Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.)

Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 11.03.2003 00:29 #23381

• KatiR
  • KatiR hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minkäslainen hoidokki tommonen ripsusisilisko on? Joskus pari semmosta eläinkaupassa näin ja mietinkin nyt olisiko ollut minkälainen öttiäinen...
"Sinähän voisit alkaa perimään pääsymaksua sun eläintarhaan"
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 11.03.2003 00:31 #23382

• Katri
  • Katri hahmo
  • POISSA
  • Jäsen

Myynnissäkin... 11.03.2003 23:51 #23605

• Marika
  • Marika hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Niiden poikasista oli juuri myynti-ilmoitus uusimmassa Maniassa.

ripsusisiliskojen munat/poikaset 20.07.2004 15:29 #95354

• säpsy
  • säpsy hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Moikka,

Olen sen verran uusi liskoharrastaja, että hommasin ripsusisiliskopariskunnan tossa kesäkuun alussa vasta. Tutustuin liskojen elinoloihin ja niille tarvittaviin terraarioon etc... Mutta mutta, nyt onkin sitten sellanen juttu että naaras on muninut jo toistamiseen; ensimmäisellä kerralla kosteutettu astia oli ehtinyt kuivua ja liskotyttö päätti sitten tehdä munat vesiastiaan jonne ne sitten valitettavasti ehti kuolla/hukkua... =(

Toiset munat (3) se teki nyt viime viikolla kosteustettuun astiaan (mulla siellä multaa, kannattaisko vaihtaa siihen vermikuliittiin...? Kertokaahan siitä, en tiedä mitään... :/ ) Nyt munat ovat siinä samassa pakastekipossa mullan päällä ja astia on terran lampun päällä. Kannessa on reikiä, ja päivittäin "tuuletan" astiaa... Mutta siis mun kysymys on, että onko niillä munilla/poikasilla tulevaisuutta? Miten pitäisi toimia niiden kanssa nyt? Laitanko toisen terran niitä varten tms.? Onko jollakin kokemuksia näiden liskojen lisääntymisestä, onko onnistunut ylipäänsä...? Miten poikasten hoito, jos on onnistunut? Ruokinta?

Toivottavasti joku osais/ viittis mua auttaa, oon vähän hakoteillä niiden kanssa...niinkuin varmaan kuullostaakin... :/

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 21.07.2004 00:28 #95440

• Dali
  • Dali hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Terve!

Tämmöisen tekstinpätkän löysin Marika Rökmanin sivuilta
http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/ripsuliskot.html

"Ripsusisiliskot parittelevat keväisin. Parin viikon kuluttua parittelusta naaras munii 1-8 munaa kaivamaansa n. 10 cm syvyiseen koloon, jonka se sitten huolellisesti peittää. Munat otetaan erikseen haudottavaksi. Ne haudotaan miedosti kostutetussa vermikuliitissa. 28-30 asteen lämmössä munat kuoriutuvat n. 40 vrk:n kuluttua. "
Viimeksi muokattu: 15.11.2005 03:01 Kirjoitti: Dali.

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 21.07.2004 02:11 #95461

Vielä jos haudonnasta haluttaa lukea, niin Marikan sivuilla on tällainenkin:

http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/haudonta.html
"Kaikki on kiinnostavaa, kunhan sitä katsoo riittävän kauan"
-Gustave Flaubert

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 21.07.2004 15:01 #95507

• säpsy
  • säpsy hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kiitokset jo edellisille vastaajille linkkien annosta, ehdin niitäkin käydä lueskelemassa sen jälkeen ku laitoin kysymykset ... (no juuh, lue ensin ja kysy sitten vasta..;) ) Täytyy ilmeisesti alkaa tutustua siihen vermikuliittiiin, se kun ei mulle sano oikeesti mitään tällä hetkellä.

Vielä olisin kiinnostunut siitä mitä poikaset syövät? (eivät kai sentään jauhomatoja, kun ovat niin pieniä..?) Minkä ikäisinä/kokoisina ne voisi laittaa vanhempiensa kanssa samaan terraan, vai voiko ollenkaan/ikinä? Mun terra on 100cmX40X40...

