Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua maakilpikonnien hoidosta, ruokinnasta ja lisääntymisestä sekä horrostamisesta/talvilevosta.

Aluetta moderoivat Katg ja paputtaja

AIHE: Kilpikonna-allergia?

Kilpikonna-allergia? 08.03.2010 15:45 #299451

• J0ffu
  • J0ffu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olen todella allerginen oikeastaan kaikille eläimille, koira,kissa, hevonen, jyrsijät yms. ja eläinrakkaina otettiin tuo nelivarvas iloksemme. Luin kuitenkin juuri hengitysliiton sivuilta, että kilpikonnillekkin voi olla allerginen!?! :O
Ei ainakaan vielä ole isompia tullut konnasta, mutta yleensä se vähän aikaa ottaakin, ennenkuin alkaa oirehtimaan.
Pelkään nyt ylikaiken, että olisin Konstalle allerginen!
Onko täällä muita astmaatikkoja, joilla olisi konna? Miten kannattaa varautua, mikä olisi paras pohjamateriaali terraarioon yms.? APUA!
Kuinkahan yleistä tuo kilpikonna-allergia on??
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Kilpikonna-allergia? 08.03.2010 16:31 #299459

Olen allerginen, mutta meillä on nelivarvas.
Itse en ainakaan ole niinkään konnasta oireita saanut vaan terraarion "täytteistä". Esim. kuiva heinä on itselleni pahin. Turvepölystä huolimatta meillä on konnalle turve-hiekkapohja, koska se on eläimelle paras. Jos emme voi pölyn kanssa asua, mieluummin luovun koko konnasta kuin vaihdan pohjamatskun konnalle huonompaan. Ja suositus taisi olla, että terraario ei sijaitsisi ainakaan makuutiloissa.
Toistaiseksi olemme pärjänneet allergiani ja miehen astman kanssa kilpikonnasta huolimatta.
Nelivarvaskilpikonna Martta synt. 2005
Kiinankellosammakko x 60. Poikasia vailla kotia! Ota yhteyttä!

Vs:Kilpikonna-allergia? 08.03.2010 16:33 #299460

• tuuliaa
  • tuuliaa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä astmaa ja allergioita - ja kaksi suloista kilpikonnavauvaa. Enemmänkin voisin kuvitella allergiaa aiheuttavan kilpikonnien ruuan ja pohjamateriaalin. Nämä allergiat ovat kovin yksilöllisiä, joten mikä käy yhdelle, eikä käykään ehkä toiselle.

Meidän konnilla terrassa hiekkapohja (ei käy kaikille, mutta tälle lajille kyllä), mikä ei juurikaan pölise. Ruokana on pattia ja kuivattuja, niistä voi nenä joskus tirskuilla. Heinää käytän juuri allergioiden vuoksi vähemmän.
Testudo graeca maakilpikonnat Einstein (5/09)& Elviira (1/10) sekä täysikasvuinen uroskonna Eetu (muutti meille 7/10)

Vs:Kilpikonna-allergia? 08.03.2010 17:24 #299464

• paputtaja
  • paputtaja hahmo
  • POISSA
  • Ylläpitäjä
  • hyvää ei saavuteta vain välttämällä pahaa
Meilä on myös perheessä ja suvussa paljon allergikkoja, joille mitkään muut elukat eivät tunnu sopivan, mutta kilpikonnat kyllä =)

Turve/hiekka -pohja on paras eläimelle, eikä minun kokemukseni mukaan aiheuta ihmisillekään ongelmia.
Aina, jos pohjamateriaali vaihtaa/pöyhii ym, se kannattaa kostuttaa, silloin se ei pölise. Konna itsessään ei paljon pohjaa pöllyttele. Sama juttu heinien kanssa, kosteana kun käsittelee, niin ei ongelmia =)

Ennemminkin uskoisin erilaisten kangas/mattopohjien kanssa tulevan ongelmia. Nehän ne vasta pölyä keräävätkin...
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen

Vs:Kilpikonna-allergia? 08.03.2010 18:30 #299477

Mulla on hyvin paha astma, ja olen allerginen kaikille hilseileville eläimille. Kun hankin ensimmäisen konnani, pidin vielä sopivana pohjamateriaalina pyyhe/sanomalehtialustaa. Kun kuitenkin harrastukseni alussa eksyin tänne herppinettiin, ja ymmärsin, että pohjamateriaaliksi pitäisi vaihtaa turvehiekkasekoitus, toimin kehoituksien mukaisesti. Tästä on nyt kohta kai 5 vuotta aikaa.

