Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Tällä alueella keskustellaan muista käärmeistä, paitsi viljakäärmeistä ja kuningaspytoneista.

Moderaattorit Wilkku ja Raisa Ojaniemi

AIHE: Sukkanauhakäärme

Vs:Sukkanauhakäärme 24.03.2010 17:26 #301287

• papana
  • papana hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Apep kirjoitti:
papana kirjoitti:
Kiitosta tiedosta! =) Täälläkin noita on putkahdellut tän päivää tuonne, olin eka hädissäni & ihmeissäni ( nuo myytiin meille ukkeleina ), kun ei ees kuvia mistään löytynyt ja mitään käsitystä ei ollut että mitä pökäleitä tuonne on putkahtanut... Onpahan nyt nähty tuokin.
No problem. :) Viimeistään nyt siis selvisi onko käärmeesi poika vai tyttö. ;)

Jep, nähtäväks jääpi tuleeko vielä Seposta Seija :D
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Sukkanauhakäärme 27.03.2010 02:58 #301701

• papana
  • papana hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Eipä ole lisää munia tullut, vaikka mahassa tuntuu joku 8-10 munaa, ja toista käärmettä koklaillessa tuntuu munia sielläkin ( ei ole vielä muninut yhtään munaa). Olen antanut niiden nyt olla pari päivää rauhassa munintaboksin kera, mutta ei ole näköjään sinnekkään munia tullut...

Tämä on kuulemma käärmeiden eka munitakerta, vaikka ovat noin 5-6 vuotiaita ( huonot olot ennen ).

Joten kun soittelen huomena elukkalääkäriin, niin mistä tiedän että saan sieltä oikeaa hoitoa (täällä kun ei tunnu olevan kun noita koiriin ja kissoihin perehtyneitä tohtoreita)? Vai onko jotain kikkaa jolla munat saapi tulemaan pois, ei? Että apua.

Vs:Sukkanauhakäärme 27.03.2010 19:11 #301779

• Apep
  • Apep hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
papana kirjoitti:
Eipä ole lisää munia tullut, vaikka mahassa tuntuu joku 8-10 munaa, ja toista käärmettä koklaillessa tuntuu munia sielläkin ( ei ole vielä muninut yhtään munaa). Olen antanut niiden nyt olla pari päivää rauhassa munintaboksin kera, mutta ei ole näköjään sinnekkään munia tullut...

Tämä on kuulemma käärmeiden eka munitakerta, vaikka ovat noin 5-6 vuotiaita ( huonot olot ennen ).

Joten kun soittelen huomena elukkalääkäriin, niin mistä tiedän että saan sieltä oikeaa hoitoa (täällä kun ei tunnu olevan kun noita koiriin ja kissoihin perehtyneitä tohtoreita)? Vai onko jotain kikkaa jolla munat saapi tulemaan pois, ei? Että apua.
Niin no, sukkanauhakäärmeet synnyttävät eläviä poikasia. Munintaboksia ei tarvita.

Kikkoja ei minun tietääkseni ole, jos niitä tosiaan on jäljellä, mutta eläinlääkäri voi neuvoa paremmin. En tiedä missäpäin maailmaa olet, mutta kuulostaa siltä että puhelimen kautta joku Raulio tai Sjøberg pystyisi kertomaan voiko ja pitääkö asialle tehdä jotain.

Vs:Sukkanauhakäärme 27.03.2010 19:30 #301783

• papana
  • papana hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Niin no ajattelin että jos ne munat tulis sitten pois, kun saisivat rauhassa sinne munitaboksiin ne väsättyä ... olin kyllä jo tietoinen että eläviä poikasia tekevät, mutta tämä tilanne on outo, kun ei ees mistään tietoa löydy. En edes meinannut uskoa että munia olisivat, mutta pakko kai se on uskoa kun niitä on tullut ja mahassakin niitä tuntuu ihan selkeästi ja näkyvät...

