Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Parta-agaman sukupuoli

Parta-agaman sukupuoli 23.04.2010 20:49 #305798

• Wendla
  • Wendla hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Otan tässä muutaman viikon päästä partiksen ja sitä tässä mietin että onko eri sukupuolten käyttäytymisssä/hoidosa ym.. jtn eroja?
Kumpi on "kannattavampi" .
Viimeksi muokattu: 01.05.2010 09:30 Kirjoitti: . Syy: Otsikkoa muokattu.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Parta-agaman sukupuoli 25.04.2010 21:58 #306144

Tuskimpa noissa kamalasti eroja on, enemmän taitaa riippua yksilöstä. En ole ainakaan kuullut, että kukaan olisi muita eroja huomannut, kuin sen, että naaraas heiluttaa useammin kättä :D

Parta-agaman sukupuoli 12.05.2010 19:21 #308428

• Piivi
  • Piivi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hoho, olenko oikeasti ollut nämä vuodet ihan hakoteillä, vaikka mukamas olen monesti kurkkinut hännän alle? :D Mutta salamanvalo ei valehtele, poikahan minun naaraani onkin!

Parta-agaman sukupuoli 12.05.2010 20:33 #308434

• -taru-
  • -taru- hahmo
  • PAIKALLA
  • Kasvattajajäsen
  • *ent. tikruilija*
Hiemanhan se siltä näyttää, edestä otettuna olisin nähnyt selvemmin:D

Lohdutukseksi voin sanoa että mäpäs ostin muka takuuvarman naaraan, täyskasvuinenkin vielä, niin kuis nyt sitten sattuikin että kulkusethan siltä "tytöltä" löytyikin. Ja olipa vielä moni asiantuntija sen tarkastanut naaraaksi...nooh, näitä sattuu, onneksi on tilaa sijoittaa tyttö-poika, ei sinänsä mitään vahinkoa onneksi käynyt.

Toisaalta hyvä sinänsä että tuli puheeksi niin tarkistit sukupuolta häneltä, se on kyllä välillä todella vaikeaa katsoa kumpi kyseessä on, ja varsinkin kun nää vesselit tekee sitäkin että naaras leikkii urosta ja päinvastoin, niin katoppa nyt sitä käytöksen perusteella....;)

Onnea "uudesta" poitsusta :D

Parta-agaman sukupuoli 12.05.2010 21:06 #308437

• Piivi
  • Piivi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
En saanu kättä taivutettua, piti tyytyä tommoseen kuvaan. Väärällä kädellä piti vielä kuvatakin, heh.

Ja kiitoskiitos, on kyllä tosi hämäävä tuo käyttäytyminen. :D Niissä tilanteissa kun pienempi koiraamme on nyökytelly päätään uhitellakseen, niin tuo toinen on vain pihissyt tai pullistellut itseään. Tietenkin siinä sitten "tuo on taatusti naaras kun ei nyökyttele!".

Hienoa etten ole sitten ainut joka on erehtynyt asian kanssa, kjeh.

Parta-agaman sukupuoli 14.05.2010 09:02 #308612

• -hanna-
  • -hanna- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • ent. Kallenmamma
No voi hyvät hyssykät, tuotahan nyt on liikkeellä tuota sukupuolenvaihdosta! :O
ReptileStories
agamagecko.nettisivu.org

Parta-agaman sukupuoli 13.06.2010 15:27 #311736

• -taru-
  • -taru- hahmo
  • PAIKALLA
  • Kasvattajajäsen
  • *ent. tikruilija*
jenni009 kirjoitti:
Laitoin petsieen muutaman kuvan minkä otin, eipä niistä kauheesti selkoa kyllä saa :/
http://www.petsie.fi/pet.php?petid=131525.. Jos joku viittis kattoa,sori jos menee vähän ohi aiheen.

Tiirailin kovasti noita kuvia, ja itse en kyllä nähnyt niissä hemipenis pullistumia jotta voisi sanoa takuuvarmaksi pojaksi......mä olisin sanonut äkkiseltään tytöksi, mutta mutta......
Otappas sellainen kuva peräpäästä (tarkka) Jossa nostat häntää, onnistuiskos? Vai näetkö itse katsoa näkyykö hännän tyvessä molemmin puolin pienet pitkulaiset pullistumat vai onko ihan tasainen?
Ja kysymys kuuluukin nyt, mitenkä tuo käytös?
Nyökytteleekö nopeasti tms?
Kaiveleeko terrassa?
Valaiseppa hieman Mooseksesta lisää meille:D

Parta-agaman sukupuoli 13.06.2010 18:49 #311762

Mooses on aika tavallinen tallaaja, se on kovin hiljanen kaveri.. Lähinnä tykkää kuikuilla terrasta ulos.. Muutaman kerran on kaivellut, mutta eipä tuo oikeestaan tee muuta kuin loikoile ja tiiraile ulkopuolista elämää :)
Mittän "pullistelua" tai muuta en ole huomannut.

