Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua vesi-ja suokilpikonnien altaista/akvaarioista, tekniikasta ja olosuhteista.

Aluetta moderoivat Katg ja paputtaja

AIHE: Vesikilpikonnan akvaarion hoito

Vesikilpikonnan akvaarion hoito 12.07.2004 19:04 #94365

• psv
  • psv hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Pahoittelen jos tästä on jo keskustelu, mutta en löytänyt sellaista.
Elikkä kertokaas ihmiset miten hoidatte nää veden vaihtamiset? Hyviä niksejä? Kun itse tuskailen sen saakelin letkun kanssa, lähinnä vettä poistaessa,kun tuo vesi tahtoo aina kiukutella ja jäädä akvaarioon. Auttakaa nyt tyhmää!;)
Satunnainen onnistuminen - ihmisen pahin vihollinen
Viimeksi muokattu: 07.05.2010 02:01 Kirjoitti: paputtaja. Syy: otsikko
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Punakorvan vedenvaihto 13.07.2004 00:58 #94425

• Sonja
  • Sonja hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tällaisen keskustelun mä löysin: Vinkkejä vedenvaihtoon

Mutta meillä ainakin perusidea on, että lapolla (siis sellasella letkulla, minkä toinen pää on leveämpi, vähän kuin suppilomainen) vettä pois ja uutta ämpäristä tilalle.

Lapon saa toimimaan kunnolla, kun otat sen ensin täyteen vettä ja nostat niin ylös, että toisesta päästä valuu reilusti vettä. Kun vettä tulee, tukit heti esim. peukalolla letkun pään. Lappoon täytyy siis jäädä vettä, lähes täyteen. Sitten painat lapon veden alle ja alat ruopata pohjaa.. ja vettä pitäisi nyt valua toisesta päästä...

Vai siis minkälainen ongelma sulla sen veden kanssa on... auttoiko tuo yhtään?
Aivot ovat sitä varten, että hiukset pysyisivät kiinni. - NINA 5 V.

Vs:Punakorvan vedenvaihto 13.07.2004 02:08 #94436

• psv
  • psv hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
No eipä ihmisillä taida sen kummallisempia taikatemppuja ollakaan..:) Mun ongelma oli siis lähinnä se ettei tuo letku syystä tai toisesta "jaksanut" imeä vesiä loppuun asti(siis suoraan vessaan). Viimeiset viitisen kymmentä litraa jouduin ottamaan lyhyemmällä letkulla ämpäreihin. Täyttö onnistuu aivan mainiosti letkulla ja liittimillä, mutta toi tyhjennys...Prkl.
Kiitoksen linkistä, pitää vaan laskea aina sataan ja yrittää uudelleen:)

Vs:Punakorvan vedenvaihto 13.07.2004 02:28 #94439

• Sonja
  • Sonja hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kaikkea vettä ei kannata ottaa kerralla pois... säilyy altaassa bakteerikanta. Jätä siis se viimeinen 50 litraa sinne.
Aivot ovat sitä varten, että hiukset pysyisivät kiinni. - NINA 5 V.

Vs:Punakorvan vedenvaihto 13.07.2004 02:49 #94441

• Jani
  • Jani hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä on semmonen pitkä puutarhaletku...mikä nyt onkaan. Se laitetaan akvaarioon ja toinen pää parvekkeelta alas ja kaikki vedet menee sinne :-D Siitä vaan imastaan kovaa ja se vesi tulee. Asutaan toisessa kerroksessa, mut ei oo vielä alakerran ihmiset mitään valittanu...ei ne sitä varmaan ees huomaa.

Sitten kun täytetään, ni laitetaan vesi tulee suoraan kraanasta letkuu pitkin akvaarioon.

Just eilen jouduin kaikki vedet vaihtaa, koska naaras muni ja uros meni heti syömään ne....

Vs:Punakorvan vedenvaihto 13.07.2004 10:51 #94457

Mulla on ollut sellaista ongelmaa noiden letkujen kanssa, että vaikka kuinka imen niin en saa vettä tulemaan. Olen päätellyt että letku on kenties liian pitkä? Mikä neuvoksi kun lähin "tyhjennyspaikka" on n.kolmen metrin päässä? Vai onko letkuni ollut liian ohut/paksu? Tuollaisesta laposta en ole ikinä kuullutkaan, mistä niitä saa? Olisi tosi iso apu jos saisin kans jonkun letkusysteemin, siinä menee kaikilla hermot kun sitä pskavettä on ympäri kämppää. Ainahan se loiskuu vaikka kuinka yrittäis.....

