Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua muista liskolajeista, joilla ei ole omaa kategoriaa.

Moderaattorit saana_85 ja SariS

AIHE: Arovaraani (Varanus exanthematicus)

Vs:Arovaraani (Varanus exanthematicus) 09.08.2010 14:26 #318844

• tärrä
  • tärrä hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse olisin ollut valmis maksamaan eläimistä myös enemmän. Alkujaan idea oli lähteä tilamaan värillistä parta-agamapariskuntaa, mikä olisi maksanut rahteineen yli 600 euroa. En minä siis ainakaan itke, että sain mieluisat eläimet hieman vajaalla 200 tuon yli kuuden sadan euron sijaan :) ja rahaa jää ylimääräiseen kivaan, joka yleensä kohdistuu kuitenkin eläimille itselleen.

--

En osaa oikein sanoa näiden luonteista noin yleensä. Olen kuullut, että kesyyntyvät hyvin kun niitä käsitellään poikasesta asti.

Tuo naaras on ainakin oikein möllikkä, vaikuttaa oikein leppoisalta kaverilta, ei mitään mahtailua tai vastaavaa ole ollut. Tyttö sihisi hieman ensimmäisen parin tunnin aikana, kun näki liikettä - joka mielestäni enemmän kuin tervetullutta ja kertoo terveestä eläimestä, jos se ei halua, että sitä heitellään selellään ja antaa muuten häpliä itseään heti. Peitin terran viltillä, niin että vain yhteen päätyyn jäi tirkistelynurkka ja otin sen illalla pois, ei enää pelännyt liikettä terraarion luona ja uteliaana katseli lasin takana tapahtuvaa toimintaa.

Poika ei ole vielä syönyt, mutta ei lähtenyt enää kauhu silmissään karkkuun lämmittelypaikalta (siirtyi kyllä kiveltä veteen ja oli varautunut, mutta ei vetänyt paniikkiin) kun laitoin heille matosia evääksi. Pojan olo on kohentunut syömättymyydestä huolimatta. Otin sen eilen sen pelosta huolimatta vesivatiin likoamaan (sillä oli yksi suoja, mihin pääsi minua halutessaan piiloon) ja olo koheni mielestäni huomattavasti tämän vatireissun myötä. Oli jo niin kurtulla iho eilen ja makasi vain kiven kolossa apaattisena (mitä oli tehnyt koko päivän), etten uskaltanut enää vain suihkutella sen päätä, kun ei se sitä vettä liponut kivistä eikä nenän päästään. Tuossa puljatessa sitten tuli hieman positiivisempia tuloksia.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Arovaraani (Varanus exanthematicus) 09.08.2010 14:33 #318845

• tärrä
  • tärrä hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ja lämmitys on tuossa pienessä terrassa 100W lämpölampulla, lämmittää terran toista puolta (ent. akvaario) ilman kansilaseja n. 35'c asteeseen ja toinen puoli pyörii alle 30 asteessa. Lämpötila erot on todella hankala saada tuossa noin pienessä terrassa aikaan, etenkin kun siinä ei ole ilmastointi ritilöitä ja kansilaseja ei voi laittaa ilmanvaihdon takaamiseksi - lisäksi kansilasit nostaisivat Koko kopin lämpöjä sitten liikaa.

Onneksi se uusi terra tulee pian. Siihen sitten pitäisi hankkia mattoa sekä keraamista kohdelämmitintä lisäksi, koska tuo 100W lamppu nostaa just ja just tuohon 35'c sen toisen pään ja terra on Noin pieni. Ison terren lämmittelypuolen lämmöt voi ollakin jo oikeasti haastavampi saada noihin lukemiin.

Vs:Arovaraani (Varanus exanthematicus) 09.08.2010 15:45 #318851

• pekara
  • pekara hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
tärrä kirjoitti:
Onneksi se uusi terra tulee pian. Siihen sitten pitäisi hankkia mattoa sekä keraamista kohdelämmitintä lisäksi, koska tuo 100W lamppu nostaa just ja just tuohon 35'c sen toisen pään ja terra on Noin pieni. Ison terren lämmittelypuolen lämmöt voi ollakin jo oikeasti haastavampi saada noihin lukemiin.

