Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Leopardigekon terraarion lämmitys

Leopardigekon terraarion lämmitys 19.11.2002 22:50 #9672

• Pilgrim
  • Pilgrim hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Uudessa terraariossani (240l) on vain 20x20 lämpömatto! Lämpötilat ovat olleet päivällä 24-25 ja 33-36. Teoriassa paahde siis riittänee mutta.. kun on talvi tulossa ja kaikkea. Millaisia lämpöjä teidän leogekoilla on talviaikaan ja riittääkö lämpö vai ostanko lisää? Kekkonen on ollut aika löysä viime aikoina, se vain koisii kokoajan. Pimeän tullen sitten terästäytyy ruuan hakuun ja takaisin maate. Samaa taitaa olla ilmassa kuin edellisellä kirjoittajalla? Talvi veltostuttaa.
Ohimennen, uiko teidän leot juoma-astiassa? tuo eläin rypee siellä ainakin kerran päivässä ja antaumuksella. Outoa, en ole kuullut kenenkään moista kertoneen! Kuppi on kyllä aika iso, kun lisko on vielä pieni, mutta onko tuo ihan terveellistä? Vaihdanko pienempään kippoon vai annanko uiskennella?
Aihe on lukittu.

Vs:Leopardigekon terraarion lämmitys 19.11.2002 23:35 #9678

Mä ainakin laitan mun gekon sellaselle vähän viileemmälle kaudelle ja mulle on kerrottu, että silloin lämpö voi olla noin 20 astetta, mutta pikkugekolle tuskin kannattaa mitään hirveästi laskea.

Sellainen apaattisuus on ihan normaalia näin pimeällä, sitten elukat taas piristyy, kun rupeaa kirkastumaan kevätpuolella.

En mä nyt tuosta kylpemisestä tiedä, mutta meidän lismu ainakin joskus lojuu vesikupissaan, tosin ei mahdu siihen kokonaan... Kai ne on vähän sellaisia höpsöjä... Tosin entinen gekkoni sukelsi vesikuppiinsa muutamia kertoja vielä eläessään, en sitten tiedä mikä älynväläys sekin oli... :D
What we are today, comes from our thoughts of yesterday and our present thoughts build our life tomorrow. Life is the creation of our mind. -Buddha-
Aihe on lukittu.

Lämpötila... 01.12.2002 18:51 #10818

Kuinka lämmintä terraariossa olisi hyvä olla teidän mielestä talvella (leo-gekolla) :?: :?: :?:
Terraario meillä on lähellä ikkunaa, joten heti kun on vähänkin kylmempi ilma ulkona, laskee lämpötila myös terraariossa... Siirtäähän sitä tietty voisi, mutta kun se ei oikein mahdu muualle... :?
Aihe on lukittu.

Vs:Leopardigekon terraarion lämmitys 01.12.2002 22:40 #10840

• eve
  • eve hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Talvella en pidä ollenkaan lämpöjä päällä eli terrassa on suunnilleen huoneenlämpö (n. 20-23 C). Jos ikkunasta ei tule vetoa ja lämpö ei laske liikaa (alle 18 C) niin eipä niillä hätää.

Vaan Tosi Harrastajahan myisi vaikka sängynsä saadakseen tilaa terraarioillensa... *vitsi vitsi, tosin itse vajoamassa juuri mainittuun tilanteseen* :lol:
Aihe on lukittu.

Vs:Leopardigekon terraarion lämmitys 02.12.2002 00:08 #10846

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Lämpöä ei saa laskea yht'äkkiä , vaan vähitellen. Muuten saattaa tulla ruoansulatusvaikeuksia.
Eikä varmaan ihan koko talvea kannata noita lämpöjä poissa pitää. Vain pari kuukautta.
Mutta kai se hienoinen lämmön lasku on ihan normaalia.Ruokahalu tietenkin silloin vähenee tai saattaa loppua vähäksi aikaa kokonaan. Vettä pitää olla kuitenkin koko ajan saatavilla.
-geggo-
-geggo-
Aihe on lukittu.

