Leopardigekon epäonnistunut nahanvaihto (1 katselee) (1) vieras
-
geggo
-
- POISSA
-
Ylläpitäjä
-
-
|
ja vielä lisäys tohon voiko pumpulipuikolla vähän koittaa ottaa sitä kalvoa pois? kun koitin kynnellä vähäsen nii näytti olevan nahkaa.... pelottaa että se on jotain vakavaa...
Sh antoikin ihan hyvän neuvon.
Sitä kosteaa, lämmintä talouspaperia saa olla siellä aika paljon.
Hieman rutattunakin.
Näin gekko saa itse hierottua siihen sitä jäänyttä nahkaa silmästään
kun nahka on pehmennyt siellä lämpimän kosteassa boksissa.
Ja wetboksiin voi tosiaan laittaa vaikka hieman karhean, hyvin pestyn
kiven johon gekko saa hierottua lähtevää nahkaa.
Aseta kivi niin ettei sen alle pääse kaivautumaan eikä jäämään
sen alle jumiin.
|
|
|
-
Masa123
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Voiko gekon uittaa? Ku näyttäis toi silmä olevan jo paranemaa päin mut silti oon viel huolissani.. Aattelin hetkeks laittaa lämpimää vetee..
|
|
|
-
geggo
-
- POISSA
-
Ylläpitäjä
-
-
|
Voiko gekon uittaa? Ku näyttäis toi silmä olevan jo paranemaa päin mut silti oon viel huolissani.. Aattelin hetkeks laittaa lämpimää vetee..
No ei aivan sentään uittaa. Mutta hyvin matalaan, lämpimään veteen voit gekkosi hetkeksi laittaa. Eivät kyllä juurikaan pidä siitä.
Myöskin voit laittaa pohjalle talouspaperia ja lämmintä vettä vain senverran että paperi kunnolla kastuu. Sitten kansi astiaan löysästi päälle jolloin rasiaan muodostuu lämmintä vesihöyryä. Sekin pehmentää kuollutta nahkaa.
Valvo kuitenkin itse koko ajan vierellä.
|
|
|
-
Masa123
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Kalvo lähti eilen VIHDOINKI pois.. Gekko voi hyvin ja syö ahnaasti niiku ennenki... Kiitos paljon kaikille vinkeistä (:
|
|
|
-
Nunnu
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Heippa!
Miten kannattaisi toimia kun meillä vasta vähän aikaa asuneen (n.3v) liskomuksen takajalkaan yhden "varpaan" kohdalle oli jäänyt aivan pieni riekale vanhaa nahkaa...
Olen parina päivänä hieman suihkutellut vettä jalkaan...olen myös yrittänyt laittaa kosteaa paperia sen lempipiiloon mutta eipä neiti silloin mene sinne! Näyttää vaan vetävän herneet nenään että hänen lempipiilonsa on turmeltu kostealla paparilla.
Kovin on arka vielä uudessa paikassa ja olosuhteet terrassa kohdallaan, täysin toimiva/aina kostea WB löytyy ja vitamiinit joka ruokaan...hmmm, onko kukaan kokeillut eläinkaupasta saatavaa suihketta jonka pitäisi auttaa hankalassa nahanvaihdossa??
En haluaisi liskoa vielä alkaa käsittelemään saatika sitten ottaa "nahan liotukseen" ulos terrasta, kun on vasta kotiutumassa. Pelkään että sitten suuttuu käsittelystä ja lopettaa vaikka syömisen, mutta toisaalta pitäähän nahan riekale jotenkin saada pois..Mitään ehdutuksia, ideoita?? Nähanpala on tosiaan ollut vasta muutaman päivän ja kostuteltu on..en vaan ymmärrä miksi lisko ei kiskaise sitä itse pois..siinä on selvä kohta mistä nahanpala on irtoamaisillaan.
|
|
|
-
Piivi
-
- PAIKALLA
-
Jäsen
-
-
|
Nunnu kirjoitti:
En haluaisi liskoa vielä alkaa käsittelemään saatika sitten ottaa "nahan liotukseen" ulos terrasta, kun on vasta kotiutumassa. Pelkään että sitten suuttuu käsittelystä ja lopettaa vaikka syömisen, mutta toisaalta pitäähän nahan riekale jotenkin saada pois..Mitään ehdutuksia, ideoita?? Nähanpala on tosiaan ollut vasta muutaman päivän ja kostuteltu on..en vaan ymmärrä miksi lisko ei kiskaise sitä itse pois..siinä on selvä kohta mistä nahanpala on irtoamaisillaan.
