Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Leopardigekon käsittely ja kesytys

Leopardigekon käsittely ja kesytys 02.02.2003 23:42 #17980

• Iggy
  • Iggy hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kysymys teille, jotka omistatte leopardigekon :arrow: Kuinka tutustutitte gekkonne käsiinne?Miten saatte ne ulos terraarioistaan :?
Hengissä hengittämättä, kylmempi kalman kättä; ei koskaan janoinen, juo vain aina, eikä haarniskakaan paljon paina.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Leopardigekon käsittely ja kesytys 02.02.2003 23:52 #17988

Laitoin vain käden aina sinne terraarioon, että sai haistella ja ihmetellä, sitten rupesi kiipeämään itse siihen vähän ajan kuluttua.

Meidän gekkoa käsitellään korkeintaan kerran viikossa, yleensä tulee ihan mielellään pois, kun on niin utelias. Väkisin ei saisi tietenkään repiä. Välillä voi mennä pitkäänkin, että en käsittele ollenkaan, mutta ihan hyvä on, ettei nyt ihan joka viikkokaan ole eläintä lääppimässä. Mielelläänhän nuo ovat tuolla terraariossaan ihan rauhassa, mutta kyllä mun gekko ainakin tuntuu useimmiten viihtyvän lattialla ja kädessä, jos on tarpeeksi lämmintä.
What we are today, comes from our thoughts of yesterday and our present thoughts build our life tomorrow. Life is the creation of our mind. -Buddha-

Vs:Leopardigekon käsittely ja kesytys 03.02.2003 01:13 #18020

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Samalla tavalla olen minä nuo gekkoni opettanut kädelle kipuamaan. Aina pitää toimia gekkojen ehdoilla. Mutta kyllä on hyvä kuitenkin opettaa hiljakseen käteen tottumaan.On sitten helpompaa jos tulee sairauksia ja terran siivouskin mukavampaa kun gekko ei pelkää.
Kun gekkoni olivat nuoria ne halusivat joka päivä ulos terrasta syliin mönkimään. Jatkuvaa "gekkotanssia" lasia vasten. Nyt kun ovat pullukoita aikuisia eivät paljon liikkua viitsi.
-geggo-
-geggo-

Vs:Leopardigekon käsittely ja kesytys 03.02.2003 02:18 #18036

• suski
  • suski hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
käsittelyyn totuttaminen on myös liskon kannalta loppujen lopuksi mukavampaa sillä sillon se ei stressaa jatkuvasti päivittäisiä hoitorutiineja. aina voi myös eteen sattua vaikkapa nahanluontiongelmia, jolloin gekkoa on pystyttävä käsittelemään sen verta että "liotettu" nahka voidaan varoen poistaa. pieni gekko on vielä helppo pitää käsissään vaikka vähän rimpuilisikin mutta iso saa jo pelkillä kynsillään kivaa jälkeä aikaan pyöriessään.

Vs:Leopardigekon käsittely ja kesytys 03.02.2003 20:16 #18148

• eve
  • eve hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Suski: musta taas on helpompi pitää isompaa käsissä, siitä kun uskaltaa jo ottaa paremmin kiinni. Ettei vaan rikkuisi sellanen pikku lutunen :oops:

Itse käsittelen noita ehkä kerran kuussa, voisi kyllä välillä vähän useamminkin käpälöidä niitä ettei nyt ihan väärään turvallisuuden tunteeseen tuudittautuisi :mrgreen: Jotenkin on vaan paljon mukavampaa tuijotella niiden touhuja.

Vs:Leopardigekon käsittely ja kesytys 04.02.2003 01:38 #18254

• suski
  • suski hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
no okei mulla on ehkä vähän eri tilanteet noitten leojen kanssa kun mä joudun ottamaan semmosia kii mitkä ei oo vielä ihmiseen tottuneita ja jos semmonen täyskasvunen läskimooses mokaa nahanluonnin ni siin on kiva koittaa hoitaa niitä nahkoja pois. eräs gekko meillä hermostui kerran kovin kun koitettiin saada se pysymään käsissä sen verran että voitaisiin sukupuoli määrittää että kaveri suihkaisi komean virtsasuihkun pitelijän kaulaaukosta sisään :lol: (onneks en ollu minä siinä :P )
pikkugekoilla ei ole voimaa niin on helpompi pitää ja saada rauhottumaan IMO :wink:

Vs:Leopardigekon käsittely ja kesytys 06.02.2003 21:45 #18745

• sacha
  • sacha hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minulla on ollut gekko vasta suht'vähän aikaa, ja jaksan ihmetellä sen nopeaa tottumista minuun ja uuteen kotiin. Liekö sitten kyseessä "ylirohkea"yksilö vai mikä..Kädelle tullan reippaasti ja eilen oli jo sohvalla vieressäni killistelemässä. Toki aina liskon ehdoilla!
Olen myös huomannut että päivittäiset juttelutuokiot liskon kanssa ovat saaneet sen luottavaiseksi minua kohtaan.

