Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Mikä on kun "turneringekko" ei syö?

Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 28.06.2009 17:50 #278178

Mikä mahtaa olla mun Pachydactylus turnerilla? Se on todella huono syömään, sain sen viime vuonna elokuussa. En ole kertaakaan nähnyt sen syövän koko aikana, mutta ilmeisesti se sit jotain syö. Pienehköja sirkkoja kun sille laitan ni loppujen lopuks ne löytyy kuolleina vanhuuteen, jauhiksetkin koteloituu ruokakupissa.

Itse epäilen että vika on terraariossa. Terra on 80x40x80cm, siinä on huono ilmastointi, muutama 1,5cm reikä katossa ja liukuovessa noita reikiä suunnilleen 20 kappaletta. 2 loisteputkea ja spotti on valaistuksena.
Sit toi kaivelee terran nurkkia.

Eli pitäiskö siirtää johonkin pienempään vai mitä pitäis tehdä?

-N
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 04.07.2009 15:02 #278539

• Tr1n1ty
  •  hahmo
Voisit kokeilla siirtää gekon pienempään terraan väliaikaisesti. Esim. isohkoon smartstore-laatikkoon. Vielä kun käännät laatikon niin että kansi on "etuovena", niin sen boxin siivouskin helpottuu ja boxiin tulee korkeutta gekolle kiipeilyyn.

Syömättömyyteen voi juuri olla se syynä, että liian isossa terrassa ei ruoka löydy, tai että koko terra yleensä stressaa sitä niin ettei ruoka maistu.

Laita boxi siis esim. näin

Minkä ikäinen gekkosi on?

Kyllä se jotain on syönyt, jos on jo melkein vuoden ollut sinulla elossa :)

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 05.07.2009 00:10 #278571

Ikää en tiedä, mutta aikuisena sen sain. Luonnosta pyydystetty.
Mulla on sille n. 50 litran "feikkismartti" valmiina, pitää vaan tehdä kunnon hengitysaukot.
Löysin Lissun "vessan" tuolta terrasta ja koko mesta on täynnä vaan sitä ulosteen valkoista osaa eli ilmeisesti virtsaa, eli ei ole hirveesti kaveri syöny. Ei toi tosiaan ole hirveästi laihtunut.

Kiitokset vastauksista!

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 05.07.2009 01:12 #278579

• Tr1n1ty
  •  hahmo
Koita juu pienempää terraa aluksi :)

Pidäthän tätä ketjua ajantasalla myös!

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 08.07.2009 23:33 #278887

• [Anna]
  • [Anna] hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Millanen pohja sulla on terrassa?Suolitukoksen mahdollisuus jos on hiekkapohjassa?
Meillä turneri ei suostu eikä uskalla pinseteistä syödä, mutta muuten käy kyllä kupilla. Eli kannattaa kokeilla pinsettiruokintaa ellet ole jo kokeillu. Meillä jättää myös sirkat syömättä vaikka olisi pieniä sirkkoja.
Ja kannattaa tosiaan tarkastaa että kosteus ja lämmöt ok.

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 09.07.2009 01:14 #278897

Mulla oli sillä äskeisessä terrassa hiekka- tai oikeastaan sorapohja, nyt pistin sen tohon boksiin ja turvepohjan.
Edellisessä terrassa sillä oli lämmittelypaikalla n. 30 C' ja muualla 20-28 C' huoneen lämpötilasta riippuen. Kerran päivässä tonne suihkuttelen että saa juomista ku ei kupista tahdo juoda, eli kosteus jotain 60% ja päivällä vähän vähemmän.

Pistin sen tohon pienempään boksiin ja rauhallisempaan paikkaan. Boksiin pistin siis turvetta, juoma- ja ruokakupin, kaarnanpalan, lämpömittarin ja rikkinäisen ruukun. Lämmitys ja valaistus tapahtuu spotilla.

Entäs jos homma rupeaa toimimaan tossa boksissa, niin tarvitseeko Lissua edes siirtää tonne isompaan takas?

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 10.07.2009 22:50 #279038

• [Anna]
  • [Anna] hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mitä korkeampi, sen parempi. Pohjan pinta-ala ei niikään tarvi olla suuren suuri, kun kysessä on kiipeilevä laji. Meillä ainakin mielummin seinillä hengailee kuin maan rajassa, tietysti poikkeuksiakin on.
Mitkä sen "smartin" mitat on?Mikäli käy syömään ja voi muuten hyvin, en minä ainakaan näe estettä etteikö liskosi voisi olla siellä, mutta viisaammat korjatkoon ;)

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 10.07.2009 22:52 #279039

• [Anna]
  • [Anna] hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tarkoitan tietenkin niin, että sitten siirto isompaan kun ilmanvaihto sun muut asiat ovat kunnossa, korjata ne kyllä ehdottomasti pitää. Onko siis kyse miten nuoresta/vanhasta yksilöstä ja kauan sulla ollu?

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 11.07.2009 01:39 #279052

Toi on aika pieni boksi, jonku 30x30x50cm. Ja toi 50 cm on siis korkeus. Ikää en tiedä ollu mulla n. vuoden.
En usko että saan tohon terraan yhtään parempaa ilmanvaihtoa. En usko että sitä tonne terraan enää laita, ostan sitten vaikka isomman "smartin" kun niitähän löytyy moniin satoihin litroihin asti.

Btw. Mun Lissu tykkää olla aika paljon maassa, mut kyl se tuol katossaki hihhuloi.

