Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Sauvasirkoista

Auttakaahan aloittelijaa sauvasirkkaongelmissa 14.12.2007 02:12 #226511

Eli olen jo kyllästynyt kaivamaan tietoa googlesta, josko täältä saisi vastauksia.
Meillä on 9 miltei täysikasvuista sauvasirkkaa. Ilmeisesti viimeiset nahanluonnit menossa. Yhdeltä sirkalta on hukkunut jalkoja, jäljellä enään 1 etu- ja 2 takajalkaa. Mahtaako tuo vielä kasvattaa uudet jalat, vai mitä sen kanssa pitäisi tehdä? Jotenkuten vaappumalla siellä koittaa liikkua, mutta vaikeaa näyttää olevan. Sitten parilla sirkalla peräpää on omituisesti mustunut,käpristynyt koukulle ja sieltä näkyy pullottavan jotain vihreää sisältä. Onko ne niitä munia, vai sirkan omaa lihaa??? Nimittäin toinen niistä kuoli tänään. Mitä ihmettä niille tapahtuu??? Munia en ole vielä havainnut, mutta ilmeisesti niitä alkaa pian tulla.
JOs joku nyt osaisi vastata näihin kysymyksiin, niin olisin hyvin kiitollinen!
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Sauvasirkoista 14.12.2007 20:50 #226546

• NIN
  • NIN hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hei!

Jotkut noista sauvasirkkalajeista saattavat liian pienessä asumuksessa tai nestevajauksessa ollessaan alkaa närppimään toistensa raajoja...korjaa tilanne jos kyse on siitä.
Myösin pieleen menneet nahanluonnin aiheuttavat katoa raajoissa/epämuodostusta.

Raajat uusiutuvat mikäli nahanluonteja sirkalla on vielä jäljellä ts. ei ole vielä aikuinen. Jos elukka kärsii eikä pysty kunnolla liikkumaan niin eutanasia tavalla tai toisella on paikallaan.

Vihreä ei ainakaan viittaa muniin...joko se on sauviksen kakkaa tai sitten jotakin muuta...näin pelkän tekstin perusteella en ainakaan minä sitä pysty määrittelemään ....

toinenkin sauvis kuoli 16.12.2007 04:15 #226671

Eli toinenkin jonka peräpäästä näkyi vihreää, menehtyi. Ilmeisesti vika oli epäonnistuneesta nahanluonnista, kun nahanriekaleitakin roikkui perästä. Ja se vihreä oli peräisin sitten todennäköisesti sirkan sisälmyksistä (anteeksi nyt nämä sanavalinnat). Nyt on sisäilma niin kuivaa ja lämmintä, ettei meillä ole tainnut tuo kosteus sitten riittää. Kolmijalkainen sirkka näyttää voivan muuten ihan hyvin, joten se saanee vielä hetken elää....
Meillä on nyt 8 sirkkaa kahdessa eri laatikossa. Ne on 15l muovilaatikoita pystyasennossa, eli reilut 30cm korkeita. Ruuaksi laitetaan kerran viikossa/laatikko yksi kaupan sitruunamelissa- ruukku. Se säilyy aika hyvin juuri sen viikon verran tuoreena. Iltaisin sumutellaan.
Kunhan nyt kerroin miten meillä niitä hoidetaan, kertokaa jos menee ihan pieleen niin yritetään korjailla tilannetta. Nimittäin meidän poika niitä kotio rahjasi kaveriltaan ja nyt minä=äiti yritän niitä sitten hengissä pitää kun pojan kiinnostus lakkasi.

Vs:Sauvasirkoista 16.12.2007 12:28 #226678

• NIN
  • NIN hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ehkä salal olisi parempi vaihtoehto noiden sauvisten ruuaksi.
Salalia saat kukkakaupasta ostettua sellaisen sopivan "puskan" verran. Se on ns. irtotavaraa ja sitä voit ostaa sen verran kuin sinne terraarioon mahtuu. Katkaiset hieman salalin varsia ja laitan lasipurkkiin niin paljon etteivät sirkat pääse hukkumaan veteen kiivetessään kasviin.

Salal kestää monta viikkoa terraariossa (on halpaa) ja on useimpien sauvisten herkkua. Teraariota kannattaa sumutella päivittäi riippuen tietenkin sauvasirkkalajista...mutta useimmat pitävät/vaativat kosteahkoa ympäristöä.

