Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista

Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 29.05.2006 21:15 #166917

• prisca
  • prisca hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Haulla en oikein löytänyt mitään tietoa orkidearukoilijoista. Googlellakin yritin, mutta ei. Ei kukaan siis sattuisi tietämään mitään hyviä sivustoja joissa kerrottaisiin niistä? Tai jos joku jaksaisi itse kertoa niistä jotain? (terraarion koko & sisustus, ruokinta yms)

Onko orkidearukoilija ja Hymenopus coronatus muuten sama asia?

Ovatko nämä vain niin harvinaisia ja vaikea hoitoisia ettei niistä sen paremmin tietoa löydy? Vai enkö sitten vaan osannut etsiä?
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Orkidearukoilijat yms. 29.05.2006 21:39 #166924

• Eremita
  • Eremita hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Onko orkidearukoilija ja Hymenopus coronatus muuten sama asia?

No noita ns. orkidearukoilijasirkkoja on montaa lajia, mutta H.coronatus on yksi niistä (tarkemminsanottuna "Malaysian Orchid Praying Mantis").
Huomauttakaa, jos olen väärässä?

Terraariona omilla lapsosillani (koko 1-1,5cm luokkaa vasta) on tuollaiset 30x20x10cm kokoiset "karkkilaatikot" (joskin suunnitelmissa ostaa niillekin faunat, kunhan saan lisää rahaa). Syövät kerran päivässä tai parissa, ja roikkuvat mielellään pää alaspäin, josta niiden on helpompi tähyillä maailman menoja. Rukoilijasirkoillahan on loistava näkö, ja ne erottavatkin saaliin pitkänkin matkan päästä. Noille pienokaisilleni olen syöttänyt näin aluksi ihan miniluokan jauhomatoja ja torakoita (syövät joko suoraan pinseteistä, tai sitten olen päästänyt ne menemään pitkinpoikin purkinpohjaa, joista nuo käyvät ne napsimassa parempiin suihin, jos on tarve). Ilmankosteutta korotan suihkuttelemalla sillointällöin.

Mitään kovinkaan mullistavaa kokemusta näistä rukoilijasirkoista minulla ei vielä ole, kun saapuivat viikko sitten, mutta ainakin syömispuoli on kunnossa.

Tässä kuva toisesta yksilöstä jauhomato käpälissään:

Rasian sisustuskaan ei vielä ole kovinkaan kummoinen, pääasiassa vessapaperia ja pari muovikasvia. Kunhan nuo tuosta kasvavat, panostan enemmän sisustukseenkin.
Viimeksi muokattu: 29.05.2006 21:42 Kirjoitti: Eremita.

Vs:Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 29.05.2006 21:42 #166926

• VonLexuza
  • VonLexuza hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Tuhlaajapoika
www.mantiskingdom.com

Tuolta löytyy hyvin perustietoa monesta eri rukoilijasirkkalajista, myöskin tuosta H. coronatuksesta.

Vs:Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 29.05.2006 21:52 #166928

• prisca
  • prisca hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minkäs lajinen tuo tuossa kuvassa sitten on? Kasvavatko kuinka suuriksi?

Galleriassa on monta kuvaa jossa on saman lainen orkidearukoilija kuin tuossa kuvassa. Mutta siellä on myös pari kuvaa Hymenopus coronatuksista, ja kuvista katsottuna niiden koko ero on todella suuri. Eli terraarion koko vaihtelee paljon sitten lajien välillä?

Onko orkidearukoilijoilla jotain yleisiä 'vaatimuksia' asumukseensa? Tarvitsevatko sumutusta tms?

Jos saan Eremita vielä itse udella, että mistä itse olet hankkinut tietoa orkidearukoilijoista?

Anteeksi nyt tästä kauheasta kysymys tulvasta.. :)

Vs:Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 29.05.2006 22:09 #166936

• prisca
  • prisca hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ohops, huomasinkin vasta tuon linkin.

Tuossa meneekin vähän aikaa kun rupean suomentamaan noita tekstejä (en ole erityisen hyvä edes englannissa). Mutta onhan se tottakai tyhjää parempi.. :)

Vs:Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 29.05.2006 23:21 #166949

onks noil jonkilaist myrkkyy?

