Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Leopardigekon värimuodot

Leopardigekon värimuodot 19.09.2002 21:59 #6038

• ElisaK
  • ElisaK hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
olen tässä jo pitkään mietiskellyt, että miten nuita erillaisia värejä oikein leoille saa aikaan?
onko siinä vaan risteytetty eri värisiä..vai miten?
olisihan se kiva alkaa kasvattaa suomeenkin nuita harvinaisemman värisempiä, ja näin tylsistyneenä ihmisenä, se voisi olla ihan hyväkin vastus ja kokeilu..
eli antakaa nyt ohjeita, miten nuo värit syntyy..ja mistä aloittaa? ties vaikka pääsisi ensimmäisten "eriväristen" -leogekkojen kasvattajien joukkoon suomessa..:)

kysyinkö tarpeeksi epäselvästi? x)
4.3. Python regius, 1.0. Gongylophis colubrinus loveridgei, 1.1. Eublepharis macularius 0.1. Chamaeleo calyptratus
: : www.elisanet.fi/anteli/eli : :
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Leopardigekon värimuodot 21.09.2002 20:11 #6160

• Matias
  • Matias hahmo
  • POISSA
  • Ylläpitäjä
Kyse on resessiivisistä perinnöllisistä ominaisuuksista, aivan kuten ihmisen siniset silmät tai rullautuva kieli. Ainoa keino saada nuo värit aikaan on löytää jostain eläin, joka kantaa kyseistä (tai kyseisiä) ominaisuutta. Pitää siis hakea vaikkapa Saksasta eri värimuotoja (jotka maksavat parhaimmillaan 250 euroa yksilöltä!), opetella genetiikkaa ja valita sitten sopivat vanhemmat poikasia tekemään. Jos et osta kaikkia vanhempia suoraan messuilta, kuluu jalostukseen aikaa useita gekkosukupolvia, minkä lisäksi vain kohtalaisen pieni osa eläimistä on halutun värisiä. Tuosta syystä erikoiset värimuodot ovat niin kalliita.

Suomessa leogekon erikoisista värimuodoista ei taida olla vielä sen vertaa kysyntää, että niitä löytyisi kotimaasta. Jos aiot ryhtyä kasvattamaan värimuotoja, sinun pitää samalla levittää niistä tietoa, sillä muuten niitä on todella vaikea myydä.

Itse en tiedä gekoista mitään, mutta kasvattelen viljakäärmeen värimuotoja. Säännöt ovat samat millä tahansa lajilla.
Matias @ Matelijat.info

gekkojen väri! 04.02.2003 19:26 #18351

• helena
  • helena hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mun mutsi oli kuullemma nähny erivärisii leogekkoi... onks se totta??? mä en oo kyl koskaan nähny... mun kaverillakin on yks gekko eikä se oo muun värisii nähny..8O mulla ittellä on kaks...tavallista..kertokaa!!
Rakasta liskojasi niinkuin itseäsi!

Vs:Leopardigekon värimuodot 04.02.2003 19:39 #18359

• tanja
  • tanja hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Tämä kuuluu kyllä liskot-osioon...
On niitä erivärisiä, moniakin.

Vs:Leopardigekon värimuodot 04.02.2003 19:45 #18361

• Krisu
  • Krisu hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Jokainen lisko on erillainen väriltään, eli kyllä äitisi puhuu totta.
Käy vaikka ite kattoos jollet usko:
www.hisss.net/geckos.htm
Minulla on dysleksia, pahoittelen kirjoitusvirheitä sun muita.
Viimeksi muokattu: 05.02.2003 19:10 Kirjoitti: Krisu.

