Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Sinikielen pohjamateriaali

Sinikielen pohjamateriaali 14.04.2009 12:14 #272332

Osaiskohan kukaan neuvoa..
Täällä on paljon kehuttu erilaisia kivilaattoja pohjamateriaalina niin kävisikö myös sinikielen terraan? Tällä hetkellä meillä on käytössä sanomalehteä ja kaarnahaketta mutta kun ötykkä on nyt hoksinut, että sinne sanomalehden alle voi kaivautua ja sinne kun tekee läjät niin siivoaminen on aika tuskaa.
Tuo kivilaatta olisi ilmeisesti helpo pitää puhtaana jne.
Olen myös miettinyt, että onkohan terrassa liian vähän lämpöä kun Hilima ei päivälläkään ole kovin aktiivinen..enimmäkseen vaan piilossa ja kovasti puhisee jos menee sanomalehden alta kuikkimaan, että tulisko se ulos. En nyt ole sitten kyllä edes yrittänyt, ettei turhaan stressaa. Terrassa on uvb-lamppu ja lämpökivi..ajattelin siirtyä lämpömattoon ja sitten jos vielä toisen jonkun lampun hommaisi?
Neuvokaa tyhmää :)
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Sinikielen pohjamateriaali 15.04.2009 01:07 #272422

Eikö kukaan? :(

Vs:Sinikielen pohjamateriaali 15.04.2009 20:54 #272482

Moi

Meillä on kaksi sinikieltä ja mulla on nyt ollut siitä lähtien
kun ensimmäisen hommasin, lähes 3v sitten pohjamateriaaleina lannoittamaton turve puolikkaassa terraa ja toisessa puolessa terramatto. Terramatto siinä puolessa jossa pidänjuomat ja ruuat.
sen päällä sitten kivi lämpölampun alla. Terramatto on helppo puhdistaa kun niitä on useampi, heitän vaan pesukoneeseen pyörimään pika ohjelmalle ilman pesuaineita. Turpeen vaihdan yleensä nahan luonnin jälkeen,jolloin teen muutenkin perusteellisemman siivouksen. Muuten keräilen näkyvät kakat paperilla pois.
Kivilaattakin voisi olla ihan jees, ainakin toisessa puolessa terraa. Yleensä noiden varpaille ja kynsien kasvulle ihan koko
tasainen pohja ei ole hyväksi. Turve on myös hyvä siitä kun sitä voi pitää kosteana kun on nahanluonninaika. Kaivautumis mahdollisuus myös varmasti ilahduttaa liskoasi.
Lämpötilan en ole huomannut oikein vaikuttavan sinikieliini. jos muuten viileää niin huomaat sen varmaan siitä että lisko hakeutuu jatkuvasti lämpölampun alle. Liika lämpö voi laiskistaa myös. Minulla ei ole lämpömattoa ollut koskaan. Terrankoko pitäisi olla niin iso, että lisko voi hankkiutua viileään luolaansa tai toisaalta hyvinkinlämpimään lämmittelypaikkaansa. Muistathan myös uv valaistuksen ja vitamiinit. Meilläkin nuo saattavat olla monta päivää putkeen luolassa ja viettää sitten pari vähän aktiivisempaa päivää. nyt kun ruokin harvemmin aikuisia liskoja nostan niiltä silloin luolat pois ja varmista että huomaavat ruokansa ennen kuin ruoka menee pilalle/otan sen pois.

Vs:Sinikielen pohjamateriaali 15.04.2009 23:31 #272494

Kiitos paljon tiedosta, helpotti kummasti :)
Parin päivän sanomalehden alla olon jälkeen Hilima tänään sitten kaivautui pois ja oli hyvinkin villillä päällä. Välillä lekotteli lämpökivellä ja välillä kierteli ja kiipeili kuin väkkyrä. Taidan stressata vähän turhan paljon kun on ensimmäinen liskoni ja haluan että sillä on mahdollisimman hyvä olla.
Terramattoa voisin kyllä kokeilla ja tosiaan toiselle puolen jotain mihin voi kaivautua, Hilimalla on kyllä piilopaikkoja ja oma mökki mutta ei niistä niinkään välitä vaan tykkää tehdä itse itselleen piioja ja sisustaa koko terran uusiksi.
Tänään seurailin ötykkää niin kun oli lämmössä niin muutamia kertoja auko suutaan niin kuin olisi haukoitellut mutta ilmeisesti sinikielilläkin se liittyy lämmönhaihduttamiseen? Uvb- valo minulla terrassa on mutta vitamiineja en ole antanut kertaakaan, olisiko hyvä olla sitten sitä kalkkijauhettakin?