Vs:Sukkanauhakäärme 27.03.2010 22:21 #301808

• Apep
  • Apep hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
No, jos niitä vielä varmasti on jäljellä, eikä käärme saa ne työnnettyä ulos, niin pahimmassa tapauksessa ne voivat aiheuttaa vakavia ongelmia ja kuoleman. Jos niitä on jäljellä, niin se mitä voisi ehkä tehdä, on pitää terraario mahdollisimman steriilinä, nostaa lämpötila ja ilmankosteus, antaa kylpyjä pari kertaa viikossa sekä varovasti hieroa käärmeen vatsaa. Kannattaa myös tarkkailla, ettei siitä tule letarginen sekä varmistaa että se syö ja ulostaa normaalisti. Kotiniksi, jonka toimivuudesta ei ole mitään takeita.

Näitä neuvoja minulle annettiin tätä muistuttavassa tapauksessa, MUTTA minä en ole pätevä antamaan mitään eläinlääketieteellisiä neuvoja. Eläinlääkäri sen sijaan olisi.
Viimeksi muokattu: 27.03.2010 22:22 Kirjoitti: Apep.

Sukkanauhakäärmeestä 07.02.2011 17:33 #344503

Tuntuu etten löydä mistään tarpeeksi tietoa tai sitten en osaa etsiä sitä ja luetun ymmärtämisessä vikaa.

Aloittaen terraariosta, olosuhteista jne, toivon tietysti kokeneempien ja mahd kasvattajien tukea tässä asiassa. Kaiken tiedon saa paljastaa mitä tästä lajista vain voi kertoa.
_____

Haaveena olisi siis sukkis mutten tiedä mistä niitä saa (tarkoittaen Suomalaisia käärmeitä), kuinka paljon ne maksaa jne.
Lemmikkiliikkeiden kauttahan on helppo tietysti tilata ja kohta ois käärme Suomessa, mutta siinä on riskinä se, ettei myyjä tiedäkään kyseisestä käärmeestä mitään (synt.aika, alkuperä, laji ja alalaji jne...) Tottahan olen miettinyt vaihtoentoa, että eikös jotkut tee täällä herpissäkin kimppaostoja, kenties joku lahtaa elukat ulkomailta Suomeen ja toimittaa tilanneelle. En vain tiedä kuka tällaisia eläinreissuja tekee, milloin niitä tehdään ja paljonko sellainen tulisi minulle itselleni kustantamaan.

Tästä päättelemme, että minua kiinnostaa suuresti sukkiksista tuo hintahaitari, että mitä kautta saa kauneinta lajia/alalajia halviten ja helpoiten.

Toivoisin vaan niin kovin, ettei tämä nyt enää haaveeksi jäisi vaan oikeasti saisi sitten myöskin toteutettua tuon monivuotisen haaveen joka jäi jokunen vuosi sitten lyhyeksi sukkikseni nopean kuoleman vuoksi.

Mahdollisesti olisin myöskin kiinnostunut siis sukkanauhojen pienimuotoisesta kasvatuksesta mikäli niille kysyntää on. Itse toki tiedän kasvattamisen ongelmakohdat ja osaan niihin varautua kaikella järjenrippeelläni :)
_____

Tulipas taas kertakaikkisen epäselkeä teksti, hyvä on tää äidinkielen- ja asioiden ilmaisun taito :D
0.2 P.g.guttatus
0.2 C.l.familiaris
0.2 H.s.sapiens

Vs: Sukkanauhakäärmeestä 07.02.2011 20:20 #344538

• tonikin
  • tonikin hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kysymystä tuli vallan kauhiat määrät, mutta aloitan tälleen kevyesti..
Onko sulle tuttu tämä Apep:n sivu: http://koti.mbnet.fi/thamnoph/index.html

Herpetologisessa yhdistyksessä on myös lainattavissa paksu kirja nimeltään: Snakes of the United States and Canada; Ernst & Ernst. Tästä löytyy alalaji kohtaisestikin melkoiset määrät dataa. Toki muitakin, ryhmän käärmeisiin tarkemmin perehtyviä kirjoja on, mutta tämä ainakin näin ilmaisista ja lainattavissa olevista, tosin se on juuri nyt mulla lainassa...mutta palautunee kohtuu pikaseen;)

Kauneus on katsojan silmässä, mutta itteeni on viehättänyt todella paljon jotkin sirtalikset kuten infernalis, jne.