Kyllä se melkein kannattaisi ottaa itse pois, ei nämä oikein itse osaa ottaa vanhoja nahanriekaleita irti. Jos nahka jää siihen pidemmäksi aikaa se kiristyy ja verenkierto varpaaseen lakkaa --> kuolio. Jos nahkaa on pehmennetty, niin sen pitäisi lähtä aika nopeasti sormella hieromalla pois. Eihän sinun tarvitse välttämättä edes nostaa gekkoa ulos, vaan vaikka painaa roikkuva nahanpala sormen alle ja gekon nostaessa jalkaa se tavallaan itse vetää sen irti.
|
|
|
-
Stella Polaris
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Minulla on tähän liittyen sellainen ongelma, että olen vasta nyt tajunnut, että ostamani aikuisen leopardigekon varpaat eivät ole sellaiset kuin pitäisi. Kyseessä on eka gekkoni, joten en tajunnut asiaa heti, kun ei ollut vertailukohdetta. Gekolla on siis varmaankin takana epäonnistuneita nahanvaihtoja, jolloin varpaat ovat amputoituneet.
No, ei kai asialle enää voi mitään tehdäkään. Gekko pärjäilee noinekin varpaineen, vaikkei olekaan missikisa-ainesta. Onko kellään muulla kokemusta vajaavarpaisesta liskosta? Vaikuttaako tämä jotenkin negatiivisesti odotettavissa olevaan elinikään tms?
Minut havainto hetkellisesti masensi, kun tunsin itseni eläinrääkkääjäksi, kun pidän "liikuntarajoitteista" liskoa :-(
|
|
|
-
Axorsist
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Tuo epäonnistunut nahanvaihto, jossa pieni osa varpaasta, tai varvas kokonaan, on ikävää, mutta ei pitäisi vaikuttaa liskon elämään pahemmin. Mikäli gekkosi "puuttuva" varvas/ varpaat on terveen näköinen, eli ei näy tuoreita kuoliojälkiä (mustia), ja jos gekkosi jalka liikkuu normaalisti, en olisi kaverista huolissaan :). Itse seurailisin gekon jalan toimivuutta, ja tulevien nahan luontien yhteydessä vieläkin enemmän. Ja muuten, et ole eläinrääkkäjä :)
|
|
|
-
geggo
-
- POISSA
-
Ylläpitäjä
-
-
|
Stella Polaris kirjoitti:
Minulla on tähän liittyen sellainen ongelma, että olen vasta nyt tajunnut, että ostamani aikuisen leopardigekon varpaat eivät ole sellaiset kuin pitäisi. Kyseessä on eka gekkoni, joten en tajunnut asiaa heti, kun ei ollut vertailukohdetta. Gekolla on siis varmaankin takana epäonnistuneita nahanvaihtoja, jolloin varpaat ovat amputoituneet.
No, ei kai asialle enää voi mitään tehdäkään. Gekko pärjäilee noinekin varpaineen, vaikkei olekaan missikisa-ainesta. Onko kellään muulla kokemusta vajaavarpaisesta liskosta? Vaikuttaako tämä jotenkin negatiivisesti odotettavissa olevaan elinikään tms?
Minut havainto hetkellisesti masensi, kun tunsin itseni eläinrääkkääjäksi, kun pidän "liikuntarajoitteista" liskoa :-(
No et todella ole eläinrääkkääjä. Ja tosiaan jos varpaat ovat normaalin väriset, vaikka siis kynnet ja ehkäpä joku nivelkin puuttuu, se ei haittaa leopardigekon menoa ja eloa mitenkään. Tietenkään ei pääse kipuamaan rosoistakaan pintaa ylöspäin kun kynnet puuttuvat, mutta se ei ole edes tarpeen.
Gekkosi EI siis kärsi mitenkään.
Vain silloin jos varvas alkaa mustua pitää se amputoida.
Aikoinaan kun gekolle on noita nahkoja varpaisiin jäänyt, ne ovat olleet kivuliaita. Mutta se aika on ohitse oman gekkosi osalta. Varpaat eivät siis enää ole mitenkään kipeät.
|
|
|
-
Stella Polaris
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Ihanaa jos on niin, ettei gekkoni kärsi varpaistaan! Varpaat ovat siis ihan normaalin väriset, mutta ne ovat aika töpöt verrattuna siihen, mitä kuvissa olen nähnyt muilla gekoilla. Varmaan siis joku nivel puuttuu eikä sillä ainakaan kynsiä ole. Ihan hyvin se kuitenkin liikkuu, vaikka kiipeäminen käy varsin kömpelösti.
