Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Liskon lopettaminen

Liskon lopettaminen 14.01.2010 21:51 #294169

Koitin löytää keskustelua tästä, mutten löytänyt. Jos tästä kuitenkin on jo aihe, niin tämä pois vaan.

Mielessäni tässä kävi, että mitenkäs liskon lopettaminen kotioloissa. Onko hiilidopksidikammio tai vastaava hyväksyttävä tapa vai ei?
2.5 Bombina orientalis
0.1 Bufo marinus
1.0 Ceratophrys ornata
1.2 Hyla cinerea
1.6 Hymenochirus boettgeri
2.2 Leptopelis flavomaculatus
1.2 Litoria caerulea
2.2 Xenopus laevis
+ liskot
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Liskon lopettaminen 14.01.2010 22:42 #294176

• ande78
  • ande78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Jossain käärmekeskustelussa oli puhetta lpettamisesta ja ainakin käärme suositeltiin lopetettavan katkaisemalla pää.
Samalla tavalla mä lopettaisin gekkoni jos sattuis tulemaan semmonen tilanne eteen.

Vs:Liskon lopettaminen 14.01.2010 23:50 #294190

• kimsl
  • kimsl hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
sammakkoprinsessa kirjoitti:
Koitin löytää keskustelua tästä, mutten löytänyt. Jos tästä kuitenkin on jo aihe, niin tämä pois vaan.

Mielessäni tässä kävi, että mitenkäs liskon lopettaminen kotioloissa. Onko hiilidopksidikammio tai vastaava hyväksyttävä tapa vai ei?
Mielestäni hiilidioksidi kammio olisi hirveä lopetustapa, kuitenkin joutuu kitumaan ja voit kuvitella miltä itsestäsi tuntuisi jos et saisi happea...
Mutta itse varmaan veisin eläinlääkärille, olen sen verran herkkohermoinen että lopettaminen ei onnistuisi minulta..
1.0 Heterodon Nasicus, 1.1 Python regius, 1.1 Lampropeltis triangulum nelsoni, 2.15 Eublepharis macularius, 2.1 Phelsuma madagascariensis grandis, 1.1 Atelerix albiventris

Vs:Liskon lopettaminen 15.01.2010 00:25 #294196

Tämä on aihe, josta vähän aikaa sitten yritin kysellä jossain ketjussa, mutta kukaan ei vastannut. Toivottavasti nyt tulee vastauksia!

Minä olen myöskin miettinyt juuri tätä, että miten liskot lopetetaan. Ensinnäkin eläinlääkärillä. Jos viet liskon lopetettavaksi, niin miten lekuri toimenpiteen suorittaa? Nisäkkäiden lopetuksissa olen ollut läsnä useissakin, mutta miten nämä herpit?

Ja jos nyt kotona eteen sattuisi sellainen hätätilanne, että täytyisi lopettaa lisko, niin miten se silloin käytännössä pitäisi tehdä? Miten homman voi hoitaa siististi ja minimoiden liskon kärsimyksen? Ja toki haluan minimoida myös omat henkiset kärsimykseni, joita epäonnistunut lopetus aiheuttaisi. Joskus olen yrittänyt lopettaa vahingoittunutta lintua (luonnoneläin) vääntämällä niskat nurin. Se oli huono idea, jota en suosittele kenellekään. Ainakaan pikkulinnun niska ei napsahda siististi poikki, vaan tuntuu kuin nuorta pajunversoa yrittäisi katkaista: linnun pää pyörii 360 astetta, mutta henki ei lähde. Se oli varmasti karmea loppu linnulle, mutta ikävä kokemus myös minulle, koska tarkoitus oli hyvä. Nykyään onneksi tiedän paremmat keinot linnuille, mutta miten liskot?

Vs:Liskon lopettaminen 15.01.2010 01:21 #294203

• ande78
  • ande78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
No omasta pihasta löytynyt kyy( tapoin ihan vain ja ainoastaan sen takia kun muksu oli vuoden ikänen)
päätti päivänsä kun lapion terällä irrotin pään.
Eli jos joku mun gekoista/käärmeistä loukkaisi itsensä niin pahasti että eläinlääkäriin( ajomatka min 45min)meno olisi jo kidutusta elukalle, niin kyllä mä samaa taktiikkaa käyttäisin.
Eli vaikka kirveellä tjs. pää pois.
Tämä tapa on siinä mielessä kökkö, että ainakin se murhaamani kyy sätki vielä hetken..
Mutta nopeesti kun tekee, tuskin eläin joutuu kitumaan(vrt. ajomatka eläinlääkäriin ja mahdollinen odotus ennen kuin pääsee kivuistaan)

Vs:Liskon lopettaminen 15.01.2010 01:40 #294207

• gekkopredi
  • gekkopredi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Ohutvarpaat ja silli<3
Niin, mutta ei tunnu kivalta ku se pää on irti, mutta eihän sillä sen poispääsyn jälkeen ole väliä, itse kunnioittasin liskoani sen verran, että en päätä irrottaisi.

Vs:Liskon lopettaminen 15.01.2010 01:43 #294209

• ande78
  • ande78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
gekkopredi kirjoitti:
Niin, mutta ei tunnu kivalta ku se pää on irti, mutta eihän sillä sen poispääsyn jälkeen ole väliä, itse kunnioittasin liskoani sen verran, että en päätä irrottaisi.
No en mäkään tuota riemusta kiljuen tekis, vaan jos tilanne sitä todellakin edellyttäs.
Ja jos jollakin on parempi/kiltimpi tapa, kuulisin mieluusti siitä.
Muistaakseni jossain ketjussa oli puhetta jopa pakastamisesta,mutta joku sanoi sen olevan matelijalle(edelleen se käärmeketju) hidas kuolema ja sen takia suositeltiin /ehdotettiin tuota pää-pölkylle-tapaa.

