Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Tällä alueella keskustellaan Tuliliskoista eli Cynops-lajeista.

Moderaattorit Raisa Ojaniemi ja sisu65

AIHE: Tuliliskon lisääntyminen/muninta

Tuliliskon lisääntyminen/muninta 05.06.2007 13:55 #206502

• Laru
  • Laru hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mun tuliliskot tekee munia ja oon keräilly niitä omaan altaaseen. En saa niitä kasvamaan ja pelkään että ne kaikki kuolee kun en osaa hoitaa.
Jos kiinnostaa munien ja poikasten kasvatus niin olen Helsingissä, Vuosaaressa. puh 0443220908
Viimeksi muokattu: 15.04.2010 02:24 Kirjoitti: Pelmi. Syy: Otsikko, ketjujen yhdistäminen
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Tuliliskon munia ja poikasia 05.06.2007 19:15 #206524

http://www.jounipaakkinen.fi/poikaset.html <<-- Tsekkaile tuo jos itselläsi on mielenkiintoa niitä kasvatella :)
En kyllä tunnusta moista, sillä mua ei mummojen piparit paljoa kiinnosta! Asta.A

Vs:Tuliliskon munia ja poikasia 15.06.2007 15:35 #207245

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Kysymys, miten toukat saa aikuisten altaasta helpoiten pois, tai siis vahingoittamatta, uskallanko lapota? Ja jos toukka syö pakastesurvaria, oisko edes toivoa, että se tajuais syödä sitä myös maalle noustuaan?

Vs:Tuliliskon munia ja poikasia 15.06.2007 17:12 #207258

• samppi
  • samppi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Pieni haavi on ehkä kätevin. Muovikipoilla voi saada pinnan tuntumassa uivat mutta syvemmältä se on hyvin hankalaa ja hermoja vievää :D
Sammakot <3

Vs:Tuliliskon munia ja poikasia 15.06.2007 17:51 #207259

Heh, tämä aihe tuli kun tilauksesta. :)

Kysyisin vain, että tekevätkö nuo tuliliskot kosiomenot ja muut jutut yöllä vai päivällä? Sekä olisiko olemassa tuntomerkkejä, jos naaras on "raskaana" ?

En ole kovinkaan varma että tuo yksi tuliliskoistani olisi kohta kutemassa, mutta kysyin varmuudenvaralta. :)
"Kyllä sammakkoeläimet osaa!"

Vs:Tuliliskon munia ja poikasia 15.06.2007 18:17 #207261

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Pieni haavi on ehkä kätevin. Muovikipoilla voi saada pinnan tuntumassa uivat mutta syvemmältä se on hyvin hankalaa ja hermoja vievää :D

Noi on ihan tiiviihkösti pohjalla vielä, lappoamisen yhteydessä niitä tuntuu löytyvän soran seasta aina vaan lisää... Mietin vaan, että mites pahasti lapon läpi joutuminen mahtaa niitä vioittaa / stressata.

Ainakin meillä olen ollut huomaavinani, että naaras paksuuntuu kovasti ennen munimista. Tosin se on paksu muutenkin :D

Vs:Tuliliskon munia ja poikasia 15.06.2007 18:24 #207262

• Joonas
  • Joonas hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
  • Sammakkolampi.net
Jos käytät haavia, valitse tosiaan pieni (silmäinen) haavi. Muuten on vaara että toukan ulkoiset kidukset jäävät haaviverkon aukkoihin, ja kun kangas sitten liikkuu, saattavat kidukset vahingoittua jos ne ovat jääneet reikiin kiinni.

Toukkia voi siirtää letkun avulla niin, että vie kiinnitä ohut letku (tarpeeksi suureen, neulattomaan) pistosruiskuun tai laita (lappo)letkun pää suuhusi. Sitten viet toisen pään toukan luo veden alla, ja imaiset letkuun vähän vettä niin että toukka ajautuu sinne veden mukana. Älä kuitenkaan päästä letkua täyteen vettä ettei toukka joudu suuhusi/ruiskuun. Sitten siirrät letkun pään toukkineen uuteen paikkaan ja puhallat veden ja toukan ulos samasta päästä kuin ne menivät sisäänkin.

