Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Sauvasirkoista

Vs:Sauvasirkoista 06.01.2010 18:50 #293467

• Wilkku
  • Wilkku hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Suruaika
Minulla on ollut monet kerran vaikeuksia löytää omia trachyaretaon brueckneri- vauvojani boksista, heillä on siellä jonkinverran piilopaikkoja, joten olen aina jättänyt etsimisen sikseen jos en ole kaikkia löytänyt. Kyllähän ne kaikki sitten ovat siellä lymyilleet loppuviimein, mutta ovat sen verran taitavia lymyilemään, että aina kaikkia ei vain löydä joka kerta. En ole alkanut boksia sen pahemmin penkomaan, olen ajatellut että antaa pienien olla rauhassa, pakoon ne eivät sieltä pääse kuitenkaan.

Meillä vauvat eivät ole olleet mitenkään hirveän kovia syömään, mitä olen ruokailutotumuksia seurannut eli jotenkin en jaksa uskoa, että toiset olisivat yhden syöneet, mutta eihän sitä koskaan näistä eläinkunnan oikuista tiedä.
Jos tyrii tyrimisen niin onko se sitten voittamista?
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Sauvasirkoista 06.01.2010 19:38 #293479

• Tiinu*
  • Tiinu* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
sauvisprincess kirjoitti:
APUA!Minulla oli 3 pientä noin 2 kertaa nahkansa vaihtaneita sirkkoja, ja tänään aamulla kun katsoin häkkiin niin siellä oli vain kaksi. Minne se kolmas on hävinnyt?, se ei varmasti ole päässyt reikien läpi ja olen etsinyt koko häkin läpikotaisin.
Onko sinulla ollut kannen välissä mitään? Itse olen aina ihan pienillä poikasilla käyttänyt faunaboksin kannen välissä hyttysverkkoa, koska poikaset todellakin voivat päästä kannen ilma-aukoista ulos. Poikaset pääsevät halutessaan hyvin pienistä rei'stä läpi.

Ja kuten Wilkku sanoikin, on mahdollista, että poikanen on jossain niin hyvässä piilossa, ettet vain ole sitä huomannut. Esimerkiksi kuivien lehtien poimut ovat hyviä piilopaikkoja.

Ja kolmas mahdollisuus on se, että poikanen on karannut huomaamattasi, kun olet avannut kannen ja sumutellut & ruokkinut sirkkoja. Minulle on käynyt näin parikin kertaa.
1.0 Rhacodactylus ciliatus '08
0.1 Eublepharis macularius '10

Vs:Sauvasirkoista 06.01.2010 21:47 #293498

Kiitos vastauksista!, mutta kolmas sirkkani ei ollut karannut vaan sille kävi näin: Löysin maasta nahanluonnin nahkan ja huomasin että sirkan koko pää oli jäänyt sinne nahkaan eli irronnut nahanluonnissa ja jäänyt siihen nahkaan kiinni :(

Vs:Sauvasirkoista 13.01.2010 11:14 #294049

Minulle olisi taas tälläinen kysymys: Mitä muita hedelmiä tai vihannekisia sirkoille saa antaa, vaikka ne nyt ovatkin vain lehtien syöjiä,mutta ainakin sen tiedän että niille kelpaa kurkku ja päärynä.Ja sitten se että mitä hedelmiä tai vihanneksia sirkoille ei saa syöttää nämä minä tiedän ainakin: tomaatti, ja peruna. Lajini on siis carausius morosus.

Vs:Sauvasirkoista 13.01.2010 16:35 #294062

• Tiinu*
  • Tiinu* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kummitussirkat ovat lehdensyöjiä, joten hedelmiä ja vihanneksia ei niille saa ruokkia.

Vs:Sauvasirkoista 13.01.2010 19:57 #294084

Kyllä niille saa syöttää hedelmiä vaikkei nyt tomaattia ja niitä sille ne maistuvat niille oikein hyvin, ja ne saavat niistä myös nestettä. Minulla on yksi todella vanha sirkka ja se ei pysty enää kiipeämään seinillä niin se saa vetensä mm kurkusta. Tiedon sain koska kaikki kaverini antavat hedelmiä, ja moni on myös sanonut että niille kannattaa antaa myös muutakin kuin lehtiä, näin on moni eläinkauppias ja yksi harrastaja sanonut.

