Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen]

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 28.12.2007 14:48 #227722

• Tike
  • Tike hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tuollaki nyt menee jo toista viikkoa rullalla. Mutta eipä tässä oikein voi muutakaan kun odottaa. Olosuhteetkin pitäis omien tietojen pohjalta olla ihan ok. Lämpösempi varmaan sais olla, mutta muuten. Eiköhän se sen nahan sitten vaihda jos on vaihtaakseen. Kuhan ei vain heittäs lusikkaa nurkkaan. =) Mukavia otuksia noin muuten kyllä.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 28.12.2007 18:53 #227749

• yosei
  • yosei hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
miulla on tuo tytsy lopettanu liikkumisen lähes kokonaan ja kumpikaan ei syö manittavammin. alkaa huolestuttamaan. ensin ajattelin at se vaan passivoituu talveks, mutta pikkusiskon tuhis neiti on syö edelleen kun porsas ja liikkuu todella paljon.

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 28.12.2007 21:51 #227766

• Tike
  • Tike hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Huh huh. Saa huokasta helpotuksesta. Tuola se nyt luo nahkaa. Eli väärähälytys onneksi. =) Yllättävän kauan noi on kuitenki syömättä ja rullalla ennen nahanluontia.

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 28.12.2007 23:16 #227774

• ElisaK
  • ElisaK hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Nahanvaihtoa se taitaa vaan olla.. meillä ollaan syömättä rullalla monta päivää ja sitten yhtäkkiä takki on vaan vaihdettu :).

Monta päivää? Mun madot oli viimeks syömättä rullalla monta viikkoo ennen nahanluontia ja sitten 2-3 viikkoa sen jälkeen. Onkohan se normaalia? Aikasemmin riitti viikko ja viikko.

Voi olla viikkojakin, noita aika harvoin tuolta kaivan näkyville.. uudet ruuat vaan vaihdan.. joten paha sanoa tarkalleen, miten pitkään tuossa on mennyt :D.
4.3. Python regius, 1.0. Gongylophis colubrinus loveridgei, 1.1. Eublepharis macularius 0.1. Chamaeleo calyptratus
: : www.elisanet.fi/anteli/eli : :

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 15.01.2008 01:03 #229576

• Rottis
  • Rottis hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Spiro: Teillä kun on tuhiksilla tuo hiekka pohja ja minua nyt kiinnostaa kokeilla sitä... (Kysymys tulva :P)
Minkä laista hiekkaa käytät? Mikä siis olisi sopivan kokoista?
Voisiko käyttää erikokoista erikohdin terraariota? (Ulkonäkö seikka)
Onko terrassa siis lainkaan turvetta/muuta pehmeämpää materiaalia jotta nuo saisivat toteuttaa luontaista kaiveluviettiään?
Kuinka hyvin kosteus pysyy hiekkapohja terrassa?

Ja muille: Ootteko kokeilleet antaa noille kaurapuuroa? Mun tuhikset on siihen ihan hulluna 8P

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 28.01.2008 00:13 #231039

• Spiro
  • Spiro hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Spiro: Teillä kun on tuhiksilla tuo hiekka pohja ja minua nyt kiinnostaa kokeilla sitä... (Kysymys tulva :P)
Minkä laista hiekkaa käytät? Mikä siis olisi sopivan kokoista?
Voisiko käyttää erikokoista erikohdin terraariota? (Ulkonäkö seikka)
Onko terrassa siis lainkaan turvetta/muuta pehmeämpää materiaalia jotta nuo saisivat toteuttaa luontaista kaiveluviettiään?
Kuinka hyvin kosteus pysyy hiekkapohja terrassa?
Oops, enpä ole käynyt täällä aikoihin. Tässä vastauksia:
Hiekka on puhallushiekkaa, sitä oli muistaakseni tarjolla kolmea eri karkeutta, valitsin keskimmäisen, olisiko ollut 0,2 mm. Terrassa on turveboxi, mutta tosi vähän jättikset ovat siinä oleskelleet. Luulisin, että ainakin nahanvaihtoa varten kaivautumismahdollisuus on oltava.
Varmaankin voisi olla eri karkeuksia, itse valitsin tuon suht hienon hiekan ajatellen, että siihen voisi kaivautua, mutta eipä niin käynyt.
Hieno hiekka kyllä sitoo kosteutta karkeaa paremmin. Minun ei ole kertaakaan tarvinnut kostuttaa terraariota, hiekka on siltä kantilta hyvä vaihtoehto.
Pienoiseläintarha kotona =)