Vs:Sinikielen pohjamateriaali 16.04.2009 16:58 #272547

joo vitamiinia olisi varmasti tarvetta antaa lisäksi.
Nutrobaliaostat ja piilotat ruuan sisään ihan hyppysellisen.
Meillä jättää ruuan syömättä jos sitä on paljon tai se on ruuan pinnalla. Itse en ihan joka kerta kun ruokin anna vitamiinia, mutta jos annan pienen banaanin palan sen sisään saa hyvin ja jauhelihasta teen pikku palleron johon laitan sitä.
Erillistä kalkkijauhetta en ole antanut. Kananmunan kuorta joskus murskaan ja kotilonkuorista saa varmaan myös kalkkia.
Meilläkin skinkit lämmiteltyään usein haukottelevat. Olen tulkinnut sen sellaiseksi, että hohhoijaa...pitäisikin tästä lähteä liikkeelle reaktioksi.
Katso myös ,että Hilimalla olisi joku iso kivi/lämmittelykivi jonka päälle joutuu kiipeämään hieman vaivalla, että saa kyntensä kulumaan. Nahanluontia varten on hyvä olla myös jotain mitä vasten saa itseään "vedettyä". Suihkepullo on hyv'ä olla olemassa nahanluontia varten, voit vähän jelppiä liskoa kastelemalla sitä. pohjamateriaalin ja laakean vesikupin lisäksi.
Sinikielien rytmit on tosiaan näköjään sitä että monta päivää ollaan piilossa ja välillä sitten vaas touhutaan enemmän. Kyllähän noi aktivoituu usein jos niitä joudun häiritsemään siivouksien tms yhteydessä. Kun nahanluonti on lähestymässä ja skinkki muuttuu hailakanväriseksi, kalpeaksi. Kuluu vielä joitakin päiviä ennen kunnahanluonti tulee ja sitä ennen varsinkin voi olla vähän kiukkusempi ja piilossa viikonkin melkein yhtäsoittoa.
Meidän skinkit eivät tykkää vieläkään että katselisin niiden syömistä, eivätkä meidän liskot ole käsikesyjä.

Vs:Sinikielen pohjamateriaali 16.04.2009 17:27 #272550

Hilima on kuulema edellisen omistajan mukaan käsikesy mutta en ole nähnyt vielä tarpeelliseksi sitä mennä rääppimään, joskus koittanut tarjota ruokaa kädestä ja siitä jo syntyy hirmuinen puhina ja pakittaa pois. Saa nähdä nyt sitten kun seuraavan kerran luo nahkansa, että miten sujuu, edellinen omistaja sanoi että muuten nahanluonnit menneet hyvin paitsi viime kerralla. Oli joutunut kylvettämään skinkkiä eikä ilmeisesti ollut pelkkä suihkuttelu riittänyt..jännityksellä odotan.
Kuinka usein aikuinen sinikieli luo nahkansa? Edellisestä kerrasta on nyt vähän reilu kuukausi niin olisi mukava tietää millon alkaa odottelemaan seuraavaa/osaisi varautua.
Meillä on terrassa Hilimalla sellainen puu"kepeistä" tehty silta joka toimii piilona ja kovasti on myös tykännyt kiipeillä sen päällä ja joutuu kyllä näkemään vaivaa kun sinne ponnistelee. Hassunnäköistä kun liukuu sieltä alas kuin hylje :) Siinä varmaan kuluu kynnet ja voi itseään myös hinkkailla jos jotain paikkaa kutiaa. Terran sisustus muuten vielä vähän puolitiessä, haluaisin laittaa jotain kasveja, mehikasvia olen ajatellut mutta en ole vielä uskaltanut laittaa jos Hilima sitten erehtyykin ajattelemaan, että se on jotain syötäväksi tarkoitettua.

Vs:Sinikielen pohjamateriaali 17.04.2009 22:42 #272659

Tuli mieleen, että varmaan sun kannattaisi myös laittaa Hilimalle lämpölamppu, ois aika luontaista "paistatella auringon lämmössä" et lämpö tulee päältä päin....en sitten tiiä voihan
lämpökivi ajaa saman asian.
En ole pitänyt kirjaa meidän skinkkien nahanluonnista, mut luulen että se ei enää tapahdu kun reilun kahden kuukauden välein.
Viherkasveissa kantsii varmistua, oli ne sitten mitä tahansa, että ovat myrkyttömiä, koska voi tapahtua niin että skinkki niitä maistelee kuiteskin. Mulla oli joskus tuolla kasveja, muttei enää kun noi on niin isoja, loppui tila. Ehkä laitan vielä kun saan isommat olot niille tehtyä.
Sivu luotiin ajassa: 0.325 sekuntia

Yhteistyössä