Vs:Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 29.05.2006 23:35 #166950

• Sera
  • Sera hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
onks noil jonkilaist myrkkyy?

Ei taida olla, mutta sen sijaan suuri päänkatkaisufetissi :)

BTW. Eremita, hieno ja edustava kuva ko. lajista!
Viimeksi muokattu: 29.05.2006 23:41 Kirjoitti: Sera.

Vs:Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 29.05.2006 23:38 #166951

• Eremita
  • Eremita hahmo
  • POISSA
  • Jäsen

No tuo kuvassaoleva on juuri Hymenopus coronatus, tosin kuten ylempänä mainitsin, on kyseessä nuori yksilö, koko jotain sentin ja kahden väliltä.
Onko orkidearukoilijoilla jotain yleisiä 'vaatimuksia' asumukseensa? Tarvitsevatko sumutusta tms?

Tuo H.coronatus näyttää vaativan 80-90% ilmankosteuden, eli aikalailla samanmoiset olosuhteet kuin monet orkideatkin. Tämä lajihan tykkää istuskella monesti orkideoiden kukkien päällä, johon se naamioituu lähes täysin (etenkin muiden eläimien silmin)
Jos saan Eremita vielä itse udella, että mistä itse olet hankkinut tietoa orkidearukoilijoista?

Innostukseni rukoilijasirkkoihin sain ystävältäni DJ_AlMighty_247:ltä, joka on joitain vuosia jo harrastanut rukoilijasirkkoja. Näitä H.coronatuksia hänellä on kolme kipaletta, minulla kaksi.

Netistä en ole tietoa tuosta lajista paljoakaan etsinyt, mutta kiitos paljon VonLexuzalle loistavasta linkistä! :)

Vs:Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 30.05.2006 00:00 #166954

• VonLexuza
  • VonLexuza hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Tuhlaajapoika

Galleriassa on monta kuvaa jossa on saman lainen orkidearukoilija kuin tuossa kuvassa. Mutta siellä on myös pari kuvaa Hymenopus coronatuksista, ja kuvista katsottuna niiden koko ero on todella suuri. Eli terraarion koko vaihtelee paljon sitten lajien välillä?

Anteeksi nyt tästä kauheasta kysymys tulvasta.. :)

Usein kun puhutaan orkidearukoilijasirkasta, puhutaan nimenomaan tästä Hymenopus coronatus öttiäisestä, sillä se on anatomisilta muodoiltaan kehittynyt esittämään orkidean kukkaa. Kasvaessaan se jopa tulee väritykseltään samanlaiseksi kuin sen elinympäristö, joten samaa lajia voidaan tavata niin valkoisena kuin vihreänä ja purppurana. Tiedä vielä mitä muita värimahdollisuuksia löytyy! Tämä onkin hyvin uniikki laji rukoilijasirkkojen keskellä. Kaiken maailman "flower mantis" ja muita kavereita löytyy, mutta H. coronatus on se oikea orkidearukoilija. ;)

Mutta jos rukoilijasirkoista puhutaan niin lähes kaikilla on samanlaiset tilavaatimukset. Korkeutta tulee löytyä aina vähintään kolme kertaa eläimen pituuden verran, sillä nahanluonti tapahtuu roikkumalla pää alaspäin roikkuen. Terraariolla tulisi olla myös saman verran leveyttä, vaikka rukoilijasirkat eivät kovin aktiivisia olekaan. Noita vähittäismääriä paljon suurempia pönttöjä on sinänsä hankala laittaa pienelle sirkalle, sillä se eläin ei pakosti huomaa sinne pistettyjä ruokaeläimiä. Vaikka näillä onkin tarkka näkö, se kenttäsirkka, tai mitä sille nyt syöttääkään, katoaa helposti jonnekin lehden taakse, eikä rukoilijasirkka sitä huomaa ja nopeasti voikin kuolla nälkään jos hyvin huonosti käy. Nämä eivät kovin paljoa liiku ilman aihetta, ei varsinkaan silloin kun on nälkä. (Tämä taas juontuu siitä, että luonnossa ruokaa tulee paljon varmemmin kun saaliseläin ei huomaa sinua.) Ongelman kuitenkin voi välttää pinseteillä ruokkimalla mikäli eläin siihen suostuu.

