Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua muista liskolajeista, joilla ei ole omaa kategoriaa.

Moderaattorit saana_85 ja SariS

AIHE: Berberiskinkit uudessa kodissa

Berberiskinkit uudessa kodissa 09.03.2010 20:30 #299631

Terve.

Pitkän opiskelun ja harkinnan jälkeen hommasin tossa vähän reilu viikko sitten berberiskinkki pariskunnan terraarioineen. Uros 6-7v ja naaras 5v.

Olen hiukan huolissani kun skinkit eivät ole syöneet vielä mitään ja makaavat vain hiekassa. Uros loi juuri nahkansa joten sen takia tämä ei taida olla hirveesti liikunta tuulella.

Skinkit oli syötetty 2päivää ennen kun kävin ne hakemassa eli ovat olleet syömättä 1.5viikkoa

Kun skinkit tuli minulle niin niillä oli 60cm terraariossa vain 1 loisteputki terran päällä ja 40w lämpölamppu joten vaihdoin lämpölampun 60w lisäsin toisen loisteputken antamaan valoa ja ostin pitkän uv-valon joka roikkuu nyt n.25cm korkeudesta hiekasta.

Onko mahdollista että skinkit ovat nyt "kiukkuisia" kun lisäsin niille valoja? ajattelin vaan että niillä olisi hyvä olla juurikin nuo 2 loisteputkea antamassa valoa, 60w lämpölamppu ja uv-valo jo niillä ei edes ollut.

Aluksi pistin skinkeille lakanat terran seinillä yksityisyyden lisäämiseksi näin aluksi kun ovat uuteen taloon tullut, mutta eipä se tunnu auttavan kun makaavat vain hiekassa.

Eilen kun siivosin terran niin jouduin hiukan kaivamaan ne hiekasta... siinä ne aikansa temmelsi kunnes uros meni takaisin hiekkaan melko pian ja nääräs jäi ihmettelemään terran uutta järjestystä ja meni sitten itsekkin hiekan alle.

Entinen omistaja ei tänä talvena pistänyt skinkkejä talvilevolle, mutta ne ovat siitä huolimatta tavallaan unille menneet. liikkuvat ja syövät paljon vähemmän.

En muuttanut valotus aikoja ollenkaan joten siitä ei pitäisi kyse olla.

Eli kysymys kuuluukin että pitäisikö minun huolestua kun skinkit ei syö ja vain makaavat ja että teinkö väärin kun lisäilin noita valoja? Berberithän tarvitsevat valoa ja lämpöä, mutta voiko skinkki tottua vähenpään valoon ja sitten hermostua jos sitä lisää?

Terrassa on päivisin 26 astetta lämmintä viileässä päässä ja lämpökiven alla joku 45 astetta.

Hieman apuja kaivattaisiin.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs: Berberiskinkit uudessa kodissa 10.03.2010 00:50 #299678

• gekkopredi
  • gekkopredi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Ohutvarpaat ja silli<3
Ensinnäkin 60cm terra on YHDELLEKKIN skinkillä aivan liian pieni, ei ihme jos kyhnöttää vaan paikallaan, kun ei tuommosessa paljon pysty mitään tekemään kun lisko 35-45cm pitkä ja aktiivinen. Mutta kun 2 liskoa 60cm terraariossa, niin huhhuh. Hyvä terra ois noille semmone 120cm pitkä, mutta saa olla esim. 150cm, koska ovat aktiivisia:) Luulempa, että ovat uupuneet stressistä, kun ovat uudessa kodissakin, minulle muutti eläinkaupasta liskoja, ja ihan samalla lailla monta päivää samassa piilossa kyhnötti:) Myöskään ruoka ei maistunut noin 2vk. Lämmittelypaikalla voisi olla noin 50 astetta. Viileässäpäässä huoneenlämpö. Lisää tietoa saa täältä: http://www.matelijat.info/berberiskinkki/

Vs: Berberiskinkit uudessa kodissa 10.03.2010 01:58 #299680

gekkopredi kirjoitti:
Ensinnäkin 60cm terra on YHDELLEKKIN skinkillä aivan liian pieni, ei ihme jos kyhnöttää vaan paikallaan, kun ei tuommosessa paljon pysty mitään tekemään kun lisko 35-45cm pitkä ja aktiivinen. Mutta kun 2 liskoa 60cm terraariossa, niin huhhuh. Hyvä terra ois noille semmone 120cm pitkä, mutta saa olla esim. 150cm, koska ovat aktiivisia:) Luulempa, että ovat uupuneet stressistä, kun ovat uudessa kodissakin, minulle muutti eläinkaupasta liskoja, ja ihan samalla lailla monta päivää samassa piilossa kyhnötti:) Myöskään ruoka ei maistunut noin 2vk. Lämmittelypaikalla voisi olla noin 50 astetta. Viileässäpäässä huoneenlämpö. Lisää tietoa saa täältä: http://www.matelijat.info/berberiskinkki/

siis toi 60cm on KORKEUS. Mainittin sen ihan sen takia että saa kuvan kuinka korkealla se ainokainen loisteputki oli ollut kun max taitaa olla 30cm. Oma mokani, en huomannut ilmoittaa että se oli korkeus xD

Kiitos vastauksesta! eiköhän ne tosta kohta ala temmeltää
Viimeksi muokattu: 10.03.2010 02:00 Kirjoitti: Dynamic-4.