Vs: Sukkanauhakäärmeestä 07.02.2011 20:20 #344539

• Apep
  • Apep hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Infoa täältä:
http://koti.mbnet.fi/thamnoph/

http://www.thamnophis.com/
Englanninkielinen foorumi, hyvä paikka löytää (hollantilaisia, saksalaisia) kontakteja. Kaikki puhuvat kyllä englantia siellä.

http://www.gartersnake.info/
http://www.anapsid.org/gartcare.html
http://www.gartersnake.co.uk/

Kauneinta saa halvimmalla ottamalla yhteyttä kasvattajaan etukäteen ja hakemalla/antamalla jonkun toisen hakea vaikkapa Hammin messuilta. Mikä se kaunein on, on pitkälti makuasia, mutta sitä ns. kauneinta, eli San Franciscon sukkanauhakäärmettä, en suosittele aloittelijalle enkä sellaiselle, jolla ei ole varaa tai mahdollisuutta kiikuttaa sitä eläinlääkärille kerran vuodessa kolmannen elinvuoden jälkeen. T.s. concinnus ja T.s. infernalis ovat normaalisti siinä 100-130€ välillä. Minulla on jossain yhden ainoan kasvattajan parin vuoden takainen hinnasto, jos kiinnostaa. Normaali T. sirtalis sirtalis irtoaa 20-25 eurolla, samoin normaali T radix.

Pienimuotoista kasvatusta ei oikein harrasteta sukkanauhakäärmeillä. Poikasia tulee kerralla kymmeniä. Normaali 80-senttinen T. radix voi työntää maailmaan 50 poikasta ja poikasennätys, 92, on T. sirtalisin hallussa. Siinä onkin osasyy siihen, miksi itse päädyin T. elegans vagransiin; Tuottavat vähemmän poikasia. Sattuu myös olemaan se yksinkertaisesti kiehtovin ja omalaatuisin laji, vaikka se ei olekaan värikkäin. ;) Yllätyspoikuetta odotetaan muuten viikon tämän viikon aikana tai viimeistään ensi viikolla. Sanoin "yllätyspoikue", koska se ei ollut paritellut edellisen poikueen ja tämän välillä ja vasta nopea pulskistuminen paljasti että jotain oli tekeillä.

Ai niin, kirjavinkkejä voin antaa, jos koet että osaat riittävästi englantia tai saksaa.
Viimeksi muokattu: 07.02.2011 20:25 Kirjoitti: Apep.

Vs: Sukkanauhakäärmeestä 07.02.2011 21:11 #344550

Mullahan oli joskus muutama vuosi sitten T.s.parietalis joka oli aivan fantastinen möllykkä, kerrassaan ihana. Ainoa vain että pidän noista värikkäämmistä maailman luomuksista ja olenkin iskenyt silmäni tuohon t.s.tetrataeniaan, aivan mahtavan värinen laji. Myöskin nuo keltaiset ja punaiset lajit kiehtovat.
Toki täytyy ottaa lajin yleisluonne huomioon, käärmeen tulisi kuitenkin olla rauhallinen eikä mikään jättiläinen eli lyhyttä mallia haeskelen vaikka värikkäämmät ehkä pidempiä?? Mene ja tiedä, minä en tiedä... :dry: :dry:

Eli kiteytettynä: lyhyt, rauhallinen ja mahdollisimman värikäs eikä mikään superkallis luojan luomus...
_____

