Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua muista liskolajeista, joilla ei ole omaa kategoriaa.

Moderaattorit saana_85 ja SariS

AIHE: Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset

Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 28.06.2010 14:37 #313603

• kimsl
  • kimsl hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olisi kiva kuulla miten muilla menee madagaskarinpäivägekkojen osalta (ja kuviakin saa laittaa), kun mada puolella on ollut aika hiljaista ja edellinen ketjukin lukittiin.

Täällä menee hyvin noitten kahden "riiviön" kanssa, keväällä Ruotsista tullut poikanenkin on jo 17cm pituinen ja näkee jo, että uroshan se on, niinkuin pitikin olla! Kunhan tuo kasvaa niin nyt kaksi vuotias naaras on toisessa terraariossa odottelemassa.

Ja sitten muutama kuva;

Pepito

Tomato

Vielä kuljetuslaatikossa

1.0 Heterodon Nasicus, 1.1 Python regius, 1.1 Lampropeltis triangulum nelsoni, 2.15 Eublepharis macularius, 2.1 Phelsuma madagascariensis grandis, 1.1 Atelerix albiventris
Viimeksi muokattu: 04.08.2010 11:49 Kirjoitti: NuanReptiles.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 25.07.2010 01:51 #316962

Moikka!

Ikinä en ole oman vihreän tyttöni kuulumisia postaillut, niin tässä tulee!
Vaakku, n. 3,5 vuotias madatypy on huomenna muuttamassa reilun kokoiseen uuteen terraansa (80x50x100 LxSxK) jota on nyt rakennettu pari viikkoa pikkuhiljaa.

Itseasiassa haluaisinkin kysyä onko kellään vinkkejä sen "saalistamiseksi" tuosta vanhasta terrasta? Meillä on 4 kissaa (toki lukitsen ne pyydystämisen ajaksi toiseen huoneeseen) niin en haluaisi tytön karkaavan, meillä kun on liikaa piilopaikkoja hänen mennä.
Tuo vanha terra on kyllä korkea n. 150cm, mutta hyvin kapea, olisiko 40x40, ja sisällä bambuja sun muita poikittain, niin haavilla ei ihan mahdottomasti pysty huiskia. Haaveja on kaksi, akvaariohaaveja joista olen verkkopussit vaihtanut syvempiin.
Miten itse saatte madanne kiinni esim. terraa vaihdettaessa tai putsatessa?

Kiitän kovasti jo etukäteen neuvoista! :)

Terveisin Aurora & Vaakku

P.S. Nimi Vaakku tulee siitä, että tyttö "puhuu", ääni kuulostaa vaakkumiselta. Onko muilla kokemuksia "puhuvista" lajin edustajista?

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 25.07.2010 03:12 #316975

• kimsl
  • kimsl hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kiva että pääsee uuteen terraa. Oisko mahollista saaha kuvia terrasta ja Vaakusta? En olekkaan kuullut "puhuvista" madoista ja meillä nuo kyllä ovat hiljasia, mitä nyt lasit kolisee ku hyppivät lasilta toiselle.

Saa helpoiten ja vähiten stressaten kiinni kun laittaa vaikka kuljetuslaatikon madan "päälle" kun s eon laissa ja odottaa että se menee laatikon pohjalle ja sitten äkkiä joku kansi tms. ettei pääse karkaamaan.

Älä pyydystä sitä haavilla, koska iho on herkkä ja stressaantuu turhaan jahtaamisesta :)
1.0 Heterodon Nasicus, 1.1 Python regius, 1.1 Lampropeltis triangulum nelsoni, 2.15 Eublepharis macularius, 2.1 Phelsuma madagascariensis grandis, 1.1 Atelerix albiventris

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 25.07.2010 03:55 #316982

Kiitos! Koitan tuota.
Ongelma vaan siinä, että koska terra on itse tehty IKEAn vitriinistä (tuli elikon mukana ostettaessa) niin ovi on siis tosiaan koko tuon terran korkuinen, eli pitää blokata koko oviaukko kun rupeaa sohimaan tuon laatikon kanssa.
Noh, onneksi mulla on mies apuna niin ei tartte yksin. JOS se nyt pakoon pääsee niin meitä on kaksi sitä etsimässä. :D

