jos tulee virheit.. :p
1.2 leopardigekko (Eublepharis macularius)
1.0 Kääpiöparta-agama (Pogona henrylawsoni)

Kotisivut: www.leoskittarenkullat.nettisivu.org . Vierailethan siellä ja kirjoitathan terkkuja ja palautetta Vieraskirjaan?
Viimeksi muokattu: 26.05.2010 21:37 Kirjoitti: Leoskitar.

Vs:Akaattikotilot 26.05.2010 22:27 #310008

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Kiellettyjä ruokia riisi ja kaikki muut pastan tapaiset. Ei säilöntäaineita, ei mitään turpoavaa, ei suolaa, eiväriaineita, ei limeä, sitruunaa, pomeloa, greippiä niissä on niin paljon sitruunahappoa, että reagoi kalkin kanssa ikävästi. Raparperiä, pinaattia, sipuleita ei saa antaa oksaalihapon takia. Netistä etsimällä löytää tietoja ja kultakotilo foorumilta. http://www.phpbbserver.com/aksulit/

Itse en syötä kotiloille lainkaan sitrushedelmiä, koska ne ei oo niiden suosikkeja ja harvoin ne ees on sen makuisia et ne olis ostamisen arvoisia.

Terraariosta löytyy täältä. http://herppi.net/keskustelu/561-kotilot/306599-akaattikotelon-terraario

Sotkevia eläimiä on mitä enemmän niitä on sitä enemmän sotkua on terraariossa. :P
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *
Viimeksi muokattu: 26.05.2010 22:28 Kirjoitti: CroSSLeSS.

Vs:Akaattikotilot 27.05.2010 02:44 #310045

• ahiru-
  • ahiru- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hinta:
-omani maksoivat eläinkaupasta 2,5e.. ostin 2 eli 5e yhteensä. + sitten tietty kaikki terrat ja
sisustukset yms..

Ruoka
-ovat melko kaikkiruokasia.. helpompi sanoo mitä ei saa syöttää.. eli: avokado, hillot, jauhot,
ketunleipä makkarat ja nakit + muut lihajalosteet, maustetut ruuat (suolainen, rasvainen + yms.
muuten maustetut), kaikki pasta, riisi, pinaatti + pinaattiletut ja kaikki mikä sisältää
pinaattia, punajuuren naatit, raparperi, sipuli, sitruuna + muut vahvat sitrushedelmät mm.
greippi lime, suolaheinä, säilykehedelmät ja -vihannekset, kaikki turpoava (jos haluaa antaa
esim. kissan kuivaruokaa yms. pitää ensin turvottaa turvottaa), pomelo....

^siinä on melko yksityiskohtasesti mitä ei saa antaa mutta yleinen ohje että ei vahvoja
sitrushedelmiä, ei turpoavaa (turvotessaan kotilon vatsassa on hengenvaarallista), ei
oksaalihappoa sisältäviä kasviksia/hedelmiä (mm.raparperi, pinaatti),eikä mitään suolasta tai
mausteista.. keitettyjäkään ei olisi hyvä antaa ainakaan jatkuvasti koska arvokkaat ravintoaineet
menee keitinveden mukana viemäriin..

kalkkia tulee myös olla aina tarjolla

Elinikä
-terraarioloissa yleensä 5-10 vuotta.. mutta olen kuullut jopa yli 15-vuotiaista

Sotkeeko paljon??
-riippuu vähän eläinten määrästä mutta silleen että kakat olisi hyvä noukkia parin päivän välein
tai päivittäin.. ja n. kerran kuukaudessa tai parissa alusmateriaalikin vaihtoon.. riippuu toki
siitäkin kuinka likanen terra on. mutta itse teen "suursiivouksen" n. kerran kahessa kk:ssa..

Vs:Akaattikotilot 14.06.2010 14:44 #311871

• Poco-mari
  • Poco-mari hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Moiii! =)
...

No hinta mun omat makso 50 snt kpl.
Ja ruokinta no ne on kaikki ruokasia, mut ne ei saa syyä riisiä tai sitruunaa tai liian makeaa/mausteista/rasvasta

Vs:Akaattikotilot 15.06.2010 09:36 #311994

• Rianda
  • Rianda hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • 20 x A. fulica.
Minä hommasin kotiloni kasvattajalta, sieltä on halvempi. Eläin kaupassa maksavat 0.50-15€.
OSTIN:

Kotilo:
Tyydyin aikuinen Akaattikotiloon. Maksoi kasvattajalta 5€.

Asumus:
Ostin 50L Smart Box in, isäni teki porakoneella happireikiä. Maksoi 20€.

Sisustus:
Vesikuppi, ruokakuppi, simpukoita, tekokasveja, iso seepiansuomu. Maksoi 17€.

Ruoka:
Ostin ensimmäisenä päivänä kotilolle ruoaksi; Raejuustoa, babyporkkanoita, vihreää paprikaa, kurkkua ja hiukan salaattia. Pilttejäkin annoin muttei kelvannut. Maksoi 10€.

Hinta yhteensä: 52€.
20 x A. fulica.

Vs:Akaattikotilot 25.08.2010 23:30 #320734

• voutisa
  • voutisa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Love amphibians
Noniin! Nyt olen sitten minäkin onnellinen Akaattikotiloiden omistaja!!

Tänään tulivat 2-kuukautta vanhat kotilonpoikaset Tampereelta asti tänne meille pohjois-savoon! On ainakin kurkku ja salaatti kelvannut, hyvin ovat sopeutuneet! :D
2x achatina fulica, 1x bombina orientalis..

