Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua maakilpikonnien hoidosta, ruokinnasta ja lisääntymisestä sekä horrostamisesta/talvilevosta.

Aluetta moderoivat Katg ja paputtaja

AIHE: Jackson Ratio & McIntyre Ratio

Jackson Ratio & McIntyre Ratio 29.04.2010 19:07 #306721

• nona
  • nona hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tältä sivulta löytyy linkki ns. Jackson Ratio -taulukkoon, joka antaa keskiarvon (ja minimiarvon) T.hermanni (kreikankonnat) ja T.graeca-lajien (ns. espanjan tai pohjois afrikan konnat) kilpikonnien painon ja pituuden oikealle suhteelle. Sitä voi käyttää esimerkiksi varmistamaan kilpikonnan riittävän painon ennen horrostamista.

Sivulta löytyy muutakin tietoa taulukon käyttöön liittyen, kuten se, että Jackson Ratio- taulukko soveltuu kuitenkin VAIN edellä mainittujen lajien kilpikonnille, eikä sitä tule käyttää esim. T. horsfieldii- tai T.marginata-lajien kilpikonnille, niiden erilaisen kilvenmuodon tähden (antaisi vääriä arvoja).

Nelivarpaiden pituuden ja painon oikean suhteen mittaamiseen on kehitetty McIntyre Ratio löytyvä , joka antaa arvot T. horsfieldii-lajin konnille (nelivarvas). lähde

Tässä on vielä näytetty oikea tapa mitata kilpikonnalta ns. suora kilven pituus (SCL). Oikea mittaamistapa on tärkeä taulukkoja käytettäessä.
"Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish been caught, will we realize we can not eat money"-19th Century Cree Indian
Viimeksi muokattu: 01.11.2011 20:30 Kirjoitti: paputtaja. Syy: linkin korjaus
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat Kiitos: sateenvarjokatu

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 29.04.2010 19:42 #306726

• paputtaja
  • paputtaja hahmo
  • PAIKALLA
  • Ylläpitäjä
  • hyvää ei saavuteta vain välttämällä pahaa
Kiitos tästä, nona =)
En ollutkaan tajunnut, että tuo sopii myös T.Graeca-lajeille.

Mitäs olette mieltä tästä pienokaisten omasta Jacksons -taulukosta?
http://www.tinytortoises.co.uk/jackson%20ratio%20charts.html

Tuossa on vain yksi viiva, onko tuo keskiarvo vai alaraja?
Meidän konnat (joiden SCL onmitattu vähän hutiloiden) ovat ainakin tuhdimpia, kuin tuossa taulukossa.
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen
Viimeksi muokattu: 29.04.2010 19:44 Kirjoitti: paputtaja.

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 29.04.2010 19:50 #306730

• nona
  • nona hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mun pikku ibera menee näköjään juuri tuolla käyrällä.
"Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish been caught, will we realize we can not eat money"-19th Century Cree Indian

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 30.04.2010 16:44 #306840

• tuuliaa
  • tuuliaa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meidän Einstein näyttäisi menevän myös juurikin aikalailla tuon punaisen viivan kohdalla. On nyt 58.0 mm SCL ja paino 44 g.
Testudo graeca maakilpikonnat Einstein (5/09)& Elviira (1/10) sekä täysikasvuinen uroskonna Eetu (muutti meille 7/10)

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 01.05.2010 11:46 #306926

• Ninza
  • Ninza hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Taulukko on sama mitä olen käyttänyt Alpon seurannassa. Pituus 12cm ja paino 420g ja kyseessä pitäisi olla n.8v. espanjan maakilpikonnan tai kannuskilpikonnan uros. Eli taitaa olla ylipainoinen??? Mulla kun ei vielä ole selkeetä kuvaa näistä lajeista. Miten ne tuntuukaan niin vaikeilta?! Yritän laittaa kuvia että saisin asiaan teidän mielipiteet.

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 14.08.2010 19:06 #319453

Itse myös kattelin tota Nelivarpaan taulukkoa, mikä oli todella hämmentävää koska Välkky on 16cm ja juuri punnitsimme konnan ja painoksi tuli 512g, jos nyt tulkitsin tota käyrää oikein niin konnan pitäisi lihoa sellaset 100g ettei olisi alipainoinen?! :o

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 14.08.2010 19:15 #319456

• paputtaja
  • paputtaja hahmo
  • PAIKALLA
  • Ylläpitäjä
Suosittelen mittaamaan kilven pituuden vielä uudestaan, ja vaikka parilla eri systeemillä.
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 14.08.2010 19:24 #319459

Mä mittasin nyt ton kilpparin alakilven pituuden, joka olikin vaivaiset 14cm. Yläkilpeä yritin mitata suorana siis ettei mittanauha myötäile kilven kaarta ja siitäkin pienellä hahmotuksella sain sen 14cm, joten nyt siis ollaan kuitenkin alipainon rajoilla, mutta parempihan toikin on kuin se, että konnaa pitäisi alkaa lihottamaan 100g vähintään! :o Joten alarajoilla mennään, pitäisikö mun alkaa lihottamaan tota konnaa? :o

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 14.08.2010 22:12 #319482

• paputtaja
  • paputtaja hahmo
  • PAIKALLA
  • Ylläpitäjä
No niin, tätä epäilinkin. Mittaustapasi on väärä.

Tässä kuva oikeasta mittaustavasta

kuva on täältä.