Olen tutustunut tuohon sukkis-sivuun kyllä paremmin kuin hyvin, suorastaan orjallisen hyvin ;) Mutta silti kaihertaa kaikki mahdollinen, en vain ymmärrä miten se on mahdollista kun tieto on kerta tuolla niin kiteytettynä. Täytyy olla jo omassa luetun ymmärryksessä vikaa :laugh:

Mulla on aika hiton huono kielipää, englantia en ymmärrä juuri ollenkaan, saksa onkin mulle sitten ihan kirjaimellista siansaksaa :silly: :silly:

Ainoaksi tuntuu itselle jäävän nuo lemmikkiliikkeet joka onkin sitten kyllä huono vaihtoehto mun mielestä. Tietysti riippunee myöskin liikkeestä että kuinka hyvin tajuavat syynätä sitten käärmeen taustat.
_____

Apep:
Mä joskus kyselinkin sulta sukkispoikasta jokunen vuosi sitten, mutta jäi kaupat onnistumatta liian pitkän matkan puolesta kun mulla ei ollut (eikä ole tänä päivänäkään) mahdollisuuksia kulkea kauas. Ja tästä syystä jäänee haaveeksi myöskään tulevasta poikueesta saada noudettua poikasta itselle, harmittaa niin hitosti. :angry: Ellei sitten sieltä päästä saa kulkeutumaan tännepäin mitenkään ;) ;)

Lajin vaihto edessä joka tapauksessa, kyllä se alun perin kun sukkikseen rakastui niin ei vain voi rakastua enää muuhun. Viljakäärme jää kakkoseksi joka hetki mun sydämessä... Myyntityö seuraavaks edessä on ainakin (P.g.guttatus x3)

Muoks:
Unohdin laittaa vielä mieltymykseni tuohon kalalla ruokkimiseen (eli harvemmin hiirtä), vitamiinijauhe itselläni oli silloin muinoinkin käytössä ja silloin luin että toimii kala+jauhe ruokinnalla vallan mainiosti ja harvemmin tarvitsee hiirtä antaa syötäväksi... Jotta fiksummat kertokaa, miten on tuon asian laita, onko se siis enää totta että sukkis pärjää ilman liharuokaa?
0.2 P.g.guttatus
0.2 C.l.familiaris
0.2 H.s.sapiens
Viimeksi muokattu: 07.02.2011 21:30 Kirjoitti: Kärmes87.

Vs: Sukkanauhakäärmeestä 07.02.2011 22:09 #344571

• Apep
  • Apep hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Jep, muistan kyllä. :)

Tuosta rauhallisuudesta, sukkanauhakäärme on tavallaan väärä käärme jos tuo on ehdoton vaatimus. ;) Vältä koiraita, naaraat ovat yleensä paljon rauhallisempia. Toisaalta koiraat ovat paljon aktiivisempia, mikä on plussaa jos niitten touhuja tykkää katsella. Kaikkea ei voi saada. Lajikohtaisia eroja on myös, esimerkiksi T. sauritus ja T. proximus ovat molemmat tunnettuja siitä, että ovat kaikkea muuta kuin rauhallisia. Joskus luin jostakin, että kuvioinnin ja käyttäytymisen välillä on yhteys ja juovalliset ovat taipuvaisempia pakenemaan.

Hollannin/Saksan harrastajilla on todella nättejä T. s. parietalis-linjoja ja niitten hinta on yleensä aika kohtuullinen. T. s. infernalis on kuulemma lähes poikkeuksetta veemäinen luonteeltaan ja suunnilleen samanhintainen kuin tetrataenia ja concinnus.

Pituudesta, niin. Naaraat ovat noin metrin pituisia aikuisina. Tai 80-110 senttiä jos sanotaan niin kuin se on. Joku harva T. sirtalis -yksilö saattaa ylittää tuon.

Mitä tulee ravintoon, niin oikeasti sukkanauhakäärmeet kulkevat pääasiassa sammakkoeläimillä. Kumpi sitten on lähempänä niitä, kala vai hiiri, on toinen juttu. Useimmat tuntemani ihmiset taitavat ruokkia niitä molemmilla varmuuden vuoksi.
Viimeksi muokattu: 07.02.2011 22:13 Kirjoitti: Apep.

