Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Tällä alueella keskustellaan muista käärmeistä, paitsi viljakäärmeistä ja kuningaspytoneista.

Moderaattorit Wilkku ja Raisa Ojaniemi

AIHE: Tiikeripytonin vapaana pitäminen?

Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 04.09.2010 20:51 #321996

Nyt jo pidempään moista matosta miettinyt mutta ei oikeen riitä neliöt moisen terraariolle. Mietinkin että voiko asunnon tiloja järjestää niin että tiikeripythonia voisi suurimman osan ajasta pitää vapaana, jos järjestäisi vähän pienemmän terran aina tilapäismajoitusta varten? Mitenkä ruokinta kun on muitakin matoja, käykö kimppuun kun haistaa hiiren Yms..
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 04.09.2010 22:39 #322019

• missyl
  • missyl hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
Mitä enemmän tilaa niin ainahan se olisi parempi mutta vapaana? En ehkä itse päästäisi.. Ensimmäisenä tulee mieleen karkailut, lämpötilat ja mun käsityksen mukaan tiikeripytön ei ole ehkä sieltä kilteimmästä ja rauhallisemmasta päästä? Toki voin olla väärässä mutta mun henkilökohtanne mielipide on että jos ei ole matelijalle tarjota kunnollisia olosuhteita nimenomaan terraariossa niin ehkä kannattaa jättää hankkimatta..
Yksinkertaisuuden kuningatar.

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 08.09.2010 02:19 #322405

Minkäköhänlaisia tiloja porukalla on omille tikruillensa? Jossain taisi suosituskoko terraariolle olla 4mx2mx2mx..

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 08.09.2010 17:15 #322469

• Elvis
  • Elvis hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Oma Tiikeripyton on tällä hetkellä n. 2.3 metrinen ja terraario on n. 4m leveä, 1,3 syvä ja 1,5 korkea. Kaveri painelee vapaana joka ikinen päivä pisin poikin kämppää. Lukuunottamatta nahanluontiaikaa ja jos se on juuri syönyt. Silloin se kannatta tietty pitää kopissaan eikä häiritä. Tilaa meillä onkin ruhtinaallisesti joten kelpaa mennä. Joskus se menee kyhjöttämään jonnekin on paikoillaan pitkiäkin aikoja. Kyllä käärme osaa hakeutua paikkaan jossa sillä on hyvä olla. Voithan sinä esim laittaa jonnekin olohuoneen nurkkaan lämpölampun minne se pääsee lämmittelemään. Ja sillon kun ruokit muita käärmeitä pidä tikru omassa loosissaan. Ei nää niin vaikeita asioita ole, käyttää vaan vähän tervettä maalaisjärkeä. Mun otus kun on pienestä asti saanut olla enempi tai vähempi vapaana ja talossa on vielä mun ja emännän lisäksi koko ajan 3-4 lasta niin se on niin tottunut ihmisiin ja jokapäiväiseen käsittelyyn ettei se hetkahda yhtään mistään. Nahanluonnin aikana se sihisee ja sähisee jos menet silloin juuri terraan jotain säätämään mutta silloinhan sen kuuluukin antaa olla rauhassa. Jotkut tyrmää täysin noin ison käärmeen vapaana pitämisen mut minä olen täysin erimieltä. Makaa vittu itse ahtaassa kopissa 20 vuotta ja tule sen jälkeen sanomaan olisko kuitenkin hyvä päästä välillä vähän luikertelemaan;)Vaatiihan se tietenkin siitä huolimatta vaikka paljon vapaana olisikin kunnon kokoisen terran. Ja joku juuri kommentoi et siin on riskinsä jos se pääsee karkuun ku on paljon vapaana... Jep jep sanon minä. Koiratkin on sisällä vapaana ja nekin voi päästä karkuun muttei siitä kukaan ole huolissaan. Kannattaisko sit vaikka hommata ovipumput oviin jollei itse pysty huolehtimaan ovien kiinni pysymisestä ja laittaa tuuletusikkunoihin vaikka verkot.
Mieti kuitenkin tarkkaan jos meinaat otuksen hommata. Se on hauska ensimmäiset kolme metriä ja 15 kiloa mutta onko se vielä hauska jos siitä tulee kuusi metriä ja sata kiloa?? Ei muuta kuin lykkyä pyttyyn vaan ja multa saat aina kysellä asiaan liittyviä kysymyksiä. En itse ole mikään matelijatieteiden tohtori mutta omista kokemuksistani kerron mielelläni=)

