yoru- kirjoitti:tosi kauniit nuo punaset tytöt ylhäällä!! (:
minulla olisi pieni kysymys, kun sinulla noita agamia näyttää olevan useampia, niin miten tulevat toimeen keskenään (jakavat terrat, "ulkoilu paikat" yms.)? meillä vähän yli vuoden ikäinen agama poika on, ja eilen ostettiin sille "seuraksi" sitten ihan tuollainen "vauva", eli n.3 kk ikäinen pikkuinen, jonka sukupuolesta ei oikein vielä voi sanoa. Hyvin on sopeutunut omaan terraarioonsa. Tämä vanhempi herra tutkii tapausta vielä lasin toiselta puolelta kun on tuo koko ero niin huima! Miten kannattaisi tutustuttaminen sinun mielestäsi aloittaa?
Tiedän että koiraat mahdollisesti taippelevat aikuisina, mutta eläinkaupassa olivat sitä mieltä että saattavat toki tottuakkin toisiinsa jos vain juoksentelu ja terraario tilaa on riittävästi. Entäs sitten jos tämä uusi tulokas on naaras? voiko pitää samassa terrassa/ yhtäaikaa vapaana sitten aikuisenakin, vai yrittävätkö koko ajan hommailla keskenään lisää pikku agamia? : D
(sori jos menee ohi keskustelu aiheesta mutta bongasin vain heti kun näkyi niin useita agamia!)
Kiitos kehuista:D
Esim. punaiset tytöt ovat samassa terrassa meillä, samoin kaksi ylintä kuvissa olevaa (pääsääntöisesti) ja kaikki kääpiöpartikset on melkein koko ajan samassa, muut asuttavat lähinnä yksistään terraarioitansa.
Itse totutin poitsun ja tytön alussa ihan "neutraalissa" ympäristössä eli täällä huoneiston puolella, täällä tulivatkin valtavan hyvin toimeen, mutta terraariossa olo olikin alussa hieman eri asia.Hieman pitkällinen projekti, mutta onnistui lopulta, eli hiljaa hyvä tulee:D
Sanoisin kyllä että ensin kannattaa varmistaa teidän vauvelin sukupuoli ennen kuin edes yrittää tutustuttaa kavereita toisiinsa, isompi saattaa hyvinkin hyökätä hyvinkin nopeasti pienemmän kimppuun varsinkin jos se on myös uros. Kannattaa vielä odotella muutaman kuukauden jotta tuon sukupuolen saa varmistettua. Ja ihan ensi kontakti kannattaa tehdä niin että vaikka pienempi on kädessä, ja siitä sitten hyvin varovaisesti lattialla, näin esimerkiksi, meillä ainakin on toiminut noin hyvin.
Isomman terraarioon ei kannata laittaa, koska se on kummiskin hänen oma reviiri ja pienempihän olisi tässä tapauksessa "tunkeilija", jos ja kun yritätte laittaa samaan terraarioon niin muuttakaa sisustusta radikaalisti jotta ei olisi kummankaan ihan omaa aluetta, vaikka kummankin sisusteita samaan terraan sun muuta.
Jos tämä uusi tulokas nyt on naaras, niin riippuu hyvin paljon teidän uroksesta, kuinka viriili siis on, jotta voiko pitää koko ajan yhdessä. Uroksiakin kun löytyy laidasta laitaan, ja valitettavasti osa höykyttää naaraita koko ajan, eli ihan tapauskohtaisesti kannattaa katsoa ympärivuoden yhdessä pitäminen, itsellä on sekä että kokemuksia.
Ai niin, eli meillä ulkoillaan välillä siten että kaikki isot tytöt on yhtäaikaa vapaana, ne tulevat tosi hyvin toimeen terran ulkopuolella keskenään(lämpölamppuja on meillä pitkin huonetta). Poikia on pakko ulkoiluttaa ihan yksistään konfliktien välttämiseksi.
Sekä suosituin paikka terran ulkopuolella on ehdottomasti ikkunalauta, missä välillä heitä on ihan tungokseen asti;) Siihenkin olen laittanut lämpölamppuja jotteivät kylmety liikaa.
Ja siinä kyllä on ollut eläinkauppa väärässä että kahta urosta voisi asuttaa samassa, sinuna en tuossa tapauksessa edes yrittäisi asuttaa samassa, ehkä jotkut urokset sietävät toisensa ja siis vain EHKÄ. Minä en edes kokeilisikaan kahta agama-urosta asuttaa yhdessä.
Eikä minua haittaa vaikka meni ohi aiheen/sivuaa aihetta, jos ei modeja haittaa:D