Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit

Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 06.11.2002 20:39 #8902

• JapA
  • JapA hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Varmasti aiheesta on ollut paljon puhetta, mutta vielä kerran yksinkertaiselle... 8O

eli mitä lisäravinteita jne. Leopardigekko tarvitsee? Kaikki ruoka on "pölytetty" Nekton Rep:issä mutta riittääkö se? Liitujauheesta olen kuullut, onko se ok ja mistä sitä saa?
Japan terraariot @ http://koti.welho.com/jkoski3/
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 06.11.2002 21:56 #8903

• Krisu
  • Krisu hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
HUOAM :!: Kaikilla hyönteisiä syövillä liskoillaon ravintoon lisättävä vitamiineja jakalsiumia. Vitamiineista etenkin D3 on tärkeä koska ainoastaan sen avulla lisko pystyvät käyttämäänkalsiumia
Minulla on dysleksia, pahoittelen kirjoitusvirheitä sun muita.

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 06.11.2002 22:03 #8904

• ElisaK
  • ElisaK hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
esim. ihan apteekeista pitäs saada tota perus liitujauhetta, ja tietenkin ilman sitä paljon puhuttua fosforia! :) eikä pitäisi olla kovin kallistakaan..
samoin hyvin varustetuista eläinkaupoista pitäs löytyy.. käytän ite noilla Nutrobalia, jota suositellaan..siinä kun on ne ihan perus vitamiinit, joita kuitenki olis hyvä antaa..ja kalkkia tietty sit kans..:)
4.3. Python regius, 1.0. Gongylophis colubrinus loveridgei, 1.1. Eublepharis macularius 0.1. Chamaeleo calyptratus
: : www.elisanet.fi/anteli/eli : :

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 06.11.2002 22:44 #8907

Liitujauhe on ainakin meillä hyvin pidettyä, siitä kun tekee sellaisen "kiven" (laittaa kuppiin, ja lisää vettä ja tasottelee kiinteäksi), niin sitä on niiiiiiiiiiiiin mukava käydä nuolemassa....
What we are today, comes from our thoughts of yesterday and our present thoughts build our life tomorrow. Life is the creation of our mind. -Buddha-

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 08.11.2002 14:35 #8934

• eve
  • eve hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä saavat Nutroa ja kalkkia. Laitan pieneen kippoon n. teelusikallisen kumpaakin ja kipon terraan. Sinne sitten laitan niille jauhomatoja ja matojen mukana syövät sitä sekoitustakin. Mun mielestä se on aivan yhtä hyvä keino kun pölytyskin, ainakin on kolme vuotta sillä pärjännyt. Muistaa vaan että ne jauhot pitää joskus vaihtaakin sinne kippoon (vaihdan ne n. parin viikon välein)

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 15.11.2002 19:04 #9368

• kalle
  • kalle hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hyvä, että luin tämän.. en nimittäin ole antanut mitään ravinteita leoskeilleni :wink: Vaikka kyllä minä hoidan niitä hyvin :o Älkää käsittäkö väärin :!: :P

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 15.11.2002 19:16 #9369

• JapA
  • JapA hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Käväisin Helsingissä Paratiisilinnussa joka tuo maahan matelijoita ja tarvikkeita ja siellä vannottiin Nekton-Rep vitamiinin nimeen joka yksinään on riittävä. Kuulemma tämän lisäksi ei leopardigekolle saa antaa liitujauhetta joka muutenkin kuulemma sulaa erittäin huonosti gekon vatsassa.

Nutrobalia sanottiin yksipuoliseksi ja yksinään riittämättömäksi.

Mikähän nyt on totuus näiden vitamiinien etc. kanssa. Onko niin että jokainen kauppias haluaa myydä omaa (eri) tuottettaan ja lemmikistään hyvää huolta pitävä harrastaja maksaa?!

