Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Sinikieliskinkki

Vs:Sinikieliskinkki 16.03.2010 20:42 #300509

• jubeth
  • jubeth hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Joo-oh. Tässä olen lueskellut monelta eri sivulta ja näit foorumeita on tullut lueskeltua.

Olen tässä pitkään jo miettinyt terraeläimen hankkimista ja olen saanut kuulla kehuja sinikieliskinkeistä että ne ovat aktiivisia sekä ystävällisiä.

Elikkä tälläistä kyselen...

Olisiko jollain antaa täysi paketti tietoo minulle kuten. Millainen terra kannaattaa olla ja mitä ja mistä kannatta laittaa sen sisälle? Tietysti itsekkin jo tiedän asiosta mutta ajattelin vain varmistaa että suurinosa ainakin tiedosta on Faktaa.

Pääkysymkset siis ovat:

1. 120x60x80cm puinen jossa on lasisen edusta on tarpeeksi?
2. Valaistuksista sekä lämmitys paikasta tarvitsen enemmän tietoa. Esim minne kannattaa sijoittaa? Mitä ja millaista?
3. Terraarion sisutuksesta kuten millaisista täidän tykkää?
4. Kasvit joita sinne suositellaan?
5. Ruokailusta on jo tietoa mutta ainahan sitä voi minua enemmän valaista :D
6. Muuta jota pitää huomioida erityisesti tässä lajikkeessa?

Voihan toi kuulostaa etten ole ''viitsinyt'' hakea tietoa tai vastaavaa mutta haluan vain olla varma asioista sekä pitää ''ehkä'' tulevasta kaverista hyvää huolta.
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 16.03.2010 20:51 #300512

• Leiu
  • Leiu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
jubeth kirjoitti:
Joo-oh. Tässä olen lueskellut monelta eri sivulta ja näit foorumeita on tullut lueskeltua.

Olen tässä pitkään jo miettinyt terraeläimen hankkimista ja olen saanut kuulla kehuja sinikieliskinkeistä että ne ovat aktiivisia sekä ystävällisiä.

Elikkä tälläistä kyselen...

Olisiko jollain antaa täysi paketti tietoo minulle kuten. Millainen terra kannaattaa olla ja mitä ja mistä kannatta laittaa sen sisälle? Tietysti itsekkin jo tiedän asiosta mutta ajattelin vain varmistaa että suurinosa ainakin tiedosta on Faktaa.

Pääkysymkset siis ovat:

1. 120x60x80cm puinen jossa on lasisen edusta on tarpeeksi?
2. Valaistuksista sekä lämmitys paikasta tarvitsen enemmän tietoa. Esim minne kannattaa sijoittaa? Mitä ja millaista?
3. Terraarion sisutuksesta kuten millaisista täidän tykkää?
4. Kasvit joita sinne suositellaan?
5. Ruokailusta on jo tietoa mutta ainahan sitä voi minua enemmän valaista :D
6. Muuta jota pitää huomioida erityisesti tässä lajikkeessa?

Voihan toi kuulostaa etten ole ''viitsinyt'' hakea tietoa tai vastaavaa mutta haluan vain olla varma asioista sekä pitää ''ehkä'' tulevasta kaverista hyvää huolta.

1. Kokonsa puolesta on sopva, vähän vain arveluttaa tuo materiaali. Jos olet hankkimassa kosteata elinympäristöä vaativaa lajia, eikä terran puuosia ole mitenkään käsitelty, se voi lahota käsiin.
2. Helpoin tapa on luoda toiseen päähän terraan lämmin alue, ja toiseen viileämpi, jolloin lisko voi itse siirtyä tarvitsemaansa lämpötilaa. Meillä on sinikielen terrassa lämmitys hoidettu 100W hehkulampulla, joka on keraamisen kannan kanssa kukkaruukku varjostimenaan. Lampun alla on laakea kivi, joka kerää hyvin lämpöä itseensä. Mikäli lämpötila ei nouse vaadittuihin asteisiin pelkällä lampulla, sitä voi nostaa esim. lämpömatolla.
3. Meillä on terrassa iso kanto, jonka juurakoissa tuo tykkää lymyillä. Lisäksi iso vesiastia, muovikasveja sekä vesiputous.
4. Muovikasvit. :) Oikeat tulevat varmasti vähintään litatuiksi ja myllätyiksi.
5. Vähän hankala tähän vastata, kun ei oikein mitään kysytä. ;)
6. Itsellä ei nyt ainakaan tule mitään mieleen.
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 16.03.2010 21:00 #300517

• jubeth
  • jubeth hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Joo kiitoksia noista vastauksista.

