|
|
 |
 | | |
|
Aihe: Liskon kuoleminen
|
|
Liskon kuoleminen 4 kuukautta, 2 viikkoa sitten
|
|
|
Kysyisin, että onko mahdollista, että jokin matelija kuolee nuoltuaan jotain sisustusta esim. kartonkia tai kiveä?
|
|
|
|
Älkää aliarvioiko minua iän perusteella. Eihän sitä koskaan tiedä.
|
|
|
Vs: Liskon kuoleminen 4 kuukautta, 2 viikkoa sitten
|
|
|
En usko. Jollei se sitten syö sitä ja saa tukosta suoleen. Toki tämäkin on hoidettavissa:)
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Liskon kuoleminen 4 kuukautta, 2 viikkoa sitten
|
|
|
Tietysti jos sisustusmateriaalissa, mitä ikinä se onkaan on myrkkyjä, niin voihan se kuolla...!
|
|
|
|
sites.google.com/site/kimslleopardigekot/ sites.google.com/site/madagaskarinpaeivaegekko/
|
|
|
|
|
|
Kartonki nyt varmaan ei ole maailman paras sisustusmateriaali. Puhtaissa kivissä (tai puhtaassa kartongissa sen puoleen) tuskin mitään tappavaa on, mutta tosiaan riippuu siitä, onko se käsitelty jollain.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Olisiko kartonki paha, jos sen päällystäisi esim. kontaktimuovilla?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mihin sitä kartonkia sitten meinasit käyttää?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ajattelin, että rakentaisi vaikka jonkinlaisen majan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kontaktimuovissa on liimaa/teippiä - ei hyvä...en ainakaan itse suosittele.
|
|
|
|
-Ookko nää Oulusta...pelekääkkö nää polliisia-
|
|
|
|
|
|
Maja on helppo väsätä vaikkapa samalla kombinaatiolla kuin noita kalliotaustoja väsätään eli styrox, saumauslaasti ja lakka. Moni lisko on jo sen verran painavakin, että kartonkimaja voisi olla äkkiä kartonkilätty. ;) Kivistä voi myös rakennella majoja akvaariosilikonin avulla helposti ja nopeasti.
|
|
|
|
Jos tyrii tyrimisen niin onko se sitten voittamista?
|
|
|
|
|
|
En kyllä ajatellut kontaktimuovia väärinpäin liimata. Eihän siinä toisella puolella liimaa pitäisi olla?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kontaktimuovihan rispautuu irti hyvin helposti, jolloin liimapuoli paljastuu. Varsinkin kosteassa terrassa aika varmasti alkaa lähtemään irti.
Eikä liimassa olevat kemikaalit voi olla kovin terveellisiä..
Pienellä vaivannäkemisellä ja tuolla Wilkun mainitsemalla styrox-saumauslaasti-lakkakombinaatiolla saat kestävämmän, kauniimman ja ennen kaikkea turvallisemman majan lemmikillesi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Juu, kun muovi lähtee nurkastaan repsottaan, niin pikkujalat voivat tarttua siihen ja saattaa repiä koko nahan irti jalasta
- tai lisko ei saa itseään irti lainkaan - kun sattuu kiinnijääminen vaikka lämpöpaikan kohdalle, voipi olla kohtalokasta.
Näinhän ei aina välttämättä käy, mutta kun mahdollisuus on olemassa, niin ei kannata riskeerata lainkaan.
|
|
|
|
-Ookko nää Oulusta...pelekääkkö nää polliisia-
|
|
|
|
|
|
saat liskolles hienon majan, kun otat muovisen kukkaruukun/muun sopivan boksin johon leikkaat esim. mattoveitsellä oven. Sitten sulatat oviaukon ympärykset tasaisiksi stendarilla, jottei ne jää teräviksi.
sitten kun haluat siitä esteettisesti hienomman, niin ostat purkin uretaania, jonka suihkuttelet maatavasten väärinpäin olevan ruukun/muoviboksin päälle. voit halutessasi kiinnittää siihen esim. mangrove juurakoita kun uretaani on vielä märkää.
sitten kun uretaani kuivaa, raappaat vaikka teräsharjalla/puukollaa/whatever pintaa skidisti rikki, jonka päälle sitten saumauslaasti+lakka pinnoite, tai vaikkapa akvaariosilikoni+kookosrouhepinnoite, tai vaikkapa lakka+hiekka pinnoite, riippuen siitä minkä näköisen majan haluat liskollesi tehdä. Tyhjä muovipurkki maksaa ehkä 0,5€, uretaani n.3€, ja hiekka/turve/kookosrouhe pari euroa. saumauslaasti ja venelakka maksaa sit muutaman euron enemmän.
helppoa, nopeaa, ja saat varmasti kauniin ja turvalliset majapaikan liskollesi
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Liskon kuoleminen 4 kuukautta, 1 viikko sitten
|
|
|
En minä alunperin aikonut käyttää kontaktimuovia, tuli vain mieleen, että jos kartonki ei ole paras mahdollinen materiaali, niin sen päällystäisi kontaktimuovilla, jotta se olisi turvallisempi.
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Liskon kuoleminen 4 kuukautta sitten
|
|
|
Olen hyvä tekemään käsilläni kaikkea ja haluaisin tehdä tulevalle leolleni jotakin kivaa ajattelin että tekisin wetpoksin jostain ihommasta rasiasta ja sen päälle pilopaikan. Onko riski tehdä ns. silta ylös purkin päälle?
Asia ei muuten olisi tullut mieleen mutta luin että leo pitää pienestä kiipeilystä jos siihen on mahdollisuus
|
|
|
|
|
|
|
 | | |
|