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 28.03.2008 18:22 #237995

• Tike
  • Tike hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Voi harmin paikka. Kaivelin tuossa boksin läpi ku ajattelin tuhikset vaihtaa toiseen terraan. Toinen löytyi, mutta toinen ei. Terraario oli kiinni eikä mitään tuhiksen mentäviä reikiä löytynyt. Ainut vaihtoehto siis on, että toinen tuhiksistani on kuollut ja joutunut kaverinsa syömäksi. Mikähän ihme on aiheuttanut päällisin puolin terveen tuhiksen kuoleman? Nahanluonnissa mennyt kenties jotain pieleen? Harmittaa kyllä niin vietävästi.

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 28.03.2008 21:54 #238012

Näistä alemmista selkärangattomista kun on melkosenlailla hankala mennä sanomaan mikä on vialla ja mikä ei...
SPIDER PIG, SPIDER PIG, Does whatever a SPIDER PIG does. Can he swing, From a web. No he cant, He's a pig - LOOK OOOUUUTTT!!!! He is a SPIDER PIG!!

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 15.04.2008 13:01 #239870

• Marras
  • Marras hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ajattelin tähän pistää jatkoksi omia huolia...

Mulla on yksi a gigas 70x40cm asunnossa. Nyt vasta neljättä päivää mulla ja elukkakaupasta tuli. Siellä ainakin puheitten mukaan syönyt ookoo jne. Mulla ollessaan söi vähän ensimmäisenä päivänä ja sen jälkeen kaivautui. Nyt ei ole näkynyt syömässä kolmeen päivään. Alkaa huolestuttaa pikkuisen puolesta. Stressaanko turhaan vai aiheellisesti?

Kauanko nämä voivat olla syömättä, tai voisiko takin vaihto olla tuloillaan/meneillä (n. vuoden ikäinen yksilö)... Terrassa reilu 10cm turvepohja (lannottamaton) ja ilmankosteus sellaiset 70%-75%.

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 17.04.2008 18:39 #240105

• Tike
  • Tike hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ajattelin tähän pistää jatkoksi omia huolia...

Mulla on yksi a gigas 70x40cm asunnossa. Nyt vasta neljättä päivää mulla ja elukkakaupasta tuli. Siellä ainakin puheitten mukaan syönyt ookoo jne. Mulla ollessaan söi vähän ensimmäisenä päivänä ja sen jälkeen kaivautui. Nyt ei ole näkynyt syömässä kolmeen päivään. Alkaa huolestuttaa pikkuisen puolesta. Stressaanko turhaan vai aiheellisesti?

Kauanko nämä voivat olla syömättä, tai voisiko takin vaihto olla tuloillaan/meneillä (n. vuoden ikäinen yksilö)... Terrassa reilu 10cm turvepohja (lannottamaton) ja ilmankosteus sellaiset 70%-75%.

Oma ötö oli syömättä reilun viikon ennen takin vaihtoa ja kyseessä oli ihan pieni yksilö.