Vs:Liskon lopettaminen 15.01.2010 02:29 #294220

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Jos on itse heikkohermoinen eikö voisi pyytää jonkun luottevan esim vanhemman tai tutun tekemään toimenpiteen. Hänelle joku vaikka pahvilaatikko mukaan ja sitten laittaa lopetetun elukan sinne omistaja vaikka hautaa sen jonnekkin tms. Niin ei tarvii päätöntä eläintä kattella.
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *

Vs:Liskon lopettaminen 15.01.2010 02:33 #294223

• gekkopredi
  • gekkopredi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Ohutvarpaat ja silli<3
Siis, kyllä mää pystyisin sitä kattoon ja silleen, käy vaan sääliks, kun päättömänä hautaan menee:D

Vs:Liskon lopettaminen 15.01.2010 02:50 #294225

• ande78
  • ande78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
gekkopredi kirjoitti:
Siis, kyllä mää pystyisin sitä kattoon ja silleen, käy vaan sääliks, kun päättömänä hautaan menee:D
Nyt menee jo ot:ksi..
Mut eikös Michael Jackson mennyt kuoppaan ilman AIVOJA?
(unenpuute vaivaa ja silloin tulee heitettyä mitä tahansa.. ;) )

Vs:Liskon lopettaminen 15.01.2010 03:33 #294226

• VonLexuza
  • VonLexuza hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Tuhlaajapoika
Vampyyrin voi tappaa vain irrottamalla siltä pään, tai iskemällä puuvaarnan sydämeen.

Tuntuu vähän liioittelulta, jos pieni lisko pitää lopettaa kirveellä. Varsinkin jos on rakas lemmikki kyseessä. Saman voi kuitenkin hoitaa paljon "helpommin" kietomalla eläin kankaaseen ja napauttaa jämäkästi puukalikalla päähän.

Hiilidioksidikammioista en paljoa tiedä käytännössä, mutten näkisi tätäkään vaihtoehtoa kovin epäeettisenä ratkaisuna. Ei ne elukat siellä kovin montaa hetkeä kuitenkaan vietä täysin tajuissaan, mikä onkin koko menetelmän perusajatus.

Terveisin,

Enkälueedellisiäviestejä-Leopold
Viimeksi muokattu: 15.01.2010 03:35 Kirjoitti: VonLexuza.

Vs:Liskon lopettaminen 15.01.2010 13:27 #294234

• SariS
  • SariS hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Lontti 2000-2007
VonLexuza kirjoitti:
...Tuntuu vähän liioittelulta, jos pieni lisko pitää lopettaa kirveellä. Varsinkin jos on rakas lemmikki kyseessä. Saman voi kuitenkin hoitaa paljon "helpommin" kietomalla eläin kankaaseen ja napauttaa jämäkästi puukalikalla päähän....

Tuo konsti olisi hivenen "hillitympi", mutta itse en pystyisi lopettamaan varmaan edes tuolla tavalla =/...jos olisi pakko ja kiirus, niin sitten sitä kyllä toimisi varmaan kuin robotti, eikä pahemmin ajattelisi niitä "omia henkisiä kärsimyksiä" lainkaan.

...että jollain puutarhasaksilla tai kirveellä - tehokas nopea tapa, mutta itse en vaan pystyisi siihen.
Reptifoto\\ www.reptifoto.nettisivu.org
Ookko nää Oulusta - pelekääkkö nää polliisia

Vs:Liskon lopettaminen 15.01.2010 15:28 #294237

• janiski
  • janiski hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Asiaan sen enempää perehtymättä tuli itsellekin tuo kolkkaaminen mieleen. Ei tietysti mitään varaania kannata alkaa takomaan, mutta pienemmät tapaukset tuollain varmasti hoituu. Akvaariopuolella taitaa olla yleisempi tapa tuo saksiminen, mutta se on tämänkin asian kanssa vähän niinku "jokainen tyylillään". Jos asiakkaan hoitelu käy hermon päälle, niin näistä vaihtoehdoista tuo kopautus nuljuun lienee se siistein ja kivuttomin.

Tulipas nättiä tekstiä...

Vs:Liskon lopettaminen 15.01.2010 16:18 #294240

• juleem
  • juleem hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
^

Asiakkaan vai asian vai mitä tos piti lukea?? =D Vai onks janiski asiakaspalvelija jolla ikäviä asiakkaita =D No joo...mutta ite en varmaan pystyis lopettaan elikkoa - toisaalta taas jos ei saa vietyä heti lääkäriin niin eipä taida jäädä vaihtoehtoa..

Vs:Liskon lopettaminen 15.01.2010 17:57 #294250

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Tosiaan esim. koiran lopettaminen maksaa n. 170e, joten mitähän hieman erikoisemman eläimen lopettaminen? Itse ainenkin mieluiten lopettaisin kotikonstein pakon edessä jos mahdollista, lääkäriin ei välttämättä saa heti aikoja, ja aina ei ole mahdollista noin naurettavaa summaa tyhjästä vaan tempaista, kun maksu on suoritettava samalla kun siellä käy. Lapiokin varmaan on nopea keino, jos ei kalikoita löydy nurkista.
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *
Sivu luotiin ajassa: 0.350 sekuntia

Yhteistyössä