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 21.07.2004 16:09 #95514

Kiitokset jo edellisille vastaajille linkkien annosta, ehdin niitäkin käydä lueskelemassa sen jälkeen ku laitoin kysymykset ... (no juuh, lue ensin ja kysy sitten vasta..;) )

No hyvä e ttä edes jossain välissä ehtii lukea :D Kannattaa hakea myös tieteellisellä nimellä netistä eri hakukoneilla, ja mahdollisesti yhdistää hakuun vielä jotain muita sanoja, kuten caresheet, incubation, hatchling yms. Kyllä varmaan jostain jotain tärppää...
Täytyy ilmeisesti alkaa tutustua siihen vermikuliittiiin, se kun ei mulle sano oikeesti mitään tällä hetkellä.

Vermikuliitti on "jotain" kiillettä, olikohan paisutettua kiillettä? NO, joka tapauksessa sitä käytetään eristeenä rakennuksissa noin muutoin. Eläinkaupoista sitä saa yleensä pienissä pussissa ylihintaan, rautakaupoista saa jättipusseja halvalla, mutta koska tarve on usein aika minimaalinen, niin pikkupussit ylihinnan uhallakin helposti houkuttaa. Mutta kannattaa tutustua :)

Vielä olisin kiinnostunut siitä mitä poikaset syövät? (eivät kai sentään jauhomatoja, kun ovat niin pieniä..?) ...

Mulla ei ao. liskoja ole, mutta noin yleensä pienikokoisille ötököille syötellään mm. banaanikärpäsiä, buffalomatoja ja pienenpieniä sirkkoja. Kaikkia näitä pitäisi saada hyvinvarustetusta eläinkaupasta. Kannattaa myös kysellä ja katsella foorumin osto ja myyntiosioissa.
Minkä ikäisinä/kokoisina ne voisi laittaa vanhempiensa kanssa samaan terraan, vai voiko ollenkaan/ikinä? Mun terra on 100cmX40X40

Joku lajista kokemusta omaava voisi vastata, mutta periaatteessa niiden pitäisi olla ainakin kutakinkin saman kokoisia, ettei toinen päädy toisen lounaaksi. Melkein suosittelisin, että varaudut pitämään poikaset erillään aikuisista, mutta joku lajista kokemusta omaava (joita ei vissiin täällä hirveästi ole?) kertokoon ensikäden tietoa.

Teemu
"Kaikki on kiinnostavaa, kunhan sitä katsoo riittävän kauan"
-Gustave Flaubert

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 31.07.2004 01:24 #96611

• säpsy
  • säpsy hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Nyt kyllä itkettää! Voi sisilisko sentään :/ Mä olin neljä päivää pois himasta ja näyttää siltä, että ripsujen munat on kuivunu... Laitoin sitä vermikuliittia ja kyllä se kosteena on pysyny ku on kipon seinillä höyryä. Miksiköhän näin?! En tiedä, mitä sitten tein niin väärin et näin kävi. Yäääh... täytyy jäädä oottelee seuraavia munia sitten ja keksiä mitä tekisin toisin.

Miksei täällä käy ketään, jolle olis noita ripsuja?! Mä haluun apua lisää, jos joku on saanu munista poikasia!

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 31.07.2004 18:58 #96683

• zubbiz
  • zubbiz hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mulla oli Arojuoksijoita (jotka ovat läheistä sukua sinun liskoillesi) ja naaras muni usein feikki-munia eli ne eivät olleet hedelmöittyneitä. Ainakin luulisin sillä ne vain luhistuivat melko pian.
Epärehellisen miehen voi aina luottaa olevan epärehellinen. Rehellisesti sanottuna, rehellisiä miehiä pitää varoa, koska heistä ei tiedä koska he tekevät jotain epärehellistä.

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 31.07.2004 20:20 #96691

• Kiemura
  • Kiemura hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä tuli ripsu-poikasia joskus lähemmäs 10 vuotta sitten.
Saatiin kaksi poikasta elävänä ulos, mutta molemmat kuolivat kuukauden sisään.