Suora lappoaminen voi hakata toukkaa kovasti letkun seiniä vasten, ja lappo aiheuttaa myös voimakkaita virtauksia astiaan johon lapotaan. Joten loukkaantumisen riski on olemassa, vaikkei se mahdollisesti valtavan suuri olisikaan. Siirtämällä letkun avulla edellä kuvatulla tavalla vain vähäisessä vedessä saat eläimet siirrettyä turvallisesti. Ja letkun pään avulla erityisesti pieniä toukkia on helpompi "metsästää" kuin muovikipon avulla.

Mutta toki muovikippokin on ihan toimiva juttu, itse käytän sitä isompiin toukkiin (jotka jo jaksavat uida letkun vesivirtaa vastaan). Vähän muovikippoilu voi vaatia enemmän aikaa ja näppäryyttä, mutta kyllä silläkin pärjäilee.
Kysyisin vain, että tekevätkö nuo tuliliskot kosiomenot ja muut jutut yöllä vai päivällä? Sekä olisiko olemassa tuntomerkkejä, jos naaras on "raskaana" ?
Tuntuvat kosivan ja munivan päivin öin.
Sen kyllä huomaa kun koiras alkaa kosiotanssinsa ja naaras joitakin tunteja tai päiviä sen jälkeen munia, mutta muutoin välitöntä lisääntymisvalmiutta on hankala eläimistä ulospäin nähdä. Korkeintaan paksuuntumisesta, mutta eläimet nyt voivat lihoa muutenkin.

Vs:Tuliliskon munia ja poikasia 16.06.2007 20:38 #207366

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Mites tuollaiset vielä kidukselliset toukat, kannattaako ne siirtää suoraan akvaarioon vai ensin johonkin pienempään astiaan ja siitä sit isompaan kunhan ovat kiduksensa menettäneet?

Ja kuinkas toi ruokinta, onko toivoakaan, että ne maalle noustuaan "muistavat", kuinka pakastetoukkaa syödään?

Vs:Tuliliskon munia ja poikasia 17.06.2007 01:18 #207393

• samppi
  • samppi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Yksi vaihtoehto on myös siirtää aikuiset toiseen terraarioon asumaan.
Taikka jo ennalta siirtää toiseen altaaseen lisääntymään jossa samat vesiarvot :)
Sammakot <3

Vs:Tuliliskon munia ja poikasia 17.06.2007 19:30 #207445

• Panic
  • Panic hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kuinka kauan nuo toukat viihtyy toukkavaiheessaan? Alkaa kohta tuntumaan, että tuo mun toukka pysyy toukkana loppuun asti...

Mullekin pyrrhogaster poikasia 18.06.2007 02:32 #207483

Meillekin tuli perheenlisäystä.. ja yhdet hautajaiset..
Läysin pari viikkoo sit illalla tulari altaasta yhden liskon kellumassa pinnalla ja kurjuus kuolluhan se oli. En tiedä syytä,
se on ollu meillä noin vuoden ja aina ollu tosi arka ja pieni...

Aloin sit kunnolla tutkimaan akvaa ja löyty yhdestä kasvista kaks munaa, siirsin omaan lootaan ja nyt ne on kuoriutunu. Prosessissa meni vajaa viikko. Muniaon tullu sen jälkee muutamia, tänäänki löyty taas kaks. Yhtenä iltana löysin hurjan, ison uroksen mussuttavan munaa, et nopee niiden keräämises saa olla!

Eli nyt munia on ilmaantunu vajaan kahden viikon ajan. Voi kun tulis vielä lisää, et sais useemman kuoriutumaan ja pysymään hengissä!
Yks "vammanen" yksilö kuoriutu toissapäivänä, oli kuolleena pohjalla. En ymmärrä kuin jo päässy kuotiutuu jne. kun kuitenkin oli niin epömuodostunu!? Harmittaa etten jaksanu ottaa kuvaa siitä..
Oon ruokkinu noita pikku pikku toukkia nyt vauva fisun ruualla ja en tod osaa sanoo onko syöneet... Artemian munat pitäs hakee huomenna. Mä laitoin kierrekotiloita muutaman sinne pikkutoukka altaaseenet ne sais sit safkata noi jäteruaat jne.. etttei turhaa pilaa vettä.

