Herppi.net

Keskustelua terraarioeläimistä

Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus Salasana: Muista minut

Parta-agaman terraarion pohjamateriaali
(1 katselee) (1) vieras

AIHE: Parta-agaman terraarion pohjamateriaali

23.05.2005 15:15 turpeesta #132440

Mä olen ostanut tuota turvetta aina eläinkaupasta pienessä pakkauksessa. Maksaa jotain 4 euroa pienempi satsi. Sen kun laittaa veteen niin se turpoaa sen verran että riittää, mulla ainakin moneen kertaa.

Mulla varsinkin kun sen verran pieni asunto ettei noita monen kymmenen litran turve säkkejä saa oikein "piilotettua asuntoon" niin pääsee helpommalla kun ostaa vähän kerrallaan eläinkaupasta. Se ainakin on käyttökelpoista heti eikä tartte käsitellä mitenkään (näin mulle ainakin kerrottiin).

Mutta tottakai se tulee halvemmaksi ostaa kerralla enemmän tuota turvetta puutarhasta jos vain on tilaa missä sitä säästellä:)

:)
Elämä on kuin sämpylä, liikaa kuorta ja vähän sisältöä...
Aihe on lukittu.

23.05.2005 15:34 Vs:Parta-agaman terraarion pohjamateriaali #132443

Lannottamattoman turpeen voi laittaa terraarioon sellaisenaan. Itse en ole vaivautunut hiekkojakaan sen enempää käsittelemään...
"Kaikki on kiinnostavaa, kunhan sitä katsoo riittävän kauan"
-Gustave Flaubert
Aihe on lukittu.

24.05.2005 23:22 Vs:Parta-agaman terraarion pohjamateriaali #132556

Vielä tuosta turpeesta sen verran et ostin eläinkaupasta sitä turvotettavaa turvetta ja nyt kun sotkin sen möntin ja 3,2 litraa vettä (ohjeessa oli 3-4 l) niin turve tuntui jäävän aika märäksi pohjalta.
Voiko sen laittaa niine hyvineen terraan vai pitääkö sitä jotenkin kuivattaa????

KIITOS!
--------
Aihe on lukittu.

24.05.2005 23:31 Vs:Parta-agaman terraarion pohjamateriaali #132560

Mitä on turvotettava turve?
Aihe on lukittu.

24.05.2005 23:45 Vs:Parta-agaman terraarion pohjamateriaali #132565

No tämä oli ainakin sellaista todella tiiviisti pakattua kuivaa turvetta (Terrano Expanding humus) joka veteen sekoitettuna turpoaa!!!
--------
Aihe on lukittu.

25.05.2005 15:09 turpeesta #132592

Mä ainakin laitoin vaan vähän kerrallaan sitä vettä siihen turpeeseen niin ei tullu sitten liikaa.
Mut sehän kyllä kuivaa aika äkkiä varsinkin jos sekottelet sitä välillä kunnolla, niin mun mielestä voit ihan hyvin laittaa sen sinne terraan. Pysyy ainakin pohja terrassa vähän kosteena.
Ja sit jos siellä terrassakin vähän sitä sekoittelet niin tasoittuu se kosteus siellä (turpeessa siis, ettei pohja ole litimärkä ja pinta turve aivan kuivunutta).
Aihe on lukittu.

14.08.2005 12:59 Vs:Parta-agaman terraarion pohjamateriaali #139909

Olisi aika suur-siivouksen terrassa...
Heräsipä mieleen kysymys et mikä on järkevin tapa hävittää turve-hiekka seos? Voiko sen laittaa roskikseen vai mihin minä sen uskallan tunkea? Ajattelin vaan et eihän sitä takaisin luontoonkaan kait voi palauttaa (kompostoida tms) vai voiko?
JOS liskollani OLISI salmonella-virus, niin OLISIKO se myös pohjamateriaalissa???

Tuntee olonsa hiukan typeräksi kysellessään, mutta parempihan se on varmistaa ennenku rupee suhraamaan.... ? =)
--------
Aihe on lukittu.

14.08.2005 13:37 kompostiin #139912

Mä olen laittanut turpeen kompostiin tai tonne biojätteen sekaan.. Tai jos on ollu todella pieniä määriä turvetta niin ihan vaan roskikseen=)
Aihe on lukittu.

14.08.2005 15:52 Vs:Parta-agaman terraarion pohjamateriaali #139938

Mitenkähän tuo ois ok-talossa kun ei oo bio-jäte astiaa eikä varsinaisesti kompostiakaan... voiskohan ne kaivaa mehtään?
--------
Aihe on lukittu.

