Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Karolinananolis [Anolis carolinensis]

Karolinananolis [Anolis carolinensis] 10.07.2002 02:33 #2508

Elikkäs.. kovasti tekisi mieleni ostaa lauma noita karolinan anoliksia jossain vaiheessa.
Onko jollain kokemusta ko. elukasta? Mimmoinen on käytännössä? Onko Suomessa kasvattajia? jne. jne. kertokaa vaan ihan rohkeasti kaikki mitä tiedätte :wink:

Sini-Tuulia
ihmetys *__*
Viimeksi muokattu: 12.07.2002 16:58 Kirjoitti: BlueWind.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Karolinananolis [Anolis carolinensis] 10.07.2002 13:10 #2513

• NukeCow
  • NukeCow hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Svensson! <3 <3
Vrei sa pleci dar nu-ma, nu-ma iei. Nu-ma, nu-ma iei, nu-ma, nu-ma, nu-ma iei.
Chipul tau si dragostea din tei. Mi-amintesc de ochii tai.

muistakin anoliksista tietoa.. kiva :) 12.07.2002 17:00 #2591

Ni ja lisäyksenä vielä.. kelpaa tieto muistakin anoliksista... nekin kiinnostaa...

Ja nukecow, kyllä me kaikki rakastetaan svenssonia :) ja pörröä. ja hönöä. ja pimppistä <3 <3 <3
ihmetys *__*

Vs:Karolinananolis [Anolis carolinensis] 05.08.2002 21:53 #3531

• kerttu
  • kerttu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
kertokaa minullekin. jooko.
ihan alusta alkaen, eli elukan koko ja terran koko ja muoto jne. en loytany tieteellisella nimella juuri mitaan hyvaa sivua googlesta... tai sit meni ohi??
etenkin se ravinto.

anoliksista 06.08.2002 18:16 #3570

• Lisa
  • Lisa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse olen aiemmin kasvatellut Anolis carolinensista ja A. sagreita. Sagrei on ehkä kestävämpi ja sikäli suositeltavampi. Sagreit myös viihtyvät enemmän maassa, mutta kuitenkin terraarion oltava molemmille korkeahko ja kiipeilymahdollisuuksia ja piilopaikkoja luotava. Kiipeilevät myös pystysuoria lasiseiniä pitkin. Pohjamatskuksi suosittelen Mörttiröpöä, kokeiltu on paljon muutakin. Terraarion koko kahdelle anolikselle vähintään 70 litraa, mielellään yli sata litrainen. Ruokavalio eläviä hyöteisiä jotka pölytetään vitamiinijauheella. Vain yksi koiras per terra, tappelevat muuten, naaraita voi pitää useita yhtä koirasta kohden. herkkiä, pieniä (karoliinat keskimäärin 5-10 grammaa..), päiväaktiivisia. Mukavia seurattavia, mutta eivät kesyynny, eikä tulisi käsitellä. Herkkiä stressille, vaativat UV-valon ja lämpölampun. Lämpötila lämmittelypaikalla 35-42, muuten huoneenlämpö. Ilmankosteus n. 50-70 %, terraario sumutellaan kerran pari päivässä koska juovat vain pisaroita lehdiltä. Vaihtavat väriä, esim. mielentilan ja lämmön mukaan.

Hinnat nykyään kai siinä 20-25 €. Valitettavan monet luonnosta pyydettyjä. Sukukypsiä n. 9 kk, elävät tavallisesti 3-5 vuotta.

Kysy jos jokin jäi askarruttamaan, netistä hoito-ohjeita löytyy paitsi tieteellisillä nimillä, myös hakusanoilla Green anole ja brown anole.

Vs:Karolinananolis [Anolis carolinensis] 06.08.2002 18:30 #3573

Mun kokemukset noista... pieniä ja pirun nopeita liikkeissään. Aikoinaan terraariossa pistettiin ne Jaskan kanssa kuningasbooan terraan, ja sitten ne tulikin esiin vasta kun laitettiin matolautanen esille ja mentiin nurkan taakse piiloon. Ainut tapa laskea, että kaikki on tallella :) Mutta ihan kivoja ja vielä nättejä liskoja!
En minä ole lihava, olen vain horisontaalisesti suhteeton.