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 01.08.2004 22:54 #96804

• säpsy
  • säpsy hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ääh... kylläpäs kuullosta aika mahottomalta, että mulla joskus tulis olemaan ripsujen poikasia...! Ja tosiaan, veikkaan että tuo ko. tyttöripsu tekee niitä feikkimunia ku on taasen vajaan kuukauden päästä viime muninnasta taas siellä wetboxis tekemäs kuoppaa - on se ahkera kaveri! :) Mutta voihan sitä aina toivoa ja yrittää, josko joskus vaikka tärppäis oikeesti...

ripsusisiliskot? 12.08.2004 00:52 #98080

• embale
  • embale hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hei. Olisin kiinnostunut saada tietää noista ripsusisiliskoista. Haluaisin tietää niiden syöttämisestä ja juottamisesta ja talvilevosta (onko se pakollinen?) ja kaikesta tärkeästä. Minkäkokoinen terraario pitäisi olla kahdelle liskolle?

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 12.08.2004 03:32 #98092

• säpsy
  • säpsy hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Heip!

Hienoa, täällä joku muukin kuin minä joka kiinnostunut Ripsuista - mulla tosin on jo niitä kaksin kappalein ollu kesäkuusta lähtien. Mulla itsellä niillä on tällä hetkellä semmonen 100X40X40 kokonen terra ja ainakin eläinkaupan mukaan on ihan tilaa temmeltää ja kovaa ne välillä menevätkin! :) Ovat aika eläväisiä kavereita, kaivavat paljon (runsaasti hiekkaa terran pohjalle kantsii siis laittaa), hyppivät puunrunkojen ja oksien päällä sekä roikkuvat välillä jopa terran päällä olevassa ritilässä!

Mun ripsuilla on tapana kaataa tosi usein juomakuppinsa, ku ne väkisin kaivaa sinne alle - pitäs kait olla isompi ja painavampi kuppi pohjaan upotettuna...

Liskolaiset syövät mulla pääsääntösesti jauhomatoja sekä annan niille pieniä koppakuoriaisia ja löytämiäni perhosia, pieniä kärpäsiä tms... mitä nyt kesän aikana on partsilta sisään sattunut eksymään. Kalkkia olen lisännyt niihin matoihin silloin tällöin.

Nuo mun otukset syövät joka toinen päivä ja tuntuu, että niiden nälkä on aina yhtä suuri vaikka saisivat matoja kuinka ja paljon - hyökkäys ruokakipolle on aina yhtä vauhdikas!

Vesikippona mulla on sellanen matala saviastia, jonka veden vaihdan päivittäin (jo senkin takia, että täyttävät sen usein hiekalla!) Ne käyvät juomassakin suht usein loppujenlopuksi vaikken ensin sitä uskonutkaan ku elävät kuitenkin aavikolla.

Sit mulla on niillä sellanen pieni pakasterasia, jossa kostutettua vermikuliittia sisällä, kannessa reikä jotta pääsevät otukset siitä sisälle. Naaras mulla on eniten sitä käyttänyt kun on muninut. Tosin niistä munista ei ole koskaan vielä mitään tullut - ovat ilm. jotain feikkimunia kun niin nopeasti menevät ruttuun. Harmin paikka- lisää näitä iloisia ihania otuksia haluaisin mielelläni vielä...

Terran putsauksen suoritan muutaman päivän välein, tai ennemminkin tarvittaessa - ovat kovia otuksia kakkaamaan ainakin mulla...

Nyt joku muu saa sitten kertoilla talvilevosta, mulla meinaan ei kyllä ole mahdollisuutta kantaa tuota terraa mihkään kellariin ja käydä tarkkailemassa sitä päivittäin... Voisin siis minäkin kysästä, tarvitaanko talvilepoa, vaiko pitäiskö vaan lyhentää päivää näillä ripsuilla...?

Vs:Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.) 12.08.2004 03:35 #98094

• säpsy
  • säpsy hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
HEI, JA TÄHÄN SAMAAN AIHEESEEN ELI RIPSUIHIN LIITTYEN HALUISIN TIETÄÄ MIKÄ NIIDEN TERRASSA PITÄIS OLLA KOSTEUSPROSENTTI...? MULLA ON KYLLÄ LÄMPÖ-JA KOSTEUSMITTARI, MUT MIKÄ OLIS EM. TOIVOTTAVA PROSENTTI...
Sivu luotiin ajassa: 0.378 sekuntia

Yhteistyössä