Salalista sauvikset saavat myös hyvän kiipeilypuun :)

Sinne terraarion pohjalle olisi hyvä laittaa talouspaperia niin kosteutta pitämään kuin siivousta helpottamaankin.

Vs:Sauvasirkoista 17.12.2007 02:01 #226734

Tuota Salalia voisi kokeilla, vähän vaihtelua. Minkä verran siitä saa maksaa?

Vs:Sauvasirkoista 17.12.2007 11:55 #226745

• NIN
  • NIN hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Salal maksaa eri kukkakaupoissa ja oksien määrästä riippuen noin 4-6 euroa....tuosta hinasta saa jo mukavan paksun "puskan".

Vs:Sauvasirkoista 17.12.2007 22:26 #226798

• mokele
  • mokele hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Niitä saa ainakin Helsingissä 20s oksa. Kannattaa kysyä kukkakaupan pitäjältä jotain erikoisjärjestelyä. Itse esim. saan ilmaiseksi.

Vs:Sauvasirkoista 20.12.2007 13:58 #227009

Ja sitten kannattaa kysyä onko ne käyttäny niissä mitään hyönteismyrkkyjä, niissä salalin oksissa.

Vs:Sauvasirkoista 21.12.2007 16:44 #227158

Ilmoittelen tänne ennen kuin laitan mitään myynti-ilmoitusta, kun vähän pelottaa tuo myyntiosio, näistä kun en ajatellut mitään hintaa ottaa kuitenkaan.
Eli siis. Minulla olisi PALJON medauroidea extradentata-lajin munia, poikaset kuoriutuvat joskus tammi/helmikuussa (olen varannut kymmenen munaa haudontaan). Jos kiinnostusta löytyy niin ota yhteyttä, sirkat etsivät kotia!

Kysyttävää on sen verran, että nuo kaksi sirkkaani tulivat meille kaveriltani, jonka pikkuveljet olivat kyllästyneet hoitamaan niitä ja ehdottivat, että koska pidin niistä niin paljon, voisi kaverini tarjota niitä minulle joululahjaksi.
Nyt ne asuvat sopivankokoisessa terraarioksi muutetussa akvaariossa (olisiko 50l?), jonka korkeus on n. 33cm ja molemmat sirkat mahtuisivat roikkumaan katon verkosta joutumatta ahtaalle.
Minulla ei taida olla enää suurta huolta nahanluonnista, kun molemmat otukset munivat jo, mutta molemmat sirkat ovat kärsineet jonkinsortin tilanpuutetta pienessä kulhossaan edellisessä asuinpaikassa, ja toiselta puuttuu toinen etujalka, toiselta toisesta tuntosarvesta puolet.

Lukemani perusteella tämä ei aiheuta haittaa, mutta lienee turhaa toivoa näiden kasvavan takaisin, kun nahanluonteja ei ole jäljellä?
Sirkat ovat niin aktiivisia kuin sauvasirkat yleensä voivat olla, joten tällä ei ole merkitystä kuin ulkonäöllisesti.

Toiseksi, onko kenelläkään tietoa siitä, miksi sirkkani syljeskelevät? :D
Aina silloin tällöin satun todistamaan ns. kuolaustoimintoa, jolloin sirkan suu on auki ja sieltä valuu iso pisara jotain. Vedeltä näyttää, mutta terraarion seiniin jääneet vanat ovat ruskeita. Oletan, että tämä kuola on ylimääräistä "sylkeä", jolla sirkat sulattavat ruokansa, mutta onko sen kuolaaminen ihan normaalia, kun kyse ei ole ruokailusta?

Vielä iästä kysyn sen verran, että kun sirkat ovat saapuneet kaverilleni kesäkuussa ja munivat nyt, kuinka kauan voin olettaa saavani nauttia sirkkojen seurasta ennen kuin ne kupsahtavat? Alunperin otuksia oli kolme, mutta yksi kuoli jo ennen kuin näin sitä, ja kaverini mukaan se oli samaa kokoluokkaa kuin isompi sirkkani - joka siis on nyt jo kahdesti sen kokoinen kuin oli silloin.
Voiko olla, että kolmas sirkka kuoli purkissa ihan vain tilan puutteeseen, mikä antaisi sirkoilleni mahdollisesti elinaikaa vielä muutaman kuukauden?

