Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Leopardigekon koko [paino / pituus]

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 08.02.2010 01:59 #296537

• Make74
  • Make74 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Noiden kuvien pitäis olla mahan puolelta niin olis helpompaa kattoo.. vaikkei sekään ole 100 prosenttinen tieto sittenkään.

Varmin konsti on sondauttaa ne.

Mut karkeella heitolla sanoisin et toi motley on melko varma poika ja snow (vaikka kuva on huono) niin veikkaisin sitä tytöks. Mut ne on vain arvauksia noiden kuvien perusteella.
Ei aina voi olla oikeassa.. Ei ees joka kerta :)
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 08.02.2010 09:54 #296552

yritin saada kuvia mahan puolelta mut ku oon yksin ni oli vaikee pitää paikoillaa niin päin.
mutta noin oon vähän aatellu et asia on et motley on uros ja snow naaras,
sondauttaisin ne mut jos toi toinen on paksuna niin onko siitä haittaa sondauksessa, en kuitenkaa haluu et noille käy mitään ku ne on muutenki ´"murheen kryyni" jenkki kuormasta... josta aika moni kuoli tullessaan.
4.4 pantherophis guttatus 3.1 python regius 1.1 Felis catus 0.2 Canis lupus familiaris

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 09.03.2010 16:14 #299604

• dago
  • dago hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mitäs "väliä" sukupuolella on käärmeissä muuten kuin koko? Elääkö naaraat pidempään tms. tai onko muuta syytä miksi kannattaisi haluta tiettyä sukupuolta?

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 09.03.2010 18:29 #299613

• Elegia
  • Elegia hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
No jos vaikka tahtoo pitää useampaa yksilöä samassa terraariossa ja tahtoo varmistaa ettei tule ei-toivottuja vauvoja :D Tai sitten päinvastaisesti tahtoo lisäännyttää.

Vs:Leopardigekon koko [paino / pituus] 06.04.2010 00:55 #302830

• Nira~
  • Nira~ hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minulta löytyypi;
2-vuotias naaras, pituudeltaan 19 cm ja painaa 46 grammaa.
1v 7kk ikäinen naaras, pituudeltaan 20-21 cm ja painaa 43 grammaa. :)

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 13.12.2010 15:43 #335314

Mietin pitkään jotta voisinko opetella poppaustaidon itselleni hansikkaaseen. Koetin ensin poppausta luetun ja opitun mukaan meidän matosella, jonka urokseksi tiesinkin (luin kyllä monta ja taas monta kertaa miten poppaus tapahtuu). Ensimmäinen poppausyritys jäi korkean jännityksen takia hyvinkin huonoksi enkä saanut tulosta. Seuraavalla kerralla kun opettelin poppausta tällä pikku-uroksella, niin kyllä ne vehkeet sieltä hienosti esiin sain. Tästä meni jonkin aikaa, keräsin uskallista popata myös näitä kahta uusinta pientä sankaria (0.0.2) ja yllätyksekseni ensimmäisellä kerralla toinen niistä osoittautui poppauksessa urokseksi ja toinen jäikin sitten naaraaksi kun ei siellä peräpäässä mitään näkynyt.
Nyt olen popannut nämä pienet kaksi matosta 4 kertaa ajan kanssa ja pitkin välein yrittäen olla rasittamatta pienokaisia ja aina toinen on jäänyt naaraaksi ja toinen on näyttäytynyt urokseksi.

Sitten kysymys:
Onko siis mahdollista, että osaan tämän taidon näinkin hyvin muka näin 5-6 kerran jälkeen, että voisin popata "luotettavat" tulokset. Urosten vehkeet kun ei kerta mihinkään enää häviä niin sehän on aivan varma nakki vai onko??
0.2 P.g.guttatus
0.2 C.l.familiaris
0.2 H.s.sapiens

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 13.12.2010 16:30 #335324

• Maru
  • Maru hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Poppaaminen ei ole vaikeaa, kunhan vain muistaa aloittaa tarpeeksi kaukaa kloaakista häntään päin (liian läheltä litistely vain liiskaa vehkeet).

Minä voisin väittää että urokseksi popatut ovat uroksia, vaikka olihan jollakin "uros" alkanut munia.. :silly:

Mutta kuitenkin. Naaraankin rauhaset on mahdollista saada näkyviin, mutta ne ovat huomattavasti pienemmät (n. 1-2mm) kuin koiraan hemipenikset (n.5mm).

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 13.12.2010 19:50 #335363

• ^Natina
  • ^Natina hahmo
  • POISSA
  • Kasvattajajäsen
  • Se vei koko käden
Silloin kun saa naaraan rauhaiset näkyviin niin onko se silloin varma naaras ? :D

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 13.12.2010 22:24 #335383

niinkun oon joka paikkaan kirjoittanut (myös itseltä lähteneisiin poikasten syntymätodistuksiin)
poppaaminen ei ole 100% varmaa varsinkaan naaraan kohdalla!

mulla on tosiaankin urokseksi popattu naaras joka tosiaan osoittautui naaraaksi muniessaan.
ja ihan isolta firmalta tuo minun "pikkaiseni" on lähtöisin joten varmasti on satoja poppauksia taustalla.

viljoista näkee aika helposti päällepäin hännästä onko uros vaiko naaras, tosin vasta noin 80g paikkeilla.
4.4 pantherophis guttatus 3.1 python regius 1.1 Felis catus 0.2 Canis lupus familiaris

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 14.12.2010 09:18 #335434

• Maru
  • Maru hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
hihhuli6 kirjoitti:
mulla on tosiaankin urokseksi popattu naaras joka tosiaan osoittautui naaraaksi muniessaan.
ja ihan isolta firmalta tuo minun "pikkaiseni" on lähtöisin joten varmasti on satoja poppauksia taustalla.
Olisiko kiireessä sitten vain merkitty väärin papereihin tms...? Täytyyhän tuollaisella kokemuspohjalla kuitenkin saada melkoisen varma tulos.

