Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua maakilpikonnien hoidosta, ruokinnasta ja lisääntymisestä sekä horrostamisesta/talvilevosta.

Aluetta moderoivat Katg ja paputtaja

AIHE: Puolittainen talvilepo

Puolittainen talvilepo 06.12.2005 03:29 #148890

Voiko sen vielä aloittaa?Luulin että konna menee tavallaan itsestään nukkumaan,ja nukku itsekseen minä verran haluaa,mutta ilmeisesti siinä olisikin pitänyt olla jotai esivalmisteluja.
miten pitää esivalmistella?olkaa kilttejä ja selittäkää lyhyesti ja selkeästi mitä pitää nyt tehdä!olen paniikissa,ja
pelkään konnani kuolevan!:(AUTTAKAA!
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Puolittainen talvilepo 06.12.2005 04:09 #148893

• kit
  • kit hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Turhaan panikoit... Puolittaisen voi alottaa vielä nytkin tai vasta ensivuoden puolella...

Vähennä valojen päälläoloaikaa ja mikäli mahdollista laske huoneen lämpötilaa... Jos konna on nukkuakseen se rupeaa väsähtämään saatuaan merkkejä talven tulosta...

Vs:Puolittainen talvilepo 06.12.2005 20:26 #148925

• Sera
  • Sera hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Juu, meilläkin aloitellaan vasta nyt. Huomenna olisi tavoitteena sulkea valot, ja sattuipa hyvin: UV-lampun sytytin meni sököksi tänään n. 2 h sitten. Tästä alkaa sitten ensimmäinen talvilepo, joka konnalle on pidetty.

Tsuppari, onnea!

Enpä ihan pelkää, että konna kuolee, mutta vähän jännittää, kun ensimmäinen talvilepo on kyseessä.

Vs:Puolittainen talvilepo 06.12.2005 21:04 #148928

• kit
  • kit hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Puolittaisen kohdalla ei ole pelkoa konnan kuolemasta mikäli seuraa sen painoa ettei laske liian alas ja ruokapäivinä tarjoaa sille vettä kylvyn muodossa... Tosin minusta kyllä terrassa jossa puolittainen järjestetään pitää vettä olla tarjolla muutenkin... Jännitys on aina positiivista, eipähän tee ainakaan huolimattomuuttaan virheitä kun keskittyy tekemisiinsä täysillä...
Ja jos puolittainen onnistuu nyt voi konnan laittaa ensi talvena horrokseen mitä saa jännittää vielä vähän enempi :)

Vs:Puolittainen talvilepo 07.12.2005 10:35 #148961

• Sera
  • Sera hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ja jos puolittainen onnistuu nyt voi konnan laittaa ensi talvena horrokseen mitä saa jännittää vielä vähän enempi :)

Juu, se tie on kyllä kieltämättä erittäin jännittävä, mutta en kyllä yhden vuoden talvilepokokemuksella uskaltaisi meidän pientä laittaa horrokseen. Ammattilaiskasvattajat horrostavat konnansa, ja enpä taida vielä olla siihen kastiin lukeutuva :)

Ei hätää! 07.12.2005 13:15 #148964

Mulla on kaks kilpparia ja toinen on alottanu itsekseen puolittaisen mutta toinen ravaa tyytyväisenä pitkin kämppää eli tuskin sulla vielä mitään huolta on. Kannattaa seurata sitä kilpparia ja kyllä sen huomaa kun se alkaa rauhottua kun vähennät valoja jne...Kuuleman mukaan jotkut alottelee puolittaista vasta helmikuussa!

Vs:Puolittainen talvilepo 07.12.2005 15:37 #148971

• Sera
  • Sera hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tuntuu vähän armottomalta ja raa´alta, kun konna tuossa nyt seisoskelee pää pitkänä ruokakupin äärellä, eikä valoa ole. Voisi kuvitella sen kysyvän: "Mitä mä nyt olen tehnyt? Vai onko tämä joku uusi leikki tai jotain?"

Vs:Puolittainen talvilepo 07.12.2005 16:42 #148976

• kit
  • kit hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Juu, se tie on kyllä kieltämättä erittäin jännittävä, mutta en kyllä yhden vuoden talvilepokokemuksella uskaltaisi meidän pientä laittaa horrokseen. Ammattilaiskasvattajat horrostavat konnansa, ja enpä taida vielä olla siihen kastiin lukeutuva :)

En minäkään koe mikään ammattilainen konnien kanssa olevani, vaan tuolla jääkaapissahan tuo konna jo toista talvea mötköttää... Ja jo toisena talvena minä Möhkön horrokseen laitoin kun ensimmäisen yhteisen talven puolittaisesta jäi niin huonot kokemukset...

Vs:Puolittainen talvilepo 07.12.2005 17:20 #148979

• Sera
  • Sera hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
En minäkään koe mikään ammattilainen konnien kanssa olevani, vaan tuolla jääkaapissahan tuo konna jo toista talvea mötköttää... Ja jo toisena talvena minä Möhkön horrokseen laitoin kun ensimmäisen yhteisen talven puolittaisesta jäi niin huonot kokemukset...

