Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.)

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 31.12.2007 01:06 #227954

joo tarkoitan tuota ensimmäistä, eli sähköllä toimivaa kiveä.
terraarion päällä on avoin aukko josta ilma pääsee kiertämään.
aukon koko on 3osa terraarion kannesta. onko nämä liskot kovin tressisiä kuljetuksen jälkeen ja missä ne kuljetetaan kun ne tuodaan kaupasta uuteen kotiin?
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Terraario 01.01.2008 23:14 #228079

joo..mul on terraario johon hankin ripsuja mutta tarvitsisin apua sisustamiseen. hieno hiekka on jo pohjalla. heitelkää sommitus ideoita esim: se esine vasempaan reunaan. tarvikkeina ovat: savesta tehty luola, muovikasveja, ruukku mistä puuttuu pohja,juoma ja vesikuppi,lämpökivi, muutama karhea kivi. kaikkia en tietenkään aijo panna terraani, mutta kysyn teiltä harrastajilta mielipiteitä muutkin jotka tietävät, pankaa ihmeessä!

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 02.01.2008 21:59 #228155

• 220747
  • 220747 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mitä vaaroja voi olla ripsuille sähköllä lämpenevästä kalliosta? Meidän Hulivilit kun kovasti tykkäävät oleilla lämpökivellä. Siinä on vielä päällä lämpölamppu.
Kiven pinnalla on aika kuuma (50 astetta). Terraario on metrin pituinen ja viileämmässä päässä on jotain 20 astetta. Matelijaputkivalo katossa. Eläviä aavikkokasveja kasvivaloputken alla. Sähköt sammuu illalla 11 tunniksi.
Huli ja Vili lähtevät vilistelemään aamulla, kun sähköt on ollu päällä pari tuntia. Miten kostea paikka järjestetään? Ripsut (2 kpl) on ollu meillä kaksi kuukautta, hauskoja pikkuruisia veitikoita!

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 02.01.2008 22:08 #228157

Sisustamisesta; itse pistäisin vesikupin ja lämmityslaitteet eri päätyihin. Näin vesi ei haihdu kovin nopeasti. Muutoin sisustus ihan omistajan mieltymyksien mukaan. :)

Lämpökivien vaara piilee siinä, että eläin saattaa polttaa itsensä siihen, jos kiveen tulee vika tai lisko köllöttää siinä liian kauan.

Kostean paikan saa tehtyä vaikka muovirasiasta, johon leikataan kulkuaukko ja sisään laitetaan esim. kosteaa turvetta.
I am going to live forever... or die trying!
RogueStar kotisivu :: RogueStar YouTube

ruokinta... 08.01.2008 19:40 #228769

• ti3na
  • ti3na hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kumpi tulee halvemmaksi tavaksi ruokkia liskoja: osataa ruokaötökät säilykkeenä vai kasvattaa ne itse? Mitä ötököitä olette itse kasvattaneet (jos olette)? kertokaa kokemuksia.

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 09.01.2008 00:02 #228804

• Retheat
  • Retheat hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse kasvatan jauhiksia eikä kyllä ole maksanut yhtään mitään...

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 26.03.2008 18:22 #237776

En nyt tiedä tuon meidän terraarion mittoja, mutta alunperin ollut 125l akvaario. Pohjapinta-alaa on minun mielestäni ihan kivasti, mutta riittääkö sellainen 45-50cm terran korkeudeksi, jos laittaa kuitenkin kiipeilymahdollisuuksia paljon?
Ihan vain alustavasti kyselen, kun tyttöystäväni haluaisi itselleen jotain pieniä liskoja ja itse olen kiinnostunut ripsuista :) Pitää nyt kuitenkin perehtyä asiaan kunnolla ensin. Onhan tässä aikaa, kun aikaisintaan syksyllä oltaisiin niitä hankkimassa. Mutta hah, sainpas tämän herppi-iinostuksen tarttumaan tuolle yhdelle ;) Aluksi vihasi kaikkia "ötököitä".

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 27.03.2008 22:02 #237916

• edwina
  • edwina hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Eipä tuolla terran korkeudella juuri väliä ole. Mitään kovin korkeita kiipeilypuita ym. härpäkkeitä joilta voi hypätä pää edellä, en suosittelisi, lähinnä varpaidenkatkomisvaaran takia. Ne kun ovat kovin pitkät ja hauraat. Eikä näille se kiipeily oikein luonnostaan tule, enempi ovat tuommoista aavikolla vilistävää ja kaivautuvaa sorttia. Tärkeintä olisikin, että hiekkaa on pohjalla *riittävästi*, sitä voi sitten aikansa kuluksi pöllytellä pitkin huushollia. Ja pohjapinta-alaa on hyvä olla paljon. 120cm tuppaa meillä ainakin jäädä liian lyhyeksi pyrähdysmatkasti kun jatkuvasti kopautellaan nokka edellä ja täydellä vauhdilla päin terran päätylasia.

