jubeth kirjoitti:Joo-oh. Tässä olen lueskellut monelta eri sivulta ja näit foorumeita on tullut lueskeltua.
Olen tässä pitkään jo miettinyt terraeläimen hankkimista ja olen saanut kuulla kehuja sinikieliskinkeistä että ne ovat aktiivisia sekä ystävällisiä.
Elikkä tälläistä kyselen...
Olisiko jollain antaa täysi paketti tietoo minulle kuten. Millainen terra kannaattaa olla ja mitä ja mistä kannatta laittaa sen sisälle? Tietysti itsekkin jo tiedän asiosta mutta ajattelin vain varmistaa että suurinosa ainakin tiedosta on Faktaa.
Pääkysymkset siis ovat:
1. 120x60x80cm puinen jossa on lasisen edusta on tarpeeksi?
2. Valaistuksista sekä lämmitys paikasta tarvitsen enemmän tietoa. Esim minne kannattaa sijoittaa? Mitä ja millaista?
3. Terraarion sisutuksesta kuten millaisista täidän tykkää?
4. Kasvit joita sinne suositellaan?
5. Ruokailusta on jo tietoa mutta ainahan sitä voi minua enemmän valaista

6. Muuta jota pitää huomioida erityisesti tässä lajikkeessa?
Voihan toi kuulostaa etten ole ''viitsinyt'' hakea tietoa tai vastaavaa mutta haluan vain olla varma asioista sekä pitää ''ehkä'' tulevasta kaverista hyvää huolta.
1. Kokonsa puolesta on sopva, vähän vain arveluttaa tuo materiaali. Jos olet hankkimassa kosteata elinympäristöä vaativaa lajia, eikä terran puuosia ole mitenkään käsitelty, se voi lahota käsiin.
2. Helpoin tapa on luoda toiseen päähän terraan lämmin alue, ja toiseen viileämpi, jolloin lisko voi itse siirtyä tarvitsemaansa lämpötilaa. Meillä on sinikielen terrassa lämmitys hoidettu 100W hehkulampulla, joka on keraamisen kannan kanssa kukkaruukku varjostimenaan. Lampun alla on laakea kivi, joka kerää hyvin lämpöä itseensä. Mikäli lämpötila ei nouse vaadittuihin asteisiin pelkällä lampulla, sitä voi nostaa esim. lämpömatolla.
3. Meillä on terrassa iso kanto, jonka juurakoissa tuo tykkää lymyillä. Lisäksi iso vesiastia, muovikasveja sekä vesiputous.
4. Muovikasvit.

Oikeat tulevat varmasti vähintään litatuiksi ja myllätyiksi.
5. Vähän hankala tähän vastata, kun ei oikein mitään kysytä.

6. Itsellä ei nyt ainakaan tule mitään mieleen.