Kyllä minä vaan sinut ammattilaisiin luokittelisin ;)

Mitä ensimmäisessä puolittaisessa sitten kävi, jos saan kysyä?

Vs:Puolittainen talvilepo 07.12.2005 21:23 #148992

• kit
  • kit hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Konna ei nukkunu vähääkään... Joka aamu se köpötteli ruokalautasen luokse oottamaan evästä ja nukku siinä sitten päivän... Varmisti mokoma ettei vahingossakaan pääse ruokaa tulemaan huomaamatta... Meillä oli vielä putkiremppaki samaan aikaan ja jouduin siirtelemään konnaa jatkuvasti pois haitolta... Usko pois, horros on paljon helpompi järjestää...

Vs:Puolittainen talvilepo 07.12.2005 21:41 #148995

• Sera
  • Sera hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Heh, no niinpä näyttää olevan. Toivottavasti ei täällä tuollaista menoa tulla näkemään.

EDIT: Eipä tunnu Konradin menoa haittaavaan valoton ympäristö :/

Vs:Puolittainen talvilepo 10.12.2005 16:30 #149162

• Nero
  • Nero hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mikähän meidän Liisalla nyt on hätänä, kun se on tämän n. 1,5 kuukauden ajan yrittänyt mennä terraarion lasiseinistä läpi :) Onko tämä ihan tavallista, eihän konna tietenkään heti tajua ettei siitä läpi pääse, mutta tätä on jo kauan jatkunut.
Vai johtuukohan tämä siitä että konna ei tunne itseään turvalliseksi terraariossa? Kyllä sillä on tommoinen koppi ja olen paperisilppuakin nurkkaan nakannut minne voisi piloutua. Outoa :o

puolittainen 10.12.2005 20:10 #149178

• konnis
  • konnis hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minulla oli viime talvena Altin puolittaisen kanssa ihan samanlaiset kokemukset, kun Kitillä oli Möhkön puolittaisen kanssa.
Altti ei nukkunut, etsi vain ruokaa ja makoili lämpölampun alla, vaikka ei ollut päällä. Jopa 3 viikkoa Altti suostui nukkumaan puolittaista ja silloinkin se heräili viikon välein, vaikka oli tarkoitus, että se nukkuisi 3 viikkoa putkeen aina heräämättä. Huoneiston lämpötilaa alennettiin 18-19 asteeseen, eikä sekään auttanut Altilla, että olisi nukkunut.
Tänä talvena laitoin Altin horrokseen ja se tuntui paljon helpommalta kuin puolittainen. Silloin, kun Altin ekan kerran kellariin raahasin niin kyllä silloin jännitti, että miten selviää. Altin horros vain jäi erittäin lyhyeksi, vain muutamaan viikkoon, kun jouduin myymään Altin.

Vs:Puolittainen talvilepo 11.12.2005 00:11 #149186

• kerttu
  • kerttu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mikähän meidän Liisalla nyt on hätänä, kun se on tämän n. 1,5 kuukauden ajan yrittänyt mennä terraarion lasiseinistä läpi :) Onko tämä ihan tavallista, eihän konna tietenkään heti tajua ettei siitä läpi pääse, mutta tätä on jo kauan jatkunut.
Vai johtuukohan tämä siitä että konna ei tunne itseään turvalliseksi terraariossa? Kyllä sillä on tommoinen koppi ja olen paperisilppuakin nurkkaan nakannut minne voisi piloutua. Outoa :o

Peitä terran seinät sisäpuolelta niin, ettei konna näe läpi eikä edes heijastusta omasta kuvastaan. Konnat ei yleensä opi läpinäkyviin seiniin, ja ne vain stressaavat sitten turhaan sen oloa. Tämä takia puinen terraario onkin yleensä parempi vaihtoehto. Mulla on yksi seinä pleksiä, josta siis myös näkyy läpi. Kun terra oli sisällä, peitin nurkat paperilla että Horsti rauhottuisi. Kun terra oli parvekkeella, ei tarvinut peittää. Saa nähdä mitä tapahtuu kun heräävät horroksesta ja terra kasataan jälleen sisälle...

Vs:Puolittainen talvilepo 12.12.2005 21:51 #149327

• Deora
  • Deora hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meilläkään konnalla ei ole aikomustakaan mennä puolittaiselle. No, on mulla vasta ekaa talvea ja sain neuvoja, ettei vielä kannatakaan laittaa. Ensi vuonna sitten.

Meilläkin on tuota lasiseinistä läpi menemistä, mutta vain silloin, kun konna näkee jonkun siinä ulkopuolella. Tulee mieleen, että haluaako ruokaa, vai vapaaksi. Täytyy mun kanssa varmaan laittaa jotain terran seiniin...
Sivu luotiin ajassa: 0.551 sekuntia

Yhteistyössä