Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua vesi- ja suokilpikonnien hoidosta, ruokinnasta ja lisääntymisestä sekä horrostamisesta/talvilevosta.

Aluetta moderoivat Katg ja paputtaja

AIHE: Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi?

Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 17.08.2009 19:46 #281753

• weemano
  • weemano hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ihastuin lajiin ja kovasti olen koittanut ne harvat tiedot haalia.
Onko kellään antaa minulle lisätietoja näistä pienistä?
Tulisiko hankkia yksi vaiko kaksi?
Mistä sukupuolet erottaa?
Lisääntyykö konnat vankeudessa?

Vauvaterraarioksi on varattuna jo 98l terra (80x35x35cm)
pohjamateriaaliksi mietitty joko suurehkoja kiviä (ettei mahdu suuhun), tai hiekkaa - kumpi parempi vai molempi parempi?

Suodatusta tulee alkuun vain sisäsuodatin, myöhemmin tarkoitus hankkia ulkosuodatin.

Entäs nämä uv ja uvb valot? En ole ikinä omistanut herppiä joka moista kaipaisi..Miten, mistä ja millä hinnalla? Käykö normaali akvaariovalaisimen kotelo?

Ruokintapuoli on jotakuinkin tiedossa, punakorvien valiota mukaillen. :)
Kuvittele tietäväsi, tiedä kuvittelevasi.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 19.08.2009 00:55 #281848

• nona
  • nona hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ihana ja todella kaunis laji, voin suositella. Eniten hoito-ohjeita netistä löytyy saksan kielisiltä sivuilta, suosittelen tutkimaan niitä, mikäli kieli ei ole este, joillakin on myös englanninkieliset sivut, yhteen linkki tuossa jäljempänä. Yritän nyt vastailla kysymyksiisi, vaikka niitä onkin aika paljon:)

Minulla on n. 2,5 vuotta ollut reevesin konna Sulo, joka tuli minulle n. 3,5cm pituisena sinttinä, eli ei monenkaan kuukauden ikäisenä, arvioitu ikä oli silloin n.1-3kk. Oli todella arka aluksi, niinkuin pienten pitää ollakin luonnossa selviytyäkseen, oli korkin alla kilpeensä vetäytyneenä aina jos ihminen oli näköpiirissä. Nyt on kesy kuin mikä, tietää että kun käsi ojentuu akvaan, niin on ruokinta-aika, tulee itse kädelle ja odottaa nätisti kaula pitkällä ruokaa. Ruokin siis erillisessä vadissa akvaarioveden puhtaanapysymisen vuoksi. Kasviksia ei pienenä syönyt muuta kuin sekoitettuna sellaiseen ruokahyytelöön, jossain toisessa ketjussa juuri oli puhetta siitä. Nyt syö kasviksia hyvin, heittelen niitä suoraan akvaarioon rouskuteltavaksi niinä päivinä kun en anna kalaa.

Saksalaisilla sivuilla on kasvattajilla useita samassa akva-terrassa ja tulevat hyvin toimeen ja lisääntyvät. (ks. esim. http://www.chinemys.de/site/en/home/home). Minä suosittelisin kyllä aloittamaan yhdellä ellei sitten ole mahdollisuutta laittaa eri akvaarioihin aluksi. Näin pystyy kunnolla seuraamaan kunkin yksilön käyttäytymistä ja terveyttä. Välillä olen miettinyt parin hankkimista Sulolle, mutta jotenkin tuntuu epäeettiseltä lisäännyttää näitä, kun kodittomia punakorvia on pilvin pimein suomessa, vaikka kyse onkin täysin eri lajista, mutta vesikonnasta kuitenkin... Lisäksi kaksi vaatisi jo aikamoisen kokoisen akvaarion, tosin tuolla linkittämälläni sivulla on mainio esimerkki kahden akvaarion yhdistämisestä lämmittelytasanteen avulla.

Minulla oli käytössä ensimmäiset 9 kk. 75x35x35 akvaario, sitten siirsin metriseen, ja sitten taas jo vajaan vuoden päästä isompaan. Kasvavat esim. maakonniin verraattuna melko vauhdilla, koska syövät eläinproteiinia. Ruokinnassa voi mennä ihan hyvin punakorvien ruokavaliolla, kunhan muistaa monipuolisuuden ja vitamiinit (B-vitamiini, nutrobal ja kalkki). Meillä pääruokana ovat kokonaiset raa'at muikut sisälmyksineen. Lihomisen vaara on olemassa, ovat melkoisia ahmatteja, joten siksi on hyvä pitää niitä kasvispäiviä!

