Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua maakilpikonnien hoidosta, ruokinnasta ja lisääntymisestä sekä horrostamisesta/talvilevosta.

Aluetta moderoivat Katg ja paputtaja

AIHE: Kertokaa mitä syötätte konnallenne

Kertokaa mitä syötätte konnallenne 11.08.2010 03:09 #319076

• Monni-
  • Monni- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Mein kilpuri
Nyt on siis ollut paaaljon palstoja siitä, mikä on konnien oikea ruokavalio ja kuinka paljon konnille pitäisi ruokaa antaa. Nyt ajattelin, että täällä ihmiset voisivat kertoa, mitä syöttävät konnalleen ja kuinka paljon. Itselle ainakin tuli ihan yllätyksenä miten paljon täällä on mielipiteet oikeasta ruokavaliosta muuttuneet! Aloin nimittäin pari vuotta takaperin lukea kilpikonnista kun sellainen oli hankintalistalla. Silloin ei vielä ollut minkäänlaista puhetta (tai ei ainakaan niin paljon että sitä olisi löytänyt mistään) tummista salaateista, joten nyt kun pitkästä aikaa taas eksyin tänne, huomasin etten ole ruokkinut konnaani lainkaan oikealla tavalla! Tai ainakaan sillä tavalla miten täällä on konnia kehotettu ruokkimaan. Ajattelin tälläisen palstan tulevan tarpeeseen vastaavien tilanteiden välttämiseksi.

Jakakaa siis täällä konnienne ruokatottumukset, ja olisi myös hyvä jos kertoisitte kuinka monta paastopäivää pidätte viikossa. Itse olen pitänyt yhden, mutta jossain on muistaakseni sanottu että voisi pitää jopa kaksi?
Monninen
Viimeksi muokattu: 11.08.2010 03:17 Kirjoitti: Monni-.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 11.08.2010 13:28 #319089

• ranthel
  • ranthel hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itsekin olen miettinyt tuota .. Esimerkiksi kuiva muonista on monen laista mielipidettä. Toisaalla sanotaan että ei missään nimessä yhtään ja jossain että juu, pistäkäähän oikein reippaasti.
Itse annan kreikankonnalleni päivittäin salaattia ja lisäksi jotain muuta, kuten persilijaa, kurkkua, tomaattia, omanaa, pihanurmelta poimittuja kasveja (kuten piharatamo ja voikukka) yms.
Joskus tulee annettua vain kurkkua ja salaattia, jok hieman huolettaa, mutta ihan hyvin sekin kelpaa ahneelle konnaherralle. :)
Ruokin sitä 1-3 kertaa päivässä, riippuen vuoden ajasta. Paasto päivää pidän vähän riippuen viikosta, mutta yleensä se tulee ihan itsestään joskus, kun sille ei ruoka maita, tai tarjolla on vain jotain, joka ei kiinnosta sitä.

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 12.08.2010 03:16 #319137

• Monni-
  • Monni- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Mein kilpuri
Ruokinnasta tulee tosiaan hyvin ristiriitaista tietoa.... toivottavasti tämä palsta auttaisi edes vähän sen suhteen. :)
Monninen

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 12.08.2010 12:26 #319161

• paputtaja
  • paputtaja hahmo
  • PAIKALLA
  • Ylläpitäjä
  • hyvää ei saavuteta vain välttämällä pahaa
Tässä omien konnieni ruokavaliota tähän mennessä

syys-kesäkuu
80-90 %
- kuiva heinä tai ruoho
- Pre Alpin Testudo -pelletit
- erilaiset, tummat salaatit, kuten Romaine, tammenlehvä, villirukola ja endiivi (sikurisalaatti) Suosin erityisesti luomusalaatteja, koska ne tulevat isommissa ruukuissa ja säilyvät siksi pidempään tuoreina. Olen myös saanut luomusalaatin kasvattamaan uusia lehtiä =)
- voikukan lehdet
- apilanlehdet
- koivunlehdet
- basilika
- sitruunamelissa

Lisukkeet, 10-20 % (= kerran viikossa) ruokavaliosta koostuu hiukan "tuhdimmista" kasviksista, vihanneksista, versoista ja esimerkiksi myrkyttömien kukkien kukista.
- herneen versot
- auringonkukan versot
- vesikrassi
- parsakaali
- kesäkurpitsa
- voikukan kukat
- porkkana

heinä -elokuu
50%
- kuiva heinä tai ruoho

40%
- Pre Alpin Testudo -pelletit

10%
-kuivatut lehdet; voikukan, koivun, marjapensaiden, ratamon, jne...