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 02.09.2008 02:29 #252029

Onkohan nää "ripsut" paljonkin aktiivisempia kuin berberinskinkit? Vaikuttais vähä sellasilta hyperaktive tyypeiltä... :D

Meidän skinkki saa kohta uuden terran ja vanhaan ajattelin asentaa pari ripsusisiliskoa. En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kysyn silti, että tykkääkö ne paljonkin kiipeilystä? Tekis mieli meinaa tehdä sellanen kallio-styroksi tausta.

Kokoa sillä vanhalla terralla 0n 118x36x48cm (sisämitat).
Tuliskohan 2 kappaletta ripsusisiliskoa toimeen siinä keskenää? Vois kokeilla sitten lisäännyttää niitä. Ilmeisesti se on kuitenkin erittäin vaikeaa saada onnistumaan.

Mistähän tai keneltä näitä liskoja saisi ja mihin hintaan?

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 02.09.2008 02:37 #252031

Onkohan nää "ripsut" paljonkin aktiivisempia kuin berberinskinkit? Vaikuttais vähä sellasilta hyperaktive tyypeiltä... :D

Meidän skinkki saa kohta uuden terran ja vanhaan ajattelin asentaa pari ripsusisiliskoa. En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kysyn silti, että tykkääkö ne paljonkin kiipeilystä? Tekis mieli meinaa tehdä sellanen kallio-styroksi tausta.

Kokoa sillä vanhalla terralla 0n 118x36x48cm (sisämitat).
Tuliskohan 2 kappaletta ripsusisiliskoa toimeen siinä keskenää? Vois kokeilla sitten lisäännyttää niitä. Ilmeisesti se on kuitenkin erittäin vaikeaa saada onnistumaan.

Mistähän tai keneltä näitä liskoja saisi ja mihin hintaan?

Noni... teinpäs taas ittestäni tyhmän. Unohtakaa toi kiipeily-juttu.

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 28.07.2009 01:15 #280282

• [Anna]
  • [Anna] hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kertokaahan mulle millainen lisääntymis käyttäytyminen ripsuilla on?Lähinnä olen kiinnostunut siitä asiasta mistä huomaa jos on muninta alkamassa?
Mulla on "pariskunta (sukupuolista ei varmuutta)" samaan heimoon? kuuluvia liskoja kuin ripsut, joilla ei suomenkielistä nimeä ole ja ovat ilmeisesti uusia Suomen kamaralla, Egyptistä tulleita.
Tänään toinen niistä kaivoi itselleen "onkalon" hiekkaan ja nyt siellä jo jonnin aikaa kököttäny. En ole mitään "parisuhde toimintaa" nähnyt, mutta mistä sen tietää mitä ne täällä touhuaa kun itse on töissä ;D

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 07.08.2009 11:52 #281003

Meille on tulossa ripsuja ensiviikolla ja nyt on terran sisustaminen menossa..Aika nihkeästi löytyy hoito- ohjeita:( Tarvitseeko ripsu lämpömaton/ kiven, vai riittääkö lämpölamppu?
Voiko terran yläosiin laittaa koristukseksi esim. tiimarista saatavia muovikasveja? Jos terran pohjalle laittaa oikean kasvin, niin laitetaanko se ihan ruukussaan sinne..? Mikä on hyvä kasvi?

Miten sisutan kuljetusboxin kun käyn hakemassa liskot? MInkäkoinen on hyvä kuljetusboxi?

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 09.08.2009 23:05 #281176

• [Anna]
  • [Anna] hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Liskoja tulossa ja vielä ei tietoa kys liskon hoidosta??
No täältä niitä löytyy:http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/ripsuliskot.html

Kertokaahan mistä löytyis ripsun sukupuolen kuvaukset tai mistä tietää kumpa on kumpa?

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 10.08.2009 00:32 #281184

^ Kyllä mä noi sivut olen lukenut - käsittääkseni siellä ei ollut vastausta noihin mun kysymyksiin..

Eikös se ole hyvä kysyä ennen liskojen hankintaa?

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 10.08.2009 11:45 #281196

• edwina
  • edwina hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Vuoden -98 Herpetomanioissa on juttua ripsuista, numerot 2 ja 3-4. En tosin nyt tähän hätään pysty muistamaan oliko sukupuolenmäärityksestä juttua mutta ehkä tsekkaamisen arvoinen juttu. Tästä lajista kun ei (suomeksi varsinkaan) löydy tietoa sitten niin millään.
Sivu luotiin ajassa: 0.379 sekuntia

Yhteistyössä