Koska kyseessä on päiväaktiivinen otus, olen laittanut uvb-putken ja päivänvaloputken vierekkäin, lisäksi lämpöspotti (välttämätön!) kuivattelupaikalle. Akvaariovalaisimen kotelo sopii hyvin putkivaloille, spottilamppuvirityksistä löytyy varmasti galleriastakin kuvia. Alkuun laiteinvestoinnit ovat suuremmat, mutta sen jälkeen rahaa kuluu lähinnä vaan uvb-putken uusimiseen vuosittain ja vain tarvittaessa muun kaluston (isompi akva, järeämpi suodatin) uusimiseen.

Mikäli vertaa punakorvien hoito-ohjeisiin, niin yksi ero on se, että nämä tulevat jonkin verran lämpimämmistä oloista. Eli jos asuu kovin viileässä talossa, suositellaan vedenlämmitintä. Lisäksi lämmittelypaikalla pitää olla kunnon "löylyt", minulla on kaksi 60w spottia varmistamassa riittävän lämmön.

Muutama vuosi sitten jollain täällä foorumilla oli näitä kaksin kappalein, mutta molemmat menehtyivät ihan pieninä, en tiedä/muista oliko syynä puutteelliset olot vai olivatko jo valmiiksi heikkoja. Minun konnallani ei ole ollut mitään ongelmia terveyden kanssa. Ensimmäisenä talvena huomasin ruokahalun heikkenevän heti kun akvaariovesi pääsi viilenemään, lämmitin korjasi tilanteen, niin pienenä en vielä rohjennut pitää viileämpää kautta. Viime talvena kyllä pidin ihan tarkoituksella talvella 2kk viileämmän kauden, että tuli vähän talvilepoa (ei siis horros), silloin myös ruokin harvemmin, vain kerran 1-2 viikossa.

Olisikohan tässä jo vastauksia, ai niin se pohjamateriaali vielä. Sulon akvaterrassa on pienirakeista jokisoraa ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen. Se on kaunista, sulo tykkää kaivella ruoan tähteitä sieltä seasta ja muutenkin tonkia sitä. Helppo pitää puhtaana, kun lapolla sekoittelee vettä vaihtaessaan. En ole koskaan huomannut sulon syövän soraa, mutta jos söisi, niin jokisora on pyöreäksi hioutunut, joten ei aiheuta ongelmia, ellei sitä nyt ihan hirveitä määriä syödä. Lisäksi akvassa on isoja kiviä ja kantoja kiipeilyyn ja tietysti kunnon lämmittelytasanne, jossa konna saa sekä ala- että yläkilpensä kunnolla kuivaksi (ei siis saa osua veteen). Netissä olevissa kuvissa olen huomannut kasautuneita kilpipaloja useilla reevesin konnilla, en sitten tiedä onko se tälle lajille ominaista, mutta konnalle voi siis tulla kilpiongelmia, mikäli se ei saa kilpeään kunnolla kuivateltua lämmittelypaikalla.

Onnea vaan konnan hankintaan ja kertoile sitten jos ja kun reevesin konna kotiisi muuttaa:D
"Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish been caught, will we realize we can not eat money"-19th Century Cree Indian
Seuraavat käyttäjät sanoivat Kiitos: hanna g

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 19.08.2009 23:31 #281900

• weemano
  • weemano hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kiitoksia.
Tietopaketti oli varsin kattava.
Nyt vain pitäisi löytää joku mukava turkulainen kilpikonnaharrastaja avuksi - konnanen/konnaset pitäisi pistää matkahuollon huomaan asiallisesti pakattuna.
Kuvittele tietäväsi, tiedä kuvittelevasi.

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 20.08.2009 21:18 #282043

• paputtaja
  • paputtaja hahmo
  • PAIKALLA
  • Ylläpitäjä
  • hyvää ei saavuteta vain välttämällä pahaa
^laitapa tuonne kuljetusapu tarjoukset/pyynnöt keskusteluun kyssäriä, jos joku herppiharrastaja olisi matkalla samaa reittiä =)
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 20.08.2009 22:44 #282054

• kit
  • kit hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kulettaako Matkahuolto nykyään eläviä elukoita? Viimesin tieto mikä mulla on (muutaman vuoden takaa) että ei kuleta.