Vs:Leopardigekon terraarion lämmitys 02.12.2002 20:23 #10900

• eve
  • eve hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
uuh... enhän minä kuitenkaan nyt ihan KOKO suomen talven aikaa pidä niitä lämpöjä pois, pääosin joulukuun ja tammikuun ajan. Marras- ja helmikuu on sellaista siirtymä vaihetta :D Ehkä kerran viikossa pidän pari tuntia iltasella lämpöä päällä jotta saavat sulatella ruokaa.
Aikaisempi juttu oli vain raakaversio noin niinku karkeesti...
Aihe on lukittu.

Vs:Leopardigekon terraarion lämmitys 02.12.2002 21:36 #10911

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Jeepsss.....
niin kyllä arvelinkin. Tarkoitinkin tuon kommentin "gekolle" ettei erehdy liikaa viilentämään :wink: .
-geggo-
-geggo-
Aihe on lukittu.

Vs:Leopardigekon terraarion lämmitys 03.12.2002 21:24 #10979

• eve
  • eve hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
*huoh helpotusta* :lol:
Aihe on lukittu.

Leopardigekon terraario 25.01.2004 14:18 #73041

• njoora
  • njoora hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mul on n.60 litran akvaario josta olen nyt tekemässä terraariota yhdelle leopardigekolle.Olen hakenut netistä olellisimpia asioita gakkojen hoidosta,mutta terran puhdistuksesta,sisustuksesta ja muusta mä oon viäl ihan ulalla.Jos vaan voisitte ystävällisesti jelppii vähä ni olisin ikuisesti kiitollinen!Vastatkaa mahd. pian! :)

Myös tietoja hyvistä ostopaikoista Paimion ja Turun lähellä otetaan vastaan!!! :) :) :) :) :) :) :) :P :) :P :O)
Rats live on no evil staR
Aihe on lukittu.

Vs:Leopardigekon terraarion lämmitys 25.01.2004 14:28 #73042

• Maiju
  • Maiju hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tarkentaisitko hieman mihin tahdot vastauksia niin olisi helpompi vastata.:)
Maiju
Aihe on lukittu.

Vs:Leopardigekon terraarion lämmitys 25.01.2004 14:49 #73044

• njoora
  • njoora hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
No esim siihen te mitä kasveja vois terrraan laittaa,mistä niitä saa ja miten niitä hoidetaan?Ja miten tuo loota puhdistetaan?Mikä ois sopiva teho lämpölampulle vai oisko parempi ottaa lämpömatto?Onko sulla lamppu vai matto ja onko ne helppokäyttösiä?Pohjalle hiekkaa vai kariketta(sitä puusilppua)?Olison kiitollinen jos ainaki noihin vastaisit.... :)
Rats live on no evil staR
Aihe on lukittu.

Vs:Leopardigekon terraarion lämmitys 25.01.2004 20:42 #73092

• eve
  • eve hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minulla on leogekkojen terrassa muovikasveja: eivät nosta kosteutta, eivät kaipaa huolenpitoa, näyttävät kivoilta, kestää gekkoja.
Lämpölampun tehosta ei voi sanoa muuta kuin että lämmittelypaikalle on luotava n. 35-40 asteen lämpö. Sen teet parhaiten kokeilemalla, eli laitat lämpömittarin lämmittelypaikalle ja lamput päälle ja mittarista katsoen sitten tiedät tarvitaanko lisää tehoa vai vähemmän tehoa. Minulla on nyt kaksi 60W tavallista lamppua lämmittelypaikalla.
Poikasille kannattaa laittaa pohjalle paperia (talouspaperia tai sanomalehteä, ei mitään väliä), aikuisille voi laittaa hiekkaa. Leopardigekoille ei kannata laittaa ollenkaan mitään haketta/puusilppua. Leogekon pohjamateriaalista saat helposti lisää tietoa kun kokeilet tuota sivun yläreunassa olevaa hakutoimintoa.
Päivittäin terrasta sitten siivotaan kakat pois (mikäli niitä on ilmestynyt) ja ruokaeläimet, joita ei ole tullut syötyä. Veden voi myös vaihtaa päivittäin. Wetboxin sisällöt voi vaihtaa esim. kuukauden tai muutaman välein riippuen aineesta. Kerran tai kaksi vuodessa terra siivotaan perusteellisemmin, jolloin mm. pohjamateriaalit puhdistetaan tai vaihdetaan ja kaikki sisusteet voi pestä.
Aihe on lukittu.