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 11.07.2009 02:14 #279057

• Tr1n1ty
  •  hahmo
Suosittelen ostamaan vaikka 31L smartin, siinä on jo hyvin kokoa, myös pystysuunnassa. Tuo 30x30x50 on vähän turhan pieni.

Mutta siis voit ihan hyvin pitää gekkoasi siellä boxissa, missä se toimiikin niinkuin pitää. Ei ole järkeä siirtää elukkaa isoon terraan, vaan sen takia, että sen KUULUISI olla niin ja niin isossa.

Jos elukka ei toimi isossa niinkuin pitää, niin on elukan kannalta parempi asuttaa sitä pienemmässä terrassa :)

IMO.

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 11.07.2009 14:28 #279067

• [Anna]
  • [Anna] hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Yhdyn Tr1n1tyyn, osta vähän isompi "smartti", kun on lisko kunnossa, jos ei ala aristamaan isompaa kotia.
Paremmin ilmeisesti saa smarttiin kehitettyä ilmanvaihdot sun muut?

Vähän ot: Tr1n1ty: Eleleekö sun omat elukat ihan kokopäiväsesti noissa "smarteissa"? Onnistuuko lämpöerojen luonti, kosteustasapaino ym hyvin?
Jos niin pitänee itsekin harkita tuollaista vaihtoehtoa, sitten kun tulee "perheenlisäystä" ;)

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 11.07.2009 15:09 #279069

Suosittelen ostamaan vaikka 31L smartin, siinä on jo hyvin kokoa, myös pystysuunnassa. Tuo 30x30x50 on vähän turhan pieni.

Toi mun boksihan(30x30x50cm) on 45L, ni miks pitäis ostaa 31L smartti?:P
Paremmin ilmeisesti saa smarttiin kehitettyä ilmanvaihdot sun muut?

Joo kuvasta näkyy että silikoonasin metalliverkot kattoon ja toiselle sivulle:
(etsi Lissu:P)

Toi purkki on muuten hyvä. Se on erittäin halpa(alle 4€), helppo muokata ja sininen kansi, joka antaa elukalle omaa rauhaa.

Jos kamu lähtee toimimaan tossa purkissa niin ostan sille varmaan kymmenen tai kakskyt litraa isomman pönikän.

Btw. Mitä toi IMO tarkottaa:S
Viimeksi muokattu: 11.07.2009 15:10 Kirjoitti: nipletius.

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 11.07.2009 15:56 #279074

• Tr1n1ty
  •  hahmo
[Anna] kirjoitti:
Vähän ot: Tr1n1ty: Eleleekö sun omat elukat ihan kokopäiväsesti noissa "smarteissa"? Onnistuuko lämpöerojen luonti, kosteustasapaino ym hyvin?

Siis mitkä elukat, kaikki mitä mulla on? No ei tosiaan kyllä asustele :) Pidän smarteissa niitä vain karanteenin ajan. Eli kun hommaan uuden elukan, se asustaa muualla kuin elukkahuoneessa hetken, ja usein smartissa, riippuen eläimen koosta. Näin ollen voin turvata, ettei uudesta elukasta tule mahdollisesti mitään vanhoihin örkkeihini (elukkahuoneeseen). Enkä karanteenin ajaksi rupea säätämään varsinaista terraa, koska usein pidän ne mahd. yksinkertaisessa terrassa, jotta näen että ne toimii. Pidän myös gekkovauvat pienissä smarteissa/ja jopa karkkirasioissa.

nipletius kirjoitti:
Suosittelen ostamaan vaikka 31L smartin, siinä on jo hyvin kokoa, myös pystysuunnassa. Tuo 30x30x50 on vähän turhan pieni. Toi mun boksihan(30x30x50cm) on 45L, ni miks pitäis ostaa 31L smartti?:P

Joo, tuli ajatuskatko...Mutta mun boxi on about saman kokonen, vähän leveämpikin, ja sivussa lukee 31L... o.O Pitää katella jahka tästä herään kunnolla...silmät vielä ihan ristissä :D

nipletius kirjoitti:
Btw. Mitä toi IMO tarkottaa:S

IMO = In My Opinion / Minun mielestäni

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 17.07.2009 18:48 #279557

Dodii, nyt näkyy jo "parantumisen" merkkejä:D
Lissu on paljon aktiivisempi kuin ennen ja ilmeisesti on syönyt koska kupista on toukkia hävinnyt. Lähtee kanssa nopeasti karkuun jos yrittää käteen ottaa, kun kuukausi sitten sen pystyi ottamaan hyvin käteen, tämä on ilmeisesti hyvä asia:P
Annan sen olla tuolla boksissa ainakin sen aikaa että saa lihaa ympärilleen, kattoo sit josko tolle uuden isomman boksin ostais ja ehkä kaverin:)

Nii ja väityskin muuttuu kirjavaksi yöllä. Ennen Lissu oli aivan tumma yöt ja päivät.

Kiitokset paljon Annalle ja Tr1n1tylle!

Vs:Mikä on kun "turneringekko" ei syö? 17.07.2009 19:34 #279559

• Tr1n1ty
  •  hahmo
Hieno juttu että lismu alkoi toimimaan! :)

Se on niin nähty juttu, että pienemmässä terrassa ne yleensä paremmin toimii ;)

Kirjoittele kuulumisia vaan jatkossakin.
Sivu luotiin ajassa: 0.389 sekuntia

Yhteistyössä