Vs:Leopardigekon käsittely ja kesytys 07.02.2003 01:00 #18819

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olen myös huomannut että päivittäiset juttelutuokiot liskon kanssa ovat saaneet sen luottavaiseksi minua kohtaan.

Olen huomannut saman. Kun puhun gekoilleni , kuuntelevat tarkkaan. Jos ovat boksissaan , tulee pikkuinen nenu kyllä heti esille kun puhelee.
Se onkin hyvä tapa saada gekko luottamaan ja tottumaan hoitajaansa.
Mukava kuulla että olet saanut tuollaisen rauhallisen ja luottavaisen gekon.
-geggo-
-geggo-

Vs:Leopardigekon käsittely ja kesytys 07.02.2003 12:58 #18837

• Gisela
  • Gisela hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
:D
Kämppis aina varmistelee, että kai mä tiedän ettei ne vastaa mulle...

Vs:Leopardigekon käsittely ja kesytys 07.02.2003 13:26 #18839

• Agama
  • Agama hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olen huomannut saman, kun alkaa juttelee "säästä" liskon kanssa tulee sen pää aina ulos kolosta ja alkaa keikuttelee kuuntelevasti.
omistan piikkihäntä-agaman, en ole vielä käsitellyt pahemmin kun on nukkunut aika paljon mutta nyt kun alkaa kesä tulee ja on esillä enemmän voisin alkaa totuttaa sitä ihmiseen.
tarvitsee vaan käyttää paljon aikaa mutta eihän tässä mikään kiire ole. :wink:

toivottavasti :P
Älä unelmoi elämääsi, vaan elä unelmaasi.
http://www.herppi.tk

Vs:Leopardigekon käsittely ja kesytys 07.02.2003 16:29 #18879

Mun gekko aina tietää, että ruokaa on tulossa, kun juttelen sille ja kumarrun sinne ruokaeläinten luokse... Ei ne nyt ihan tyhmiä olekaan... Kyllä tuollainen pikkugekko on helpmpi kesyttää, kuin aikuinen parta- agama... :lol:
What we are today, comes from our thoughts of yesterday and our present thoughts build our life tomorrow. Life is the creation of our mind. -Buddha-

Leogekon käsittely? 28.08.2004 20:52 #100157

• fankki
  • fankki hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Miten kannattaisi totuttaa gekko käsittelyy ja miten sen ottaa käteen.
Enää ei kyllä pelkää minun kättä mutta, miten sen saisi tulemaan kädelle, jos vaikka nahanluonti epäonnistuu ja pitää rapsutella nahkaa pois?
Jauhomadoilla ei voi houkutella kun ei suostu syömään muuta kuin sirkkoja.

Vs:Leopardigekon käsittely ja kesytys 28.08.2004 23:00 #100169

... voithan sinä esim. pitää sirkkaa jaloista kiinni kädelläsi. Ja kyllähän niitä muitakin käsittelyyn totuttamis vaihtoehtoja on. Laita haku sanaksi vaikkapa *leogekon käsittely ja sitten eikun selaamaan. Kyllä tulee varmasti ohjeita lisäksi tuolla usein kysytyt kysymys osiossakin taisi olla tästä jotain, mutta en ole varma...
Näin on näreet!

Vs:Leopardigekon käsittely ja kesytys 29.08.2004 01:31 #100201

Omaa leoani olen avittanut nahanluonnissa kostutetulla vanupuikolla ilman, että olen edes ottanut sitä käteen. Käteen otettaessa kannattaa ottaa tukeva ote ettei lisko putoa. Muista ettei käsittely ole useinkaan leolle mieluista. Anna sen itse kiivetä kädellesi, jos mahdollista. Muista myös, että peloissaan tai stressattuna se saattaa pudottaa häntänsä, jonka mukana sillä menee ravinto- ja nestevarstot
"Hui, se on käälme!!!"

Vs:Leopardigekon käsittely ja kesytys 29.08.2004 13:33 #100258

• Niina
  • Niina hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Jos olette jo päässeet niin pitkälle kesyttämisessä, että gekko ei enää pelkää kättäsi, niin voit yrittää varovaisesti ohjata gekon kädellesi. Käytä toista kättäsi tai jotain esinettä ohjailuun. Kun gekko kiipeää käden päälle, voit vain nostaa sen ylös. Pidä sitä aluksi terraarion sisällä, ettei pelästyessään loikkaa lattialle. Kun lisko liikkuu, niin siirrä aina toinen käsi sen eteen. Jos nahkaa täytyy irroitella, niin gekosta kannattaa ottaa napakka ote eturuumiista siten, että pää tulee peukalon ja etusormen välistä ja vartalo jää nyrkin sisälle. Näin gekko ei pääse puremaan jos ote on tarpeeksi läheltä päätä.
Sivu luotiin ajassa: 0.363 sekuntia

Yhteistyössä