Vs: Sukkanauhakäärmeestä 07.02.2011 22:33 #344585

• tonikin
  • tonikin hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mulla oli vielä hiljan (myin täällä herpissä pois) sini/punainen t.sirtalis infernalis, joka oli hieman varautunut mutta muutoin ookoo luonteinen. Eli ei paskonut käteen eikä ollut kiinnostunut niiden pureskelemisestakaan. Varovaisen utelias ja tavattoman kaunis...

Tämä söi huostassani pelkkää muikkua ja kuoretta. Pinkit ei kiinnostaneet.

Siitä kielitaidosta; Ite olen huidellut kouluni kieliopinnot ehtoja hipoen ja suomen kielellä mukavia turisten, mutta silti osaltani homma lähti etenemään vasta kun sain käsiini herppi aiheista kirjallisuutta. Sillä tiellä opiskeluni on sujuneet luonnostaan jo parikytä vuotta:)
Hyvä tämä taito ei vieläkään ole, mutta itselleni silti hyvin menettelevä.
Uson että elukatkin on samaa mieltä;)

Vs: Sukkanauhakäärme 08.02.2011 13:11 #344629

Niin no onhan tietysti sanakirjat keksitty, mutta siinä menee vaan mun ikä ja mielenterveys ku ei hermot piisaa kääntää joka toista sanaa kirjasta... :silly:
Mutta kun kuitenkin täällä saa ihan hyvin apua niin ei tarttis mitää kirjoja hommaillakkaan ja turhautua niitten kanssa sitten ;) Kokeneiden ihmisten juttuja on helpompi sisäistää kun kirjan tekstiä :)
0.2 P.g.guttatus
0.2 C.l.familiaris
0.2 H.s.sapiens

Vs: Sukkanauhakäärme 08.02.2011 13:19 #344630

• Apep
  • Apep hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Ennen pitkää kokeneiltakin loppuu vastaukset.

Vs: Sukkanauhakäärme 08.02.2011 14:26 #344635

Perustiedoilla pääsee onneksi yllättävän hyvin alkuun. :)
0.2 P.g.guttatus
0.2 C.l.familiaris
0.2 H.s.sapiens

Vs: Sukkanauhakäärme 08.02.2011 14:39 #344641

Täältä löytyy keskenkasvuinen pariskunta tetrahenia/infernalis.

Todella liukkaita luikkuja ovat elikäs nopeita ja säikkyjä ja kakanläpsintä pitkin käsiä on vieläkin pop-juttu molemmilla ;) Pirun nätti laji kyllä, tykkään kamalasti.
Sitä en tiedä tuleeko näistä käsiteltäviä koskaan, mutta toiveena olisi nyt ainakin että paskominen loppuisi :laugh:

Tarkoituksena olisi nämä tulevaisuudessa yhteen laittaa ja jos poikasia tulee niin en vastaan pistä. Mahdollinen huima poikasmäärä kyllä hieman arveluttaa, mutta uskoisin että bebet mahdollisesti saisi myytyä, niitä kun ei kamalasti myynnissä näe ja jospas tämä viljisvillitys kääntyisi hieman sukkiksiin päin taas tulevaisuudessa ;)
1.1. Tiliqua sp./gigas, 1.2.7 Rhac. ciliatus, 0.2. Rhac. auriculatus, 1.1. Phelsuma mad. grandis, 0.3. Eubl. macularius, 0.2. Lept. flavomaculatus, 1.0. Nerodia fasciata, 2.2. Thamnophis sirtalis, 0.1. Chamaeleo calyptratus, 1.0. Leiocephalus schreibersii, 0.0.1. Lepid. lugubris, 0.1. Canis familiaris.
Viimeksi muokattu: 08.02.2011 14:39 Kirjoitti: creepycrawly.
Sivu luotiin ajassa: 0.380 sekuntia

Yhteistyössä