Vs:Sauvasirkoista 13.01.2010 20:38 #294089

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Vaikka jokin eläin söisi kiellettyjä juttuja tai jotakin jota se ei luonnossa syö eli ns. lunnotonta ruokaa. Eläihän syö perjaatteessa nälkäänsä mitä vaan, ei se osaa erottaa "epäterveellistä" terveellisestä, se on omistajan tehtävä. Niin miksi antaa jotakin jota sen ei kuulu syödä? lehtiä on niin montaa sorttia olemassa, etten ymmärrä miksi pitää alkaa eläimelle syöttämään kaikkea muuta vain helppouden takia? Lehtiä on myös sellaisia meheviä, josta voi saada myös nestettä. Mulla joskus sirkat katkoi sitruunamelissan varsia kun sieltä pulppus nestettä näkyviin ja joivat sen. Oletko varma, että se saa siitä hyödynnettyä mitään ravinnoksi? Sitten jos on esim raajarikkoinen sirkka tms joka ei kiipeä seinille, sille voi sumuttaa esim seinän alaosaan vettä, ettei tarvii sitä kurkkua terraan tunkea. Sekä useimmat kasvikset ja hedelmä on myrkytetty/vahattu, niin en tosiaakaan menis lehdensyöjän ruokavaliota muuttamaan.

Oletko varma, ettei kyseiset kasvattavat kasvata muunlaisia sirkkoja, kun kummitussirkkoja. Esim. kenttäsirkat nehän syövät melkeen mitä vaan, toisin kuin nämä kummitussirkat. Niitäkin yleensä sanotaan vain sirkoiksi ja parempi sitten puhua ihan suoraan kummitussirkoista tai kenttiksistä tai muista sen omalla nimellä niin ei tuu sekaanuksia.
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *
Viimeksi muokattu: 13.01.2010 20:41 Kirjoitti: CroSSLeSS.

Vs:Sauvasirkoista 14.01.2010 03:31 #294117

• hiipa
  • hiipa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
sauvisprincess kirjoitti:
Minulla on yksi todella vanha sirkka ja se ei pysty enää kiipeämään seinillä niin se saa vetensä mm kurkusta.
Sinne terran lattialle voi laittaa ihan normaalia lehtiruokaa ja sumutella vettä päälle. Vanhat sirkat ovat usein kovia juomaan.

Vs:Sauvasirkoista 14.01.2010 19:37 #294156

Eli.... siis kaiken maan hedelmät ovat sirkoille aivan turhaa syötävää? =(

Vs:Sauvasirkoista 15.01.2010 22:15 #294275

Nyt innoistuin tästä lajista lamponius guerini sirkasta kovasti, eli jos sattuisi olemaan ylimääräisiä, niin minulle voisi antaa =)

Vs:Sauvasirkoista 20.01.2010 16:03 #294708

• ande78
  • ande78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Eilen kuoriutui kaks phaenopharos khaoyaiensis-sirkkaa ja tännä oli kolmas kuoriutunut.
Mä olin jo munia viskaamassa roskiin ettei ne ikinä kuoriudu, vaan toisin kävi.
Ootteko vastakuoriutuneet poikaset laittaneet isoon terraan heti vai ensin johonkin pienempään?
Tällä hetkellä kolmikko asustaa pienessä,mutta korkeassa faunassa.
Ja kuinka usein ruoan vaihto? Eihän tuo määräkovin paljoa syö..

Vs:Sauvasirkoista 20.01.2010 18:07 #294726

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Mulla joskus kun oli se yksinäinen poikanen vaihdoin sille ruokaa yleensä kun lehdet alkoi nahistumaan tai kuivumaan. Annoin sille kerralla vaan yhden lehden ruoaksi turha sitä enempää on laittaa kun se syökään.
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *

Vs:Sauvasirkoista 20.01.2010 19:14 #294742

Munia kannattaa hautoa kärsivällisesti ;)

Vs:Sauvasirkoista 20.01.2010 19:40 #294743

• ande78
  • ande78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Elokuusta astihan noi on ollu tuossa kirjahyllyä koristamassa..
Mut joo yllätti kyllä hautomisajan pituus, vaikka tiesin sen 4-6kk:n mittaseksi.
Ja kun ne ainakin kerran pääs kuivumaan..

Vs:Sauvasirkoista 20.01.2010 22:00 #294764

• Tiinu*
  • Tiinu* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
ande78 kirjoitti:
Ootteko vastakuoriutuneet poikaset laittaneet isoon terraan heti vai ensin johonkin pienempään?
Poikaset pidetään pienessä terraariossa, jossa niiden on helppo löytää ruokaa. Ihan pienille hyvä on esimerkiksi 3 litran purkki.

ande78 kirjoitti:
Ja kuinka usein ruoan vaihto? Eihän tuo määräkovin paljoa syö..
Ruokaa ei tarvitse vaihtaa, vaan sitä lisätään, kun se on loppu tai ruoka on mennyt huonoksi riippuen siitä, mitä niille ruokit. Ruoanjämät voi sitten siivouksen yhteydessä poistaa.
Viimeksi muokattu: 20.01.2010 22:01 Kirjoitti: Tiinu*.
Sivu luotiin ajassa: 0.343 sekuntia

Yhteistyössä