En tiiä puuttuuko modet tohon räikeen punaseen tekstin väriin, mutta tässä vastauksia

Oon kylläkin ex-kotiloharrastaja, mutta muistan kyllä aika paljon.
Hinta riippuu mistä ostat aksusi. Eläinkaupassa n. 2-6 euroa, sanoisin. Itse maksoin aksuistani (kun mulla vielä oli) 4e/kpl. Kasvattajalta saa halvemmalla.
Ruoaksi käy kaikki kasvikset, hedelmät ja vihannekset, sun muut. Kiellettyjä ruokia muistaakseni olivat sitrushedelmät (sitruuna, greippi), lime (?), raparperi, sipuli, pasta, riisi... Niitä oli muitakin, mutta on päässy unohtumaan ;D Joten jotku saa lisäillä... Ja sit kalsiumin lähteeks käy seepiansuomu (valkea lätyskä, saa eläinkaupasta 2-3 eurolla) joka on kotiloille välttämätön.
Elinikä 5-10-vuotta, tai ylikin. Hyvällä hoidolla ja jos ei tule kotilolle sairauksia, voi kotilo hyvinkin elää yli 10-vuotta (=
Sotkee aika paljon. Tai riippuu milleen sen ottaa. Jos siivoaa joka päivä pökäleet ja limoja seiniltä, ei terraarion siivous perusteellisesti ole niin paha homma. Mielestäni kotilot eivät olleet maailman siisteimpiä eläimiä, mutta ihan mielenkiintoisia kyllä
Jotku voi sitten korjailla jos tulee virheit..