Vs:Berberiskinkit uudessa kodissa 10.03.2010 01:58 #299681

Mä käsitin, että aloittaja tarkoitti tuolla mitalla 60 cm korkeutta, eli jos UV- ja lämpölamput ovat noin korkealla, niin ne eivät ole niin helposti hyödynnettävissä. Mulla ei ole berbereistä niin hirveästi kokemusta, koska olen omistanut sellaisen vasta vajaat kaksi kuukautta. Mutta kyllä tuo minunkin liskoni on vielä aika laiska, se pysyy varmaan 21-22 tuntia vuorokaudessa piilossa ja on 2-3 tuntia aktiivisempi. Joinain päivinä se liikkuu ja kiipeilee, mutta joinain päivinä ei tee juuri muuta kuin paistattelee lämpölampun alla. Uskoisin, että se kesällä tulee vähän aktiivisemmaksi.

Mun berberillä on valaistus juuri noin kuin kerroit, eli 45 cm korkeassa terrassa kaksi loisteputkea, joista toinen UV 8.0, ja 60 W lämpölamppu.

Ja tuo meidän berberi on alusta asti syönyt noin joka toinen päivä, kolme kertaa viikossa. Määrät ovat aika pieniä, yksi tai kaksi jättistä kerralla. Kerran se on vaihtanut nahan ja oli silloin useamman päivän syömättä.

Voisit varmistaa, että liskosi saavat vitamiineja (=pölytät ruoan) ja terrassa olisi myös hyvä olla kalkkikippo varoiksi.

Vs:Berberiskinkit uudessa kodissa 10.03.2010 02:03 #299683

Stella Polaris kirjoitti:
Mä käsitin, että aloittaja tarkoitti tuolla mitalla 60 cm korkeutta, eli jos UV- ja lämpölamput ovat noin korkealla, niin ne eivät ole niin helposti hyödynnettävissä. Mulla ei ole berbereistä niin hirveästi kokemusta, koska olen omistanut sellaisen vasta vajaat kaksi kuukautta. Mutta kyllä tuo minunkin liskoni on vielä aika laiska, se pysyy varmaan 21-22 tuntia vuorokaudessa piilossa ja on 2-3 tuntia aktiivisempi. Joinain päivinä se liikkuu ja kiipeilee, mutta joinain päivinä ei tee juuri muuta kuin paistattelee lämpölampun alla. Uskoisin, että se kesällä tulee vähän aktiivisemmaksi.

Mun berberillä on valaistus juuri noin kuin kerroit, eli 45 cm korkeassa terrassa kaksi loisteputkea, joista toinen UV 8.0, ja 60 W lämpölamppu.

Ja tuo meidän berberi on alusta asti syönyt noin joka toinen päivä, kolme kertaa viikossa. Määrät ovat aika pieniä, yksi tai kaksi jättistä kerralla. Kerran se on vaihtanut nahan ja oli silloin useamman päivän syömättä.

Voisit varmistaa, että liskosi saavat vitamiineja (=pölytät ruoan) ja terrassa olisi myös hyvä olla kalkkikippo varoiksi.

Jep. olen pölyttänyt ruuan. entinen omistaja antoi pari purkkia jotain vitamiinijauhetta ja kalkkijauhetta on jo valmiiksi kun taloudessa on leobardigekko.

Mikäs toi kalkkikippo on? siis ihan vaan johonkin kippoon sitä jauhetta?

Niin joo ja laitoin liskoille kippoon muutaman madon ja niihin jauhetta. saavat syödä ne sieltä jos tulisivat sieltä hiekasta pois

Vs:Berberiskinkit uudessa kodissa 10.03.2010 12:44 #299704

Näkyykö skinkeiltäsi selkäranka kuinka pahasti? Oma skinkkini meni aikoinaan 2 viikon syömättömyyden jälkeen hyvin huonoon kuntoon, jopa niin, ettei ukko jaksanut silmiään edes avata, eläin lähes kuivui kasaan, vaikka vettä oli saatavana, ei vain maittanut, joten pakkoruokintaanhan se meni. En nyt alkaisi mitenkään huolestumaan välttämättä. Tässä ihmettelen myös tätä berbereitten syömättömyyttä. Saan olla omiani ruokkimassa vaikka joka päivä yli kymmennellä isolla sirkalla/skinkki, mikäli se niistä olisi kiinni.

Seuraile skinkkiesi kuntoa, mikäli ruoka ei yksinkertaisesti mait, ja kaveri alkaa kuihtumaan silmissä, on hyvä kokeilla nesteytettyä ruokaa lääkeruiskusta. Ruoka sisälsi sirkkoja, jauhiksia, vahakoisan toukkia, vettä ja vitamiini/kalkit. Helppoahan se ei ole ja liskon ehdoilla mennään, suuta ei saa auki ellei skinkki ole mukana touhussa. Parissa päivässä alkoi jo kiinteä eväs maistumaan. Mutta näitä noudattamaan vasta ja kun tilanne kärjistyy pahimmilleen.