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 08.09.2010 18:38 #322478

• Dragonfly
  • Dragonfly hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Pöhelö-örvelö olento
Elvis kirjoitti:
Ja joku juuri kommentoi et siin on riskinsä jos se pääsee karkuun ku on paljon vapaana... Jep jep sanon minä. Koiratkin on sisällä vapaana ja nekin voi päästä karkuun muttei siitä kukaan ole huolissaan.

Ohho... Enpäs minäkään kyllä haluaisi sellaista isoa, yli 3metristä käärmettä talossa vapaana pitää.
Mielestäni on hyvä järjestää madolle asianmukainen terraario. Jos tikrunkin meinaa ottaa, osanee myös varautua siihen, että se tosiaan kasvaa suureksi ja tarvitsee ison tilan...
1.1 Pantherophis guttatus, 1.1 Python regius, 0.1 pituophis deppei jani, 1.0 Epicrates cenchria cenchria, 1.2 Felis silvestris catus(Viivi muistoissa) ja Homo sapiens 1.0

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 08.09.2010 18:45 #322481

• Wilkku
  • Wilkku hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Suruaika
En halua vaikuttaa ahdasmieliseltä, mutta jos eivät neliöt riitä asiallisenkokoisen terran hommaamisen on minusta toistaiseksi parempi unohtaa laji. Itselleni ainakin herpeissä iso asia on se, että saan seurata eläintä sen luonnollista ympäristöä jäljittelevissä olosuhteissa, pidän muutenkin tärkeänä että eläimelle on mahdollista luoda omat rauhaisat olosuhteet. Käärmeet ja koirat eivät mielestäni ole vertailukelpoisia tässä mielessä, että koska koiraa voi pitää vapaana asunnossa myös käärmettä voi pitää näin. Pettävää logiikkaa, tätenhän minäkin voisin päästää hiireni, rapuni ja kaikki muutkin eläimeni tänne kämppään. Eläinten vaatimukset ovat erilaisia, kaikki eläimet eivät todellakaan ole vertailukelpoisia koiran kanssa. Tuo kopissa makaaminen taas menee minusta hiukan inhimillistämisen puolelle, en usko että eläin on kovin tyytyväinen mikäli sillä on paljon tilaa, mutta ei muuten asiallisia olosuhteita. Kyllähän sitä tässä maailmassa monia asioita tehdään, mutta se ei silti tarkoita, että tämä olisi hyvä tapa tehdä. ;) Kehoitan miettimään onko juuri tämä eläin elämäntilanteeseesi sopiva, minäkin tahtoisin paljon kaikkea, mutta kaikkea en voi saada kerralla.

Mikäli koira tai käärme pääsee karkuun, asia on siinäkin mielessä hieman erilainen, että ihmiset varmasti nuijivat käärmeen hiukan helpommin hengiltä ennakkoluuloissaan kuin koiran.
Jos tyrii tyrimisen niin onko se sitten voittamista?
Seuraavat käyttäjät sanoivat Kiitos: Dragonfly

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 08.09.2010 19:39 #322488

• Elvis
  • Elvis hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Dragonfly kirjoitti:
Elvis kirjoitti:
Ja joku juuri kommentoi et siin on riskinsä jos se pääsee karkuun ku on paljon vapaana... Jep jep sanon minä. Koiratkin on sisällä vapaana ja nekin voi päästä karkuun muttei siitä kukaan ole huolissaan.