Vs:Punakorvan vedenvaihto 13.07.2004 14:31 #94471

• psv
  • psv hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Letku tuskin on liian pitkä, mulla on 9 metriä pitkä letku ja se ihan toimii, paitsi noi loput tuntuu aina jäävän. Mutta ei sillä sitten taida olla väliä jos ne voi sinne jättää. En ole kyllä tällaisesta kuullutkaan ennen. Mitä haittaa siitä on jos vaihtaa kaiken veden? Poistatko koskaan kaikkia?

Vs:Punakorvan vedenvaihto 13.07.2004 15:26 #94478

• Tirri
  • Tirri hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meilläkin on piiiiiitkä letku veden vaihtoon. Tosin sen letkun päästä imasu vaatii vähän harjottelua, jos et huomaa niin ne vedet tulee kitusiin...kokemusta on...yäks!
Ja jos vaihdat koko veden niin silloin letkulla on tosi jeesh se sieltä antaa valua. Kaikkea ei tarvitse vaihtaa, vaan pohjalle saa tosiaan jäädä vettä. Siinä on altaan oma bakteerikanta, mikä sitten leviää siihen uuteenkin veteen.

Vaihdan KOKO veden kerta vuoteen ja desinfioin altaan. Tietysti silloin useammin jos tulisi jokin ongelma altaassa. mutta nyt ollaan selvitty näin ja allas on yleisilmeeltään siisti.

Lappoa käytän silloin kun en ole tyhjentämässä koko allasta.
Tuossa edellä jo kerrottiinkin miten se toimii, sillä saat pohjahiekan (kenellä on sitä) putsattua.
Isompi pää hiekkaan ja varovaista siirtelyä/nostelua, niin pyörittää hiekan puhtaaksi suppilossa.
Sekin vaatii vähän harjottelua mutta sen oppii nopeesti. Likanen vesi ei leviä hiekasta koko altaaseen vaan menee lappoletkua pitkin ämpäriin.

Lapon saat ostettua lemmikkieläinliikkeistä akvaariotarvike puolelta. Muistaakse maksaa jotakii 7€ tms.
Iguaani, hämähäkkejä, viljakäärmeitä,koiria

Vs:Punakorvan vedenvaihto 13.07.2004 16:51 #94491

Meilläkin on piiiiiitkä letku veden vaihtoon. Tosin sen letkun päästä imasu vaatii vähän harjottelua, jos et huomaa niin ne vedet tulee kitusiin...kokemusta on...yäks!

Minäkin kuuluin tähän imuttajaporukkaan, kunnes sivistyneemmät valistivat jokunen vuosi takaperin. Tehkääpä siis jatkossa niin, että laitatte letkun toisen pään hanaan ja toisen pään akvaarioon. Laskekaa akvaarioon vettä niin, että koko letku on täynnä vettä. Huolehtikaa, että akvaariossa oleva letkun pää ei nouse missään vaiheessa veden pinnalle ja vetäkää hanassa kiinni ollut pää irti. Sitten voittekin nauttia veden valumisesta ilman ikävää sivumakua suussa.

Teemu
"Kaikki on kiinnostavaa, kunhan sitä katsoo riittävän kauan"
-Gustave Flaubert

... 13.07.2004 16:51 #94492

• kit
  • kit hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ite en mistään hinnasta menisi imemään konna-altaan letkun päätä! Lasken tuommosen puutarhaletkun täyteen vettä, toinen pää altaaseen ja toinen viemäriin ja tupot pois päistä...

Aina sitä vettä jää vähän altaan pohjalle, mutta olen ottanu tavaksi luututa sen vähemmäksi, eli korkeintaan vadillinen sitä sinne jää mikäli ei tupeloi letkun kanssa... Luututessa lähtee sitten roskat pohjakivien seasta... Mutta voi sen muutaman litran sinne jättääki...

Meillä käy suursiivouksesta ne pari kertaa vuodessa kun otetaan kivet pois ja pestään ne kiehuvalla vedellä, muuten bakteerikanta säilyy aina kivien alle jääneessä vähäsessä vedessä...

Vs:Punakorvan vedenvaihto 13.07.2004 17:01 #94494

• Norppa
  • Norppa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
No, en ole kilpparin omistaja mutta akvassa on sama juttu. Mulla on n. 10m pitkä letku, eikä tule mitään vaikeuksia tyhjennyksessä. Imasee vaan ja siinä se onkin, toinen pää akvassa ja toinen vessan pöntössä... Veden laitan siten että otan kraanasta sen verkko jutun pois ja pyönnän sinne letkun toisen pään ja sitten vaan paineella tulemaan vesi... Ja toinen pää tietysti akvassa. xD

Vs:Punakorvan vedenvaihto 18.07.2004 17:26 #95107

Meidän konnien allas on talon kolmannessa kerroksessa jossai ei oo vessaa tai muuta vastaavaa. Talvisin vaihdan veden n. kerran kolmessa viikossa, keväällä ja syksyllä suunnilleen kerran kahdessa viikossa ja kesällä vaihdan puolet vedestä viikottain. Allas kun sotkeentuu talvella huomattavasti hitaammin.