-Japa
Japan terraariot @ http://koti.welho.com/jkoski3/

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 15.11.2002 21:10 #9381

Niin, kylläpä taitaa se asia olla juuri kuten epäilet, jokainen myy omaa tuotettaan ja Paratiisilintuhan tuo maahan nimenomaan tuota Nekton-repiä. Nutrobalilla on tultu kyllä toimeen tässä maassa jo vuosia joten mielenkiintoinen väite että se olisi liian yksipuolinen eikä kyllä luultavimmin pidä paikkansa. Ja sama pätee tuohon liitujauhon sulamattomuuteen, mun käsityksen mukaan se on puhdasta Calcium carbonaattia (korjatkaa jos olen väärässä) jauhona joten en oikein tajua miten se voisi sulaa huonosti...Onko Nekton-Rep Nutrobalia vielä monipuolisempi, siitäpä en tiedä. Mutta on sitä Nektoninkin niskaan rapaa heitelty, mm. Susan Donoghuen kuulemma riippumattomissa analyyseissä jostakin Nekton Repistä ei löytynyt kalkkia lainkaan vaikka nimenomaan oli kalkki+vitamiinilisä. Sinänsä vain mielenkiintosta että tämä riippumattomaksi lähteeksi tituleerattu taho myy nyt omaa vitamiinivalmistettaan, joten tiedä sitten kuinka riippumaton tämäkään taho on. Eiköhän molemmilla lisillä päästä kuitenkin ihan hyvään tulokseen joten liekö sitten loppujen lopuksi merkillä mitään väliä. Paitsi jos itse olisin lisko söisin mieluummin Nutrobalia koska se tuoksuu paremmalle :D

Teemu
"Kaikki on kiinnostavaa, kunhan sitä katsoo riittävän kauan"
-Gustave Flaubert

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 16.11.2002 21:48 #9431

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse olen kuullut että tuossa Nekton Repissä on helpompi antaa liikaa vitamiinejä. Nutrobalissa sitä vaaraa ei ole koska sisältää niin paljon kalkkia. Tiedä sitten :roll: . Omat gekkoni voivat oikein paksusti Nutrobalin voimalla.
Joka ruokinnassa Nutrossa pyöritettyjä ruokaelukoita ja kyllä maittaa.
Kohta viisi vuotta on voitu hyvin :lol:
-geggo-
-geggo-

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 16.11.2002 21:51 #9432

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Haa. . . . .unohdin mainita että kalsium karbonaattia pitää aina olla tarjolla. Tosin se tarvitsee sitä D-vitamiinia imeytyäkseen.Kun yöeläimet eivät sitä auringosta ( Uv-lampusta) juurikaan saa , tulee se esim. Nutrobalista.
-geggo-
-geggo-

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 16.11.2002 22:18 #9434

Niin, tuo on mielenkiintoinen juttu että Nutrobalissa on paljon kalkkia, välillähän sitä sanotaan siinä olevan jopa puolet. Kuitenkin purkin kyljessä lukee että kalkkia on 20% mikä ei musta hirvittävästi ole. Verrattuna esimerkiksi Herptiviteen johon pitää sotkea 1:1 suhteessa kalkkia jolloin kalkkia todella on se puolet. Nektonin kalkkimäärää en näin äkkiseltään onnistunut löytymään, mutta kurkistakaapa huviksenne niiden sivuja www.nekton.de , siellä on paljon tietoa vitamiineista ja niiden vaikutuksesta yms. ONko se tieto oikeaa, siitä en mene takuuseen, mutta paljon sitä ainakin on :) Sen verran vielä tuosta Nutrobalista. Partislistalla joskus kun huomattiin tämä että nutrobalissa on vain 20% ja kuitenkin suomessa puhutaan usein että sitä on yli puolet yms. niin kysyin valmistajalta että onko kaavaa muutettu vuosien varrella vai mistä on kysymys (ja tähän tietysti joku voisi mulle todeta että hanki elämä :P). Ja itse tuotteen kehittäjähän se sitten vastasi (Peter Scott) ja sanoi että sitä on aina se 20% ollutkin, ja että jos kalkkia olisi enemmän muuttuisi tuote eläimen näkökulmasta ei-herkulliseksi (unpalatable) ja lisäksi kuulemma yli 20% kalkkimäärä olisi vaikea tehdä. Sinänsä mielenkiintoisia argumentteja, mutta kyllä meikälläisen elälimet ainakin syö puhdastakin kalkkia joten en teidä miten tuo ensimmäinen väite pitää paikkansa..Mutta ehkä se "paljon kalkkia"-väite perustuukinsiihen että Nutrobalin kotisivuilla mainitaan CA:P suhteeksi 46:1..Ja mitä tästä kaikesta opimme? Emme kai mitään... :p Paitsi ehkä sen että jokainen luottakoon omaan arvostelukykyynsä, itse henk. koht. yritän noudattaa noiden vitskujen yms. annosteluohjeita ja välttää antamasta niitä liikaa enkä suinkaan pölytä jokaista ruokaeläintä, koska pidemmällä tähtäimellä ne saattavat mun käsityksen mukaan rasittaa elimistöä liikaa lyhentäen elinikää. Mutta toisaalta siitä toki on huolehdittava että vitamiineja ja kalkkia tulee annettua riittävästi.

