Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Kääpiöparta-agaman talvilepo

Kääpiöparta-agaman talvilepo 20.04.2009 18:49 #272940

Kääpiöpartikseni nukkuu päivät eikä suostu syömään. Jos sitä vähän herättelee se juoksentelee päivän noin. 5 tuntia ja menee nukkumaan. Eikä se silloinkaan syö mitään. Ennen se nimittäin söi tosipaljon ja nyt minua vhän huolettaa kun sille ei mikään maistu. Se sö viimeksi kolme päivää sitten pari buffalomatoa. En oikein usko että se olisi enää talvi unta, koska on kuitenkin jo niin kevät. Melkein kokonaan syömättä ollut jotain alle kaksi viikkoa.

Toivottavasti ei ole liian sekava ja saatte selvää :)
Viimeksi muokattu: 25.04.2009 21:29 Kirjoitti: Asta A.. Syy: Otsikkoa muokattu.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Vielä talviuntako? 20.04.2009 19:03 #272941

• Piivi
  • Piivi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Partistilla ja yleensä liskoilla sitä kutsutaan talvilevoksi. ;)

Kyllä tuo paljon kuulostaa siltä, että liskolla ois talvilepo kesken. Heräämään päin kuitenkin ollaan menossa kun jaksetaan noinkin kauan olla hereillä. Nämähän ei herää yhtäkkiä, vaan vähitellen. Eli juuri muutaman tunnin jaksaa olla hereillä ja sitten taas nukkumaan. Tätä voi kestää kauankin, mutta kyllä sitten jossain vaiheessa jaksetaan olla koko päivä hereillä ja sitten ei enää mennäkään piiloon nukkumaan. Meidän kääpiöllä oli noin kuukauden tai kaksi tuota muutaman tunnin hereillä oloa, kerran viikossa joskus heräteltiin. Yhteensä tyttö nukkuikin vähän yli 5 kk. Ruoka ei maistunut kovin paljoa eka viikolla heräämisestä, mutta nyt syö kolmesti päivässä (joista 2 on kasviksia) ja on muutenkin pirteä. 8)
Onko kääpiösi viettänyt talvilepoa tänä talvena?

Vs:Vielä talviuntako? 20.04.2009 21:00 #272949

On se nukkunut aika paljon. Mutta onko se sitten normaalia että se ei tosiaan syö mitään? kääntää vain pään ja laittaas ilmät kiinni... Vielä pariviikkoa sitten se söi kunnnolla. Jos sitä ei herättele niin se ei nouse ollenkaan. Nyt kyllä huolettaa vähän se että se ei syö... :(

Vs:Vielä talviuntako? 21.04.2009 11:21 #272994

^ Oletko yrittänyt juottaa liskoa?
Meillä yksi koiras myös nukkuu vielä täyttä häkää. Olen pari kertaa viikossa ottanut sen kannonkolosta lämpölampun alle ja syöttänyt ja juottanut. Se juo ruiskusta tosi pitkään ja hieman lämmettyään myös on syönyt. Mutta toistaiseksi aina kömpii takaisin nukkumaan.
Agrionemys horsfieldii 1.2.0
www.punainenpallo.net
Viimeksi muokattu: 21.04.2009 11:21 Kirjoitti: Kattivatti.

Vs:Vielä talviuntako? 21.04.2009 18:03 #273008

Ruiskusta?? Olen kyllä juottanut mutta en ruiskusta. Kuinka paljon se sinun sitten ruukaa syödä? Ja kuinka usein herättelet?
:)

Vs:Vielä talviuntako? 21.04.2009 22:43 #273034

Niin siis sellaisesta apteekista saatavasta muoviruiskusta, ilman metallipiikkiä tietysti ;). Olen sen pari kertaa viikossa nyt parin viikon ajan nostanut lämpölampun alle, juuri äsken viimeksi, siinä toivossa, että jäisi jo hereille. Nytkin pisteli kaksi isoa sirkkaa suurella ahneudella, joi vettä ja jäi lämpöpaikalle ihmettelemään.
Agrionemys horsfieldii 1.2.0
www.punainenpallo.net

Vs:Vielä talviuntako? 22.04.2009 20:04 #273091

itse olen ehnyt samlla lailla siis herätellyt sitä parkertaa viikossa ja useimmiten se jääkin vähintään 3 tunniksi lampun alle tai kauemminkin tai sitten samantien takaisin nukkumaan, mutta se ei syö mitään :( Onko se nyt sitten ihan normaalia?

