Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: puhdistuseläimet kosteissa terraarioissa

puhdistuseläimet kosteissa terraarioissa 01.05.2009 16:04 #273740

• mito
  • mito hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Pisti silmään tälläinen kun etsin hämpin kuvausta.

"Use of isopods and/or springtails as a cleanup crew is recommended with moisture loving species like this as well."

Eli ilmeisesti terraarioon laitettaisiin asumaan jotain siiroja tai hyppyhäntäisiä ja ne auttaisivat jotenkin kosteushaittojen hallinnassa?

Onko jollain tällainen systeemi käytössä? Mistä Suomessa voisi saada sopivia elukoita? Ilmeisesti niiden pitäisi olla tosi pieniä etteivät joudu esim hämpin suuhun.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Collembola

http://fi.wikipedia.org/wiki/Siirat
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:puhdistuseläimet kosteissa terraarioissa 01.05.2009 16:33 #273743

Minulla on kaikissa vivaarioissani sekä siiroja että hyppyhäntäisiä (+ jumalaton määrä muita pieneliöitä joista ei ole hajuakaan). Kummatkin syövät hajoavaa orgaanista kasviainesta ja siirat myös hometta ja sienirihmastoa joten on niillä arvoa puhdistajina sen lisäksi että ovat ruokaa vivaarioissa asuville sampeille.

En ole koskaan kokeillut pitää hämyä biologisesti aktiivisessa vivaariossa mutta voisihan sitä kokeilla. Kokeilin kerran sitä pienen rukoilijasirkkaryhmän (Phyllocrania paradoxa) kanssa mutta se päättyi muutaman kuukauden kuluttua runsaaseen punkki-invaasioon. Siihen vivaarioon en tosin ollut erikseen lisännyt siiroja, hyppyhäntäisiä tai pieniä hämyjä pitämään paikkaa puhtaana, ja olin kaiken lisäksi käyttänyt pohjamatskun uunissa.

Vajaan puolen vuoden sisällä minulla vapautuu yksi toimiva vivaario joten voisin kokeilumielessä asuttaa sinne jokun pienehkön hämyn (joku Avicularia tai vaikkapa Holothele sp.) ja katsoa miten siinä käy.

Nuolimyrkkyharrastajilta saat siiroja ja hyppyhäntäisiä.

Vs:puhdistuseläimet kosteissa terraarioissa 21.05.2009 22:46 #275424

Siis auttaisiko ne punkkeihin? Mulla erakkorapuja, kostea terraario, lämmin, ja rapuset harrastaa ruoan piilottamista ympäriinsä ja sieltä niitä homeisia eväitä kaivelen mitä ihmeellisimmistä paikoista..Tai ylipäätään erakkorapujen seuraksi?
Viimeksi muokattu: 21.05.2009 22:47 Kirjoitti: IggyKibinä.

Vs:puhdistuseläimet kosteissa terraarioissa 26.05.2009 11:26 #275786

• Skaarj
  • Skaarj hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mahtaakohan hämppi jäädä siirojen sapuskaksi molttausaikoina? Kiinnostais itteeki, koska oon tuohon pientä vivaariota suunnitellut Lasiodora Parahybanille + parille akvaariokalalle...
1.0.0 Grammostola rosea / 1.0.1 Lasiodora parahybana

Vs:puhdistuseläimet kosteissa terraarioissa 26.05.2009 16:24 #275815

Off-topic mutta heräsi kysymys että mikä on vivaario? Wikipedia kun ei kertonut...

Vs:puhdistuseläimet kosteissa terraarioissa 26.05.2009 16:28 #275816

• mito
  • mito hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Vivarium englanniksi. Yhteisnimitys akvaarioille ja terraarioille yms.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vivarium

Vs:puhdistuseläimet kosteissa terraarioissa 26.05.2009 19:50 #275843

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Olen kuullut, että kotilo harrastajista harvat pitävät terraariossaan turpeen sisässä kastematoja. Itselläni ei ole mitn matoja vastaan, mutta ei minun olohuoneeseeni onkimatoja tuoda..
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *

Vs:puhdistuseläimet kosteissa terraarioissa 26.05.2009 20:35 #275851

Ainakin jenkeissä on yleistä pitää kosteissa hämppyterroissa jotain puhdistuseläimiä. En muista tarkemmin, mutta etsivä löytää.

Vs:puhdistuseläimet kosteissa terraarioissa 27.05.2009 18:27 #275922

mito kirjoitti:
Vivarium englanniksi. Yhteisnimitys akvaarioille ja terraarioille yms.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vivarium

Yep, thanx.
Sivu luotiin ajassa: 0.293 sekuntia

Yhteistyössä