Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua kotiloista.

Moderaattorit sisu65 ja Raisa Ojaniemi

AIHE: Akaattikotilon terraario

Akaattikotilon terraario 28.04.2010 20:39 #306599

• tpkaiju
  • tpkaiju hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • olen vähän kiinostunut kaikesta
Voiko kahta aksua pitää 70x30x30cm koikoisessa vanhassa akvaariossa?
iguana iguana 0.0.1 cb Germany, achatina fulica 30 cb Finland.
Viimeksi muokattu: 24.06.2010 20:46 Kirjoitti: . Syy: Otsikosta muokattu Akaattikotelo->Akaattikotilo.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs: kysyntää aksujen terrasta 28.04.2010 20:55 #306602

Voi :) 63 litranen on ihan hyvä mun mielestä, siihen sai varmaan enemmänkin laitettuu x)

Yhden kotilon terraarion vähimmäiskoko on 20 L, miel. 30 L. Joten on ihan hyvä toi sun :)
chinese fire-bellied newts <3
Viimeksi muokattu: 28.04.2010 20:57 Kirjoitti: tuliliskofani.

Vs:kysyntää aksujen terrasta 28.04.2010 21:23 #306610

• tpkaiju
  • tpkaiju hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
entä turve? 10cm syvälti???

Vs:kysyntää aksujen terrasta 28.04.2010 21:38 #306614

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
N. 10cm kerros vähintään on hyvä nin, että kotilo mahtuu kunnolla kaivautumaan turpeen alle ja turve pehmentää iskun jos kotilo tippuu katosta alas jostain syystä. Itse pidän toisessa terraariossa n.15cm turvetta pohjalla, koska isoin kotiloni on 15cm kuoreltaan ja painaa 245grammaa niin ei sitten kamalasti terraariossa kolise jos toinen tippuu katosta alas..

Itse pitäisin yksinäistä akaattia minimissään 30-40litraisessa terraariossa, koska kaikki välttämättömyydet vievät suurimman osan tilasta terraariossa turve,seepia ja mahdolliset ruokakipot. Siksi monet suosittelee yksinäiselle isompaa terraariota yhdelle kun laumassa asuvalle. Kyl noi 20litran terraariot on niin ankeet mitoiltaan, et aika vähän siel on liikkumatilaa noiden välttämättömyyksien jälkeen.

Laumassa pidettävillä akaateilla varaan jokaiselle 20litraa tilaa.
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *
Viimeksi muokattu: 28.04.2010 21:39 Kirjoitti: CroSSLeSS.

Vs:kysyntää aksujen terrasta 28.04.2010 21:52 #306618

• tpkaiju
  • tpkaiju hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kuinka kauvan kestää että 40x20x30cm kokoinen astia jää pieneksi.
Viimeksi muokattu: 28.04.2010 22:03 Kirjoitti: tpkaiju.

Vs:kysyntää aksujen terrasta 28.04.2010 22:02 #306619

• tpkaiju
  • tpkaiju hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Siis niitten kuoret ovat noin 7cm
Viimeksi muokattu: 28.04.2010 22:05 Kirjoitti: tpkaiju.

Vs:kysyntää aksujen terrasta 28.04.2010 22:49 #306639

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Poikasille ei ole mitään suosituksia minkä kokoisessa terraariossa pidetään. Kaikki kotilot kasvavat yksilöllisesti. 7cm kuoreltaan oleva kotilo on kyllä niin iso, etten useita pitäis 24litraisessa terraariossa.
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *

Vs:kysyntää aksujen terrasta 29.04.2010 20:57 #306744

• Paroni
  • Paroni hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Pistänpä tähän topikkiin tän kysymyksen... Eli mulla kun oli noitten kotiloitten terrassa paksuja bambukeppejä mutta ne homehtu. No pesin homeet pois ja kuivasin ne kepit ja laitoin takasin terraan ja parin päivän päästä ne kepit oli taas homeessa. No nyt ajattelin että voisko nuo bambukepit käsitellä venelakalla ? Jotta eivät homehtuisi. Venelakkaahan kovasti kehuvat että siitä ei irtoa mittään myrkkyä mut kun nuo kotilot imevät tuon jalkansa läpi kaikkea niin sitä tässä pohdin.
Tekis mieli kumminkin pitää nuo kepukat tuolla kotiloitten terassa, kun ne tykkää niissä kiipeillä ja ne on sileän pinnan ansiosta helppo pitää puhtaina.
Jotenka, osaisko kukaan vastata tohon ?
Viimeksi muokattu: 29.04.2010 20:57 Kirjoitti: Paroni.

Vs:kysyntää aksujen terrasta 29.04.2010 22:14 #306766

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Puun pitäisi olla täysin kuiva ja se pitäis saada joka puolelta lakattua. Jos puu ei ole läpi kuiva siinä käy niin et puu hautuu siellä lakkakalvon alla ja mätänee (?) Saman tapainen ilmiö käy esim. talojen seinille, kun ne maalataan vääränlaisella maalilla, puu muhii siellä maalin alla mätänee pikku hiljaa..

Itse käyttäisin jos mahdollista luonnosta saatavia oksia, ne on aina helppo uusia aika ajoin. Tai sitten jotakin eläinkaupasta ostettavia juurakoita. Nykyään myydään myös sellasii taiteltavia ja väänneltäviä keino-oksia.

Mä oon joskus törmännyt myös muoviseen "bambukeppiin".

Tosiaan en oo mikään rakentamisen ammattilainen, mut lakkahan ei oikeen suojaa jos sitä ei käytetä joka puolella ja kuivassa materiaalissa.