Vs:Akaattikotilot 27.08.2010 10:49 #320910

• jossu_
  • jossu_ hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mulle saapui eilen aksuja,n.puolen cm kokoisia.Aivan ihania pikkusia,nyt vaan odotellaan että veitikat kasvaa ja pääsevät ihan oikeaan terraan!
Kurkku ja salaatti on maistunut!

Vs:Akaattikotilot 27.08.2010 21:08 #320999

• Paroni
  • Paroni hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Vuotsille ja jossulle
Kyllähän se kurkku ja salaatti kelpaa kun se ei ole kovin täyttävää eikä ravinne rikasta ruokaa. Poikasille olisi hyvä syöttää täyttävempää ruokaa, niin kasvavatkin nopeammin ja ehkä suuremmiksi. Hyviä ravinnon lähteitä ovat peruna, porkkana, omena, sienet, sillointällöin kalanruoka hiutaleet ja turvotetut koiranruoka nappulat. Muita ruoka vinkkejä löytyy foorumia selaamalla.

Vs:Akaattikotilot 28.08.2010 06:20 #321031

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Akaattikotilot on sen verta isoja, että tarvitsevat elääkseen paljon enemmän ravintoa kuin pienemmät kotilot joten on hyvä jos antaa kotiloille ravintona jotakin joka on todella ravintopitoista. Vielä isoimmilla lajeilla, kun akaateilla on usein kuolin syynä aliravitsemus. Kurkku/tomaatti/salaatti on lähinnä vettä. Itse syöttelen noille perunaa, bataattia ja muuta tujumpaa vihannesta. Tässä nyt ei hirveesti ruokinnasta voi puhua, kun siitä on jo aihe. Kumminkin en näe järkeä isolle kotilolle syöttää ruokaa joka on 95% vettä.
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *

Vs:Akaattikotilot 30.08.2010 00:31 #321247

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
Minä en näe mitään ongelmaa siinä, että kurkku ja salaatti ovat osana monipuolista ruokavaliota. Ja se että joku kertoo kotilonsa syöneen kurkkua/salaattia, ei kai automaaattisesti tarkoita sitä, että kotilolle ei anneta mitään muuta. Itsekin annan silloin tällöin akaateilleni kurkkua ja salaattia, mutta myös paljon muuta, ja ravinnonsaannissa tuskin on vikaa, kun kotiloista suurin on paisunut nelisensataagrammaiseksi.

Tuntuu, että tämä sama "ei kurkkua ja salaattia akaateille"-aihe puidaan jossain vaiheessa jokaisessa ketjussa, viimeksi taisi olla lisääntymiseen liittyvässä keskustelussa...

Voutisalle ja jossulle: Onnea vaan uusista tulokkaista, minullakin on 2kk ikäinen aksuvauva aikuisten kotiloiden lisäksi, ja on kyllä niiin söpö...:)
1.3.1 Testudo horsfieldii, 1.0.0 Testudo hermanni boettgeri, 6x Achatina fulica, 4x Achatina fulica f. white jade, 5x Helix aspersa maxima,
1x Helix pomatia, 1.6.0 Felis silvestris catus

Vs:Akaattikotilot 30.08.2010 00:50 #321250

• voutisa
  • voutisa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Love amphibians
Kiitoksia kiitoksia! Ja tosiaankin kyllä mä noille kotiloilleni olen antanut noita turvotettuja kissannappuloita ja varmaan raejuustoo ja porkkanaa ja tämmöstä annan noille tässä lähipäivinä. Että ei meilläkään ihan pelkällä kurkulla ja salaatilla mennä :), mutta tosiaan noi munkin kotilot ovat 2 kuukautisia ja syövät ihan kamalaa vauhtia :D

Vs: Akaattikotilot 03.09.2010 11:07 #321777

Mulla oli ennen 11 Akaattia ja täneen alotan uudestaan Akaatti harrrastuksen ;) Mutta Nidden hinta on noi 2-6€ Kasvattajilta saa halvalla ja joltain jopa ilmaseksi :) Kaikkiruokaisia akaattikotiloita voidaan ruokkia hedelmillä ja kasviksilla, ja välillä myös lihalla. Akaattikotiloille sopimattomia ruoka-aineita ovat muiden muassa sipuli, sitruuna, avokado, raparperi, makaroni kaikissa muodoissaan, riisi, turvottamattomat kissan- tai koiranraksut sekä liian mausteinen tai liian suolainen ruoka. Niin ja on aika kovia sotkemaan mutta jos joka päivä siivoaaa pökäleet pois ja putsaa lasit nii terran siivous on helppoa ;)

Vs: Akaattikotilot 03.09.2010 14:35 #321807

- no angel-amulet maksoi 6.90 eläinkaupassa ja mindyn sain kaverilta ilmatteeks ;:D
- no esim: kurkku,kesäkurpitsa, tomaatti, herkkusieni, viinirypäle yms...
- oon kuullu et yleensä noin 7-8 vuotiaiksi elää
- no kyllähän ne hieman kakkii ;)

Vs: Akaattikotilot 05.09.2010 10:31 #322042

• voutisa
  • voutisa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Love amphibians
En nyt oikein tiedä kuuluuko tämä kysymys tänne, mutta... onko normaalia että aksut viihtyvät melkein koko ajan terran katossa?
Mulla ovat melkein koko ajan siellä niin onkohan se normaalia?

Sitten kysyisin, että mitähän noille oikein vois antaa kun omena,porkkana ja koiran/kissan kuivamuona ei oikein kelpaa?
Syövät enimmäkseen vain jotain salaattia/kurkkua mikä ei ole kasvavalle kotilolle oikein hyvää evästä. Joten mikä olisi sitten hyvä ja kotiloiden keskuudessa suosittu ns. terveellinen ruoka?
:D
Sivu luotiin ajassa: 0.446 sekuntia

Yhteistyössä