Vs:Leopardigekon värimuodot 04.02.2003 20:24 #18367

• ElisaK
  • ElisaK hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
juu, onhan niitä sitten värimuunnoksia, ja erivärisiä normaaleja värejäkin. värimuunnoksia tehdään hyvillä geeneillä varustetuilla uroksilla ja naarailla, jotka kantavat hieman erikoisia värejä..ja näiden poikasista taas saadaan uusia väriyhdistelmiä jne. että kyllä se on ihan totta, että erivärisiä on..:)
4.3. Python regius, 1.0. Gongylophis colubrinus loveridgei, 1.1. Eublepharis macularius 0.1. Chamaeleo calyptratus
: : www.elisanet.fi/anteli/eli : :

Vs:Leopardigekon värimuodot 04.02.2003 21:32 #18379

• eve
  • eve hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Onhan leoja aika lailla erivärisiä, jopa "tavallisten" kesken on hirmuisesti eroja! Sitten on nuo jalostamalla tehdyt mutaatiot, omasta mielestä kyllä normaali on kaikkein kaunein. Noista harvinaisemmista väreistä saa myös jo maksaakin aika lailla. Ei ole ihan helppoa saada niitä "oikeanlaisia" poikasia.

Vs:Leopardigekon värimuodot 05.02.2003 00:44 #18423

• skye
  • skye hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Gekkojahan on jotain tuhat lajia. Kai niitä nyt on eri värisiä.
"Well, I can certainly see why we're trying to keep them alive. Who wouldn't want pets that can burn, sting, and bite all at once?" - Draco Malfoy

Vs:Leopardigekon värimuodot 05.02.2003 16:54 #18497

• eve
  • eve hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
huomasithan että kysyttiin leogekoista :lol:

Vs:Leopardigekon värimuodot 05.02.2003 17:54 #18505

• skye
  • skye hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
No niin. Taas tuli sählättyä. :oops: Pitäisi varmaan rauhottua.
"Well, I can certainly see why we're trying to keep them alive. Who wouldn't want pets that can burn, sting, and bite all at once?" - Draco Malfoy

Re: gekkojen väri! 08.06.2003 02:50 #38411

• Asta A.
  • Asta A. hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mun mutsi oli kuullemma nähny erivärisii leogekkoi... onks se totta??? mä en oo kyl koskaan nähny... mun kaverillakin on yks gekko eikä se oo muun värisii nähny..8O mulla ittellä on kaks...tavallista..kertokaa!!

Eikös nyt eläinkaupan myyjän pitäisi tällaiset asiat tietää?!! :wink:

- Asta :mrgreen:
Ei mitään söpöilyä......

Vs:Leopardigekon värimuodot 08.06.2003 03:01 #38413

• suski
  • suski hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
mä olen suomessa tähän asti törmännyt normaaleihin, albiinoihin ja leukistisiin. kaikki olivat eläinkaupassa ja hintaa oli paljon.
muitakin värimuotoja taitaa suomessa jo jonkin verran olla, mutta mikäli jotain värimuotoa erityisesti mielii niin ruotsiin vaan sanon mä.

Vs:Leopardigekon värimuodot 08.06.2003 20:50 #38453

Suski: Onko sun avatarissa ihan normaali leogekko vai joku värimuunnos?

Vs:Leopardigekon värimuodot 08.06.2003 20:53 #38456

• Iggy
  • Iggy hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Eikös se oo paksuhäntägekko?
Hengissä hengittämättä, kylmempi kalman kättä; ei koskaan janoinen, juo vain aina, eikä haarniskakaan paljon paina.

Vs:Leopardigekon värimuodot 08.06.2003 22:18 #38472

• suski
  • suski hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
jep, avattaressa on paksuhäntägekko (hemitheconyx caudicinctus) uros. normaalin värinen. paksuhännistäkin löytyy erilaisia värimuotoja, mutta ei kuitenkaan yhtä paljon kuin leoista. tietääkseni suomesa ei ole kuin normaaleita. kenties joitain striped yksilöitä voisi kuvitella löytävänsä. minunkin yksilölläni on vaalea piste pään päällä mikä nuorehkoilla striped-paksuhännillä on yleistä. mutta en tiedä yksilöni ikää joten en oikein tarkkaan tiedä tuleeko siitä striped vai normaali. veikkaisin normaalia.
Sivu luotiin ajassa: 0.405 sekuntia

Yhteistyössä