Onko tuo 100w lamppu spotti? Sillä minulla on varaanin poikasella 40w spotti ja lämmittelykivellä on lähes 50´C, kun spotti on noin 20cm päässä kivestä. 120cm terraarion toisessa päässä lämpö laskee noin 25´C paikkeille.

Uskoisin, että jos suurikin terraario on katosta umpinainen, niin muutamalla hyvin sijoitetulla ja tarpeeksi voimakkaalla spotilla pystytään järjestämään riittävä lämmitys.

Vs:Arovaraani (Varanus exanthematicus) 09.08.2010 18:40 #318870

• tärrä
  • tärrä hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
http://www.petshop.fi/terrarium_accessories/environment/heating/others/exo_terra_sun_glo_tight_beam_100w.html

Tämmöinen on se meidän lamppu. Meillä toi on terran katossa (n 45cm päässä maasta) ja nojaa loisteputken koteloon, niin että lampulla on suora yhteys, ei mitään laseja tms. välissä niin lämmittelykiville ja lämpömittari näyttää tällä hetkellä 33.8, mutta lämpö on mitattu takaseinästä ei suoraan lampun alta (missä lämpö on kädellä tunnustellen korkeampi.)

Meillä tuo väliaikais terra n. metrin pitkä

Vs:Arovaraani (Varanus exanthematicus) 09.08.2010 20:50 #318896

• Celea-
  • Celea- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Oih ja voih, onnea supersöpöistä poikasista ja hyvä että poikakin mennyt paremmaksi.
1.0 Pantherophis guttatus, 0.0.1 Lamprophis fuliginosus, 1.0 Corallus hortulanus, 1.0 Antaresia maculosa, 0.0.1 Tiliqua scincoides chimaerea, 0.1 Steatoda grossa

Vs:Arovaraani (Varanus exanthematicus) 10.08.2010 16:46 #318995

• tärrä
  • tärrä hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Poika ei ole vieläkään syönyt ja on kyllä melkoinen luuranko minun silmääni.. Kävin ostamassa apteekista Nutrisalia ("Veteen liukeneva täydennysrehu koirien ja kissojen nestetasapainoinen säilyttämiseen"). Sekoitin sen hieman laimeammaksi kuin pitäisi, vaikka sanottiin, että voi ihan ohjeen mukaan sekoittaa. Naaras kävi itse kupista sitä juomasta oikein innolla, uroskin peräti kerran lipaisi kun ruiskulla laitoin nokan päälle ja painui sitten parempaan piiloon.

Vs:Arovaraani (Varanus exanthematicus) 10.08.2010 18:20 #318996

• paputtaja
  • paputtaja hahmo
  • POISSA
  • Ylläpitäjä
  • hyvää ei saavuteta vain välttämällä pahaa
Voihan rähmä. Tuollaista se välillä on uuden tulokkaan kanssa.
Oletko varma, ettei poika ole syönyt, kun et ole ollut näkemässä?

Onko mitään tietoa mitä niille on syötetty ennen kuin ostit ne? Jos pojalla on jokin tietty suosikki ruoka, jota et ole älynnyt vielä tarjota.
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen

Vs:Arovaraani (Varanus exanthematicus) 11.08.2010 01:02 #319052

otus käteen, suukku auki, sirkkaa suuhun. jos ei uppoa, niin sit ruiskulla nestettä ja ravintoa pakkosyötöllä.

liskosi on nyt vaan niin stressantunut, että se ei uskalla eikä tajua syödä, joten sun pitää huolehtia siitä, että se saa ravintoa ja nestettä, ennen kuin on liian myöhäistä.

kyllä se alkaa sitten saamaan voimiaan takaisin, ja toivon mukaan alkaa toimimaan myös itseänäisesti

Vs:Arovaraani (Varanus exanthematicus) 11.08.2010 14:04 #319100

• -Maya
  • -Maya hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillekin olisi nyt tulossa x-ajan sisään arovaraani(pariskunta) :) Tulikin tuossa mieleen, kun ihmiset syöttävät raakaravintoa varaaneille niin käyköhän siihen myös koirille tarkoitetut raakapakasteet sulatettuna? Niissähän ei ole mitään lisänä...