Poikkeuksen muodostavat maatasolla elävät rukoilijasirkat, jotka saalistavat ruokansa juoksemalla kiinni väijymisen sijaan. Nämä kuitenkin ovat tapaus erikseen.

Hymenopus coronatus aasialaisena trooppisen alueen asukkaana vaatii runsasta kosteutta, noin 80%, minkä taas voi helposti hoitaa sumuttelemalla sumutepullolla aina silloin tällöin. Sirkka saa vetensä ilman pisaroista, joten tämä on sinänsä tärkeä asia. Jos ilmanvaihto on kova, sumuttele vettä terraarion seinille ja sen sisällä olevalle kiipeilyalustalle (älä kuitenkaan itse eläimen päälle), joilta rukoilijasirkka pääsee juomaan vetensä pisaroista. Luonnollisesti nahanluontia edeltävänä aikana täytyy olla tarkkana kosteuden kanssa, jotta eläin pääsee helposti pois vanhasta nahastansa. Muuten tämä ei ole mitenkään paniikkitarkkaa kuitenkaan, vaikka nuorilla yksilöillä kosteutta on hyvä pitää suhteellisen korkeana. Muista huolehtia kuitenkin ilmanvaihdosta, ettei synny hometta!

Itse terraario vaatii seuraavat elementit:

* Kiipeilyoksia, kasveja tai jotain muuta josta roikkua. Itselläni eivät elävät kasvit kauaa säilyneet, joten siirryin suosiolla muovikasveihin. Olisi myös hyvä jos kiipeilyalusta sisältäisi jonkinlaisia piilopaikkoja kuten lehtiä tai vastaavaa.

* Suuri kosteusprosentti, jonka saa hoidettua sumuttelemalla kevyesti vettä vähintään parin päivän välein. Hyvänä nyrkkisääntönä voi vaikka pitää terraarion pohjalla suojana pari kerrosta talouspaperia. Aina kun paperin pinta on kostea, ei vettä tarvitse lisätä. Tämä oli ainakin minulle hyvä kikka silloin kun oma sirkkani oli saman kokoinen kuin tuo Eremitan otus. Vaikka paperille kertyykin ulostetta, on hyvä sumutellakin juuri siihen. Siitä se kosteus haihtuu hitaammin kuin muovi-/lasipinnalta.

* Hyvä ilmanvaihto, ettei synny hometta. Eläimen altistuessaan pahasti homeelle se hyvin todennäköisesti kuolee.

* Lämpötila 15 - 30 (35?) celsiusta, jos oikein muistan. Suurempi lämpötila nopeuttaa kasvua huomattavasti, kun taas puolestaan pienempi lämpötila hidastaa sitä. Sellainen neutraali ja hyvä lämpötila kuitenkin on 22 - 26 celciusta. Lämmityksen voi hoitaa vaikka spottilampulla mikäli se on tarpeellista, hyvin menevät kuitenkin huoneen lämmössä.

Nämä tekijät kun ottaa huomioon, saa toteuttaa itseään niin paljon kuin tahtoo. Eri väriympäristöä tarjoamalla on mahdollista vaikuttaa H. coronatuksen elimistön väritykseen, mikäli väreille altistaminen aloitetaan tarpeeksi aikaisessa vaiheessa. Mutta toisaalta on se valkoinen värimuotokin ihan hieno. (Mielestäni oikeastaan hienompi mitä kaikista kuvista olen muita värejä katsellut.)

Itse pidin erityisen paljon tuosta DJ_Almightyn pöntöstä, joka sisältää orkideankukkia. Löytyy Gallerian Terraariot -puolelta.

[EDIT]

Ja vaikka nyt koitankin jotain lesoa tänne tiedoillani, kannattaa kuitenkin tutkia mahdollisimman paljon kaikkia eri netin tarjoamia sivustoja. Täytyy huomauttaa, että minulla ei ole ollut kuin vasta yksi rukoilijasirkka!!