Entinen omistaja neuvoi kokeilemaan haavilla pyydystämistä, siksi sitä ajattelin. Hänkin kyllä sanoi, että pyydystäminen on "melkoinen urakka". :D

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 25.07.2010 03:58 #316983

Niin ja kuvia laitan heti kun löydän ne koneeltani. Tuosta uudesta terraariosta on kyllä muutama kuva, mutta noissa se ei ole vielä valmis. Siniset maalarinteipitkin näkyy vielä liimauksissa. :D

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 25.07.2010 13:29 #316994

• kimsl
  • kimsl hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kyllä se onnistuu ku katot että se on sopivasti lasissa ja lasket laatikon varovasti sen päälle !
Sulla taitaa olla samanlainen tuo terra ku mulla tolla tomatolla, se kyllä toimii hyvin, kuhan löytää hyvät kasvit..

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 25.07.2010 16:12 #317012

Meiltä löytyy madaherra "Kyylä" ja viime vuoden elokuussa Ruotsista tuotu high-red tyttömada.
Tai ainakin tyttönä ostin kokeneelta kasvattajalta, Suomessa on vahvistamatta sukupuoli.
Herra on utelias ja tottunut ihmisiin, lipoo hedelmäsoseenkin sormenpäästä.
Tyttö on kovin arka, ei päästä lähelle. Mutta kaunis kuin koru!

Mietin myöskin tässä milloin tyttö on sopivankokoinen madauroksen terraan?

Siinä mielessä nämä ovat vaikeita otuksia että siirtäminen on hankalaa ja kahden toisilleen vieraan tutustuttaminen voi tuottaa ongelmia jos pariskunta pitäisi erottaa - siinä on helposti kaaos päällä!

Kyylä asuu 51 x 81 x 114 cm terrassa eli tilaa olisi vaimolle kyllä ;)

Wanhat ja melko laaduttomat kuvat:
Uros - tämä muuten komentaa jos menee väärään aikaan liian lähelle. Minulla on videopätkäkin äänestä, tarvis latailla joskus tänne...

Naaras, kasvanut tästä:
1.1. Tiliqua sp./gigas, 1.2.7 Rhac. ciliatus, 0.2. Rhac. auriculatus, 1.1. Phelsuma mad. grandis, 0.3. Eubl. macularius, 0.2. Lept. flavomaculatus, 1.0. Nerodia fasciata, 2.2. Thamnophis sirtalis, 0.1. Chamaeleo calyptratus, 1.0. Leiocephalus schreibersii, 0.0.1. Lepid. lugubris, 0.1. Canis familiaris.
Viimeksi muokattu: 25.07.2010 16:13 Kirjoitti: creepycrawly.

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 25.07.2010 16:25 #317013

• Leiu
  • Leiu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä myös herra Digeo on kova poika raakkumaan. Huutaa välillä ihan huvikseenkin, mutta lähinnä silloin, jos terran lähelle menee pällistelemään.
Diegolla pitäisi olla edessä naishommia, toivottavati saataisiin vihreitä lapsia maailmaan. (vink vink, Kim, milloin aloitetaan projekti?)
Viimeksi muokattu: 25.07.2010 16:28 Kirjoitti: Leiu.

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 29.07.2010 21:43 #317659

• mara
  • mara hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minulle on tulossa kohta madagekko, ja haluaisin tietää että tarvitseeko se lämpömattoa esim. yöllä nostamaan terraarion lämpöä vai onko normaali huoneenlämpö tarpeeksi?
Ja sitten kosteudesta: onko teillä semmoista sumutinta, esim. Exo Terran foggeria? Jos on, pidättekö sitä öisinkin päällä?
For now: 0.1 Phelsuma Madagascariensis Grandis 1.1 Felis Catus 1.0 Homo Sapiens Sapiens