Parta-agaman sukupuoli 13.06.2010 19:02 #311764

• -taru-
  • -taru- hahmo
  • PAIKALLA
  • Kasvattajajäsen
  • *ent. tikruilija*
Okei, eli mä melkeinpä kallistuisin kyllä tytön puolelle, ihan sata-varmaksi en mee sitä sanomaan,
mutta tytöt yleisesti ottaenkin on näissä huomattavasti rauhallisempia ja tykkäävät enemmän vain köllötellä.
Ja ruumiinrakennekkin kyllä puhuu tytön puolesta.
Ja kun noissa kuvissakaan ei tosiaan näkynyt selviä/ollenkaan hemipenis pullistumia ja vain pienet femoraalirauhaset, niin sekin puhuisi kyllä tytön puolesta.

Parta-agaman sukupuoli 26.06.2010 14:48 #313405

Moikka!

Osaisko joku viisaampi sanoa, onko meidän Oskari oikeasti poika? Poikana ollaan sitä pidetty pikkuliskosta lähtien :) Ohessa kuva "alakerrasta". Mölli on 1 v 5 kk vanha, pituus päästä peppuun 19 cm, päästä hännänpäähän 50 cm ja painaa 376 g. Onkohan hän Ok vai pulskanlainen?

Parta-agaman sukupuoli 26.06.2010 19:15 #313420

• Make74
  • Make74 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itsellänikin näitä mahtavia käppänöitä löytyy kaksin kappalein. Viime vuonna Tukholman messuilta ne tarttui mukaan.
Myyjältä (joka oli myös niiden kasvattaja) kyselin osaisiko hän katsoa minulle uroksen ja naaraan ja sellaiset löytyikin ulkoisten merkkien avulla. Toki kasvattaja sanoi ettei kumminkaan ole sata varmaa että ne olisivat uros ja naaras, koska olivat vasta muutaman kk ikäisiä, mutta siihen hätään arvio oli tämä :)

Kuinka vanhasta liskosta voi jo varmasti sanoa sukupuolen ??
Itse nimittäin olen ruennut epäilemään että molemmat olisivat naaraita. Oletetulla uroksella on aivan erimallinen pää ja hännän juuri on paljon jykevämpi, mutta ainakaan vielä en pullistumia hännän juuressa ole havainnut ?
Takaapäin (häntää nostaen) ja mahan alta katsoen näyttää molemmat liskot tytöltä.. ja noi rauhasetkin näyttää kummallakin suht samalta.

Toisaalta on helpompaa kun on mihin verrata, mut toisaaltaan on myös hankalaa kun kummatkin näyttävät suht samalta :( ..tiedä sit itkeäkkö vai nauraa :/

No mut.. jos ne on molemmat naaraita niin eikai se muu auta kun etsii niille sulho jossai vaihees.
Minkäs ikäisenä nää muuten tulee sukukypsiks.. tietää vaan et milloin pitäis sulhoo rueta ettiin.
En nimittäin oo löytäny hirveesti tekstii just käppänöiden hoidosta.. ja joo tiedän et samoja hoito-ohjeita voi käyttää kuin normi partiksilla ja niillä olen tähän asti kyl pärjännykin, mut olis kyl kiva jos löytäis kasvattajien kokemuksia ja ohjeita.. ja vieläpäs suomen kielellä kun se jostai kumman syystä on vahvempi kuin toi englanti ;)

Sori jos tää tuli nyt väärään paikkaan, mut olin lukevinani et tää oli myös käppänöille.
Ei aina voi olla oikeassa.. Ei ees joka kerta :)
Viimeksi muokattu: 26.06.2010 19:26 Kirjoitti: Make74.

