Rodazeja löytyy ainakin multa lähes aina

. Vhite jadejakin toin suomeen mutta siitä erästä lähes kaikki kuolivat eli konstikas tuo laji... Kimppatilauksia olen hoitanut kultakotilofoorumilla mutta en siellä juuri enää käy. Kun ilmat lämpiää olen ajatellut kyllä kimppatilausta parista lajista niin voin katsella jos samassa paikassa sattuu olemaan lajeja muillekin.
Kotiloita maahantuodessa kannattaa vain muistaa varmistaa että kotilot ovat vähintään 2cm kuoriltaan jotta kestävät matkan ja pitää vähintään 1kk karanteenissa muista kotiloista lois, salmonella riskin takia. Myös punkkeja tuli kerran britti tuliaisena... vai olikohan se portugalista.
Mun rodazit on italian ja itävallantuonteja sekä omia kasvatteja ja niitten jälkeläiset on olleet kaikki rodazeja kyllä. Niistä näkee n. 2 viikon iässä hyvin mitkä on rodazeja kun kuori menee kellertävän vaaleanpunertavaksi ennen pigmentti läikkiä. Eli alle puolisenttisistä kyllä kokemuksella ne erottaa, jolloin jos pelkkää hamilleita tulisi ne on helppo karsia.
Nepariina// Eli en manaisi hamilleita niistä

. Luulisi genetiikkaa miettiessä että vähintään kolmenpolven takaa pitäisi olla yksi pelkkä hamillei taustalla jotta niitä tulisi poikueeseen.... Ulkomaantuontien taustoista monesti ei kyllä juuri saa tietoa kuin vanhemmat tietty.