Karolinan anolis (Anolis Carolinensis) 15.10.2002 01:16 #7417

• WinSi
  • WinSi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Haluaisin tietää kaiken mitä teillä on kertoa karolinananoliksesta.

Käyttäytyminen?
Terraario?(teko/osto, sisustus<--sopivat kasvit tms. yms. varsinkin terraarion itse tekeminen)
Onko niillä millainen kuulo ja näkö?
Kuinka ison pitäisi olla neljälle karolinananolikselle tulevan terraarion väh. olla?
(Tietysti voisin ostaa/tehdä isommankin)
Missä eläin kaupoissa myynnissä?
Paljonko maksaa?
Ruokavalio?(mitä tarvitsee, mistä pitää tms.)
yms. yms. yms. yms.

Kiitos jo etukäteen!
Odotan jo kovasti vastauksianne...on nyt alkanut niin kiinnostamaan nuo karolinananolikset.

Vs:Karolinananolis [Anolis carolinensis] 15.10.2002 20:12 #7460

• Cosmo
  • Cosmo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hey! :D

Karoliinananolixet maksaa yleensä 20e....

Mutta tältä sivulta saat kaiken tarpeellisen tiedon:
www.herpetomania.fi\marikan_herppisivut\karolinananolis.html

Ite omistan isopääanoliksen... :D

Vs:Karolinananolis [Anolis carolinensis] 16.10.2002 01:00 #7479

• WinSi
  • WinSi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Joo kyllä mä tuolla sivuilla oon käyny jo mutta siellä ei ainakaan noista terrarion teko-ohjeista oo mitään...kyllä siellä linkeissä on mutta ei karolinananoliksen terraarion kokoista ohjetta ja muutenkin haluaisin omia kokemuksia!

Kiitos kuitenkin. :)

Vs:Karolinananolis [Anolis carolinensis] 16.10.2002 01:13 #7481

• Cosmo
  • Cosmo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hellouu!!

No karolinananoliksilla pitää olla paljon kiipeily mahdollisuuksia joten terran tulisi olla sen verran korkea että lisko pääsee kiipeileen kunnolla.. 8O sopivia kasveja ois: Kultaköynnös, sanianen, anopinkieli, traakkipuu hmmmm...mitäs muita.....AHA! Rahapuu on myös hyvä koskaa se pitää kosteutta yllä.... :lol: Mun HUOM MUN mielestä vaan mun mielestä ehkä neljälle yksilölle ois jodain...80 litranen :?: :?: En tiijä varmasti mut kannattaa kysellä elukka kaupoista...

Tässä tämä minun vähäinen informaatio... :D

Karolinananoliksen talviruokinta 06.12.2002 16:43 #11229

Minulla on karolinananoliakoiras, joka on todella nirso. Kesällä ruokinta ei tuota ongelmia, kun puutarhasta löytää vaikka mitä, mutta talvi on toinen juttu.
Jauhomatoja kasvatan ja yritän aina tarjota niitä, jotka ovat juuri luoneet nahkansa, eli niitä valkoisia.
Lisäksi lisko saa pilkkikärpäsiä (ostan toukkia kaupasta ja odotan, että kotiloituvat ja kuoriutuvat kärpäsinä) joilla se lähinnä eleleekin, jauhomadot kun eivät kelpaa kuin pahimmassa hädässä.
Nyt kasvattelen kenttäsirkkoja, eivät vain ole vielä edes aikuisia. Lokusteja yritin, mutta ne kuolivat, kenttäsirkat tuntuvat (toistaiseksi :?) helpommilta.
Miten voisin monipuolistaa liskoni ruokavaliota? Ovatko pienet kenttäsirkat hyvää ja turvallista anoliksen ruokaa; kelpaavatko ne teidän anoliksillenne? (Kai jollakulla muullakin näitä on? :D )
Tiedän, että se kaipaisi seuraa, mutta en voi ostaa lisää anoliksia, ennekuin minulla on jokin varma talviruoka.
Eli ehdotuksia ruoaksi, jota voisin itse kasvattaa? Kiitos paljon vinkeistä!
Kyllähän "Kyösti" pärjäilee noilla kärpäsillä (niitäkään ei suostu tuokkana syömään), mutta ei lisä pahaa tekisi. UV- ja lämpölamppu liskolla toki on, ja lisään ruokaan toisinaan (siis aina kun mahdollista, pillikärpäsiin vaikeaa) vitamiini-kalkki-jauhetta. Vitamiinistakaan se ei vain tykkää, syö paremmin ilman 8O