Vs:Berberiskinkit uudessa kodissa 10.03.2010 17:57 #299736

Axorsist kirjoitti:
Näkyykö skinkeiltäsi selkäranka kuinka pahasti? Oma skinkkini meni aikoinaan 2 viikon syömättömyyden jälkeen hyvin huonoon kuntoon, jopa niin, ettei ukko jaksanut silmiään edes avata, eläin lähes kuivui kasaan, vaikka vettä oli saatavana, ei vain maittanut, joten pakkoruokintaanhan se meni. En nyt alkaisi mitenkään huolestumaan välttämättä. Tässä ihmettelen myös tätä berbereitten syömättömyyttä. Saan olla omiani ruokkimassa vaikka joka päivä yli kymmennellä isolla sirkalla/skinkki, mikäli se niistä olisi kiinni.

Seuraile skinkkiesi kuntoa, mikäli ruoka ei yksinkertaisesti mait, ja kaveri alkaa kuihtumaan silmissä, on hyvä kokeilla nesteytettyä ruokaa lääkeruiskusta. Ruoka sisälsi sirkkoja, jauhiksia, vahakoisan toukkia, vettä ja vitamiini/kalkit. Helppoahan se ei ole ja liskon ehdoilla mennään, suuta ei saa auki ellei skinkki ole mukana touhussa. Parissa päivässä alkoi jo kiinteä eväs maistumaan. Mutta näitä noudattamaan vasta ja kun tilanne kärjistyy pahimmilleen.

Tänään naaras tuli itse hiekasta ulos ja juoksenteli pisin hiekkaa jonkun aikaa ja oli tehnyt tarpeensa hiekalle (eli kai siellä mahassa on jotain ollut kun tuohon pystyi)

Juovat vettä (itse yllätyin hieman kun tekevät sen ihan ihmisten nähdenkin, kun jotkut juovat vain piilossa) ja ei näy selkärankaa. hyvältä molemmat näyttää ja tuntuvat pirteiltä sillon kun ei ole hiekan alla.

Tuo uroksen väsymys saattaa olla juurikin siitä kun hän just loi nahkansa, mutta naaraasta en tiedä, mutta tulihan sekin nyt hiekasta juoksentelemaan.

Koitin vähän ruokkia madoilla ja sirkoilla. Hiukan se niitä nuoli ja sitten kääntyi pois.

Sitten kysymys lämmittely paikasta. Mulla on siinä 60w lampun alla ihan normi kivi mikä muuttuu aika kuumaksi jonkun ajan päästä (ei kumminkaan polta). Onkohan tuohon jotain ratkaisua kun skinkit tuntuvat lämmittelevän vain sen kiven vierellä. toinen kerran oli puoliksi sen päällä. Auttaisiko jos pistäisi kiven päälle hieman hiekkaa tai jotain? Otan kiven pois??

Vs: Berberiskinkit uudessa kodissa 09.01.2011 16:33 #339129

• minna78
  • minna78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mulla on ka yks nirso skinkki (uros?), joka ei kas suostu syömään oikeen mitään. kerran syönyt tarjoamani sirkan, pari kotiloa ja hieman jauhelihaa. jos nyt ei ala viikossa syömään laitetaan pakkoruokintan. vahakoin toukat viimenen oljenkorsi. muuten vilkas ja kova puhisija lisko on.
1.0 Testudo hermanni, 3.1 Eublepharis macularius, 0.0.2 Archispirostreptus gigas, 1.0 Canis lupus familiaris, 0.4 Felis silvestris catus, 2.0 Mus musculus, 0.0.1 Heterometrus longimanus

Vs: Berberiskinkit uudessa kodissa 07.05.2011 17:55 #360900

• Bebsu
  • Bebsu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
gekkopredi kirjoitti:

omani on muistaakseen 130cm pitkä kahdella n.5,5 vuotiaalla liskolla.

Syömättömyys voi olla normaalia. Kun saa isomman terran sisusta se suunnilleen samalla tavalla kun edellisillä omistajilla oli, niin liskot tottuvat! Kun liskosi ovat olleet sinulla esim.3kk voit alkaa muuttaa terraarion järjestystä.

minna78 kirjoitti:
Mulla on ka yks nirso skinkki (uros?), joka ei kas suostu syömään oikeen mitään. kerran syönyt tarjoamani sirkan, pari kotiloa ja hieman jauhelihaa. jos nyt ei ala viikossa syömään laitetaan pakkoruokintan. vahakoin toukat viimenen oljenkorsi. muuten vilkas ja kova puhisija lisko on.

Liskot voivat tietysti paastota esim. 2viikkoa :) Kokemusta on !

peräkkäiset viestit yhdistetty.
- paputtaja
Viimeksi muokattu: 07.05.2011 20:01 Kirjoitti: paputtaja.
Sivu luotiin ajassa: 0.383 sekuntia

Yhteistyössä