Parta-agaman sukupuoli 26.06.2010 19:58 #313422

• -taru-
  • -taru- hahmo
  • PAIKALLA
  • Kasvattajajäsen
  • *ent. tikruilija*
Mirmeli: Paino ja pituus on ok:D (itselläni on mm. uros 51cm/530gr)Tuohon kuvan tulkitsemiseen, harmillisesti hieman epäselvä, eli siitä kyllä en nähnyt selkeitä pullistumia ja jotenkin näytti kapeanlaiselta? uroksenhännäksi. Mitenkäs kaverin pää?,Uroksillahan on selkeästi massiivisempi tuo pääkoppa kuin naarailla. Osaatko sanoa kokoa tai vaikka laitappa koko kuvaa myöskin tulemaan.

Make74: Sukukypsiä kääpiöt muistaakseni olisivat n1½-vuotiaina kuten myös norm.partiksetkin. Mutta varmisteleppas se sukupuoli kummaltakin, jottei sitten vahingossa käy niin että sulla onkin kaksi ukkelia;) Saa kyllä mullekkin kuvia laitella:D
Ja kääpiöiden käytöstähän kannattaa myöskin seurailla, vaikkei se aina kyllä ole tulkittavissa, mutta osviittaa kyllä antaa. Hemipenis-pullistumat pitäisi alkaa olla näkyvissä reilun puolen vuoden(-vuoden) iässä ainakin, riippuen hieman liskojesi fyysisestä koosta.
Urokset ovat selkeästi "levottomampia", jos näin voisi sanoa kun taas naaraat ovat hyvinkin tyynen rauhallisia ukkoihin verrattuna.
Toivottavasti hieman selvensi=D

Parta-agaman sukupuoli 27.06.2010 14:45 #313476

• Make74
  • Make74 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kumpikin on aikas rauhallisia ja makoilee suurimmaksi osaksi päivää.. toki kummallakin on niitä viriliteettos hetkiä, mut vähemmän hilluntaa kuin makoiluu.
Tuos joulun jälkeen (eli n. 1/2 vuotiaana) kattelin et omasta mielestäni ne näyttäis urokselta ja naaraalta.. vielä :) Mut täs pari viikkoo sit ku taas tsekkasin ne ja tietysti seuraillut koko kevään niin olemus ja hännänalus näyttäis kyl naarailta.. molemmat.

No.. jahka kotiudun kesälomilta täs kohta niin pitääpäs ottaa käppänät suurennuslasin alle ja jos en saa selvää niin laitan sit kuvaa tuleen :)

Onko naaraan vielä turvallista siinä vaihees (1 1/2 v.) tulla kantavaksi ? Eli onko käppänöillä koko/paino rajaa niinkuin esim. viljiksillä on ? Aattelin vain kun mun mielestä noi on vielä niin pikkuisia vaikka syövät kuin hevoset. Jos ei ole turvallista niin sitte mun tarvii erottaa ne kaiken varalta. Ne ovat siis elelleet samas terras tähän asti ja minkäänlaista nahinaa tai tappeluu ai ole ilmaantunut.
Ei aina voi olla oikeassa.. Ei ees joka kerta :)

Parta-agaman sukupuoli 03.07.2010 16:55 #314233

• -taru-
  • -taru- hahmo
  • PAIKALLA
  • Kasvattajajäsen
  • *ent. tikruilija*
Hupsis kun on päässytkin livahtamaan tuo sun viestis ohi ;)

Eli minä kyllä tekisin niin että jos ovat kovin pieni kokoisia vaikka ikänsä puolesta olisivatkin valmiita, niin antaisin kyllä hetken vielä rauhassa kasvaa. Siinä on aina tietty riski olemassa jos naaras on kovinkin pienikokoinen.
Oletko nähnyt selkeää parittelua tms? Hieman kyllä äkkiseltään kuullostaisi että sulla voisikin tosiaan olla kaksi typykkää, jos ei kerta mitään paritteluun viittaavaakaan ole tapahtunut, hormonithan näilläkin hyrräävät melkoisen pienenä jo.
Laitteleppa mulle vaikka viestiä jahka olet lomiltasi kotiutunut, ja mittaileppa heitä sekä kuviakin saa laitella,koko kuvaa ja tietty strategisista paikoistakin=D

Parta-agaman sukupuoli 07.07.2010 18:17 #314741

minunkin on pakko kysyä onko lysti oikeasti poika jotenm laitan muutaman kuvat

1.0 pogona vitticeps Lysti
Sivu luotiin ajassa: 0.326 sekuntia

Yhteistyössä