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 21.08.2009 00:20 #282065

• Rusinelli
  • Rusinelli hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Hissukseen, suuren surun keskellä kohti tulevaa..
Juups, kyllä kuljettaa =0)

Meidän Eetu matkusti viime lokakuussa Helsingistä tänne pohjoiseen, mutta siihen tuli muistaakseni tuplamaksu normaalille kilohinnalle..?! En muista niin tarkoin noita hintamääritelmiä, mutta tälle tuli hintaa noin 45e e, kun taas saman painoiselle normaalipaketille olisi tullut hinnaksi jotain 15 e..!? Ei muista ei, mutta pääasia tässä se, että kyllä onneksi Matkahuolto kuljettaa, vaikka väliin on kuuleman mukaan tullut kommentteja muille ihmisille että eivät suostu siihen ainakaan talvisaikaan.
Humaani kilpikonnaharrastelija kera Testudo Graeca-kilpisten.

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 21.08.2009 01:31 #282076

• kit
  • kit hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Sillon muutama vuosi sitten perustelu oli, että ei voi olla varma onko perillä kukaan vastassa. Jos kukaan ei tule hakemaan elukkaa niin ei sitä voi mihinkään oikein jättääkään.

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 21.08.2009 01:41 #282079

• Wiola
  • Wiola hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Punainen talo ja konnamaa
Mulle matkasi lamprokoiraskäärme heinäkuussa Lahdesta Jyväskylään "ruokaelukoita"-nimikkeellä ja maksoi 15€ / käärme,siis "ruokaelukkaa"..kuskin vieressä pikkukäärmes matkasi ja kaikki toimi moitteetomasti..ja hain sen suoraan linkistä ja 15€ myyyjä lisäsi käärmeen hintaan...::)))

p.s. Myyjä oli pikkukäärmeen pakannut ihan superluotettavasti moninkertaiseen boksiin..ja poika mulla kasvaa ja porskuttaa ja taidetaan koettaa häntä keväällä lisäännyttää:)))
Testudo hermanni boettgeri-kasvatusta
2.3.1.Testudo hermanni boettgeri
Viimeksi muokattu: 21.08.2009 01:44 Kirjoitti: Wiola.

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 24.08.2009 20:10 #282388

• Elven
  • Elven hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mulla on koiraspuoleinen reevesinkilppari. Ja on kyl aivan ihana otus. Se on kesy, seurallinen, ja hyvä syömään. Yllättävän aktiivinen otus kilpikonnaksi.
Se asuu tällä hetkellä 240 litraisessa akvaariossa, enkä ole oikein mistään löytänyt tietoja minkä kokoinen näille olisi sopiva. Ei tuo ainakaan ahtaalta näytä... Pohjalla on tavallista akvaariosoraa, ja keraaminen iso laiva jonka katto toimii myös lämmittelytasona, lisäksi on kelluva puunpala, mutta siinä en ole tainnut koskaan kilpparia nähnyt. Jokseenkin tarpeeton siis. Tason päällä on spottilamppu, ja uv-valo on suurinta mallia mitä löysin, koska kilppari viettää hyvin vähän aikaa kuivilla, on vedessä melkein aina. On oikein taitava uimari, vaikka jossain teksteissä lukee ettei muka osaisi, ja että vesi pitäisi olla vain niin syvää että ylettyy varpaisillaan pintaan. Mulla on kyl syvempää, ja hyvin se ui.

Yleisimpiä ruokia sillä on muikut ja silakat, kastemadot, akaattikotilon poikaset, jauhomadot, kenttäsirkat, katkaravut, simpukat, ja erilaisia kasveja. Kaikki sille kelpaa, iso taistelu oli saada sen otteesta irti akvaarioon pudonnut vaahtokarkki.

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 26.08.2009 20:45 #282541

• nona
  • nona hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Elven: kiva kuulla että muillakin foorumilaisilla on tätä ihanaa lajia:) Minkä ikäinen ja kokoinen konnasi muuten on? Onko ollut sinulla pienestä asti?