Turvehiekka aiheuttaa minulle välillä reaktioita. Etenkin turpeen kostuttamisen jälkeen ilmaan nousee tietty haju/tunkkaisuus joka saa hengityksen rohisemaan (mulla ilmenee samanlaisia oireita kukkia kastellessa). Kuiva turve nyt on pahin kaikista, mutta ei se saa täysin kuivaa ollakaan. Turve-hiekkasekoitus on kuitenkin ainoa oikea pohjamateriaali nelivarpaalle (ja kreikkalaisillekin), ja konnallani on oikeus oikeaan elinympäristöön omista ongelmistani huolimatta :)

Pahin asia on kuitenkin heinä konnan terraariossa (joka on myös välttämätön konnalle). Kolmas asia on konnan uloste, joka aiheuttaa reaktioita mutta sen ongelman saa helposti hoidettua pois siivoamalla säännöllisesti.

Eli kyllä reagoin, mutta en konnasta halua luopuakaan. :)
Eublepharis macularius 0.1.1
Hymenopus coronatus 0.1.0
+
Equus caballus
Viimeksi muokattu: 08.03.2010 18:36 Kirjoitti: -Jessica-.

Vs:Kilpikonna-allergia? 08.03.2010 18:49 #299483

• Nancy
  • Nancy hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse olen erittäin allerginen lähes kaikelle, konnia olen kuitenkin voinut pitää. Toki konnien (ja liskon) alustan vaihtaminen pölisee ja se käy henkeen. Myös tyttäreni on perinyt allergian, mutta ei ole onneksi reagoitunut meillä oleviin karvattomiin eläimiin :)
2.1 Testudo horsfieldii, 0.0.1 Testudo hermanni boettgeri, 0.1 Chamaeleo calyptratus, 1.4. Eublepharis macularius sekä akvaariokalsuja

Vs:Kilpikonna-allergia? 08.03.2010 22:57 #299522

• J0ffu
  • J0ffu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ihana kuulla muiden positiivisia kokemuksia :) Toivottavasti ei tule mitään oireita.. olisi kauhea luopua tuosta pienestä, vaikka se ei vielä kauaa täällä olekaan asunut, on siihen kiintynyt jo ihan kokonaan!

Vs:Kilpikonna-allergia? 09.03.2010 05:23 #299567

• Wilkku
  • Wilkku hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Suruaika
Minä voin myös kertoa positiivisen allergia/astmatarinan. Miehelläni on paha astma ja hän on kissoille allerginen, tällä hetkellä kuitenkin perheessämme asustaa käärmeitä, liskoja, kaloja, rapuja, sekä 4 kesyhiirtä ja kissa. Mieheni on siedättynyt omalle kissallemme todella hyvin, kotona hän pärjää loistavasti allergialääkkeiden ja astmalääkkeiden tuella. Minun vanhemmillani on kaksi kissaa, ja mieheni vanhemmilla yksi, näistäkään kavereista ei tule kuin minimaalista ärsytystä, joka on sekin hilittävissä lääkkeillä. Aikanaan miehelleni on jopa lääkäri sanonut, että eläimistä ei saa luopua. :D Vähän pelkäsin noiden hiirien kanssa, että miten käy mutta onneksi ei ole tullut mitään lisäoireita, joten ehkä tämä siedätyshoito voi auttaakin.

Kaitpa sitä kilpikonnillekin voi olla allerginen, mutta uskon että aika harvinaista on että konnista tulisi niin pahoja oireita, että niistä olisi luovuttava.
Jos tyrii tyrimisen niin onko se sitten voittamista?