Ohho... Enpäs minäkään kyllä haluaisi sellaista isoa, yli 3metristä käärmettä talossa vapaana pitää.
Mielestäni on hyvä järjestää madolle asianmukainen terraario. Jos tikrunkin meinaa ottaa, osanee myös varautua siihen, että se tosiaan kasvaa suureksi ja tarvitsee ison tilan...

Eipä tässä kukaan olekaan em. otusta ollut pelkästään vapaana pitämään. Sanoin nimenomaan että kaikesta huolimatta se vaati kunnon kokoisen terran. Pienten käärmeiden omistajatkin varmasti käsittelevät paljon otuksiaan. Onko se sitten vapaana olemista vaiko vaan käsittelyä ja mikä siinä sitten on ero?

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 08.09.2010 20:13 #322497

Elvis: Pakko sanoa tähän väliin, että vapaana olemisen ja käsittelyn erona yksinkertaisesti on se, että käsittelyssä (käärme on siinä sun käsissäsi) käärme ei ole vapaa menemään mihin suuntaan haluaa ilman kontrollia ja vapaana pitäminen nyt on vapaata kulkemista ilman että kukaan kontrolloi/ohjaa käden liikkeillä minne suuntaan käärme menee.
Mitä nyt olen tässä sivusta seurannut keskustelua niin itse olen myös ymmärtänyt, että täällä ihmiset puhuu mahdollisuudesta pitää käärmettä täysin vapaana, eli antaa käärmeen vaeltaa oman tahdon mukaisesti ympäriinsä. Tätä en kyllä itse hyväksy, käärmeen paikka on terraariossa ei vapaana kun puhumme nyt vankeusoloista. Mieluusti myös vältetään ylimääräistä käsittelyä.

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 08.09.2010 23:05 #322523

• Renze
  •  hahmo
En aluksi ajatellut liittyä keskusteluun, mutta Elviksen kommentin jälkeen oli pakko hiukan pohtia asiaa omaltakin näkökannalta.
Mun otus kun on pienestä asti saanut olla enempi tai vähempi vapaana ja talossa on vielä mun ja emännän lisäksi koko ajan 3-4 lasta niin se on niin tottunut ihmisiin ja jokapäiväiseen käsittelyyn ettei se hetkahda yhtään mistään.
En todellakaan katso tätä hyvällä monestakin syystä, mutta ehkä se itseäni eniten liikuttava syy on se, että eläin on aina eläin. Yhdestäkään käärmeestä ei voi ikinä mennä takuuseen, etteikö se joskus hyökkäisi/purisi/kuristaisi syystä tai toisesta.. tai ilman mitään syytä.
Ulkomailla on jo ollut tapauksia, joissa lemmikkinä ollut "kesy" suuri kuristajakäärme on kuristanut ihmisen. Eräässä tapauksessa kyseessä oli "vain" 3metrinen yksilö, joka tappoi aikuisen miehen, koska tämä oli mennyt yksinään käsittelemään lemmikkiään.
Näillä eläimillä on helkkarinmoinen voima, enkä epäile yhtään etteikö nuori-aikuinen yksilö voisi (niin halutessaan tai vahingossa) vääntää ihmisen lapsen melkoiseen solmuun parissa hetkessä.
Toivon todellakin, ettei se lapsi ole teidän (eikä kenenkään muunkaan!), koska tälläinen omistajien välinpitämättömyys välittyisi hetkessä harrastajakunnan harteille ja eniten siitä kärsisi ne, joille harrastus on elämäntapa.
Ei ole mitään vaaraa pitää viljakäärmettä lasten "leluna", koska sen kiukustuminen aiheuttaisi korkeintaan laastarin sormenpäähän. Oma mielipiteeni onkin, ettei potentiaalisesti vaarallista eläintä pidetä vapaana, varsinkaan lasten seurassa! Eihän kukaan pidä myrkkykäärmettäkään vapaana, vain koska se ei ole koskaan purrut!?
Suurelle kuristajakäärmeelle siis asianmukainen terraario, jossa se voi elellä elämänsä tyytyväisenä. Jos ja kun jättikäärmettä käsitellään pidetään huoli siitä, että paikalla on riittävän monta aikuista ihmistä.
Ja vielä OT:na ihan vertailun vuoksi pieni tarina;
Nelisen viikkoa sitten ruokin erästä ahnetta reilu kilon painoista Brassia. Heiluttelin rottaa pihdeistä ja samalla katselin toiseen suuntaan, kun yhtäkkiä vasemmassa etusormessa/kädessä roikkui Brassityttö nätissä solmussa. Parisen minuuttia yhdellä kädellä sitä irroitettuani jouduin luovuttamaan ja pyytämään puolisoni apua, koska omat kädet eivät yksinkertaisesti riittäneet ja etusormen vääntäminen alkoi jo hieman hikoiluttaa ;)
Ja nyt siihen vertailun toiseen osapuoleen... Mitkä onkaan tämän tarinassa esiintyneen Brassin voimat kertaa 50? Voisiko siis 50kiloinen Tikru olla hieman liian suuri pala irroitettavaksi perheenjäsenen ympäriltä?
Mutta siis kaikki tämä on tietysti vain jossittelua, koska eihän meidän Valma koskaan sellaista tekisi... Mitä todennäköisimmin ei teekään, eihän venäläisessä ruletissakaan luoti osu omalle kohdalle?