Kannan niin puhtaat kun likaiset vedet sangoilla mikä tekee hommasta aika raskasta. Olenkin miettinyt että saisikohan tuohon millään väännettyä mitään letkusysteemiä. Saisikohan likaiset vedet menemään ikkunasta ulos? Jos olisi niin pitkä letku että se ylttäisi 2 metriä ikkunalle ja siitä suoraan alas, maahan asti.

Mutta imeskellä en halua ja koko letkua ei ole mahdollista täyttää vedellä. Saisikohan veden virtaamaan käyttämällä sellaista eläinkaupan n. 1,5 metristä letkua missä on semmoinen sininen jutskeli lähellä toista päätä jota painelemalla saa veden virtaamaan. Jos teippaisi tämän siihen puutarhaletkuun kiinni?

Sitten pitäisi saada puhdas vesi akvaan. Jos irrottaisi käsisuihkun ja laittaisi siihen letkuun kiinni pitkän puutarhaletkun niin jaksaisiko se vesi nousta ylempään kerrokseen asti?

Mutta jos edes likavedet saisi letkulla menemään niin se helpottaisi jo paljon. Onnistuisikohan?

Vs:Punakorvan vedenvaihto 18.07.2004 19:33 #95117

• Titi
  • Titi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen

Mutta imeskellä en halua ja koko letkua ei ole mahdollista täyttää vedellä. Saisikohan veden virtaamaan käyttämällä sellaista eläinkaupan n. 1,5 metristä letkua missä on semmoinen sininen jutskeli lähellä toista päätä jota painelemalla saa veden virtaamaan. Jos teippaisi tämän siihen puutarhaletkuun kiinni?

Minulla on tuolainen samanlainen akvaarioliikkeestä ostettu letku. Sininen jutskeli pumppaa veden letkuun ja saa aikaan virtauksen. Olen kiinnittänyt tämän harvelin puutarhaletkuun letkuliittimellä ja puristanut kiinni letkuihin tarkoitetulla puristimella. Olen vähän epäluuloinen miten teippi tulisi pitemmän päälle kestämään.
Olen huomannut, että jos en esitäytä letkua vedellä kunnon virtauksen saaminen on todella vaikeaa.

Sitten pitäisi saada puhdas vesi akvaan. Jos irrottaisi käsisuihkun ja laittaisi siihen letkuun kiinni pitkän puutarhaletkun niin jaksaisiko se vesi nousta ylempään kerrokseen asti?

Nouseeko vesi toiseen kerrokseen on kokeilun arvoinen juttu. Itse uskoisin, että se onnistuisi. Virtaus voi olla heikko, mutta säästää juoksemisen vaivan.

Vs:Punakorvan vedenvaihto 18.07.2004 23:04 #95142

Mun ongelma oli siis lähinnä se ettei tuo letku syystä tai toisesta "jaksanut" imeä vesiä loppuun asti(siis suoraan vessaan). Viimeiset viitisen kymmentä litraa jouduin ottamaan lyhyemmällä letkulla ämpäreihin.

yks pointti on tietysti tuon veden tyhjäämisessä että jos veden pinta laskee alemmas akvaariossa kuin se reuna mihin tyhjennetään (esim. vessanpönttö) niin veden virtaus akvasta pois loppuu. Tässä tapauksessa vois esim. jättää letkun pään vaikka suihkun lattian viemärin kohdalle ja valuttaa ne vedet sinne. Tämmönen asia mulle tuli mieleen...

Vs:Punakorvan vedenvaihto 20.07.2004 21:45 #95403

• Riesu
  • Riesu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Me käytämme pumppua. Meillä on kaksi pitkää puutarhaletkua joiden toinen pää on vessassa ja toinen akvaariossa. Liitän pumpun liittimeen joka imaisee sitten likavedet vessanpönttöön. Toinen letku on liitetty suihkuhanaan ja siitä tulee suoraan puhdasta kraanavettä akvaarioon takaisin. Yleensä annan veden vaihtua itsekseen noin 20 minuuttia minkä jälkeen vesi on todella puhdasta ja kirkasta.
Sivu luotiin ajassa: 0.375 sekuntia

Yhteistyössä