Ja mistä päin olette yleensäkin varaaninne ostaneet, varmaan pitää tilata ulkomailta? Oletteko yksityisesti tilanneet(hyvät kasvattajat?) vaiko jonkin liikkeen kautta?

Vs:Arovaraani (Varanus exanthematicus) 15.08.2010 15:30 #319547

• tärrä
  • tärrä hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Poika vaihtui meille pari päivää sitten toiseen (meni liikkeeseen hoidettavaksi ja otettiin uusi poika sieltä mukaan).. Harmittaa kyllä, kun en saanut sitä pientä toimimaan, kun kerkesihän siihen jo jollain tapaa kiintyä ja alkaa pitämään omanaan. :/ Nyt kuitenkin kaksi hyvällä ruokahalulla varustettua ja pirteää liskoa terraariossa. Tyttökin tykästyi uuteen poikaan.

Vs: Arovaraani (Varanus exanthematicus) 03.12.2010 23:31 #334053

• nuunuu
  • nuunuu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
kannattaako/voiko arovaraanin hankkia vaikkei ole aikaisempaa kokemusta matelijoista?
itselläni kun on semmoinen tilanne että olen vasta 16 vuotias joten minun on turha haaveillakkaan arovaraanista ennen kuin muutan omaan kotiin, mutta koska äitini on erittäin pelokas matelijoiden suhteen ei minulla ole mahdollisuutta edes mihinkään pienempään. Niin mietinpä tässä että jos on hyvin perehtynyt asiaan ja arovaraanien hoitoon, ja tietty on tarpeeksi resursseja sen pitämiseen, niin voiko sen hankkia ensimmäiseksi matelijaksi vai onko se täysin hullu idea?

Vs: Arovaraani (Varanus exanthematicus) 04.12.2010 02:22 #334057

• Tepadj
  • Tepadj hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
nuunuu kirjoitti:
kannattaako/voiko arovaraanin hankkia vaikkei ole aikaisempaa kokemusta matelijoista?
Tottakai voi. Ainoa vaan, että ravinnon suhteen pitää olla todella tarkka, sillä väärää tietoa on liikkeellä paljon. Syyksi veikkaan arovaraanin sekoittamista vieläkin valkokaulavaraaniin.

Esimerkiksi pituudeksi ilmoitetaan monissa hoito-ohjeissa jopa 150cm, joka ei todellakaan pidä paikkaansa arovaraanilla, mutta valkokaulavaraanilla kyllä. Voisin luonnonvaraisten yksilöiden perusteella sanoa pituuden olevan noin 40-60cm paikkeilla.

Myöskään koiran- tai kissanruoat, jyrsijät sekä muut selkärankaiset (lukuunottamatta vähärasvaista kalaa) eivät ole kelvollista ravintoa. Mutta niitä voi hätätilanteessa antaa todella harvoin.
Ruokavalion pitäisi siis koostua lähes kokonaan erilaisista selkärangattomista. Itse joskus vaihtelun vuoksi annan kalaa, mm. muikkua.

Ruokintatiheydestä sen verran, että kun arovaraani on karujen alueiden asukki, ravintoa on tarjolla vähän ja harvoin. Poikasta olen ruokkinut parisen kertaa viikossa, aikuista kunnolla kerran tai kaksi kuukaudessa. Varsinaisten ruokintakertojen välillä olen antanut jauhiksen pari tms. muutaman päivän välein.
Alkoi hommat pyöriin hanskassa. Menin kauppaan ja ostin märkäpuvun, maskit ja räpylän.