Vs:Kilpikonna-allergia? 09.03.2010 15:04 #299590

• Helskuu
  • Helskuu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
joo, voihan niille olla allerginen. Se on just sellanen et saatta aiheuttaa melko paljonkin sitä allergiaa, johtuen siitä, et sen konnan ja kuoren väliin jää sellanen pölykerros. Meilläkin varmaan olis kilpikonna, mut mutsi on allerginen kaikille pölysille eläimille ni ei viitti sit ottaa.

Vs:Kilpikonna-allergia? 09.03.2010 16:17 #299605

• garantito
  • garantito hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • 2x (THB)
Itselläni on astma, joka oli aika vaikeankinlaatuinen yhdessä vaiheessa. Missään vaiheessa en ole saanut allergiaa konnista. Meillä on kaksi kreikanmaakilpikonnaa. Pohjamatskuna on nyt turve-kuivattu puunkaarnarouhe-seos, mutta ollaan käytetty pelkkää turvetta, kangastilkkuja, pyyhettä jne, mielikuvitus on vain rajana. En näkisi sitä pohjamateriaalina niin pakollisena, mikäli pölystä tulee allergiaa. Eikö se ole tärkeintä, että konna saa elää elämänsä saman perheen luona, ei joutua kiertoliikkeeseen, se on konnallekin hyvin raskasta! Pääasia kuitenkin on, että konna pääsee kaivelemaan. Esimerkiksi justiin johonkin paikkaan kasa kangastilkkua, johon pääsee sitten kaivautumaan. Meillä oli tuo tekniikka jonkun aikaa ja toimi hyvin. Vaihdettiin kuitenkin turpeeseen ja sekoitukseen viimeiseksi, koska se on kuitenkin se kaikkein paras vaihtoehto ja minulle ei allergiaa siitä tullut.

Heinät on kaikkein vaikein asia minulle ollut, ja nekään eivät ole pakollisia konnalle. Allergiaa voi tulla, muttei se sano sitä, että kaikille allergiaa tulisi. Sinuna ottaisin rauhallisin mielin ja ottaisin avoimesti vastaan kaiken mikä tulee. Onnea uudelle perheenjäsenelle! =)
-Susanna-
SHY:n jäsensihteeri 3/2011 alkaen.
"Jokainen päivä opettaa lisää, kun rakkaus lemmikkiin kantaa esteiden yli."

Vs:Kilpikonna-allergia? 10.03.2010 14:12 #299718

• Eini
  • Eini hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minulla ei ole mitään allergioita, mutta eräällä ystävälläni on eläinallergia ja astma. Hän kävi eräänä päivänä luonani kylässä ja alkoi reilun puolen tunnin vierailun jälkeen kuulostaa siltä, että ettei pian saisi ollenkaan hengitetttyä. Eli voi jotkut niille konnille olla allergisia.
Kimble, nelivarvaskonna naaras 18v. Tuli kotiin 09/08

Vs:Kilpikonna-allergia? 10.03.2010 16:12 #299728

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
^^Kyllä kilpikonnalle on "omaa perhettä" tärkeämpää nimenomaan mahdollisimman luonnonmukaiset olosuhteet. Pelkkä samassa kodissa pysyminen ei takaa konnan hyvinvointia, vaan ilman asianmukaisia oloja konna kasvaa epänormaalisti, sairastuu jne. Ilman maapohjaa ei voi luoda kilpikonnalle oikeanlaista mikroilmastoa. Jos on pölyallergia, sitä kannattaisi miettiä ennen konnan hankkimista, että pystyykö antamaan konnalle kaiken sen tarvitseman. Ja sitä heinääkin konna tarvitsee, ainakin ruuakseen, koska tarvitsee hyvin kuitupitoista ravintoa.
1.3.1 Testudo horsfieldii, 1.0.0 Testudo hermanni boettgeri, 6x Achatina fulica, 4x Achatina fulica f. white jade, 5x Helix aspersa maxima,
1x Helix pomatia, 1.6.0 Felis silvestris catus

Vs:Kilpikonna-allergia? 11.03.2010 22:01 #299869

• garantito
  • garantito hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • 2x (THB)
Nyt täytyy sanoa, että olen eri mieltä.