[url=http://http://www.petshop.fi/aquariums_and_terrariums/other_terrariums/lucky_reptile_furni-tarrium_b]Tälläinen terraario siis.[/url]

elikkä kyllä kaupasta suoraan ostettava. Eli luultavammin kosteus suojattu...Puinen sen takia että se on nätimpi sekä ainaskii mitä olen lukenut turvallisemman oloinen joillekin liskoille.
Sitten päähäni tuli myös kysymys. Onko hiekka kunnollinen alusta. Ostaisin tietysti liikkeestä ja kunnollista. Olen kuullut että on ostettu halpaa ja satiasia on tullut mukana ja ruoka kysymys oli vähän epäsuora ja aika huonosti muotoiltu elikkä. Olen lukenut ravinnosta faunattaren sivuilta sekä joltain blogilta. Sain kuvan että aika kaikki meneviä ruokailemaan mutta tietysti pitää seurata luonnollista ruokavaliota. Eli siis...Mitä te ruokitte ja milloin? Sen minäkin tiedän että ruoka määrä vaihtelee joskus rajusti välillä tai ei koskaan.
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 16.03.2010 21:05 #300519

• AnttiR
  • AnttiR hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Leiu kirjoitti:

1. Kokonsa puolesta on sopva, vähän vain arveluttaa tuo materiaali. Jos olet hankkimassa kosteata elinympäristöä vaativaa lajia, eikä terran puuosia ole mitenkään käsitelty, se voi lahota käsiin.

Mikäli tällä nyt viitataan tuohon Jubethin laittamaan linkkiin, petshopin furnitarrium malliin, niin täällä on ainakin hyvin kestänyt kosteuden ilman turpoamista/lahoamista :)

-Antti
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 16.03.2010 21:09 #300523

• Leiu
  • Leiu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
jubeth kirjoitti:
Joo kiitoksia noista vastauksista.

[url=http://http://www.petshop.fi/aquariums_and_terrariums/other_terrariums/lucky_reptile_furni-tarrium_b]Tälläinen terraario siis.[/url]

elikkä kyllä kaupasta suoraan ostettava. Eli luultavammin kosteus suojattu...Puinen sen takia että se on nätimpi sekä ainaskii mitä olen lukenut turvallisemman oloinen joillekin liskoille.
Sitten päähäni tuli myös kysymys. Onko hiekka kunnollinen alusta. Ostaisin tietysti liikkeestä ja kunnollista. Olen kuullut että on ostettu halpaa ja satiasia on tullut mukana ja ruoka kysymys oli vähän epäsuora ja aika huonosti muotoiltu elikkä. Olen lukenut ravinnosta faunattaren sivuilta sekä joltain blogilta. Sain kuvan että aika kaikki meneviä ruokailemaan mutta tietysti pitää seurata luonnollista ruokavaliota. Eli siis...Mitä te ruokitte ja milloin? Sen minäkin tiedän että ruoka määrä vaihtelee joskus rajusti välillä tai ei koskaan.

Minkä sinikielen olet hankkimassa? Eri lajeilla on kuitenkin aika erilaiset vaatimukset. Itse käytän omalla Indonesialaisellani (Tiliqua gigas gigas turpeen ja hiekan sekoitusta, kuitenkin niin, että turvetta on suhteessa huomattavasti enemmän. Ruokapuoli meillä on hyvinkin monipuolista, tuolle uppoaa kaikki mahdolliset ötökät. Lisäksi vihannessoseita ja satunnaisesti pinkkejä tulee syötettyä myös. Mitään tiettyä kaavaa meillä ei tuossa ruokinnassa ole, parin-kolmen päivän välein neiti saa sapuskaa, ja vähän sen mukaan, mitä milloinkin on saatavilla.

edit: Ja siis tuo Furni-tarrium sopii kyllä hyvin.
Viimeksi muokattu: 16.03.2010 21:10 Kirjoitti: Leiu.
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 16.03.2010 21:21 #300526

• jubeth
  • jubeth hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Jooh tuota noin Huomasin että Tiliqua scincoides chimaerea poikasia saattaisi olla myytävänä. Nämähän olivat Kuivahkossa eläviä netin mukaan. Elikkä vähän turvetta ja hiekaa alustaks on hyvä jos olen saanut oikean käsityksen vai olenko väärässä?

Sekä jos haluatte antaa jottain personal vihjeitä taik kuvia teidä terrasta niin elkää pelätkö laittaa PM :p
Viimeksi muokattu: 16.03.2010 22:10 Kirjoitti: jubeth. Syy: Viesti kokonaan uusiks paremmin järjestettynä
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 16.03.2010 23:38 #300540

Jubeth, itse olen käyttänyt omalla tanimbarillani puuhaketta. Hyvin on toiminut. Jonkin sortin ruokalautanen kannattaa laittaa ruokakupin alle. Ainakin oma lisko tuppaa heittelemään ruokaa ympäriinsä :3
Se, mikä viime viikolla saattoi normaalia olla nyt on kuolemaakin pahempaa.
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 18.03.2010 02:54 #300652