Toivottavasti en ole kysellyt ihan tyhmiä, suurimman osan keskustelusta ehdin lukemaan ennen kuin totesin, että parasta kai kysyä itse samalla kun ilmoitan munista - saattaa siis olla, että juuri näihin kysymyksiin vastattiin siinä osassa, jota en lukenut. Kiitos kuitenkin niille, jotka vaivautuvat tämän viestin lukemaan ja mahdollisesti jopa vastaamaan minulle! ^^

// ainiin! Nyt talvella sirkkoja voi tuskin postin kautta lähettää, mutta miten muuten saa varmistettua, että sirkat/munat päätyvät elossa ja terveinä vastaanottajalle? Arveluttaa lähettää eläviä olentoja Suomen huolimattoman postihuollon armoille ilman kunnon valmisteluita...

Vs:Sauvasirkoista 21.12.2007 23:04 #227183

• hiipa
  • hiipa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Niinkuin arvelitkin, uusia jalkoja ja tuntosarvia ei ole enää odotettavissa.

Syljeskely liittyy mun mielestä siihen että ne on syöny jotain mehevää ruokaa ja poistaa sillä tavoin ylimääräisen nesteen.

Mun nuorimmat Medauroidea extradentatat kuoli 16-17 kuukauden ikäisinä, kaksi vanhaa on vielä hengissä ja ne on nyt 18-19 kuukautta. Ne alko munimisen ehkä jotain 4:n kuukauden ikäisinä.

Kannattaako minun hankkia SAUVASIRKKAA? 06.02.2008 16:21 #232103

• valarie
  • valarie hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olen kiinnostunut sauvasirkoista ja miettinyt sellaisen hankkimista itselleni. Ongelmana vain on se että tällä hetkellä matkustelen jonkin verran, olen n 1-2 kertaa kuussa viikonlopun pois, kaksi-kolme yötä toisellapaikkakunnalla. Voiko sirkkoja mitenkään 'otta mukaan' tai varustaa kestämään viikonloppureissujen yli omillaan? Tuo terraarion sumutuspuoli lienee ongelmaisin kohta. Ehkäpä odotan elämäntilanteeni tasoittumista ennen sirkkaparan hankintaa..

Vs:Sauvasirkoista 06.02.2008 17:36 #232115

• ElisaK
  • ElisaK hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Kyllä mielestäni sirkka kestää sen pari päivää sumuttelematta.. ja jos sumutat perjantaina kun lähdet ja sunnuntaina kun tulet, terraarion pohjamateriaali tuskin ehtii sinä aikana edes kuivua. Ruokaahan niille voi kuitenkin jättää tuoksi aikaa. Eli viikonloput tuskin ovat ongelma :)

[edit] Saavat nestettä myös ruuastaan..
4.3. Python regius, 1.0. Gongylophis colubrinus loveridgei, 1.1. Eublepharis macularius 0.1. Chamaeleo calyptratus
: : www.elisanet.fi/anteli/eli : :

Vs:Sauvasirkoista 16.02.2008 17:02 #233062

Kuinka paljon sauvasirkkoja kuoriutuu ihan normi terraario-oloissa? Kun eläinkaupan sirkkaterraariossa on paljon myös ihan pieniä poikasia, enkä millään jaksa uskoa että niitä olisi siellä mitenkään erityisemmin hoidettu.

Sirkoista tuskin on haittaa rotille? Mietin vaan, että rotat kyllä pistelevät ne suihinsa erittäin nopeasti, jos sirkat erehtyvät boksistaan karkaamaan.

Mistä erottaa uros ja naaras sirkat?

Vs:Sauvasirkoista 16.02.2008 19:51 #233088

• hiipa
  • hiipa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kuinka paljon sauvasirkkoja kuoriutuu ihan normi terraario-oloissa? Jos aikuinen sirkka munii esim. 4 munaa päivässä ja kuoriutumisprosentti lähentelee sataa niin laske siitä. Ton takia niitä munia pitää tuhota.

Sirkoista tuskin on haittaa rotille? Ei oo haittaa.

Mistä erottaa uros ja naaras sirkat?
Riippuu lajista, Täältä löytyy paljon tietoa.

Vs:Sauvasirkoista 16.02.2008 20:10 #233091

^ Miksi niitä munia sitten pitää erikseen jonnekki turvekuppeihin laittaa kuoriutumaan? Siis juu, sen takia, että eivät jää isompien jalkoihin, mutta sain täältä käsityksen että pitää venkslata vielä lämpötilojenki kanssa ja muuta?
Kiitos vastauksista :)
Sivu luotiin ajassa: 0.376 sekuntia

Yhteistyössä