Tunnen itseni ennennäkemättömäksi tampioksi, kun en heti tajunnut, että varpaat eivät ole normaalit. Puolustuksekseni sanon, etten aiemmin ole käsitellyt gekkoja - olen nähnyt niitä vain eläinkaupassa, missä ne päiväsaikaan lähinnä nukkuvat piilossa niin että vain hännänpää näkyy. En siis tiennyt, millaiset varpaat gekolla tulisi olla.
Tämä mun gekko on jo keski-ikäinen ja ollut ainakin kahdella omistajalla ennen minua. Varpaat ovat varmaan typistyneet jo vuosia sitten, ja yritän ajatella, että kun se on tähän asti pärjännyt vajaavarpaisena, niin kai se pärjää tästä eteenpäinkin. Luonnossa se ei ehkä kestäisi kilpailua resursseista virheettömien lajitovereittensa kanssa, mutta eiköhän se pärjää terraariossa, missä ruoka tuodaan eteen.
|
|
|
-
Lycanr
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
Hiiohoi
-
|
Ei mittään hättää, seuraile vain ja varmistu että näyttää normaalilta muuten, ettei vain näy mitään alkavaa kuolio ym. mielestäni ei vaikuta gekon elinikään mitenkään, eikä myöskään elämään, ja ei, et ole eläinrääkkääjä. sinuna miettisin että tein hyvin kun nyt voin varmistua ettei gekko joudu huonoo kotiin eikä enää kiertoon. Kyllähän se kiipeilyyn vaikuttaa, mutta eiväthän nämä paljoa kiipeile, tosin meillä roikutaan vaikka missä. Se voi aina tuntua ihmisestä kurjalta, jos omalta eläimeltä puuttuu esim jalka tai jotain tai on vaikka puolisokea, mutta se ei vaikuta milläänlailla eläimeen jos se muuten saa hyvät olosuhteet. Meilläkin koira ei näe toisellä silmällä, mutta ei vaikuta sen elämään mitenkään negatiivisesti.
|
hohoho, this is gonna be fun
|
-
Nunnu
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Kiitos Piiville vastauksesta! Sain nyt vihdoin sen nahanriekaleen pois, ilman et liskoa tarvitsi ottaa terrasta pois..nahka lähti todella helposti irti pinseteiltä kostettulun jälkeen. Neitee ei pahemmin tainnut steressata toimenpidettä kun tänään silmät kiiluen väijyskeli sirkkoja:)
|
|
|
-
Witamiini
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
Da Gekko Freak
-
|
Meitin lunalla on nahanvaihto, ja se vaan kastaa kylkeä veskuppiin, ei mene wetboxiin : < Sattuu ihan katsoa kun yrittää kostuttaa itsensä sielä kupissa, ja sitten makaa auringossa, nahkahan ihan kuivuu siinä! Millonkohan se menee sinne wetboxiin, ja täytyisikö laittaa joku rasia sinne missä on mäkrää talouspaperia, vähän niinkuin lillumassa vedessä? Nahka ihan harmaa, mutta ei kampea wetboxiin : << En viitsisi kohtisumuttaakkaan, nopea vastaus kiitos!!
|
|
|
-
geggo
-
- POISSA
-
Ylläpitäjä
-
-
|
Pahus. . . . kirjoitin pitkän sepustuksen tuohon pikaviesti-kenttään vaan jonnekin hävisi.
Mutta uudelleen.
Jos ei mitenkään mene wetboksiin, voit laittaa märän talouspaperin siihen kohtaan missä nyt oleilee. Ja voit kyllä hieman suihkauttaakin kaveria ellei aivan hirveästi siitä näytä stressaantuvan.
Onhan wetboksi lämpimällä puolella?
Vaikka taitaa näin lämpimillä olla tarpeeksi lämmin joka puolella terrassa.
|
|
|
-
Witamiini
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
Da Gekko Freak
-
|
Ei ole lämpimällä puolella, vaan viileällä. Nähtävästi uusi nahkapuku jo päällä, ellen ihan sokeaksi ole tullut. Oli eilen wetboxissa, varmaan sitten luomassa sen nahan.
Ja on ennenkin tuo nahanluonti sujunut tuolla viileällä, enkä ole kuullut mistään että sen täytyisi olla lämpimässä : oo
|
|
Viimeksi muokattu: 21.07.2009 17:38 Kirjoitti: Witamiini.
|
|