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 29.07.2010 21:49 #317660

• kimsl
  • kimsl hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
mara kirjoitti:
Minulle on tulossa kohta madagekko, ja haluaisin tietää että tarvitseeko se lämpömattoa esim. yöllä nostamaan terraarion lämpöä vai onko normaali huoneenlämpö tarpeeksi?
Ja sitten kosteudesta: onko teillä semmoista sumutinta, esim. Exo Terran foggeria? Jos on, pidättekö sitä öisinkin päällä?
Ei tarvitse lämpömattoa vaan lämpölampun jota ei pidetä yöllä päällä, eli normi huoneenlämpö riittää yöksi. Minä olen sumutellut molempien terrat ihan suihkepullolla, iestysti joku sumutin kone olisi helpompi, mutta ei tuo käsin sumuttelukaan mikään iso homma ole.
Viimeksi muokattu: 29.07.2010 21:50 Kirjoitti: kimsl.

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 29.07.2010 22:09 #317664

• ^Natina
  • ^Natina hahmo
  • POISSA
  • Kasvattajajäsen
  • Se vei koko käden
Mitäs teidän Madojen ruokavalioon kuuluu ? Mitä olette todenneet hyväksi ? Annatteko paljon hedelmäsoseita? Pilttejä ?

Mulla iski kysely ikä myös ;) Ei vais. Kauheen kiinnostavia ovat ja tulevaisuuden haaveena joskus hankkia moinen.

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 29.07.2010 22:27 #317667

• mara
  • mara hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kiitokset vastauksista! ;)

Eihän se sumuttelu iso homma olekaan, mutta minulla on silloin tällöin tiedossa viikonloppureissuja kotikaupunkiini ja silloin semmoinen tulisi kyllä tarpeeseen :) Mutta näin aluksi taidan kyllä ihan käsin sumutella.
For now: 0.1 Phelsuma Madagascariensis Grandis 1.1 Felis Catus 1.0 Homo Sapiens Sapiens

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 30.07.2010 04:22 #317703

Ei tosiaan tartte lämpömattoa.
Mä olen itse vääntänyt sumuttimen BILTEMAn höyrypingviinistä. Se on ajastimessa kiinni, puskee höyryä kerran tunnissa 15min ajan, öisin vähän harvemmin.
Mä annan jauhiksiä, jättijauhiksia, kenttäsirkkoja ja pikkusia torakoita vähän vaihtelevasti. Hedelmäsoseista mango-piltti on mun tytön mieleen. Lisäksi hunaja on aivan mieletöntä herkkua! Siihen pystyy sotkemaan sekaan myös vitskut ja kalkit.

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 30.07.2010 04:43 #317704

• mara
  • mara hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itsekin olen miettinyt vähän tuota "pingviini"hommaa, mutta käyn kuitenkin katsomassa jos löytyis jostai halpa sumutin :) Kun on kaksi kissaakin niin riski että ne hajottavat sen pingviinisysteemin on suuri!

En vielä omista madaa, mutta olen kyllä lueskellut netistä että gekkodieettiin kuuluu tosiaan pääosin sirkat, hedelmäsoseet ja hunaja. Soseisiin ja hunajaan on helppo lisätä tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet!
Myös erilaiset toukat kelpaa, esim. buffalomadot ja vahakoin toukat. Ei kuulemma mielellään jauhiksia suuren kitiinipitoisuuden(?) takia.
Joku syötti omalleen jopa hiiren pinkkejä o_O Oli kuulemma suurta herkkua! Pinkit ei kuitenkaan kuulu "normaaliin" madaruokaan.
Yökkösiä(yöperhosia) ja koiperhosia oli joku antanut madalleen pyydystettäväksi, oli kuulemma tykännyt kun sai jahdata niitä!
(Yöperhosista puheen ollen kissa äsken nappasi sisään päässeen paksun perhosen ja sai siten vähän iltapalaa :D)

Vs:Phelsuma-suvun päivägekkojen kuulumiset 30.07.2010 16:55 #317745

• kimsl
  • kimsl hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
creepycrawly tytön pitää olla samankokoinen uroksen kanssa...
Viimeksi muokattu: 30.07.2010 16:56 Kirjoitti: kimsl.
Sivu luotiin ajassa: 0.376 sekuntia

Yhteistyössä