16.08.2005 10:44 Vs:Parta-agaman terraarion pohjamateriaali #140077

• parta
  • POISSA
  • Jäsen

JOS liskollani OLISI salmonella-virus, niin OLISIKO se myös pohjamateriaalissa???

Salmonella on muuten bakteeri ei virus, näillä asioilla todella iso ero. Jos liskollasi olisi salmonella-bakteeri niin se olisi takuu varmasti pohjamateriaalissa. Salmonella erittyy ulosteen mukana liskosta ulos. Se on suoliston bakteeri. Salmonella leviää feko-oraalisesti, eli ulostetta suunkautta ihmiseen tai eläimeen ja baku leviää. Tartunnan saamiseen ei kuitenkaan tarvi syödä ulostetta. Kosket liskoosi, joka on tallustellut jätöstensä päällä ja voilá, muutama baku pääsee käteesi. Nyt jos muistat pestä kätesi huolellisesti niin ei hätää, mutta jos et niin...
Aihe on lukittu.

19.12.2006 20:40 muovitettu frotee #187108

• nippa
  • POISSA
  • Jäsen
tuli tässä mieleen, että onko kukaan käyttänyt muovitettua froteeta parta-agaman poikasen alusmateriaalina? siis sellaista samanlaista materiaalia kun käytetään vaikka vauvoilla.
Aihe on lukittu.

23.07.2007 14:35 Parta-Agaman pohja alusta. #211098

Voiko Parta-Agamalla käyttää pohja materiaalina turvetta? Meidän Avalla on ollut tähän asti hiekka pohja(n. 9kk) ja aloin ajattelemaan sen vaihtamista turpeeseen, kun meillä on myös kani joka käyttää sitä pohjanaan.
Aihe on lukittu.

24.07.2007 11:01 Vs:Parta-agaman terraarion pohjamateriaali #211186

omalla partiksellani olen käyttänyt sellaista maissipurua (en muista sen nimeä). se on siis jauhettua maissintähkää, ei haittaa jos partis sitä vähän syö ja kerää kakat kissanhiekanomaisesti sellaisiksi kuiviksi lönteiksi. ihan eläinkaupasta ostettua, säkki maksaa n.6€. itse ainakin olen todennut sen hyväksi, tosin kai sekin on taas ihan yksilöllistä kuten melkein kaikki muukin liskoissa :)
Aihe on lukittu.

26.07.2007 11:20 Vs:Parta-agaman terraarion pohjamateriaali #211405

• 1005
  • POISSA
  • Jäsen
Tartunnan saamiseen ei kuitenkaan tarvi syödä ulostetta. Kosket liskoosi, joka on tallustellut jätöstensä päällä ja voilá, muutama baku pääsee käteesi. Nyt jos muistat pestä kätesi huolellisesti niin ei hätää, mutta jos et niin...

Sitä sais kädellä olla lojumassa aika iso läjä ja kauan että tarttuisi sitä kautta.. myös se että sitä joutuisi suuhun ns.raakana pieni määrä ei tarkoita että tartunta tulisi. Joku täällä muistaakseni kirjoittikin hyvin että sitä pitäisi olla esim pullataikinassa runsaasti jossa se voisi kehittyä, jonka jälkeen voisi tarttua ihmiseen helposti.

Itse olen käyttänyt tuota bilteman hiekkapuhallushiekkaa pohjalla, helppo imuroida ylimääräiset, hiekkaan jääneet ja kuivuneet salaatinbiusat pois. tosin, voisi jossain vaiheessa jakaa vaikka toisen puolen kovapohjaiseksi.
Aihe on lukittu.

05.12.2007 15:53 Parta-agama ja terraarion pohjahiekka #225749

• Ode
  • POISSA
  • Jäsen
Moi!

Pikku-partis muutti meille ja asustaa toistaiseksi talouspaperin päällä terrassaan :)

Ajatuksena olisi siirtää se kuitenkin jossain vaiheessa hiekkapohjalle. Sain käsiini 40 kg:n säkin kvartsihiekkaa. Pussin kyljessä mainitaan mm. seuraavaa: "NFQ; Nilsiän kvartsi / SP minerals. tuote sisältää <5 (myy)m kvartsia. Haitallista terveydelle"

Yritin saada tuotteen valmistajaan yhteyttä, mut huonoin tuloksin. Onko tuote tuttu kenellekään, onko kyse käypäisestä pohjamateriaalista?
Aihe on lukittu.
Sivu luotiin ajassa: 0.51 sekuntia