Siis jos kastematoja meinaa lemmikiksi ottaa, ja ne ei vältsisti pärjää yli 15asteessa ja niitä varmasti voi päästää vapaaksi luontoon. Siksi neuvoin, et voi kanssa miettiä muuta lajikketta jos haluaa olla varmempi et ne pysyy huoneenlämmössäkin hengissä.
Itse en viitsi omiin tarkoitukseeni ottaa kastematoja, kun ei oo varmaa miten ne pysyy kuumassa hengissä.
Tunkiolierot josta puhuin, mitkä kerroin vaihtoehtona kun niitä voi pitää "kuumemassakin".
Itse en niitä luontoon päästäis kun en tiedä onko siellä Suomen luonnossa. Itse päästäisin sitten vasta kun on varmaa että niitä siellä jossakin on oli se mitä tahansa eläinlajia.
Yritin etsiä mistä niistä saisi muualta kun kierrätyskeskuksesta, eipä löytynyt selailulla et luonnossakin olisi tai hirveesti vaihtoehtoja ostopaikoille, joten etsintä jatkuu.
Toki jokainen saa päättää mitä madoillaan tekee, mut itse haluan etsiä sellaisen lajikkeen joka voi ihan huoneenlämmössä pitää. Ei nimittäin jaksais kokeilla sitä, et kauan ne pysyy tuurilla hengissä kun ei jaksa kokoajan olla matoja olla tonkimassa. Siis, jos muuhun kun lemmikiksi ne ottaa. Jos joku vaan lemmikiksi ottaa, niin tuskin se paljoa vaivaa näkee etsiä sitten uudet kun edelliset ei eläkkään.
Edit: Aa viimein löytyi joku teidon jyvänen.

"Paras paikka etsiä lieroja on lantakasojen alta,
maan pinnasta. Lieroja voi löytää tavallisen kompostin viileistä reunaosista, mutta ole tarkkana, ettet sekoita sitä tavalliseen kastematoon" Lähde:
http://www.ytv.fi/NR/rdonlyres/39D78826-503F-4F99-94ED-F680E6F62077/0/matokomposti.pdf
Kesällä sitten vaan tonkimaan. x)