Heip!
Hienoa, täällä joku muukin kuin minä joka kiinnostunut Ripsuista - mulla tosin on jo niitä kaksin kappalein ollu kesäkuusta lähtien. Mulla itsellä niillä on tällä hetkellä semmonen 100X40X40 kokonen terra ja ainakin eläinkaupan mukaan on ihan tilaa temmeltää ja kovaa ne välillä menevätkin!

Ovat aika eläväisiä kavereita, kaivavat paljon (runsaasti hiekkaa terran pohjalle kantsii siis laittaa), hyppivät puunrunkojen ja oksien päällä sekä roikkuvat välillä jopa terran päällä olevassa ritilässä!
Mun ripsuilla on tapana kaataa tosi usein juomakuppinsa, ku ne väkisin kaivaa sinne alle - pitäs kait olla isompi ja painavampi kuppi pohjaan upotettuna...
Liskolaiset syövät mulla pääsääntösesti jauhomatoja sekä annan niille pieniä koppakuoriaisia ja löytämiäni perhosia, pieniä kärpäsiä tms... mitä nyt kesän aikana on partsilta sisään sattunut eksymään. Kalkkia olen lisännyt niihin matoihin silloin tällöin.
Nuo mun otukset syövät joka toinen päivä ja tuntuu, että niiden nälkä on aina yhtä suuri vaikka saisivat matoja kuinka ja paljon - hyökkäys ruokakipolle on aina yhtä vauhdikas!
Vesikippona mulla on sellanen matala saviastia, jonka veden vaihdan päivittäin (jo senkin takia, että täyttävät sen usein hiekalla!) Ne käyvät juomassakin suht usein loppujenlopuksi vaikken ensin sitä uskonutkaan ku elävät kuitenkin aavikolla.
Sit mulla on niillä sellanen pieni pakasterasia, jossa kostutettua vermikuliittia sisällä, kannessa reikä jotta pääsevät otukset siitä sisälle. Naaras mulla on eniten sitä käyttänyt kun on muninut. Tosin niistä munista ei ole koskaan vielä mitään tullut - ovat ilm. jotain feikkimunia kun niin nopeasti menevät ruttuun. Harmin paikka- lisää näitä iloisia ihania otuksia haluaisin mielelläni vielä...
Terran putsauksen suoritan muutaman päivän välein, tai ennemminkin tarvittaessa - ovat kovia otuksia kakkaamaan ainakin mulla...
Nyt joku muu saa sitten kertoilla talvilevosta, mulla meinaan ei kyllä ole mahdollisuutta kantaa tuota terraa mihkään kellariin ja käydä tarkkailemassa sitä päivittäin... Voisin siis minäkin kysästä, tarvitaanko talvilepoa, vaiko pitäiskö vaan lyhentää päivää näillä ripsuilla...?