Vs:Vielä talviuntako? 22.04.2009 20:24 #273094

• Piivi
  • Piivi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
^ Jos vielä näyttää olevan pahastikin lepo kesken, niin en alkaisi kyllä syöttämään, sillä kun valot ja lämpö menee unen ajaksi pois, niin ruoka saattaa mädäntyä vatsassa. Ehkä on ihan hyväkin, ettei se syö. 8) Ja meidän pienemmälle ei ruoka enää maistunut talvilevon lähestyessä. Painoa vaan pitää tarkkailla, ettei pääse paljon tippumaan. Lisko pärjää pelkällä vedellä talvilevon yli.

Talvilepo 25.04.2009 01:53 #273270

• Temeba
  • Temeba hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Liskoni on nyt nukkunut 2-3kk. Se on vain kerran herännyt itse. olen herätellyt välillä, mutta se vain nukkuu ja nukkuu minua vähän epäilyttää koska se on vasta 8kk. Pari p+äivää sitten se söi yhden maissin ja lähti nukkumaan sekin vähän pelottaa kun ei ole syönyt se mitään nyt 3 kuukauteen.... :(

Vs:Talvilepo 25.04.2009 01:59 #273271

• Piivi
  • Piivi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mikä lisko kyseessä?
Kääpiöpartikseni meni nukkumaan olikohan se 6 kk ikäisenä ja nukkui vähän yli 5 kk syömättä sinä aikana lainkaan. Silti oli hyvissä voimissa kun viimein heräsi unilta. Ei siis hätää. 8)

Vs:Talvilepo 25.04.2009 02:03 #273272

• Temeba
  • Temeba hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kääpiöparta agama on liskoni, mutta entäs se kun se söi vähän aika sitten että voiko sille tulla jokin suolistotukos kun se ei ole ulostanut sen jalkeen ja tänäänkin söi vähän porkkanaraastetta.

Talvilepo/Suolitukos 25.04.2009 12:31 #273291

• Temeba
  • Temeba hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ihuna pikku kääpiöpartikseni Tatti on nyt nukkunut 3-4kk pari kertaa heräillyt itse muuten olen ehkäpä joka kolmas päivä herätellyt. Kauanko teidän kääpiöpartiksenne nukkuvat talviunta. Ja Tatti kun on vasta 8kk. Pari päivää sitten Tatti söi maissia ja porkkanaraastetta eikä ole sen jälkeen ulostanut voiko siitä tulla suolitukos? Haluaisin vastauksia nopeasti.
Viimeksi muokattu: 25.04.2009 12:34 Kirjoitti: Temeba.

Vs:Talvilepo 25.04.2009 18:25 #273306

• Piivi
  • Piivi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ei kannata tehdä samasta aiheesta kahta eriä topicia, molemmat voi hoitaa tässä. 8)

Jos lisko vielä nukkuu ihan reippaasti, eli ei omin voimin heräile, niin jättäisin ruokinnan sikseen, koska ilman lämpöjä ruoka voi mädäntyä vatsassa, sillä lämpö ylläpitää ruuansulatusta. Tarkkaile painoa keittiövaa'an avulla ja jos paino ei laske, niin ruokintaan ei ole tarvetta. Annat vain vettä aina välillä. Vaa'an mukaan meidän otus laihtui gramman levon aikana, eikä siis edelleenkään syönyt sinä aikana mitään.
Älä siis syötä enää liskoasi, jos se vielä nukkuu. Muutenkin elintoiminnot hidastuvat levon aikana eikä liskon pitäisi päästä laihtumaan.
Viimeksi muokattu: 25.04.2009 18:26 Kirjoitti: Piivi.
Sivu luotiin ajassa: 0.321 sekuntia

Yhteistyössä