Maru kirjoitti:
hihhuli6 kirjoitti:
mulla on tosiaankin urokseksi popattu naaras joka tosiaan osoittautui naaraaksi muniessaan.
ja ihan isolta firmalta tuo minun "pikkaiseni" on lähtöisin joten varmasti on satoja poppauksia taustalla.
Olisiko kiireessä sitten vain merkitty väärin papereihin tms...? Täytyyhän tuollaisella kokemuspohjalla kuitenkin saada melkoisen varma tulos.
Poppaamalla vain koiraiden sukupuolet ovat 100% varmoja ja virheitä voi sattua kokeneillekin poppaajille. Meillekin on eräs iso eurooppalainen kasvattaja myynyt koiraan naaraana, että sattuu näitä paremmissaki piireissä.

Itse poppaan omista poikasistamme naaraat vähintään kolme erillistä kertaa, vaikka saisin jo ensimmäisellä kerralla näkyviin ns. naaraiden värkit, ihan vaan varmuuden vuoksi.
hihhuli6 kirjoitti:
viljoista näkee aika helposti päällepäin hännästä onko uros vaiko naaras, tosin vasta noin 80g paikkeilla.
Hännän mittaaminen ei myöskään ole luotettava sukupuolen tarkistuskeino, sillä joillakin naarailla on hyvin pitkät, urosmaiset hännät. Esim. meillä amela striped naaras näyttää hännän perusteella selvältä koiraalta, mutta viime kesän munimisen perusteella voin sen sanoa olevan 100% naaras.
Toisin sanoen sondaus (ja muniminen) on ainoa täysin luotettava sukupuolenmäärityskeino naarasviljakäärmeille ja suosittelenkin, että kaikki yli 100g naaraat, jotka meinataan yhdistää samaan terraan, sondataan ennen kimppakämppää, ettei käy vanhanaikasesti.