• jubeth
  • jubeth hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Joo kiitoksia taas vastauksista ja kuvista mitä sain. Tässä olen katsellut alkanut ihmettelemään että harvoissa kuvissa on UVB valaustus vai onko se mahdollisesti vain niin hyvin piilotettu/värjätty? En ole mikään expertti noissa spoteissa ja valoissa että olisihan se ihan kiva saada jotain varmenetta.
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 18.03.2010 11:21 #300657

• Leiu
  • Leiu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meidän skinkin terrassa UVB-putki on koko terran mittainen. Tietysti valokuvat usein vääristävät väriä, joten siitä saattaa johtua, ettet kuvissa sitä ole nähnyt.
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 20.03.2010 22:32 #300908

Moikka taas! Me ollaan taas Niilon kans edetty paljon, se on nyt ihan kotiutunut. Tänään laitoin käden sen terraarioon ja se tuli sitä nuuskimaan. Sen hengitys vinku vähän, ja sehän tarkottaa varmaan vaan, että Niilo oli innostunut?
Huomenna varmaan kokeilen sitten kunnolla käteen ottamista, jos se on yhtä uteliaalla tuulella. Ajattelin vaan, että voiko lisko purra ilman mitään ennakkovarotusta (esim. suun avaaminen)? Sen verran kunnioitettavan näköset leuat kuitenkin, että ei olis kiva jos sormi niihin joutuis.
Mä melkeen säikähin kun se niin päättäväisesti käppäili mun kättä kohti, olin ihan varma että se luuli sormea ruuaks tai jotain :D
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 21.03.2010 00:50 #300919

Puremisesta: meillä ei ole purtu ellei kädessä ole ollut ruokaa/haissut ruoalta. Purema ei ole ainakaan meidän urokselta kova, ei saa edes ihoa rikki. Leogekko puree lujempaa ;)
1.1. Tiliqua sp./gigas, 1.2.7 Rhac. ciliatus, 0.2. Rhac. auriculatus, 1.1. Phelsuma mad. grandis, 0.3. Eubl. macularius, 0.2. Lept. flavomaculatus, 1.0. Nerodia fasciata, 2.2. Thamnophis sirtalis, 0.1. Chamaeleo calyptratus, 1.0. Leiocephalus schreibersii, 0.0.1. Lepid. lugubris, 0.1. Canis familiaris.
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 21.03.2010 15:54 #300961

Matelijat.info sivuilla varoteltiin että purema on aika voimakas. Mutta toivotaan ettei tuo kaveri pääse haukkaamaan.
Näinköhän mä harhoja, vai voiko olla että Niilon 'kaksoisleuka' rupes vähän punertamaan? Ihan pikkusen punaselta se näytti. En oo ennen tommosta huomannu, vaan enpä oo liskoa noin läheltä ennen nähnykkään.
Nyt nahanluontikin on hyvällä mallilla, sain siivota sen nahan palasia aika paljon :D
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 21.03.2010 21:08 #301004

^Juu se purema voi olla yksilöllistä; toi meidän uros on aikamoinen lälly ja vaikka naaraalta löytyy voimaa kun pienestä kylästä ja temperamenttia, se ei pure.
Mutta tosiaan meikäläistä on purru sinikieli, madag. päivägekko, leogekko ja basiliski - ja puremien kovuusjärjestys lempeimmästä näykkäisystä kovimpaan eli basiliski vie voiton ;)

Nahanluonnin jälkeen saattaapi kurkku/vatsa punertaa ja käsittääkseni lisääntymiskauteenkin tuo liittynee.
1.1. Tiliqua sp./gigas, 1.2.7 Rhac. ciliatus, 0.2. Rhac. auriculatus, 1.1. Phelsuma mad. grandis, 0.3. Eubl. macularius, 0.2. Lept. flavomaculatus, 1.0. Nerodia fasciata, 2.2. Thamnophis sirtalis, 0.1. Chamaeleo calyptratus, 1.0. Leiocephalus schreibersii, 0.0.1. Lepid. lugubris, 0.1. Canis familiaris.
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 21.03.2010 22:20 #301009

Elikkä en sentään mitään harhoja nähnyt :P
Missä yhteyksissä nuo on sua haukannut?
Aihe on lukittu.

Vs:Sinikieliskinkki 22.03.2010 00:44 #301032

Skinkki, madag. päivägekko ruokinnan yhteydessä eli oma moka - leo (ei ollu mun) puri kun otin siitä kiinni kun meinasi pudota sylistä ja basiliski hyökkäsi sormeen kiinni kun siirsin sitä kuljetusboksista terraan... Basi ei päästä irtikään, puree sillai repien ja muu kroppa roikkuu velttona... Tuli aika iso vekki pienestä liskosta :D
Aihe on lukittu.
Sivu luotiin ajassa: 0.338 sekuntia

Yhteistyössä