Tosi mielenkiintosta on ollu seurata noiden munien kehitystä! oon onnesta soikeena ku ilmapallo! ;) Mä oon ottanu muutamia kuvia eli kehitys vaiheista, lisään kohta tonne mun omaan kuva albumiin, jos vaan jaksan. Mut lähiaikoina viimestää ;) KÄykää kattoo miten meillä kehitytään!

Minkä kokonen olis hei muuten hyvä loota noit ihan mini toukkia pitää?? On kyl varattuna niille sit vanha 60l akva mut ei viittis vielä laittaa sinne, nii paljo helpompi olis "hoitaa" tos pikku karkki kipossa..
Ja joo ihan malttamaton kans oon, et kauankohan toi toukkavaihee oikein kestää?
"ei haittaa kun ei piittaa.."

Vs:Tuliliskon munia ja poikasia 16.07.2007 20:50 #210465

• Panic
  • Panic hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Nonii. Mulla on tularin poikanen tehnyt ensikiipeilynsä maalla. Vielä pulahti takasin veteen karkuun ruokintapinsettejä. Hiukan se suostui pinseteistä syömään. Mutta nyt sitten banaanikärpäsiä hankkimaan- myöhässä kylläkin. Viimeksi (muutama kuukausi sitten) kun banskujen kasvattamista kokeilin, niin ne lisääntyivät nopeasti. Joten en kanna huolta siitä. Kuhan eivät tällä kertaa "opi" lentämään.

Kiva oli saada poikanen maavaiheeseen, nyt se todellinen koetus alkaa kun pitää saada se vielä kasvamaankin :D

Vs:Tuliliskon munia ja poikasia 17.07.2007 21:13 #210577

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Kuinka pienelle poikaselle käytännössä syötetään yhtään mitään pinseteillä? Kamalan pieniltä nuo vielä näyttävät, vaikka kidukset alkavat isoimmilta jo hiipua.

Vs:Tuliliskon munia ja poikasia 17.07.2007 22:20 #210591

• Panic
  • Panic hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
^ Kyllä mä olen tolle jo myöhäsemmässä toukkavaiheessa tunkenut survarin pätkiä pinseteillä naaman eteen. Ja hyvin siitä osaa syödä. Oli vähän pakko kun ei se muutenkaan mitään tajua suuhunsa laittaa. Ja tuo näyttää pienissä erissä toimivan myös nyt kun se on paremmin tottunut maalla oloon. Hätäratkaisu ennenkuin saan hankittua banskukärppyjä.

Vs:Tuliliskon munia ja poikasia 18.07.2007 00:51 #210608

• Joonas
  • Joonas hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
  • Sammakkolampi.net
Kuinka pienelle poikaselle käytännössä syötetään yhtään mitään pinseteillä?
Hanki ensin kapeakärkiset pinsetit. Vaikkapa postimerkkeilijöiden käyttämät atulat. Kapea kärki auttaa tähtäämään.

Sen jälkeen hanki jotain elävää: pieni ötökkä on helppo tipauttaa salamanterin eteen, ja kun ötökkä kiemurtelee maassa, salamanteri luultavastikin nappaa sen suuhunsa.

Tai sitten liikuttelet kuollutta ruokaa "elävän näköisesti" pinseteillä kunnes salamanteri nappaa. Vähänhän se on työlästä ja aikaavievää, mutta ei mahdotonta.

Banaanikärpäset vaan ovat peevelin käteviä: kaada ötököitä terraarioon ja salamanterit hoitavat loput. Helppoa ja nopeaa. Ainoa vaiva on kärpästen kasvattaminen.
Sivu luotiin ajassa: 0.430 sekuntia

Yhteistyössä