HETI ALKUUN KOROSTAN, että nämä ovat omia mielipiteitäni, eivätkä tarkoita, että olisivat AINOITA OIKEITA mielipiteitä, mutta haluan tuoda myös tämän kannan tietoon, koska näin minä ajattelen:

Heinät eivät todellakaan ole pakollisia. Kuitua saa helposti esim. konnien raksuista, ja meillä konnat popsii turvettakin. Juuri tämänhän takia konnilla ei saa olla lannoitettua turvetta, vaan täysin puhdasta luonnonturvetta. Toisekseen, kangastilkkukasa on vanha keino allergikoille, mitä itsekin olen käyttänyt. En nyt puhu mistään muutaman sentin paksuisesta 5x5 kangastilkkua-kasasta, vaan reilusti konnan peittävästä kasasta, jonne on helppo kaivautua, ja ne ovat sitäpaitsi lämpöisiäkin. Meillä käytettiin kauan kangastilkkuja, mutta enää ei käytetä, kun tuo turve kerta ei osoittanut allergisoivia merkkejä.

Ei konna sitä ymmärrä, että kaivautuu kangastilkkuun jos kangastilkkua käyttää jatkuvasti. Mutta on osoitettu, että mitä kauemmin konna on omistajallaan, sitä enemmän tämä siihen kiintyy. Eräs poika kertoi facebookin keskustelupalstalla, että oli lähtenyt matkalle ja jättänyt konnansa vanhemmilleen. Konna oli ihan kuin etsinyt jotain monta päivää, ja syöminenkin oli ollut erittäin kovan työn takana. Pojan saapuessa konnan luo viikon mittaiselta matkaltaan, oli ruoka maistunut välittömästi ja konnakin oli rauhoittunut. Tästä päättelin, että mitä kauemmin konna on samalla omistajalla, sitä kovemmin kaveri häneen kiintyy.

Tietysti sitten on annettava konna uuteen kotiin, mikäli eläminen ei yksinkertaisesti onnistu. Mutta kiertokonnia olen täysin vastaan! Hetken hurman laskettua taas myydään konna jonnekin toisaalle, missä on erilaiset ihmiset, erilainen ympäristö ja erilaiset tavat hoitaa (me kaikki kun hoidamme konniamme aivan varmasti omalla tavallamme).

Yritän tässä hieman avartaa, että ei ole sitä yhtä ainoaa ja oikeaa ratkaisua hoitaa omaa konnaansa. Silloin en toki menisi vaihtamaan turvetta muuksi, mikäli sama aines on kaverilla jo vuosikausia ollut. Esim. meillä se ei enää onnistuisi. Meiltä loppui turve ja sitä piti hakea lisää. Konnien häkki oli kuitenkin sen verran likainen, että siivosin sen, ja saivat kankaissa elää jonkun aikaa. Ja kyllä olivatkin vaisuja. Maa-ainekset tuotuamme heti seuraavana päivänä, oli vauhti taas mieletön! Portaita kolistiin ylös ja alas, ja turvetta tepasteltiin ja jalkoja painettiin kosteaan turpeeseen. Tämä johtunee siitä, että turve on ollut jo niin kauan konnillani? Aikaisemmin ei toki tällaista ole ollut. Korostan: ei ole yhtä oikeaa hoitamistapaa. On myös pölyttömiä vaihtoehtoja hoitaa konnia.

Vinkkinä, mikäli haluaa heiniä käyttää: opettele toisenlainen hengitystekniikka. Itse olen heinäallergikko, joten olen sijoittanut häkin siten, että heinissä penkoessaan pöly ei lennä minuun asti. Häkki on siis olohuoneessa, mutta niin asetettuna, ettei heinän pöly lennä kauas. Heinää häkkiin laittaessani, hengitän ulospäin. Sisäänhengittäessäni, käännän pään pois, ja suojaan käteni yläosalla (kyynärvarren tuntumassa). Näin heinäpöly ei pääse hengitysteihin ja kaikki ovat onnellisia.

Toivon sinulle ja konnallesi onnellista yhteistä tulevaisuutta, ja älä heti anna periksi mikäli saat pieniä oireita, kannattaa kokeilla järjestää juuri nmäitä eri olosuhteita eri tavalla. Kilpikonna-allergia on suhteellisen harvinaista, mutta toki sitäkin on olemassa. Joten katsotaan, päivä kerrallaan =)
-Susanna-
SHY:n jäsensihteeri 3/2011 alkaen.
"Jokainen päivä opettaa lisää, kun rakkaus lemmikkiin kantaa esteiden yli."