Tuo Mantiskingdom.com on ollut suunnaton apu minulle. Lisäksi, muistaakseni samalta sivustolta, löytyy linkki eräälle rukoilijasirkkapohjaiselle keskustelupalstalle, josta olen myös jotain tietoja kerännyt. En nyt kuitenkaan muista osoitetta, mutta lupaan pistää sen tähän keskusteluun kunhan vain löydän sen.

Vs:Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 30.05.2006 00:21 #166960

• prisca
  • prisca hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kiitos taas VonLexuza! :)

Minkäs hintaisia nuo ovat yleensä? Myydäänkö niitä paljonkin poikasina, vai enempi munina?

Vs:Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 30.05.2006 00:28 #166963

• Eremita
  • Eremita hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kiitos taas VonLexuza! :)

Minkäs hintaisia nuo ovat yleensä? Myydäänkö niitä paljonkin poikasina, vai enempi munina?

Hinnat vaihtelee reippaasti 20 eurosta 50-60 euroon. 30e/kipale maksoin omistani, kun taas eräässä toisessa lemmikkieläinpuodissa pyydettiin samasta lajista, ja samankokoisesta yksilöstä 53 euroa, ellen väärin muista. Varmaan näitä saisi ulkomailta halvemmallakin, mutta en tiedä mistä niitä saisi tilattua (tietämykseni rajoittuu pääosin vain tarantuliin).

Tuossa VonLexuzan antamassa linkissä on kyllä mantis-shop, mutta lähettävätkö ne niitä Suomeen?

Vs:Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 30.05.2006 01:05 #166967

• VonLexuza
  • VonLexuza hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Tuhlaajapoika
Tietääkseni tuo tyyppi ei lähetä Jenkkejä pidemmälle eläviä eläimiä, mikä on hyvin sääli. Hänellä kuitenkin on aina silloin tällöin hyvinkin mielenkiintoisia kasvatusprojekteja alla.

Muutenkin nämä H. coronatukset tuntuvat olevan myynnissä vähän tarjonnan mukaan. Luonnossa kun ovat uhanalaisia (ei sillä, että niitä pitäisi sieltä hakeakaan) ja kotioloissa näiden lisäännyttäminen on yhtä kikkailua. Naaras kun kasvaa kolme kertaa suuremmaksi kuin koiras, mikä on sekin poikkeuksellista tässä lajissa, on eri sukupuolten kanssa leikittävä noilla lämpötiloilla hyvin tarkkaan, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Muutenhan nämä ovat erittäin helppoja hoitaa ja soveltuvat aloittelijallekin mainiosti.

Kannattaa vaikka kysellä eläinkauppoja läpi josko heidän tukkumyyjiltään löytyisi tarjonnasta juuri sillä hetkellä näitä. Itse löysin omani lähinnä tuurilla. ;)

Vs:Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 31.05.2006 23:16 #167110

• Håkke
  • Håkke hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Aikuinen saa siivet joita se ei tosin terraario-oloissa käytä. Rukoilija ei pidä lentämisestä mutta lentää jos on pakko. Myyn ehdottomasti poikasia halukkaille jos vain saan ne lisääntymään. Jos minun ja Eremitan porukasta edes yksi olisi koiras niin se voisi onnistuakkin.
Viimeksi muokattu: 18.11.2007 01:04 Kirjoitti: Håkke.

Vs:Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 31.05.2006 23:47 #167113

• Sera
  • Sera hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hitsi, tulipa nyt hienoinen kuume noiden suhteen, niin hienoilta ja ehkä inhimillisenkin näköisiltä näyttävät seisoessaan. Toinen juttu on sitten se, että antaako kotopuoli hankkia enää yhtään eläintä tänne, kun jo alustavasti tuli jyrkkä "EI!"

Tietoa hankkimaan -->

Vs:Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista 01.06.2006 01:10 #167129

• Håkke
  • Håkke hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Sellainen jännä juttu vielä että orkidearukoilijan silmät tummuvat punaisiksi joka ilta kun terran valot sammuvat. Tummilla silmillä se ilmeisesti kykenee paremmin näkemään pimeässä. Aamun sarastaessa silmät ovat taas valkoiset.
Sivu luotiin ajassa: 0.361 sekuntia

Yhteistyössä