Edit.
Koiraa ja käärmettä on ihan turha verrata toisiinsa... Voihan se koirakin "kilahtaa", mutta matelijat luikertelee kuitenkin omalla tasollaan.. Käärmeillä kun on.. noh "käärmeen aivot".
Viimeksi muokattu: 08.09.2010 23:15 Kirjoitti: .

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 08.09.2010 23:32 #322526

• Renze
  •  hahmo
Huh...piti muutama viesti lukea ihan kahteen kertaan, ennenkuin tajusi, että kirjoittaja tosiaan on tosissaan.

Mies tuossa edellisessä viestissä jo kirjoittikin tärkeimmät asiat sen suhteen, että onko hyvä pitää isoa käärmettä vapaana asunnossa. Lisään vielä pari omaa mielipidettä.

Olosuhteet:

Miten luoda ns. "normaaliin" kotiin (huoneistoon) käärmeelle sopivat olosuhteet? Lämpölamppu olohuoneen nurkassa kun ei oikein riitä. Käärme altistuu helposti esim. vedolle. Ja miten luoda tarvittava kosteus huoneistoon? Wetboxikaan kun ei ihan tätä asiaa aja tässä tapauksessa...

Yksi myös mikä tuli mieleen, on käärmeen ulostaminen/virtsaaminen. Miten hoitaa asia käytännössä jos käärmeen terrana toimii huoneisto? En usko, että kukaan haluaa olohuoneensa lattialle about jalkapallon kokoista p*skakasaa tai virtsaa ison lammikon. Onhan tämä nyt jo hygieniakysymys myöskin, etenkin jos huoneistossa elää vielä lapsiakin. Käärmettä kun ei niin vaan opeteta käymään pöntöllä tarpeillansa, tai sanomalehdillä eteisen nurkassa.

Ja tosiaan eläin on aina eläin, ikinä ei voi luottaa siihen, että se "Valmapyyttoni" ei tee kenellekkään mitään pahaa.

En ole mikään kukkahattutäti, mutta minusta on todella edesvastuutonta pitää isoa käärmettä vapaana kotona, etenkin vielä pienten lasten lähettyvillä. Jos lastensuojelu puuttuu hanakasti muihinkin asioihin, niin varmasti puuttuisi tuohonkin jos tietäisi riskit. Ja tästähän ei seuraa kun p*skaa niskaan jokaiselle harrastajalle...