Vs:Leopardigekon terraarion lämmitys 25.01.2004 20:50 #73093

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
No esim siihen te mitä kasveja vois terrraan laittaa,mistä niitä saa ja miten niitä hoidetaan?
Välttämättä ei tarvitse mitään kasveja. Leon terrassa eivät oikein kasvit tahdo viihtyä. On liian lämmin ja kuiva ilma. Siis jotkin mehikasvit ehkä onnistuvat. Itselläni on ollut "rahapuu" sekä se "anopinkielen" näköinen lyhytlehtisempi versio (höh. . .nimeä en nyt muista). Kummatkin kituivat ja kuolivat vähitellen. Nyt on uudet rahapuut kitumassa.

Ja miten tuo loota puhdistetaan?
Päivittäin poistetaan ulosteet . Kuukausittain olen imuroinut pölyä ja roskia. Kerran vuodessa koko terran täydellinen puhdistus. Siis terran puhdistan laimennetulla kloritella (huuhtoen hyvin ja kauan läpivirtauksella ulkona) ja kuivatus kunnes kaikki haju on lähtenyt.
Ruoka-astiat yms. jotka voi keittää , keitetään. Kannot yms. uuniin 110 asteeseen joksikin tunniksi.
Hiekka vaihdetaan uuteen tai pestään läpivirtauksella ja kuivataan ja desinfioidaan uunissa .
Muu sisustus jota ei voi puhdistaa , vaihdetaan uuteen.
Mikä ois sopiva teho lämpölampulle vai oisko parempi ottaa lämpömatto?Onko sulla lamppu vai matto ja onko ne helppokäyttösiä?
Riippuu terran koosta ja lampun etäisyydestä kohteeseen. Itselläni on talvisin 40W:n lamput ja lämpömatto. Kesäisin lamput ovat vain joko 25W tai 15W.
Itselläni on siis sekä lamppu että matto. Lamppu sekä lämmittää että antaa päivärytmin. Matto on hyvä gekon ruoansulatuksen vuoksi. Nimittäin on gekkoja jotka eivät mielellään tule lämmittelemään valojen ollessa päällä. Jos sitten syövät vasta illalla kun valot ovat sammuneet , jää lämmin paikka ruoansulatukseen kovin lyhytaikaiseksi ilman lämpömattoa.
Ajastimella molemmat ovat erittäin helppokäyttöisiä.

Pohjalle hiekkaa vai kariketta(sitä puusilppua)?Olison kiitollinen jos ainaki noihin vastaisit.... :)

Poikaselle ja nuorelle joko sanomalehti , talouspaperi tai jokin "matto". Aikuiselle sitten hiekka. Silloinkin pitää vahtia ettei missään vaiheessa ala sitä hiekkaa syömään ettei tule suolistotukosta.
Puukarike on mielestäni sopimatonta leopardigekon alusmateriaaliksi. Isoja teräviäkin paloja jotka se saattaa niellä.

-geggo-
-geggo-
Aihe on lukittu.

Vs:Leopardigekon terraarion lämmitys 26.01.2004 00:27 #73121

Geggo: Mitä sulla on siellä leojen alustana jos sitä pystyy imuroimaan? Kun meillä on toisella hiekkaa ja jos sitä imuroi niin imuri menis varmaan imuri ihan tukkoon... =)
-Niina ja lisko ystävät-
Aihe on lukittu.

Vs:Leopardigekon terraarion lämmitys 26.01.2004 01:09 #73129

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Geggo: Mitä sulla on siellä leojen alustana jos sitä pystyy imuroimaan? Kun meillä on toisella hiekkaa ja jos sitä imuroi niin imuri menis varmaan ihan tukkoon... =)

Huhh , kyllä minullakin on ihan hiekkaa. Imuroin sen siten että imurin teho on pienimmällä ja imurin putken "tekstiilirako" auki. Silloin imuteho on kohtalaisen pieni ja imuriin menee pääosin vain se hieno pöly ja kuivunut , ulos pöllytetty wetboksin turve ;-).
Tosin jos ei ole tarkkana , niin kyllä se välillä hieman sitä hiekkaakin mennessään imaisee.
-geggo-
-geggo-
Aihe on lukittu.
Sivu luotiin ajassa: 0.374 sekuntia

Yhteistyössä