|
|
 |
 | | |
|
Aihe: Nelivarpaan terra
|
|
Nelivarpaan terra 4 vuotta, 11 kuukautta sitten
|
|
|
Moi.
Mulla on pienoinen ongelma mun konnan terran kanssa, en saa sitä sisustettua kunnolla. Millaisia teidän terrat on ja mitä kaikkea sinne kannattaisi laittaa? Piilopaikoista konna pitää, mutta uskallusta ei aina kaikkiin paikkoihin löydy. Jos on liian korkeita rakennelmia konna karkaa xDD
|
|
|
|
|
|
|
Pari vinkkiä 4 vuotta, 11 kuukautta sitten
|
|
|
Piilopaikaksi sopii osittain maahan kaivettu kukkruukku, ontto puoliksi sahattu puupölli tai ihan perus puumökki. Toivottavasti oli apua :) En voi valitettavasti lähettää kuvia kreikanmaakilpikonnani terraariosta, sillä en omista kameraa.
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Nelivarpaan terra 4 vuotta, 11 kuukautta sitten
|
|
Tässä kuvat meidän nelisten terrasta, piilo- ja kiipeilypaikkoina (eivät kyllä näy kuvassa) toimii eläinkaupasta ostettu ontto puunkuori ja sellanen kukille tarkoitettu pajukori sekä kivet ja tekokasvit myös, aiemmin mullakin oli savinen kukkaruukku käytössä.
/galleria//displayimage.php?pos=-6903
/galleria//displayimage.php?pos=-7557
Ps. klikkaa kuvia suuremmiksi...
|
|
|
|
Toivo & Elmeri Nelivarvas
|
|
|
|
|
Kreikanmaakonnieni terra:
Sama sisustus sopinee myös nelivarpaille, koska en ole huomannut kosteuden kohoavan kasveista juuri ollenkaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kerttu, sulla on aivan ihana terraario:) Kuinka iso se olikaan ja olitkos tehnyt sen itse? Kertoisitko vähän vaikka teko-ohjeita, jos viitsit...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niin ois kiva tietää. Muuten mitä kasveja tuolla terrassa on?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
No onhan se hieno, minä tykkään kovasti :). En sentään oo ite sitä tehnyt, vaan ostanut täältä toiselta harrastajalta, joka tilasi sen joltain tutulta tms. Mitat on jotakuinkin 200x98 cm, korkeus semmonen sopiva. Se on vesivaneria ja tuo yks seinä pleksiä, ja sen saa kokonaan osiin. On siinä sitte jalatkin, mutta partsilla ne ei oo käytössä.
Kasveja siellä on tällä hetkellä jukkapalmu, basilikaa, pieni rahapuu, persilja ja sitten noissa "yläruukuissa" on kehäkukkaa ja orvokkia. Persilja on istutettu suoraan pohjamatskuun. Jukkapalmusta konnat yltää napsimaan alimpia oksia, basilikastakin ehkä yltäisivät ottamaan jotain jos tajuaisivat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tosi hieno terra Kerttu! Eivätkö konnasi putoa selälleen tuolta ylätasanteelta? Kasvaessaan ne saattavat kiivetä sieltä ylätasanteelta yli laidan. Meidän Eve kiipesi kerran Olgan päälle ja sai etujalat laitojen reunan yli ja veti itsensä yli laidan ja putosi lattialle metrin korkeudesta - ei onneksi käynyt pahasti.
|
|
|
|
Konnatäti sekä nelivarvassekstetti
|
|
|
|
|
|
Mitäs sulla on tuolla terassa pohjamateriaalina?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hiekkapuhallushiekan ja turpeen sekoitusta. Hiekkaa meni semmonen 25 kg säkki ja turvetta pari 60 litran säkkiä.
Konnat ei ainakaan vähään aikaan kyllä pääse tuolta tasolta kiipeämään yli, on se sen verran korkea, eikä mistään saa tukea. Ei ne tuolta kovin paljoa daivaile alas, mitä nyt kerran kämppis soitti että muksivat toisiaan sieltä... Kun terra oli sisällä ja lämpö tuli spoteilla (ulkona niitä ei juurikaan ole tarvittu), oli mulla kaks lämmittelypaikkaa, toinen tuolla tasolla. Korkeutta jää varmaan semmonen 30 senttiä tuosta tasolta.
Konnien horroksen ajaksi saatan pistää koko homman pakettiin, niin on pari kuukautta olkkarissa enemmän tilaa :).
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Nelivarpaan terra 4 vuotta, 3 kuukautta sitten
|
|
Nostelen tätä aihetta.
Aikeissa olisi itse rakentaa tulevalle nelivarpaalle sitten joskus terran, ja minusta on hauskaa tehdä erilaisia suunnitelmia ja kaavakuvia siitä millainen terrasta tulisi. Laitan tänne nyt yhden suunnitelman, ja pyydän teitä ilmaisemaan mielipiteenne siitä, mitä korjattavaa suunnitelmassa olisi ja ovatko mittasuhteet huonot/tekisittekö itse jotain toisin. Terraarion sisustuksesta on turha välittää, se on vain sellaista söhräystä.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Minkä kokoista konnaa olet terraan sijoittamassa? On meinaan aika pieni mikäli ei ihan poikaselle tule... Jos pohjamateriaaliksi on tulossa hiekka-turve -seos kannattaa korkeuttakin olla enempi että matskua mahtuu kunnolla, no ihan poikaselle tuo riittää... Minusta ei kuitenkaan poikasellekaan kannata laittaa pientä terraa kun helpommalla pääsee kun rakentaa kerralla ison eikä tarvitse sitten jatkuvasti olla tekemässä isompaa...
Nelivarpaalle ei kattoa ollenkaan...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Meillä alkaa vihdosta viimein terran rakennus lauantaina.
Mitat tulee olemaan 2m x 1m + vajaa ½kerros...ja terroja tulee kahteen tasoon....(ilman vaihto huomioitu)
Laitan kuvia...kunhan taideteos on valmistumaan päin!
Materiaalina tulee olemaan vaneri (18 ja 21mm), liukuovet lasia tai pleksiä.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ufo, mulla oli ennen ton kokonen terra ja se oli jo alun perin ihan liian pieni, vaikka konnatkin ovat pieniä (7,5 & 8,7cm). Tällä hetkellä pienempi asustelee 150 x 80 x 35cm terrassa (joka alkaa käydä kohta pieneksi sekin) ja isompi lattialla, omassa huoneessaan: /galleria//displayimage.php?pos=-9017
Ps. Pilkonen sun terras kuulostaa aivan mahtavalta:)
|
|
|
|
|
|
|
Nelivarpaan terraario..? 4 vuotta, 3 kuukautta sitten
|
|
|
Olen nelivarvasta "hankkimassa", mutta olisiko kenestäkään kertomaan että kuinka paljon nelivarpaan terraario maksaisi.. Käytettynä taikka Uudeta.. "noin" suhde riittää.
|
|
|
|
Kuin suosta oltaisiin noustu..
|
|
|
 | | |
|