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 09.09.2010 00:02 #322532

Elviksen on pakko olla trolli.. Ihan pakko Ö_ö

Renze kirjoitti paljon asiaa. Käärmeen paikka on terraariossa, asianmukaisissa olosuhteissa.
Pitää muistaa, että vaikka yksilö olisi ollut kuinka rauhallinen "aina", asiantila ei välttämättä ole pysyvä. Pidetään käärmettä sitten harraste-eläimenä taikka lemmikkinä, olisi aina syytä tiedostaa, että kyseessä on vankeudessa elävä villieläin. Aina.
Pienemmillä (myrkyttömillä) käärmeillä arvaamattomuus on sinällään vaaratonta, mutta potentiaalisesti hengenvaarallisen eläimen pitäminen vapaana, etenkin lastensa keskellä on suoraan sanoen törkeää vastuuttomuutta.

Käärmeen vertaaminen koiraan kertoo kyvyttömyydestä ymmärtää matelijan aivokapasiteettia ja luontoa. (Kesy)koira on elänyt ihmisen kumppanina kauan, ja vuosituhansien saatossa sopeutunut elämään ihmisen kanssa. Koiran sosiaalisuus, palvelualttius ja ominaisuus leimautua omistajiinsa tekee siitä melko lailla erisorttisen eläimen kuin käärme. Mistään eläimestä on silkkaa tyhmyyttä sanoa ettei se "hetkahda yhtään mistään". Eläin on aina eläin, joka saattaa reagoida yllättävästi erilaisiin ärsykkeisiin. Sellaisiinkin, joita me ihmiset emme välttämättä edes huomaa. Käsittelyynkin tottunut ja sen hyväksynyt käärme saattaa jonain kauniina päivänä ilman näkyvää syytä yllättäen käyttäytyä aggressiivisesti. Ja näin tapahtuessa jättiläiskäärme on jopa aikuiselle vaarallinen, saati lapselle.

Yhdyn Renzen toiveeseen siitä, että tuo piittaamattomuus ei joskus ikävien tapahtumien kautta päädy otsikoihin, ja taakaksi meidän muiden käärmeharrastajien niskaan.

Edit: Oikein hyviä pointteja myös Trinityllä! Mä juutuin jotenkin turvallisuuskysymyksiin, enkä ajatelmissani ehtinyt edes noihin käytännön puoliin.. Hygieenistä, todellakin. Matelijoista valtaosa kantaa lisäksi salmonellaa, eli terveysriski on todellinen.
c.hortulanus 3.2.3, m.viridis 0.0.1, h.nasicus 1.0, b.constrictor 1.0, p.o.lindheimeri 0.2, lampropeltis ssp 1.1, a.squamigera 0.1, t.puniceus 3.1, v. stejnegeri 1.1
Viimeksi muokattu: 09.09.2010 00:05 Kirjoitti: Lunatica.

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 09.09.2010 14:39 #322587

• Maru
  • Maru hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Lunatica kirjoitti:
Matelijoista valtaosa kantaa lisäksi salmonellaa, eli terveysriski on todellinen.
Osa jopa useampaa kuin yhtä lajia, tämä tuli aikoinaan todettua meidän viljamatosilla.

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 10.09.2010 17:18 #322720

Aika valikoivaa tuo luetun ymmärtäminen..