Karolinananoliksen talviruokinta 06.12.2002 22:08 #11243

• Hilkka
  • Hilkka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kokeilepa vahakoisien kasvatusta, jos kerran kärpäset maistuvat, niin varmaan myös vahakoisat ja niiden toukat. Ohjeet löydät osoitteesta:

http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/vahakoisa.html

Olen itse kasvatellut niitä omille liskoilleni jo kauan.

:P Liskoni syövät mieluiten juuri vahakoisan toukkia ja itse perhosia myös :P
Terveisin Hilkka

Vs:Karolinananolis [Anolis carolinensis] 10.12.2002 00:32 #11490

Kiitos vinkistä!
Mistähän noita vahakoisan toukkia saisi? Täällä Hämeenlinnassa ei ole kuin kaksi eläinkauppaa, eikä kummassakaan taida olla. No, käyn kuitenkin kysymässä...
Onko vahakoisien kasvatus helppoa/liian helppoa (=kämppä täynnä toukkia... :oops:)? Toivottavasti löydän vahakoisia jostain; pääsisi Kyösti "leivänsyrjään" kiinni ja voisin hankkia sille tyttökavereita :wink:
Kuinka monta naarasta olisi ihanne urosta kohden? Ovatko kenenkään karolinananolikset lisääntyneet terraariossa?
Iloinen perhetapahtuma olisi tulevaisuudessa kiva... :D
T: Aino H.

Karolinananoliksen talviruokinta 10.12.2002 20:39 #11544

• Hilkka
  • Hilkka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Pyydä kauppiastasi tilaamaan sinulle vahakoisan toukkia, jollei hänellä ole. Omakaan kauppiaani ei pidä niitä jatkuvasti, koska ne kuulemma tosiaan helposti myymäläolosuhteissa leviävät ympäriinsä. :o Mutta, jos pidät sen kasvatuspöntön kunnon "vallihaudan" ympäröimänä ja huolehdit, ettei ruoka lopu pöntöstä, niin niiden kanssa pärjää kyllä.

8) 8) Tulee talvella kesä mieleen, kun muutama perhonen joskus liihottelee ympäri huushollia. Ei niistä haittaa ole, vaikka joskus ovat karkailleetkin. Joku toinen voi tietenkin olla toista mieltä ja minä itsekin siinä mielessä, että olen niille nykyään allerginen. Siivistä lähtevä hienoinen "pöly" ei oikein pölyallergikolle ole hyväksi. Pärskimistä ja silmien kirvelyä kyllä riittää meikäläisellä :!:
Terveisin Hilkka

Karoliinan Anolislisko (Anolis Carolinensis) 23.08.2003 18:01 #46078

• deep38
  • deep38 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Voiko Anolisliskoa pitää yksin terrassa?

Sitä vaan, että jos en jaksa / halua pitää kauempaa kuin 2-6 vuotta.

Kuinka iso pitäisi olla terra jos olis vaan yks Karoliinan Anolislisko?

Ja voisitteko olla niin kilttejä, että sanoisitte mielestänne hyviä nimiä liskolle?

T.Deep38 toivoen saavansa oman liskon.
Sivu luotiin ajassa: 0.396 sekuntia

Yhteistyössä