Mulla joskus kun oli paju keppejä, itse en jaksanut niit koskaan pestä. Aina kun hometta ilmestys viskasin ne pakastimeen kunnessa se home häipyy pinnasta. Sitten sulatus ja takaisin terraarioon. Sitten ku puu alkoi liikaa lahoomaan vaihdoin kepit uusiin.
Viimeksi muokattu: 29.04.2010 22:18 Kirjoitti: CroSSLeSS.

Vs:kysyntää aksujen terrasta 30.04.2010 00:09 #306782

• Wilkku
  • Wilkku hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Suruaika
Ystäväni mies keksi hyvän ajatuksen, ja olen itse tätä soveltanut bambulla sisustaessani. Sähkömiehen teippiä tukevasti vain bambujen päihin niin pitkälti kuin bambu tulee turpeeseen, ja ei ihan heti homehdu. En oikein ollut varma homehtuivatko bambusi joka puolelta, vai vain tuolta turpeessa olevista osistaan. Itse jotenkin ajattelin, että tuo bambun pinta ei kovin helposti homehdu, mutta leikkauspäät kyllä homehtuvat. Tulipa tässä ajatus, että mitäs jos nuo leikkauspäät vain lakkaisi? Tämän tietenkin saa unohtaa mikäli bambu homehtuu joka puolelta. Kyllä minä voisin koko bambuunkin kuvitella lakkaa kokeilevani, voihan bambun pituudesta riippuen kuivattaa ensin uunissa tai saunassa niin on takuu varmasti kuiva. :)
Jos tyrii tyrimisen niin onko se sitten voittamista?

Vs:kysyntää aksujen terrasta 30.04.2010 01:38 #306796

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
Kun aloittelin kotiloharrastusta, niin tuskailin myös homeen kanssa. Oksista turpeen kanssa kosketuksissa olevat osat homehtui. No, tajusinpa sitten suojata oksien päät muovilla...:D Ihan vaan pakastepussia ja teippiä käyttäen suojasin oksien turpeessa olevat päät. Sen jälkeen ei ole hometta tullut, tosin koitan myös vähän varoa oksia terroja sumuttaessa.
1.3.1 Testudo horsfieldii, 1.0.0 Testudo hermanni boettgeri, 6x Achatina fulica, 4x Achatina fulica f. white jade, 5x Helix aspersa maxima,
1x Helix pomatia, 1.6.0 Felis silvestris catus

Vs:kysyntää aksujen terrasta 30.04.2010 02:57 #306807

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mä en oo varonut oksien sumuttelua. Niihin saattaa kasvaa kosteassa levää hieman pintaan, mut kotilot tykkää sitä mussutella ja varmasti luonnossakin syövät paljon leväkasvustoa jos sellaista sattuu olemaan. :)

Vs:kysyntää aksujen terrasta 30.04.2010 13:38 #306821

• Paroni
  • Paroni hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Juu Terraariota sumuttaessa ei kyllä voi olla sumuttumatta samalla noita oksia... Mutta jospa lähden ihan reippaasti kokeilemaan tässä lähipäivinä ja sitten kerron tuloksista tännekkin päin. Eli ajattelin oksat lakata kokonaan, kun ne tosiaan homehtuvat niilta osin jotka ovat turpeen seassa ja siittä sit vielä vähän ylös päin. Mutta palaillaan.

Vs:kysyntää aksujen terrasta 01.05.2010 01:24 #306901

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
Jeps, kyllä mullakin niihin oksiin aina vähän vesi osuu, mutta en sillain viitsi sumuttaa, että oksat olis aina litimärkiä:). Nimittäin kesällä kun olin hommannut pari uutta oksaa sagriineille, eri laatua kuin vanhat, ja sumuttelin tosi "huolimattomasti", oksat homehtui. Toinen homehtui toistuvasti ja otin sen lopulta pois. Muuten ei enää ole homeongelmaa ollut, kun tosiaan oksien päät olen suojannut ja hieman varon oksia sumuttaessa. Mulla kans sagriinit on penskoina mussuttaneet jotain oksien pinnoista, muiden en oo huomannut tätä harrastavan:).
1.3.1 Testudo horsfieldii, 1.0.0 Testudo hermanni boettgeri, 6x Achatina fulica, 4x Achatina fulica f. white jade, 5x Helix aspersa maxima,
1x Helix pomatia, 1.6.0 Felis silvestris catus

Vs:Akaattikotelon terraario 10.06.2010 22:09 #311505

• Paroni
  • Paroni hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Juu piti tosiaan palailla... No eli kuten tossa aikaisemmin mainitsin että lakkaisin jollakin lakalla (venelakalla) nuo bambukepit, no eihän tässä ole ollut rahaa tuollaisiin 15-->€ lakka purkkeihin kun kesäloman alettua loppui tuon opintotuen tuolo ja kesätyöt alkaa vasta parin viikon kuluttua.
Any way, kokeilin tuota oksien päiden suojaamista kelmulla ja sitten varovaisempaa sumuttelua.
Kyllähän tuo menetelmä näytti aikansa toimivan. Mutta parin huolimattomamman sumuttelu kerran jälkeen alkoikin jo hometta ilmaantua.

Mutta eiköhän tuota lakkausta tule vielä aikanaan kokeiltua.
Viimeksi muokattu: 10.06.2010 22:10 Kirjoitti: Paroni.
Sivu luotiin ajassa: 0.328 sekuntia

Yhteistyössä