yokozuna kirjoitti:Lunatica:
Jos käärme siitä nauttii (jonka kyllä huomaa kun käärmeen tuntee) niin miksi sitä ei sais käsitellä? Jos käärme siitä silminnähden stressaisi niin en mä toki ainakaan itse silloin sitä käsittelis. Onhan terraariossa toki turvallista, mutta niin on kaulallakin. Jos käärme itse luikertelee kaulalle kun terran oven avaa niin tokkopa se siitä kauheasti kärsii taikka stressaa. Mitä väliä silloin on sillä mikä on "käärmeen paikka". Joka muuten ei todellakaan ole terraario vaan luonto. Vaikka kuinka loisit täydelliset olot terraarioon, se ei ole täysin sama asia kuin luonto. Siitä on kai edes turha lähteä kiistelemään. Joten jos ajattelet asiaa kertomaltasi kantilta, jätät varmaan itse käärmeesi hankkimatta jotta oikeasti tukisit ajatusta "mikä on käärmeen paikka"... Kyseenalaista siis että sinulla on käärmeitä terraariossa kotonasi yksiössä yli kymmenen ja samalla puhut siitä mikä on käärmeen paikka... Asia ei tietysti minulle kuulu eikä se minua kiinnostakaan.
Tuohon varsin lapselliseen kommenttiin "Jos paijattavaa haluaa, ostakoon vaikka marsun. " voisi vaikka lausahtaa; jos matelijoita haluaa vain tuijottaa niin niitä toki näkee luonnossakin, ihan omassa ympäristössään, miksei menisi sinne katsomaan? Eihän se terraario ikinä luontoa vastaa. Ei koskaan. Ja toki on olemassa myös tropicario-tyyppisiä paikkoja jotka palvelee monen monta tuijotteliaa. Ei jokaisen tarvitse erikseen ostaa omaa matosta.
Mutta kaikenkaikkiaan yllä olevan vastaus ei millään tavalla liittynyt ketjun aloittajan viestiin, joten en ainakaan itse tätä enää jatka. Hernettä tuskin kukaan on vetänyt nenäänsä. Itseäni lähinnä suututtaa se että ihmiset oikeasti kuvittelevat tietävänsä mikä on millekin yksilölle missäkin kodissa parasta. Samalla puhutaan itse omia periaatteita pussiin.
Kyllä, niitä on isohkossa yksiössä 12, kaikki asianmukaisissa asumuksissaan.
Mä väitän edelleen, että yksikään käärme ei käsittelystä nauti. Ne ei ole seuraeläimiä, joilla olisi tarvetta tulla paijatuksi. Se on matelijan turhaa inhimillistämistä väittää, että se jotenkin erityisesti tykkäisi siitä jatkuvasta käsitelystä. Enkä taatusti ole näkemykseni kanssa yksin.
Kaikkien eläinten paikka on alunperin luonnossa, mutta puhe olikin vankeudessa elävistä ja siellä kasvaneista yksilöistä. Kotioloissa matelijan paikka on nimenomaan asianmukaisessa terraariossa.
On mullakin tuossa muutama elukka, jotka käsissä ovat täysin rauhallisia ja sietävät käsittelyä hyvin. Silti en lähtisi väittämään, että niistä olisi jotenkin erityisen kivaa olla räpellettävänä. Siksi minen sitä touhua teekään kuin pakosta.
Ei siinä, mulle on ihan se ja sama loppujenlopuksi paljonko sitä matoansa kukakin räpeltää. Ihan biologiselta kannalta katsottuna käärme on kuitenkin eläin, joka ei seuranpitoa ja kosketusta kaipaa. Sen aivokapasiteetti riittää tasan viettitoimintaan ja tarpeiden tyydyttämiseen (vesi, ruoka, lämpö, itsesuojelu, lisääntyminen..), eikä sillä ole kykyä kiintymykseen tai muihinkaan inhimillisiin tuntemuksiin, jotka saisivat sen jotenkin paijailusta nauttimaan.
Sitä en sano, ettei käärmekin voisi omistajaansa jossain määrin tunnistaa (esimerkiksi hajun perusteella). Erilainen käytös omistajan tai vieraan käsittelyssä johtunee enemmänkin käsittelijästä itsestään. Käärmeeseen tottunut käsittelee eri tavalla kuin joku sellainen, jolle eläin, laji tai yksilö, on vieras.
Jep. Menee enimmäkseen hiukan ohi aiheen, tsori. Joten tämä tästä.