Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Tällä alueella Yleistä keskustelua kaikista käärmelajeista.

Moderaattorit Wilkku ja Raisa Ojaniemi

AIHE: Käärmeiden ruokinta (ruokintavälit, ruoan koko yms)

Ruoan koko suhteessa käärmeen kaulaan 26.03.2010 23:34 #301664

Hain maanantaina pytonin poikasen (tarkka ikä ei tiedossa, -09 loppuvuoden poikanen) eläinkaupasta. Kuoriutunut todistuksen mukaan Ruotsissa. Myyjä kertoi syöttäneensä aikuista hiirtä, käärme oli syönyt kahden viikon välein.

Annoin sitten eilen illalla 30 g. hiiren ja heiluttelin sitä hiukan käärmeen edessä, sekä vedin välillä vähän kauemmaksi. Hetken kuluttua käärme iski hiireen kiinni ja kuristi sitä.

Nieleminen kesti todella kauan ja näytti siltä kuin hiiri olisi ollut aivan liian suuri kaulan kohdasta kulkemaan. Käärme asetteli hiirtä eri asentoihin ja oikoi itseään suoraksi, jotta nieleminen onnistuisi. Käärme sai hiiren nieltyä pikku hiljaa.

Jäin nyt miettimään, oliko hiiri kuitenkin liian suuri ja voiko käärmeen kaula vahingoittua siitä? Toisaalta yrittääkö käärme edes niellä liian suurta ruokaeläintä? Voiko liian suuren ruoan antaminen aiheuttaa seuraavalla kerralla syömishaluttomuutta?

Olin valmistautunut siihen, että käärme ei ehkä syö näin pian kotiutumisen jälkeen, mutta ilo oli tietysti suuri kun ruoka kelpasi heti.
Viimeksi muokattu: 06.05.2010 06:38 Kirjoitti: . Syy: Otsikkoa muokattu.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Ruoan koko suhteessa käärmeen kaulaan. 26.03.2010 23:42 #301669

• Leiu
  • Leiu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kyllähän se hurjalta näyttää, kun käärme vaan venyy ja venyy ruokaillessaan. Sopiva ruokaeläin on kooltaan samaa luokkaa käärmeen paksuimman kohdan kanssa, muusta ei tarvitse sen kummemmin stressailla. Aikaa prosessiin menee, ja on ihan normaalia, että käärme oikoo itseään niellessään.

Vs:Ruoan koko suhteessa käärmeen kaulaan. 27.03.2010 19:37 #301787

Kiitos vastauksesta. Turhaa stressailua:) Viljiksillä kun ruoka on aina mennyt niin hujauksessa alas, että luulin pytikka vauvan tukehtuvan ruokaansa kun niin kauan kesti:)

Käärmeen ruokahalu 08.07.2010 13:18 #314825

Millaisia kokemuksia on teillä kokeneemmilla ruokinnasta, jossa käärmeellä on erittäin hyvä ruokahalu?
Kuinka usein voi antaa ruokaa?
Voiko antaa esim yhden isomman ja sitten pienempiä välipalaksi?
Olisin kiitollinen vastauksesta,eipä oo löytynyt noilta varsin yleisluontoisilta moreliasivuilta mitään yksityiskohtaisempia tietoja/kokemuksia.
Käärmeeni haluaa ruokaa joka ilta!

Vs:Käärmeen ruokahalu 10.07.2010 01:20 #314992

• NoName
  • NoName hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kunhan pitää silmällä, ettei käärme liho liikaa, niin voi syöttää heti kun entinen raato on tullut ulos.. :)
Minun ahmatilla ruokintaväli on suunnilleen pari viikkoa, ehkä viikoittainkin voisin syöttää, mutta pitää yrittää syöttö tähdätä omiin aikatauluihin sopivaksi. Välillä syötän pari pienempää kerralla tai yhden ison.

Mitään välipaloja ei minun mielestä kannata antaa.
B.Constrictor, C.Hortulanus, C. Calyptratus, P.Guttatus, A.Versicolor, A.Geniculata, B.Auratum, B.Boehmei, B.Verdezi, B.Schroederi, B.Klaasi, B.Vagans, B.Smithi, C.Cyaneopubescens, H.Lividum, X.Immanis, C.Fasciatum

Vs:Käärmeen ruokahalu 13.07.2010 17:55 #315382

No voi että...
Oon sitten varmaan antanut vähän väärin. Mitä haittaa siittä on,jos antaa
lisää ruokaa ennen ulostamista? Kun ei tuo käärme todellakaan tykkää että sitä käsitellään, aattelin vaan ettei tarvi sen takia oottaa ruoan antamista.