Vs: Arovaraani (Varanus exanthematicus) 10.12.2010 12:42 #334840

• aikka
  • aikka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meidän laumaan liittyi tämänvuotinen aro-vauva toissapäivänä. Kaverin nimeksi tuli Puff, koska esikoisen mielestä kyseessä on lohikäärme. Tämä onkin sitten ärhäkämpi tapaus ja musta tuntuu että meillä kotiutuminen mitataan viikoissa jopa. Puff pullisteli koko ekan illan aina kun joku käveli terran ohi. Nyt se sitten on vuorokauden ajan ollut liikkumattomana terran toisessa päädyssä. Mä viimeyöksi laitoin houkuttimeksi pinkin, josko tämä sais kamun liikkumaan, vaan ei tuo ole edes hääntäänsä kääntänyt. Ja ennenkun mä saan moraalisaarnan, ni tiedän ruokavalion koostuvan pääosin öttömölliäisistä, mutta mitä olen näiden kotiutumisesta lukenut niin parhaat tulokset on saatu pinkeillä, ja tähtäsin onnistumiseen, epäonnistuin surkeasti.. Huomenna mennäänkin sitten ötökkäostoksille. Senverran pullealta mun silmiin hän näyttää, että en ota mitään paineita tuosta syöttämisestä vielä. Illalla kun meno rauhottuu ajattelin pitää pienen kylpyhetken, ettei nyt kuivuus yllätä.
Mutta asiaan, minkä verran tollanen vauva (n.35cm from head to tailtip) suurinpiirtei syö? Mittaanko mä yksinkertaisesti talousvaalla ruokaa n. kolmasosan tuon painosta? Ja mitä ötököitä? Mulla on tilauksessa kenttiksiä ja jättijauhomatoja, joita ajattelin myös yrittää kasvattaa.
Nyt kun kyseessä on vielä aika pieni kaveri, niin mun ei varmaan tarvi vielä miettiä tota kuivaa kautta?
Entuudestaan multa löytyy kaksi viljistä jotka on talvikauden ilman lämpöjä ja saavat papuskaa kerran kuussa. Kunnon horrosta en pysty toistaseksi tarjoamaan.
Ja sit ois niinQ gauheen kiva jos joQ vois alkaa mun kirjekamuks, et vois niinQ kysellä vinkkei ja tsilleen..? (:

Vs: Arovaraani (Varanus exanthematicus) 10.12.2010 17:55 #334886

• Jeggo
  • Jeggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mitä luulette kauan penskalla kestäis 126x46x60cm kokoinen terra? Onko ihan liian pieni aikuiselle?
Minkä kokoisissa terroissa teidän varaanit elävät ja olisi kiva nähdä kuvia :)

Vs: Arovaraani (Varanus exanthematicus) 10.12.2010 18:29 #334888

nyt on pakko lyödä lusikka tähänkin soppaan.

Tepadj:tlä erittäin hyvää tekstiä! mutta siis poikasina V.exanthematicus käyttää ravintonaan melkeinpä pelkästään elinalueillaan elävää kaivautuvaa jättiläissirkkaa jonka koloissa poikaset myös viettävät valtaosan ajastaan. vanhemmiten ruokavalio monipuolistuu liskon kyetessä nielemään muutakin. muistaakseni aikuisilla noin 25% koostui edelleen näistä jättisirkoista, 25% jyrsijöistä. loppu osa EI todellakaan koostu koiran ja kissannappuloista...

tässä erittäin hyvä kirja jokaiselle joka edes harkitsee varaanin ostamista!
http://www.amazon.com/Savannah-Monitor-Lizard-Varanus-Exanthematicus/dp/0952663295

Kirjan kirjoittanut Daniel Bennett luennoi marraskuussa Norrköping symposiumissa ja luento valaisi monia asioita koskien Arovaraania. itsekkin ostin kirjan mutta se jäi matkakumppanin autoon joten tarkempia tietoja ei ole ennenkuin saan kirjan postista.

Joni Hottinen
-J-
Sivu luotiin ajassa: 0.370 sekuntia

Yhteistyössä