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 10.09.2010 18:10 #322725

• Onuphrius
  • Onuphrius hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Nico @ 9reptiles.net
Elvis kirjoitti:
Oma Tiikeripyton on tällä hetkellä n. 2.3 metrinen ja terraario on n. 4m leveä, 1,3 syvä ja 1,5 korkea. Kaveri painelee vapaana joka ikinen päivä pisin poikin kämppää. Lukuunottamatta nahanluontiaikaa ja jos se on juuri syönyt. Silloin se kannatta tietty pitää kopissaan eikä häiritä. Tilaa meillä onkin ruhtinaallisesti joten kelpaa mennä. Joskus se menee kyhjöttämään jonnekin on paikoillaan pitkiäkin aikoja. Kyllä käärme osaa hakeutua paikkaan jossa sillä on hyvä olla. Voithan sinä esim laittaa jonnekin olohuoneen nurkkaan lämpölampun minne se pääsee lämmittelemään. Ja sillon kun ruokit muita käärmeitä pidä tikru omassa loosissaan. Ei nää niin vaikeita asioita ole, käyttää vaan vähän tervettä maalaisjärkeä. Mun otus kun on pienestä asti saanut olla enempi tai vähempi vapaana ja talossa on vielä mun ja emännän lisäksi koko ajan 3-4 lasta niin se on niin tottunut ihmisiin ja jokapäiväiseen käsittelyyn ettei se hetkahda yhtään mistään. Nahanluonnin aikana se sihisee ja sähisee jos menet silloin juuri terraan jotain säätämään mutta silloinhan sen kuuluukin antaa olla rauhassa. Jotkut tyrmää täysin noin ison käärmeen vapaana pitämisen mut minä olen täysin erimieltä. Makaa vittu itse ahtaassa kopissa 20 vuotta ja tule sen jälkeen sanomaan olisko kuitenkin hyvä päästä välillä vähän luikertelemaan;)Vaatiihan se tietenkin siitä huolimatta vaikka paljon vapaana olisikin kunnon kokoisen terran. Ja joku juuri kommentoi et siin on riskinsä jos se pääsee karkuun ku on paljon vapaana... Jep jep sanon minä. Koiratkin on sisällä vapaana ja nekin voi päästä karkuun muttei siitä kukaan ole huolissaan. Kannattaisko sit vaikka hommata ovipumput oviin jollei itse pysty huolehtimaan ovien kiinni pysymisestä ja laittaa tuuletusikkunoihin vaikka verkot.
Mieti kuitenkin tarkkaan jos meinaat otuksen hommata. Se on hauska ensimmäiset kolme metriä ja 15 kiloa mutta onko se vielä hauska jos siitä tulee kuusi metriä ja sata kiloa?? Ei muuta kuin lykkyä pyttyyn vaan ja multa saat aina kysellä asiaan liittyviä kysymyksiä. En itse ole mikään matelijatieteiden tohtori mutta omista kokemuksistani kerron mielelläni=)

Tuoksahtaako kenenkään muun mielestä provolta?
Mä en oo tulessa tänään.

Vs: Tiikeripytonin vapaana pitäminen? 10.09.2010 18:32 #322726

http://www.youtube.com/watch?v=W8uPhuXQNiM&feature=fvst

Tässä on video todella vaarallisen näköisestä tiikeri pytonista. Ja mitään inhimillistä noista tyhmistä ja aivottomista luontokappaleistahan ei saa tietenkään hakea.

Tottakai noita käärmeitä käsitellessä jokainen ymmärtää että se on arvaamaton villieläin ja mitä vaan voi sattua mut eiköhän sen käytöksestä aika hyvin opi huomaamaan milloin kannattaa jättää otus rauhaan.
Tää Elviksen esimerkki ei tarkoita että käärme on aina vapaana ja yksin joidenkin kolmevuotiaiden lasten kanssa. Ei kai kukaan niin saatanan idiootti ole vaikka kommenteista päätellen niin halutaan väkisin ymmärtää.
Jos haluaa pitää matosensa purkissa niin mikä jottei. Jos joku haluaa päästää käärmeet välillä purkista ulos tutkimaan muutakin maailmaa niin ei sen pitäisi kenenkään muun ongelma olla.
Sivu luotiin ajassa: 0.423 sekuntia

Yhteistyössä