Ruokinta 29.07.2010 16:51 #317612

• Gogo
  • Gogo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
jees.. Eli oon aika tuore tapaus käärmeiden parissa ja miettinyt että löytyykö käärmeen ruokinnalle jotain laskukaavaa siitä et paljonko ruokaa eläin tarvitsee? jostain löysin tiedon että 5-10% käärmeen kokonaispainosta. Pitääkö paikkaansa muutakuin poikasilla?

Vs:Ruokinta 29.07.2010 17:00 #317616

Sopiva koko ruokaeläimelle on sellainen, että se on pikkuisen paksumpi kuin käärmeen itsensä paksuin kohta.
c.hortulanus 3.2.3, m.viridis 0.0.1, h.nasicus 1.0, b.constrictor 1.0, p.o.lindheimeri 0.2, lampropeltis ssp 1.1, a.squamigera 0.1, t.puniceus 3.1, v. stejnegeri 1.1

Vs:Ruokinta 29.07.2010 17:07 #317619

• Gogo
  • Gogo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
jos eläin syö kahta isoa hiirtä niin mistä tietää että se riittää?

Vs:Ruokinta 30.07.2010 00:54 #317691

• wilmeee
  • wilmeee hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Tavan
Gogo kirjoitti:
jos eläin syö kahta isoa hiirtä niin mistä tietää että se riittää?
tämähän riippunee ihan eläimen koosta? ja meillä kun maha on täynnä käärmeet häviää pariks päiväks sulattelemaan ruokaansa...
0.1 Pantherophis guttatus,0.0.1 Python regius,0.0.1 Eumeces schneideri, 1.0 morelia spilota cheynei, 1.0.1 Morelia Viridis, 0.0.1 iguana iguana, 0.0.1 Pogona vitticeps

Vs:Ruokinta 30.07.2010 17:32 #317751

• ande78
  • ande78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tuo 10% painosta on nk. ylläpitoruokinta, eli eläin pysyy hengissä muttei juurikaan kasva.
Kasvuikäselle ( siis alle kolmivuotiaalle joka ei ole täyskokoinen) mä ainakin ruokin runsaammin, eli jos liero painaa 100g, sen sapuska on 20g ja syö , käärmeestä riippuen noin kolmesti kk:ssa, joku hieman tiheemmin.

Vs:Ruokinta 30.07.2010 22:47 #317784

• Gogo
  • Gogo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
jees kiitos tässä alkoi olla jo ideaa.. tuntui vaan että toi rottis ei ehkä saa ihan tarpeeks ruokaa :)

Vs:Ruokinta 31.07.2010 01:50 #317816

• ande78
  • ande78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ja jos se syö kaks isoa hiirtä ( noin 50g/ hiiri) hommaa jostain jotain 75g rottaa ja kokeile jos semmonen sapuska kelpais, helpompi latoa isompaa rottaa naaman eteen kuin myöhemmin hiiriä jonona.
Mulla ainakin aikuinen vilja oli syöny aina vaan hiirtä ja tänäänkin meni vastatapettu rotta kuin vettä vaan. Ja tipua kanstii kokeilla. Mun omat ainakin syö nekin oikeen hyvin.

Käärmeiden ruokinta? 24.09.2010 00:36 #324629

Noille matosillehan pitäisi syöttää pikkasen käärmeen paksuimpaa kohtaa isompaa elukkaa, mutta mitenkä ruokintavälit? Esim tuolle kuukauden ikäiselle viljikselleni annan 5 päivän välein hiiren pinkin, mutta 3-vuotias veripython ei varmaan jumborottaa yhtä usein tarvitse.. Miten siis tietää kuinka usein noita pitää ruokkia?

Itselläni on 1 pieni viljakäärme, jolle heitän hiiren pinkin joka viides päivä, P Regius jolle kaksi aikuista hiirtä kerran viikossa, Kuningasboa jolle aikuinen rotta kerran viikossa ja veripython jolle olen toistaiseksi heitellyt millon minkäkinlaista ruokaa. Ruokin noita elukoita siis juuri niin kuin myyjät aikoinaan neuvonut, mutta mistä tietää millon pitää alkaa tekemään muutoksia noiden ruokavalioihin?

Vs: Käärmeiden ruokinta? 24.09.2010 09:38 #324639

• Maru
  • Maru hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Käärmeen kasvaessa ruokintavälikin pitenee. Eli minä olen aikuisilla viljoilla ja mauruksilla pitänyt ruokintavälin suunnilleen kahdessa viikossa. Ovatko nuo sinun muut käärmeet aikuisia, paitsi tuo pikkuvilja?
Sivu luotiin ajassa: 0.357 sekuntia

Yhteistyössä