Konnani ovat Pohjois-afrikkalaista lajia jossa kesän kuukaudet ovat todella kuumia, kuivia ja siksi ravinnonkin puolesta erittäin niukkoja. Loppuvuosikaan ei mene ihan yksi yhteen tuon listan kanssa, vaan painotan keväällä ja alkukesästä vielä enemmän tuota "mehevää" osuutta ja syksyllä taas vähän vähemmän...

Ja tietenkin (!) seuraan koko ajan konnien kasvua ja mukautan tarvittaessa ruokavaliota sen mukaan.
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen
Viimeksi muokattu: 12.08.2010 12:29 Kirjoitti: paputtaja.

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 12.08.2010 12:43 #319165

• tuuliaa
  • tuuliaa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Paputtaja- ostin vihanneskrassin siemeniä. Olen ymmärtänyt, että ovat huomattavasti "kevyempiä" kuin vesikrassit? Olenko oikeilla jäljillä? Vai onko ne peräti sama "kasvis"?
Testudo graeca maakilpikonnat Einstein (5/09)& Elviira (1/10) sekä täysikasvuinen uroskonna Eetu (muutti meille 7/10)

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 12.08.2010 13:01 #319167

• paputtaja
  • paputtaja hahmo
  • PAIKALLA
  • Ylläpitäjä
Öö... nyt minun täytyy kyllä myöntää tietämättömyyteni.
Ostin joskus pussillisen valmiita versoja kaupasta, ja siinä sanottiin "vesikrassi", joten siitä tuo nimi. heh hee...=D
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 12.08.2010 16:00 #319190

• Monni-
  • Monni- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Mein kilpuri
Mistä sitten hankitte erikoisimpia kasveja? Kaikkia ei saa ruokakaupasta, ja kesällä tietysti hyvän ruokavalion saa kerättyä pihalta. Mutta entä talvisin? Mistä ostatte konnienne sapuskat ja mitä kasvatatte itse?
Monninen

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 12.08.2010 17:00 #319196

• tuuliaa
  • tuuliaa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Monni- kirjoitti:
Mistä sitten hankitte erikoisimpia kasveja? Kaikkia ei saa ruokakaupasta, ja kesällä tietysti hyvän ruokavalion saa kerättyä pihalta. Mutta entä talvisin? Mistä ostatte konnienne sapuskat ja mitä kasvatatte itse?

Ihan olen kaikki löytänyt ruokakaupasta, mutta olen ymmärtänyt, että jopa erilaisten yrttien ja salaattien saatavuus on eri puolella Suomea erilaista?

Talven varalle kuivatan ja pakastan (läheskään kaikki lehdet ei kestä pakastamista) kaikenmoista pihalta ja luonnosta. Lisäksi ostin vihanneskrassin siemeniä, kissanruohoa ja pensaskrassin siemeniä, joita koetan sitten kasvatella talvella/alkukeväästä. Lisäksi olen saamassa kotikasvatetun (myrkyttömästi kasvatettu) suuren Opuntia-kaktuksen, jota ajattelin talvella tarjoilla myös eläimilleni :) Haaveilen myös kiinanruususta, jos semmoisen saisi myös joltakin kotikasvattajalta ;) Satsaan talveen siksi, koska konnani ovat horrostamatonta lajia, joten ovat hereillä koko pitkän talven.

Pre alpin testudo (= PAT)- pellettien löytäminen on kumminkin haasteellista, kun ei meinaa saada mistään (asun Itä-Suomessa)- no tällä erää niitä meillä on.
Testudo graeca maakilpikonnat Einstein (5/09)& Elviira (1/10) sekä täysikasvuinen uroskonna Eetu (muutti meille 7/10)

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 12.08.2010 17:29 #319199

• Morre
  • Morre hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
N. kaksivuotiaan nelivarvaskonna Tikrun ruokailee lähinnä yrttejä ym.; basilika, persilja, rucola, oregano, vesikrassi, kissanminttu... Ostan niitä tuoreena sellaisissa purkeissa (löytyy meillä ainakin Prismoista) ja istutan sitten kotona ruukkuun. Niistä sitten napsaisen aina päivän sekoituksen. Näin näitä ei tarvitse olla ostamassa jatkuvasti. Esim. basilika kesti hyvin parikin kuukautta.
Lisänä on sitten välillä hyppysellinen PATia. Ruokaa konna saa viisi kertaa viikossa, eli kaksi paastopäivää. Ruokaa annetaan kerran päivässä.