Taulukoissa käytetty mitta on suora kilven pituus = straight carpace lenght = SCL.
Ei siis ala tai yläkilven pituutta niitä myöten, vaan konnan kokonaispituus.

Noh, tuollaista mittalaitettahan ei kellään ole himassa, joten saman voi hoitaa esim seinän ja kirjan avulla. Laittaa alle paperin, johon piirtää viivan oikean mitan kohdalle, ja sitten mittaa sen viivoittimella. Tai sitten voi käyttää työntömittaa.

Viimeksi muokattu: 14.08.2010 22:45 Kirjoitti: paputtaja.

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 14.08.2010 22:56 #319490

Paputtaja, ( // sori korjaus, ei puputtaja vaan paputtaja :D ) mä laitoin konnan paperille, merkkasin viivan siihen hännän kohdalle ja päänpuolelle, niihin kohti mihinkä kilpi loppuu ja mitaksi tuli edelleenkin se 14cm. Joskus aikaisemmin kun mittasin kilven kaarta mukaillen mitta taisi näyttää lähemmäs 20cm/tjn. Mietin tässä sitä, että miksei tota voi yksinkertaisesti mitata vain vatsakilvestä joka on kuitenkin koko konnan pituinen eikä ole kaarella/ym.?

// aloin tossa miettimään jtn suolistoloista/ym? Vai johtuisiko tämä vain siitä että olen tässä pari viikkoa antanut vain kuivaa ruokaa? Välkky on ollut aikaisemmin paljon tuhdimmassakin kunnossa, mutta siitä on aikaa ja osa syy on varmasti ollut vääränlainen ravinto.
Viimeksi muokattu: 14.08.2010 23:05 Kirjoitti: Coppelia.

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 14.08.2010 23:06 #319491

• tuuliaa
  • tuuliaa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olen ymmärtänyt ettei tuota taulukkoa voi käyttää nelivarpaille- joilla kilven muodon johdosta tulos on erilainen?
Testudo graeca maakilpikonnat Einstein (5/09)& Elviira (1/10) sekä täysikasvuinen uroskonna Eetu (muutti meille 7/10)

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 14.08.2010 23:09 #319492

• Morre
  • Morre hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
tuuliaa kirjoitti:
Olen ymmärtänyt ettei tuota taulukkoa voi käyttää nelivarpaille- joilla kilven muodon johdosta tulos on erilainen?
Mä taas olen ymmärtänyt, että nimenomaan tuo McIntyre taulukko on nelivarpaille. Jacksonin taulukko taas ei. Ihan siis kuten ensimmäisessä viestissä sanotaan.

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 14.08.2010 23:28 #319493

Morre kirjoitti:
tuuliaa kirjoitti:
Mä taas olen ymmärtänyt, että nimenomaan tuo McIntyre taulukko on nelivarpaille. Jacksonin taulukko taas ei. Ihan siis kuten ensimmäisessä viestissä sanotaan.

Tota McIntyre taulukkoa mä käytin. Onko sitten yleisessä käytössä jtn muuta taulukkoa niille konnille joilla on kilven epämuodostumaa? Miten muuten mä voin katsoa onko kilpikonna sopivan painoinen verrattuna kokoonsa?
Tuuliaa, en nyt ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit? :o

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 14.08.2010 23:36 #319494

• tuuliaa
  • tuuliaa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hups, Morre tuossa mainitsikin, anteeksi väärinymmärrykseni- käytit aivan oikeaa taulukkoa Coppelia.
Ei tuossa pyramidikasvulla tms. ollut merkitystä, vaan luontaisella kilvenmuodolla, joka vähän erilainen nelivarpailla.

Vs:Jackson Ratio & McIntyre Ratio 15.08.2010 02:22 #319519

• paputtaja
  • paputtaja hahmo
  • PAIKALLA
  • Ylläpitäjä
Coppelia kirjoitti:
Paputtaja, ( // sori korjaus, ei puputtaja vaan paputtaja :D ) mä laitoin konnan paperille, merkkasin viivan siihen hännän kohdalle ja päänpuolelle, niihin kohti mihinkä kilpi loppuu ja mitaksi tuli edelleenkin se 14cm. Joskus aikaisemmin kun mittasin kilven kaarta mukaillen mitta taisi näyttää lähemmäs 20cm/tjn. Mietin tässä sitä, että miksei tota voi yksinkertaisesti mitata vain vatsakilvestä joka on kuitenkin koko konnan pituinen eikä ole kaarella/ym.?

Kitjoittelin sulle äsken sähköpostia, mutta laitetaan nuo linkin vielä tähänkin.

Tässä siis pari linkkiä siitä, miten suoran kilven pituuden voi mitata:

Wiola kirjoitti:
SCL:n voi mitata esim. tuollatavoin:
http://www.tlady.clara.net/measure.htm

tai tällätavoin:

Tosiaan alakilpi tulee yleensä edestä pidemmälle, kuin yläkipi ja yläkilpi taas takaa, joten kummankaan kilven pituus ei kerro konnan kokonaispituutta.
Mutta tuo mittaaminen ei ole helpoa... Meillä ainakin konnat työntää päätä niin voimakkaasti mittaa vastaan etten vieläkään ole saanut mielestäni luotettavaa tulosta =D

Sivu luotiin ajassa: 0.421 sekuntia

Yhteistyössä