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 06.05.2008 01:31 #241505

• ElisaK
  • ElisaK hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Koplailin tuossa tuota meidän isompaa matosta ja huomasin, että se kyseinen "paljonpuhuttu" jalkapari tuolta puuttuu.. eli kävikö mäihä ja se on siis uros? Pikkumatoa kun tsiikailin, näytti olevan jalat paikallaan, siellä missä pitääkin :) . Jos tosiaan kävi tälläinen tuuri, niin johan noiden lisäännyttämistä pitää kokeilla!
4.3. Python regius, 1.0. Gongylophis colubrinus loveridgei, 1.1. Eublepharis macularius 0.1. Chamaeleo calyptratus

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 09.05.2008 14:37 #241757

Meille muutti eilen uusi ~25cm kaunokainen :) Mieheni haki sen minulle vuosipäivälahjaksi eläinkaupasta (meillähän ei kukkia ja koruja ostella;)
Sukupuolta en ole tarkemmin ehtinyt tutkailla, mutta naaraaksi veikkaisin.

Kuitenkin, tällä uudella tuhiksella on punkkeja ja laitoin sen karanteeniin. En viitsinyt alkaa pohjamateriaalia punkkeihin sotkemaan, joten elelee ihan kostealla talouspaperipohjalla. Muutaman punkin sain otettua pumpulipuikon avulla tuhiksen vatsasta, mutta rapsuttelusta päätellen punkkeja vielä on.
Miten käytännössä tuo paljon puhuttu huuhtelu toimii? Ronskisti vain mato käteen ja hanan alle vai? Entä jauhotus? Mitä jauhoja käytätte?

PS. Sormet näyttää siltä kuin olisin ollut viikon mustikoita poimimassa, tämä valopää kun ei hanskoja muistanut punkkeja nyppiessä käyttää ;)
Kuvasta näkee millaista jälkeä jää kun tuhis peloissaan päästää myrkkyä näpeille :)
Kun kello jätättää, kestää kauemmin mennä hitaammin

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 09.05.2008 15:43 #241761

• ElisaK
  • ElisaK hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
^ Katsoin ensin että huh huh, onko teillä käyty tahtojen taistelu ja olet saanut jonkun allergisen reaktion :D .

Meillä tuo isompi on kerran tainnut lattialle pienen läntin ruikata, mutta on muuten ollut kyllä yllättävän sopeutuvainen kaikenmoiseen koplailuun. Punkkeja olen koittanut välillä tsiikailla, mutta mitään ei ole näkynyt.. ehkä tässä on sitten päästy helpolla :)

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 05.06.2008 23:57 #244020

Olen nyt täysin hullaantunut jättiläistuhatjalkaisiin. Niille suositellaan yleensä jotain 60x40x40 terraariota, itselläni on 60x30x30 kokoinen, kävisikö se yhdelle jättiläiselle? Tietty otusta ei itselläni vielä ole, joten en voi tietää minkä kokoisen kaapelin saan hankittua... Isompaan terraarioon ei ainakaan muutamaan vuoteen ole mahdollisuutta..

Vs:Archispirostreptus gigas [jättiläistuhatjalkainen] 06.06.2008 14:09 #244054

• Merleyn
  • Merleyn hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Huuhtelu toimii niin, että hanasta lämmintä vettä valumaan kohtalaisella paineella ja avaat tuhista kerältä varovasti ja huuhdot jalkarivistöjä hanan alla eläimen päästä päähän. Jos käytettävissä on apuihminen, pienellä pensselillä sutiminen varmasti tehostaa punkkien poistamista, mutta yksin siinä touhussa loppuu herkästi kädet kesken...
Punkit ovat pahuksen hyviä piiloutumaan tuhiksen jalkojen suojiin ja varsinkin alas kierretyn pään alle jäävään etummaisten jalkojen risukkoon. Laita välillä hana kiinni ja odottele, niin jalkoihin piiloutuneet punkit kömpivät esiin kun tuhikset alkavat liikkua, jolloin näet, mistä huuhtoa lisää. (Huuhdo lopuksi myös allas hyvin ja valuta tulikuumaa vettä perään, ellet halua punkkien hajaantuvan vessaasi, lol)
Sivu luotiin ajassa: 0.375 sekuntia

Yhteistyössä