Herppi.net

Keskustelua terraarioeläimistä

Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus Salasana: Muista minut

Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit
(1 katselee) (1) vieras

AIHE: Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit

01.01.2008 14:48 Leopardigekon lisäravinteet #228054

Medän paikkakunnalla ei ole kuin pieni eläinkauppa josta ei saa matelijoille muita kun jauhiksia.Joten täytyy tyytyä apteekkiin ja netti-tilauksiin :)
Aihe on lukittu.

01.01.2008 18:43 Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit #228065

Joo, samoin! Minä tilaan joko netistä tai jyväskylästä käyn joskus hakemassa nutrobalia.. Nekton rep on myös ihan ok, mutta siinä kai ei niin varmasti ole kalkkia ja vitamiineja oikeita määriä??

Nutrobalia saa myös halvemmalla isommissa purkeissa :)

martta
Aihe on lukittu.

14.01.2008 20:53 Leopardigekon lisäravinteet #229561

Tänään sitten ostin sitä kalsiumkarbonaattia :) minkä verran sitä laitetaan liskojen kalkki kippoon? ei kai ole mitää yliannostus vaaraa?
Aihe on lukittu.

14.01.2008 23:31 Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit #229571

Yliannostus vaaraa ei ole. Kannattaa ottaa huomioon, että jos kuppi on kovin matalareunainen, kalkki hyvin herkästi tulee liskon mukana kupista ulos, ja se sotkee terraa ihan mukavasti. Kippoa ei myöskään kannata sijoittaa aivan vesikipon lähelle, sillä silloin jotkut gekot oikein mukavasti loiskivat ensimmäiseksi vedessä, ja sen jälkeen tassuttelevat kalkissa, ja sen jälkeen lähmätään kalkkimössöön kaikki terran lasit ;)! Tuttua puuhaa meillä :D.
Kai sitä ei kannattaisi kuitenkaan hirveitä määriä siihen kuppiin kerralla laittaa?, Jos vaikka sen tehokkuus, tai joku laimenee ?

martta
Aihe on lukittu.

24.01.2008 23:46 riittääkö nutrobal yksin leoskille? #230627

riittääkö nutrobal yksin leoskille?.. vai pitääkö lisätä myös liitujauhetta?

(en oo varma kirjoitinko nutron oikein : D)
Aihe on lukittu.

25.01.2008 00:19 riittääkö nutrobal yksin leoskille? #230630

riittääkö nutrobal yksin leoskille?.. vai pitääkö lisätä myös liitujauhetta?

(en oo varma kirjoitinko nutron oikein : D)

Ei riitä, Nutrossa ei ole tarpeeksi kalkkia...ja jotta kalkki saataisiin tarpeeksi tulisi Nutroa antaa paljon jolloin tulee helposti muiden vitamiinien yliannostus. Itse annan Reptivitea (kuin Nutro) kerran viikossa ja muulloin puhdasta kalkkia.
Aihe on lukittu.

25.01.2008 14:43 Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit #230664

• geggo
  • POISSA
  • Ylläpitäjä
Ja tuota kalkkia siis mielellään aina tarjolla
jossain kupissa terrassa.
-geggo-
Aihe on lukittu.

25.01.2008 20:35 Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit #230707

Miten tuota nutroa voi yliannostella? Laitanko liikaa tai liian vähän sitä, kun pyöräytän yleensä kaikki ruokaelukat siinä. Joskus jää jokunen pölyttämättä.
Aihe on lukittu.

25.01.2008 21:03 Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit #230712

Miten tuota nutroa voi yliannostella? Laitanko liikaa tai liian vähän sitä, kun pyöräytän yleensä kaikki ruokaelukat siinä. Joskus jää jokunen pölyttämättä.

Kuinka monta kertaa syötät leoasi viikossa? Itse ruokin 3-4 kertaa viikossa, jolloin vain yhtenä kertana käytän monivitamiinia...muulloin puhdasta kalkkia.
Eli missään tapauksessa joka ruokintakerralla ruokaeläimiä monivitamiiniin.
Aihe on lukittu.

25.01.2008 21:28 Leopardigekon lisäravinteet #230718

• heebo86
  • POISSA
  • Jäsen
Mie syötän Leon pari, kolme kertaa viikossa: ma, ke ja pe. Joskus ke ruokinta jää väliin koska herra ei halua syödä. Pölytän ruokaelukat joka kerta nutrobalissa ja lisäksi terrassa on kalkkia (apteekin liitujauhoa) aina tarjolla, mutta en ole nähnyt gekon sitä kertaakaan syövän. Teenkö oikein?
1.1 leopardigekkoa, 0.1 paksuhäntägekko, 0.2 pystykorvaa
Aihe on lukittu.

25.01.2008 22:01 Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit #230727

• geggo
  • POISSA
  • Ylläpitäjä
Minulle herppilääkäri sanoi kun asiasta kysyin, ettei yliannostusta
voi saada jos vain ravistelee ruokaeläimet Nutrobalissa.
Koska niihin ei paljoakaan sitä tartu. Lisäksi osa siitäkin on kalkkia.