Vs:Kilpikonna-allergia? 11.03.2010 22:41 #299879

garantito kirjoitti:
Heinät eivät todellakaan ole pakollisia. Kuitua saa helposti esim. konnien raksuista, ja meillä konnat popsii turvettakin. Juuri tämänhän takia konnilla ei saa olla lannoitettua turvetta, vaan täysin puhdasta luonnonturvetta.

Kyllä minun mielestäni on tärkeää tarjota konnalle myös sitä oikeaa heinää. Ja annan sitä, vaikka tälläkin hetkellä olen pahan heinä-allergian takia siedätyshoidossa.

garantito kirjoitti:
Tietysti sitten on annettava konna uuteen kotiin, mikäli eläminen ei yksinkertaisesti onnistu. Mutta kiertokonnia olen täysin vastaan! Hetken hurman laskettua taas myydään konna jonnekin toisaalle, missä on erilaiset ihmiset, erilainen ympäristö ja erilaiset tavat hoitaa (me kaikki kun hoidamme konniamme aivan varmasti omalla tavallamme).

Kuten omassa tekstissäni totesin: "Kun hankin ensimmäisen konnani, pidin vielä sopivana pohjamateriaalina pyyhe/sanomalehtialustaa. Kun kuitenkin harrastukseni alussa eksyin tänne herppinettiin, ja ymmärsin, että pohjamateriaaliksi pitäisi vaihtaa turvehiekkasekoitus, toimin kehoituksien mukaisesti. Tästä on nyt kohta kai 5 vuotta aikaa.".
Tuolloin olin sokeasti sitä mieltä, että kilpikonna on loistava lemmikki allergisen kotiin. Ja vaikka otin asioista selvää, oli paljon väärää tietoa esillä, ja uskoin sitä. Tuolloin olin myös sokeasti sitä mieltä, että eläinkauppiaat ja kaikki eläinlääkärit osasivat asiansa (ja he siis sanoivat että kilpparit eivät allergisoi).
Minä nyt kuitenkin sitkeästi pidän konnan itselläni vaikka minulla on allergiaoireita, mutta kaikki eivät siihen pysty. Minä en aio heinää tai turvetta vaihtaa mihinkään, koska mielestäni konnallani on oikeus niihin.

garantito kirjoitti:
Vinkkinä, mikäli haluaa heiniä käyttää: opettele toisenlainen hengitystekniikka. Itse olen heinäallergikko, joten olen sijoittanut häkin siten, että heinissä penkoessaan pöly ei lennä minuun asti. Häkki on siis olohuoneessa, mutta niin asetettuna, ettei heinän pöly lennä kauas. Heinää häkkiin laittaessani, hengitän ulospäin. Sisäänhengittäessäni, käännän pään pois, ja suojaan käteni yläosalla (kyynärvarren tuntumassa). Näin heinäpöly ei pääse hengitysteihin ja kaikki ovat onnellisia.

Tuo auttaa kyllä ja ehkäisee pahimpia oireita, mutta se ei kyllä allergiaoireita vie pois koska pöly on ja jää huoneeseen ja ilmaan.
Eublepharis macularius 0.1.1
Hymenopus coronatus 0.1.0
+
Equus caballus
Viimeksi muokattu: 11.03.2010 22:42 Kirjoitti: -Jessica-.

Vs:Kilpikonna-allergia? 12.03.2010 21:31 #299999

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
^^Kaikki jutut ei ole vaan mielipidekysymyksiä, vaan on tietyt perusvaatimukset, jotka pitää täyttää että konna kasvaa normaalisti ja pysyy terveenä.
1.3.1 Testudo horsfieldii, 1.0.0 Testudo hermanni boettgeri, 6x Achatina fulica, 4x Achatina fulica f. white jade, 5x Helix aspersa maxima,
1x Helix pomatia, 1.6.0 Felis silvestris catus
Sivu luotiin ajassa: 0.478 sekuntia

Yhteistyössä