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 12.08.2010 17:40 #319202

• paputtaja
  • paputtaja hahmo
  • PAIKALLA
  • Ylläpitäjä
Yrttejä ja luomusalaattia ei täällä Vantaallakaan kovin monesta putiikista saa. Jumbon Citymarketista olen kuitenkin löytänyt hyvän valikoiman ja sieltä saa ihan sellaisissa isommissa "kasvatusruukuissa" erilaisia yrttejä.
Nuo tosiaan riittää pidemmäksikin aikaa, että rehuostoksilla käyn ehkä 2 kuukauden välein.

Olisiko jossain puutarhamyymälöissä vastaavia, jos ruokakaupoista ei saa? Tai suoraan taimitarhalta tms.?

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 12.08.2010 17:46 #319206

• Morre
  • Morre hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
paputtaja kirjoitti:
Olisiko jossain puutarhamyymälöissä vastaavia, jos ruokakaupoista ei saa? Tai suoraan taimitarhalta tms.?
Espoossa ainakin Plantagen näyttää heikolta noiden suhteen. Siemeniä käsittääkseni kyllä on, mutta ei valmiita kasvatteja (vai miksikä niitä sanotaan? :D).
Espoossa Prismoista ainakin Leppävaaran (Sello), Iso Omenan ja Olarin Prismat ovat tarjonneet noita yrttejä ihan hyvin. Ostan niitä Järvi-Suomen (?) valmiita ruukkuja. Usein niillä on vihannesosastolla ihan oma "ständinsä".

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 24.08.2010 11:09 #320514

• tuuliaa
  • tuuliaa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mahdollisimman monipuolista yritän tarjoilla. Tein blogiini postauksen ruuasta, joten laitetaan kuvat aiheesta sitten tännekin :)

Konna-aiheinen blogini on vain kutsuttujen lukijoiden luettavissa, joten mikäli olet kiinnostunut, laita minulle yksityisviestiä asiasta.
Viimeksi muokattu: 24.08.2010 11:12 Kirjoitti: tuuliaa. Syy: lisäys
Seuraavat käyttäjät sanoivat Kiitos: Monni-

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 24.08.2010 13:33 #320526

• paputtaja
  • paputtaja hahmo
  • PAIKALLA
  • Ylläpitäjä
Olen varmaan ihan pimahtanut, mutta minusta tuo annos näyttää suorastaan herkulliselta =D

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 24.08.2010 19:46 #320578

• tuuliaa
  • tuuliaa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
paputtaja kirjoitti:
Olen varmaan ihan pimahtanut, mutta minusta tuo annos näyttää suorastaan herkulliselta =D

Hehee, samaa mietin kyllä itsekin, kun sekoittelen noita ruokia- tuoksukaan ei niissä paha ole, vaan suorastaan kodikas :)

Vs:Kertokaa mitä syötätte konnallenne 24.08.2010 23:30 #320609

tuuliaa kirjoitti:
paputtaja kirjoitti:

Hehee, samaa mietin kyllä itsekin, kun sekoittelen noita ruokia- tuoksukaan ei niissä paha ole, vaan suorastaan kodikas :)

Sitä samaa täälläkin on mietitty :D Tosin eniten mä olen itseni kohdalla huolissani, kun koiranruoka alkaa näyttämään ja tuoksumaan hyvältä. Tää 7 vuoden kasvisruokavalio alkaa vähän puuduttamaan ilmeisesti :D
Märästä Patista tulee lähinnä mieleen lehmien ruoka, tosin ei tossakaan mitään, lehmät on suloisia ja maatalousleirit on hienoja paikkoja :D

Meidän nelivarvas syö:
PATtia
Basilikaa
Persiljaa
Lehtipersilja (/ym. ? )
Romaine/ym. tummaa salaattia
Voikukkaa, voikukan lehtiä
Ratamoa
Koivun lehtiä
Vadelman lehtiä

Määriä on vaikea sanoa, mutta näin tunteella.

Tällä hetkellä vavoitteenani on kuitenkin monipuolistaa Välkyn ravintoa ja kokeilla muitakin yrttejä, jämähdän helposti vanhoihin kaavoihin :D
Sivu luotiin ajassa: 0.365 sekuntia

Yhteistyössä