^Natina; voisin melkoisen varmaksi väittää. Mutta, urosten hemipenikset pullahtavat esiin todella helposti, ilman sen kummempaa voimankäyttöä. Naaraan kanssa joutuu vähän enemmän näkemään vaivaa (mutta ei niidenkään kanssa siis voimaa tarvita, on ennemminkin kyse tekniikasta).
Viimeksi muokattu: 14.12.2010 09:23 Kirjoitti: Maru.

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 14.12.2010 12:49 #335457

• ^Natina
  • ^Natina hahmo
  • POISSA
  • Kasvattajajäsen
  • Se vei koko käden
Maru kirjoitti:

^Natina; voisin melkoisen varmaksi väittää. Mutta, urosten hemipenikset pullahtavat esiin todella helposti, ilman sen kummempaa voimankäyttöä. Naaraan kanssa joutuu vähän enemmän näkemään vaivaa (mutta ei niidenkään kanssa siis voimaa tarvita, on ennemminkin kyse tekniikasta).

Mietin vaan sitä kun joskus aikanani poppasin nuo -08 mukelot niin uroksella tuli hemipenikset esiin mutta toisella ei tullut saman lainen värkki esiin vaan jokseenkin voisin kuvitella niiden täten olevan naaraan rauhaset. Se oli kyllä varma naaras :)

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 14.12.2010 20:33 #335546

• nanno
  • nanno hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori/kasvattaja
Maru kirjoitti:
hihhuli6 kirjoitti:
Olisiko kiireessä sitten vain merkitty väärin papereihin tms...? Täytyyhän tuollaisella kokemuspohjalla kuitenkin saada melkoisen varma tulos.
Poppaamalla vain koiraiden sukupuolet ovat 100% varmoja ja virheitä voi sattua kokeneillekin poppaajille. Meillekin on eräs iso eurooppalainen kasvattaja myynyt koiraan naaraana, että sattuu näitä paremmissaki piireissä. :) Itse poppaan omista poikasistamme naaraat vähintään kolme erillistä kertaa, vaikka saisin jo ensimmäisellä kerralla näkyviin ns. naaraiden värkit, ihan vaan varmuuden vuoksi.
hihhuli6 kirjoitti:
viljoista näkee aika helposti päällepäin hännästä onko uros vaiko naaras, tosin vasta noin 80g paikkeilla.
Hännän mittaaminen ei myöskään ole luotettava sukupuolen tarkistuskeino, sillä joillakin naarailla on hyvin pitkät, urosmaiset hännät. Esim. meillä amela striped naaras näyttää hännän perusteella selvältä koiraalta, mutta viime kesän munimisen perusteella voin sen sanoa olevan 100% naaras. ;)

Toisin sanoen sondaus (ja muniminen) on ainoa täysin luotettava sukupuolenmäärityskeino naarasviljakäärmeille ja suosittelenkin, että kaikki yli 100g naaraat, jotka meinataan yhdistää samaan terraan, sondataan ennen kimppakämppää, ettei käy vanhanaikasesti.
Viljakäärmefoorumi - Asiapitoinen foorumi harrastajille
Viimeksi muokattu: 14.12.2010 20:36 Kirjoitti: nanno.

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 14.12.2010 21:37 #335561

totta nanno tuokin että yksilö eroja löytyy hännän pituuksissa, unohin vaan siitä kirjuutella.

mulle on sanottu ainakin että joillain uroksilla on niin pienet vehkeet ettei voi olla ihan 100% varma.
mutta tosiaan itse kannatan myöskin tota sondauttamista, josta myös mainitsin poikasia myydessä.

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 15.12.2010 09:27 #335637

• Maru
  • Maru hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
hihhuli6 kirjoitti:
mulle on sanottu ainakin että joillain uroksilla on niin pienet vehkeet ettei voi olla ihan 100% varma.
Mitenkähän tuo ei edes käynyt mielessä? :blink:

Ehkä pienivehkeiset eivät pysty lisääntymään niin tehokkaasti kuin normivehkeillä varustetut, ja ovat sen takia harvinaisia?

Ja tosiaan, naaraat kannattaa popata useita kertoja.

Viljakäärmeen sukupuolenmääritys 19.12.2010 14:01 #336266

kunhan vain muistaa aloittaa tarpeeksi kaukaa kloaakista häntään päin (liian läheltä litistely vain liiskaa vehkeet).

Joo tän mä muistaakseni tein sillä tavalla että aloitin sen hiukan kauempaa varmistuakseni että en vahingoita sukuelimiä. Kun mitään ei näkynyt, siirsin peukkua pikkusen kloakkiin päin ja tein uudelleen jolloin se olikin sitten siinä ja tulos näkyvä. Sen jälkeen kun sen oppi mistä kohdalta sen homman aloittaa, ei ole tarvinnut etsiä enää vaan se onnistuu moitteettomasti :)

Mutta kiitos neuvoista, koitan sitten kysellä lisää tyhmiä kysymyksiä jos niitä ilmaantuu mieleen :D
0.2 P.g.guttatus
0.2 C.l.familiaris
0.2 H.s.sapiens
Sivu luotiin ajassa: 0.362 sekuntia

Yhteistyössä