Teemu
-Gustave Flaubert

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 16.11.2002 23:14 #9438

• Markku
  • Markku hahmo
  • POISSA
  • Ylläpitäjä
Yritin nyt oikein ottaa selvää paljonko tuossa Nekton repissä on tuota kalsiumia, mutta eipä taida ollakkaan niin helppoa... Pakkauksessa luetellaan muut vitamiinit, mutta ei mainita paljonko kalsiumia on. Samoin nektonin netti sivuilla: prosentuaalisesti paljon kalsiumia ja plaa plaa plaa, mutta ei sanota paljonko sitä on. Toisaalta en käsitä syytä miksi pihtailla niin edullista ainetta kuin kalmsium, mutta epäilen kyllä ettei siinä kauhesti ole sitä. Laatikon kyljessä lukee myös fosfori, josta ei myöskään kerrota paljon sitä on. Ihme juttu kun ovat kuitenkin ihan oleellisia juttuja ainakin meikäläiselle, kun yritän valita sopivaa tököttiä.
Voishan sitä mököttääkin

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 17.11.2002 16:29 #9461

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Teemu :lol:
Joo , kai tuokin on oikea asenne ettei joka ruokinnassa. . . . . .
mutta kun itse noita pöllyttelen , niin ei niihin juuri mitään , ainakaan näkyvää kerrosta sitä Nutroa jää. Sirkkoihin ainakaan. Vahakoisan toukat ovat sitten asia erikseen , niihin jää ihan sellainen valkea kerros , joten niiden kanssa olen ollut "pölytyksissä" varovaisempi.
Eikä sitä tietenkään tiedä onko oma käytäntö se paras. Leopardigekot kun ovat siitä omituisia otuksia , että elävät vaikka miten "huonoissa" oloissa pitkäänkin. Kun sitten oireita enemmän ilmaantuu , onkin jo usein liian myöhäistä :( .
Tietenkin minun viisi vuottani on tosi lyhyt aika ajatellen leopardigekon elämää. No. . . . . . parhaani olen aina yrittänyt ja yrittänyt "suodatella" noista sekalaisista tiedoista niitä lähinnä oikeita kun ajattelee gekon luonnollista elinpiiriä (tai tietoa niiden elinpiiristä. . . heh, heh,heh :wink:
. . . . .että arvuuttelua kaikki. . . . .
-geggo-
-geggo-

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 17.11.2002 17:43 #9465

Hehe...Selvennykseksi vielä, tarkoitukseni ei missään nimessä ollut arvostella ketään eikä kenenkään toimintatapoja. Ja mitä tuohon joka kerta pölyttämiseenkin tulee, niin kyllähän monet paljon kokemusta omaavat suomalaiset harrastajat joiden todella voi olettaa tietävän mitä tekevät suosittelevat pölyttämään jokaisen hyönteisetn leopardigekoille Nutrobalilla. Sitten taas on toisia tahoja jotka suosittelevat hieman konservatiivisempaa pölytystä. Ja minä nyt vain satun hännystelemään tätä jälkimmäistä toimintatapaa. En kuitenkaan hetkeäkään epäile etteivätkö sun liskosi olisi mitä terveimpiä ja hyvinvoivia. Tämä pölytysjuttu tuntuu olevan vähän saman tyylinen kuin alusmateriaalikeskustelu, kullakin on mieltymyksensä ja perustelunsa omiin käytäntöihinsä eikä varmasti absoluuttista totuutta ole olemassa.
-Gustave Flaubert

Vs:Leopardigekon lisäravinteet/vitamiinit 17.11.2002 23:24 #9484

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kyllä me Teemu kuule annetaan parasta mahdollista hoitoa gekoille , eiks vaan. . . . .

LOL Jo vain, kovasti ainakin yritetään ;)

Teemu
-geggo-
Sivu luotiin ajassa: 0.377 sekuntia

Yhteistyössä