Eli joka ruokinnalla ravistelin vitskuissa aiemmin.
Nyt kun ovat jo aikuisia ja isoja lötköjä eivätkä enää muni,
olen vitaminoinut joka toinen kerta suunnilleen.
Ruokin viikon-, parin välein.
Mutta ruokaelukkani ovatkin itse kasvatettuja ja ruokittu tosi
monipuolisesti itse sekoittamallani ruokaseoksella, kalanruokahiutaleilla
sekä lisäksi vehnänalkiolla ym.

Tuota kannattanee kuitenkin kysyä Johannalta jos asia arveluttaa.
Jos vaikka suositukset ovat muuttuneet kymmenessä vuodessa.
Samalla voisi kysäistä vaikuttaako vitamiinimäärät esim. kihdin syntyyn.
Kiinnostaisi minuakin :)
-geggo-
Aihe on lukittu.

25.01.2008 22:02 Leopardigekon lisäravinteet #230728

• geggo
  • POISSA
  • Ylläpitäjä
Mie syötän Leon pari, kolme kertaa viikossa: ma, ke ja pe. Joskus ke ruokinta jää väliin koska herra ei halua syödä. Pölytän ruokaelukat joka kerta nutrobalissa ja lisäksi terrassa on kalkkia (apteekin liitujauhoa) aina tarjolla, mutta en ole nähnyt gekon sitä kertaakaan syövän. Teenkö oikein?

Noin minua silloin aikoinaan asiantuntija neuvoi.
-geggo-
Aihe on lukittu.

26.01.2008 00:28 Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit #230756

Gekko on nyt puolvuotias, joten olen antanut nyt suunnilleen joka toinen päivä ruokaa (pari-kolme sirkkaa ).. Tähän asti olen suunnilleen jokaisen ötön vitamiinissa pyöryttänyt, mutta ilmeisesti kannattanee muuttaa tätäkin.. Olisiko sopivasti jos vaikka pölyttäisin ötöt joka toisella ruokintakerralla, eli 2 kertaa viikossa...
Kalkissa en yleensä ole ötököitä pölyttänyt kun gekko näyttää kalkkikupistaankin kalkkia nuolevan suht. usein. Pitäisikö kuitenkin sirkkoja joskus myös pölyttää kalkissa?

martta
Aihe on lukittu.

26.01.2008 00:57 Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit #230763

Gekko on nyt puolvuotias, joten olen antanut nyt suunnilleen joka toinen päivä ruokaa (pari-kolme sirkkaa ).. Tähän asti olen suunnilleen jokaisen ötön vitamiinissa pyöryttänyt, mutta ilmeisesti kannattanee muuttaa tätäkin.. Olisiko sopivasti jos vaikka pölyttäisin ötöt joka toisella ruokintakerralla, eli 2 kertaa viikossa...
Kalkissa en yleensä ole ötököitä pölyttänyt kun gekko näyttää kalkkikupistaankin kalkkia nuolevan suht. usein. Pitäisikö kuitenkin sirkkoja joskus myös pölyttää kalkissa?

martta

Nutro on onneksi suhteellisen tasapuolinen valmiste, joten ei sillä nyt ihan heti onnistu kehittäämään yliannostusta mistään vitamiinista. Itse olen, muutaman muun maailmanluokan leopardigekko kasvattajan kanssa, huomannut tuon kerran viikossa vitamiineilla pölyttämisen sopivaksi. Muulloin olen siis käyttänyt puhdasta kalkkia. Nutroakin tulee kuitenkin käyttää sillä sen sisältämä D3 vitamiini on tarpeellista kalkin imeytymiselle. Joka ruokinnalla sitä ei kuitenkaan tulisi antaa.
Aihe on lukittu.

26.01.2008 02:01 Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit #230767

• geggo
  • POISSA
  • Ylläpitäjä

martta

Älä pölytä kalkissa jos gekko kerran syö astiasta.
Eli osaa siitä tarvittavan määrän itsellen ottaa.
Myös minun naaraani söivät koko munintansa ajan tosi
paljon tuota kalkkia. Usein näin daamien siellä lipovan.
Nyt kun ovat jo vanhempia eivätkä enää muni, on kalkin
syöminenkin vähentynyt.
Voit kyllä aivan hyvin antaa vitaminoituja öttiäisiä noin
nuorelle ainakin joka toinen kerta. Nimenomaan tuota Nutroa.
Juuri sen antamisesta olen Johannan kanssa keskustellut.
Muista minulla ei ole tietoa eikä kokemusta.

Kun/jos sitten munivat, ruokaeläimet pitää jälleen
vitaminoida joka kerta.
-geggo-
Aihe on lukittu.
Sivu luotiin ajassa: 1.16 sekuntia