Meillä sulo vietti pienempänä melko vähän aikaa kuivalla, mutta nyt yhä enemmän, olenkin miettinyt kuivattelupaikan laajentamista niin, että saisin siihen kunnon hiekka/turve pohjan tongittavaksi.
"Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish been caught, will we realize we can not eat money"-19th Century Cree Indian

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 26.08.2009 22:46 #282566

Minulla on myöskin reevesi. Oli ihan pieni kun ostin sen tammikuussa 07 Ruotsista.
Se asuu karttakilpikonnan kanssa ja hyvin tulevat toimeen vaikka eri lajia ovatkin. Vaippakonna on hyvä uimari ja se viihtyy aika paljon kuivalla lämpölampun alla. Tämä kaveri on arka ja pelästyessään haisee jännälle.

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 27.08.2009 23:38 #282672

• nona
  • nona hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
annikakunttu kirjoitti:
Minulla on myöskin reevesi. Oli ihan pieni kun ostin sen tammikuussa 07 Ruotsista.
Se asuu karttakilpikonnan kanssa ja hyvin tulevat toimeen vaikka eri lajia ovatkin. Vaippakonna on hyvä uimari ja se viihtyy aika paljon kuivalla lämpölampun alla. Tämä kaveri on arka ja pelästyessään haisee jännälle.

En ole omallani huomannut mitään erityistä hajua. Tuli siitä mieleen, että onkohan lajimääritys mennyt ihan oikein? Myskikonna meinaan muistuttaa hieman reevesin konnaa väritykseltään, ja sille on ominaista tuo (myskin) hajun päästäminen. Tässä muutamia kuvia siriusangin myskikonnasta:

http://irc-galleria.net/view.php?nick=SiriusAng&image_id=74103555

http://irc-galleria.net/view.php?nick=SiriusAng&image_id=74103415

Ja sitten vielä reevesin konnasta:

http://itgmv1.fzk.de/www/itg/uetz/herp/photos/Chinemys_reevesii1.jpg

Lisäksi alakilpi on hieman erilainen väritykseltään, tässä kuvassa näkyy vähän meidän sulon alakilpeä:

http://www.herppi.net/galleria/displayimage.php?pos=-16384

Molempia lajeja harrastajilla nähneenä sanoisin, että reevesin konna on sirompi rakenteltaan ja sille ominaista on noiden selkäkilven harjanteiden säilyminen aikuiseksi asti.

Kyseessä on tietysti täysin eri lajit, lisäksi toinen on yöaktiivisempi (myski) ja toinen päiväaktiivisempi (reevesin). Mikäli vertailukohtaa ei ole, niin väritys on sen verran samankaltainen, ettälajimääritys voi mennä ne. metsäänkin.

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 28.08.2009 17:36 #282709

• Elven
  • Elven hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
nona: Ei ole ollut pienestä asti. Mulla oli sen tarkka ikä jossain, mutta en nyt löytänyt, pitäis siivota... Nuorihan se vielä on, mutta ei ole myöskään kasvanut tulemisensa jälkeen, eli ihan aikuiseksi laskettava kyllä. Olisko jotain parin vuoden paikkeilla...
Mä olen haaveillut naaraskilpparista seuraksi tuolle, ei vaan tahdo mistään löytyä. Jos sellaisen kuitenkin saan, niin sit ehdottomasti tulee kunnon kuiva-alueet kaivelumahdolisuudella, ja lisää uintitilaa. Ovat vaan jokseenkin harvassa nuo kilpparit... Punakorvia kyl sais, mut ei näitä pienempiä.

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 28.08.2009 18:04 #282712

• MillaMy
  • MillaMy hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Espoossa Leppävaarassa on eläinkaupassa reevesejä. Niitä oli aika paljon siellä ja kaiken kokosia aina parin sentin pitusista isoihin.

Vs:Vaippakilpikonna (chinemys reevesii) ensikonnaksi? 29.08.2009 01:57 #282757

• Elven
  • Elven hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Espoossa... Olispa ees vähän lähempänä. Pitänee kai yrittää katsastella löytyskö joku sielläpäin asuva joka vois ostaa mun puolesta ja lähettää matkahuollolla tähän suuntaan.
Sivu luotiin ajassa: 0.369 sekuntia

Yhteistyössä